Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perheet selviää ruokakuluista?

Vierailija
11.06.2024 |

Ruokaan menee älyttömästi rahaa. Itse olen sinkkunainen ja silti tuntuu, että rahat ei riittä.En ymmärrä miten elätätte perheen jossa vaikka paljon ruokaa tarvivia teinipoikia...

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheissä onkin kaksi elättäjää tai sitten sen toisen elättäjän korvaa elatusmaksut ja yksinhuoltajalisät. Yms. asumistuet ja lapsilisät.

Meillä on ruokalaskun kasvaessa vähennetty tai lopetettu kokonaan muita menoja ja harrastuksia. Kokonaan siirrytty kotikokkailuun ja tehdään eväät. Siten ei ole vielä ruuan laadusta tarvinnut tinkiä.

Vierailija
62/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 moniallergista lasta. Heille onneksi riittää rahaa rjokaan, itse syön sitten mihin varaa ja mitä jää. Ja ei, nämä allergiat ei ole lähteneet siedättämällä. Toisella anafylaksia useaan eri ruoka-aineeseen. 

Nämä sellainen mistä mielelläni mainitsen vain anonyymina. Niin paljon kuullut mm mummoltaan miten minä huomio kipeänä keksinyt tai aiheuttanut itse allergiat. Kyllä varmaan tahallaan teen elämästä vaikeaa :D ulkona ei syödä, ulkomaille ei ole varaa onneksi edes matkustaa. Ja kaikissa juhlissa yms omat eväät mukana. Tämä siksi, etten halua juhlien järjestäjille turhaa stressiä ja toisaalta riskiä, jos vahingossa onkin esim allergeeneja ruoissa yms. 

Isoon ongelma nämä allergiat on lasten mummeille ja kummeille. Ja minun tilini saldolle :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymme ostoksilla Lidlissä ja paikallisessa isossa etnisessä kaupassa. Lisäksi hyödynnämme muiden ketjujen tarjouksia, kuten esimerkiksi kahvissa.

Kaikki ruoka laitetaan itse, ei puolivalmisteita, ei eineksiä, ei ulkona syömistä - no, teinit käy omilla rahoillaan joskus kaveriensa kanssa.

Ruokaan menee noin 600 kuussa ja siinä on tosiaan neljän ihmisen kaikki ateriat.

Vierailija
64/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisihenkinen perhe, jossa kaksi teini-ikäistä poikaa ja yksi teini-ikäinen tyttö. Me vanhemmat olemme töissä. Ei ruokaan mitään hirveitä summia mene. Me tehdään aina päivällinen kotona, lapset syö koulussa tai nyt kesällä työpaikoillaan. Nuorin ei ole kesätöissä. Mä leivon paljon itse, ei osteta kaupasta mitään keksejä tai muuta makeaa. Marjastan kesäisin, teen marjapuuroa, jälkkäriksi marjakiisseliä ym. Pihalla on omenoita, raparperia, viinimarjoja, karviaisia. Teen niistä kaikenlaista lisuketta.

Aika paljon teen laatikkoruokia, koska lapset syö harrastustensa vuoksi vähän eri aikoihin, makaronilaatikkoa, kiusauksia, lasagnea, pastoja, perunasoselaatikkoa, uunikalaa, keittoja. Ravintoloissa käydään harvoin. 

Lapset tosiaan käy töissä ja ostaa omilla rahoillaan vaatteita, käyvät kampaajalla/parturissa, tyttö ostaa meikkinsä itse jne. 

Vierailija
65/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, K ja S kauppa paukuttaa aivan uskomatonta tulosta!

Ruokakaupan duopoli ja keskittyminen on kyllä Suomessa aivan helvetin iso ryöstö mutta ei tunnu kiinnostavan ketään. Taitaa olla sen verran korruptiorahaa virrannut suuntaan jos toiseen että kukaan ei halua tätä syöpäpesäkettä tonkia...

Sinne menee kansakunnan ostovoima viimeistä penniä myöten, asumiseen ja vuokraan. Aivan kuten kehitysmaissa...

Vierailija
66/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta, K ja S kauppa paukuttaa aivan uskomatonta tulosta!

Ruokakaupan duopoli ja keskittyminen on kyllä Suomessa aivan helvetin iso ryöstö mutta ei tunnu kiinnostavan ketään. Taitaa olla sen verran korruptiorahaa virrannut suuntaan jos toiseen että kukaan ei halua tätä syöpäpesäkettä tonkia...

Sinne menee kansakunnan ostovoima viimeistä penniä myöten, asumiseen ja vuokraan. Aivan kuten kehitysmaissa...

Näin on.

Tästä syystä ostan suurimman osan päivittäistavaroista Lidlistä - ihan piruuttanikin. Ruoka on toki kallistunut, mutta ei vielä ole suoranaista uhkaa, ettemmekö pystyisi ruokkimaan perhettämme.

Sen sijaan ymmärrän, että esimerkiksi työttömille tilanne on todella tukala. Luin juuri, että Helsingissä on ravintoloissa yleistynyt ruoan suoranainen kerjääminen: kerjäläiset (usein ihan kantasuomalaiset) tulevat ravintoloihin pyytämään ruokaa - joko keittiön ovelle tai sitten suoraan asiakkailta.

Vierailija
67/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 moniallergista lasta. Heille onneksi riittää rahaa rjokaan, itse syön sitten mihin varaa ja mitä jää. Ja ei, nämä allergiat ei ole lähteneet siedättämällä. Toisella anafylaksia useaan eri ruoka-aineeseen. 

Nämä sellainen mistä mielelläni mainitsen vain anonyymina. Niin paljon kuullut mm mummoltaan miten minä huomio kipeänä keksinyt tai aiheuttanut itse allergiat. Kyllä varmaan tahallaan teen elämästä vaikeaa :D ulkona ei syödä, ulkomaille ei ole varaa onneksi edes matkustaa. Ja kaikissa juhlissa yms omat eväät mukana. Tämä siksi, etten halua juhlien järjestäjille turhaa stressiä ja toisaalta riskiä, jos vahingossa onkin esim allergeeneja ruoissa yms. 

Isoon ongelma nämä allergiat on lasten mummeille ja kummeille. Ja minun tilini saldolle :D

Lapsi ja puoliso sairastuivat keliakian ja ne tuotteet on kalliita. Yritetään säästää kaikessa mahdollisessa kun syömättäkään ei voi olla. 

Vierailija
68/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se kallis ruoka mitään haittaa. Pitää vain ottaa enemmän rahaa mukaan kun menee kaupassa käymään.

Vierailija
69/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan päättäjät tajuavat Suomen ja suomalaisten todellisen tilanteen, kun jakelevat rahaa ympäri maailmaa. Ja ottavat vastaan jokaisen pikku rillistään kipeän ulkkarin Suomeen. 

Vierailija
70/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiallisesti jos katsoo vuosikymmenten päähän niin ikinä ei ole suomalaisilla mennyt yhtä pieni osa tuloista ruoan ostamiseen.

Vierailija
71/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunaa pataan vähän enemmän. Pastaruoat ja pataruoat (esim. Meksikon- tai italianpata ovat edullisia, kun ei tee valmispusseista).

Minä teen valmispusseista, mutta lisään vielä vettä ja jotain halpaa pastaa. Ei ole niin suolaista ja halpenee.

Hyvä suhde italianpataan on pussi rakettispagettia, 400g jauhelihaa ja se Lidlin iso pussi hernemaissipaprikaa. 

Vierailija
72/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla lapsilisät oli tuntuva lisä perheen tuloihin. Nyt ihan mitättömät. Yllättin kuinka vähän saa lapsilisää.

Lapsilisä on saman suuruinen kuin 1990-luvulla. 

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta. 

Syntyvyys tulee vähenemään entisestään rajusti ja kohta saamme irtisanoa isot määrät opettajia. 

On siinä opettajalla ihmettelemistä, kun 4000 brutto palkka vaihtuu 595 netto kuukaudessa työmarkkinatukeen. 

Vierailija
73/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa ruokakuluissa on säästää tekemällä kunnon annokset oikeaa ja täyttävää ruokaa.

Jääkaappiin ei mitään naposteluruokia tai jughurtteja. Ruoka syödään ruoka-aikoina, eikä jääkaapin ovea tuuleteta muutoin.

Vierailija
74/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opettaja viettää viimeisiä palkallisia kesälomia ja annas kun arvaan lähtevät ulkomaille ja muutaman vuoden päästä menettävät omistusasunnon. Kannattaisi nyt säästää irtisanomista varten rahaa. 

Ihmiset eivät halua tehdä lapsia köyhyyteen ja hallitus veti jättileikkaukset  työikäisille mistä kärsivät opettajat työpaikan menetyksenä. 

Vierailija
75/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee rahaa n.1000€, asumiseen n.1500, muuhun n.1000 eli 3500€, säästöön suoraan 2500 rahastoihin, sitten jää, mitä jää tilille, yleensä jää n.1000

Tavallinen keskituloinen perhe nettotulot n.5500€.

Vierailija
76/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa oikean ruoan pieni osuus kauppojen tarjouslehtisissä. Tarjouksia on paljon turhissa mehussa, croisanteissa ja eineksissä.

Vierailija
77/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla lapsilisät oli tuntuva lisä perheen tuloihin. Nyt ihan mitättömät. Yllättin kuinka vähän saa lapsilisää.

Lapsilisä on saman suuruinen kuin 1990-luvulla. 

Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois työmarkkinatuesta ja ansiosidonnaisesta. 

Syntyvyys tulee vähenemään entisestään rajusti ja kohta saamme irtisanoa isot määrät opettajia. 

On siinä opettajalla ihmettelemistä, kun 4000 brutto palkka vaihtuu 595 netto kuukaudessa työmarkkinatukeen. 

Taitaa olla se niin kamalaa työtä nykyään että monet hakeutuvat muutenkin muihin hommiin.

Vierailija
78/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meitä on kaks vaan, eikä meinata selvitä ruokakuluista. Ruoka on aivan järkyttävän kallista nykyään. 

Pelkkä ulkofilee possusta 15,95 kilo , siis mitä ? Makkarat jopa yli 10,- kilo ???

Vierailija
79/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaan menee rahaa n.1000€, asumiseen n.1500, muuhun n.1000 eli 3500€, säästöön suoraan 2500 rahastoihin, sitten jää, mitä jää tilille, yleensä jää n.1000

Tavallinen keskituloinen perhe nettotulot n.5500€.

Säästöön eli rahastoihin menee yhteensä 1000€, ei 2500€. Kirjoitin 2 kertaa 500, mutta jostain syystä kertomerkki ei tullut valmiiseen tekstiin.

Vierailija
80/102 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne teinipojat tarvitsee erityisen paljon ruokaa?

ootko kattonut ulkona että minkä kokoisia ihrapossuja nykyteinit on :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi