Miten perheet selviää ruokakuluista?
Ruokaan menee älyttömästi rahaa. Itse olen sinkkunainen ja silti tuntuu, että rahat ei riittä.En ymmärrä miten elätätte perheen jossa vaikka paljon ruokaa tarvivia teinipoikia...
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne teinipojat tarvitsee erityisen paljon ruokaa?
Koska kasvavat yleensä enemmän kuin aikuiset, varsinkin keski-ikäiset ja vanhukset.
Aika paljon isompia (kilogrammoina) ne keski-ikäiset on kun monet teini pojat.
Vähemmän oma teini poikani syö kuin esimerkiksi isänsä vaikka on isäänsä pidempi. Enemmän rahaa menee teini tytön menoihin (syö esimerkiksi useammin ulkona) kuin pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne teinipojat tarvitsee erityisen paljon ruokaa?
Koska kasvavat yleensä enemmän kuin aikuiset, varsinkin keski-ikäiset ja vanhukset.
Aika paljon isompia (kilogrammoina) ne keski-ikäiset on kun monet teini pojat.
Vähemmän oma teini poikani syö kuin esimerkiksi isänsä vaikka on isäänsä pidempi. Enemmän rahaa menee teini tytön menoihin (syö esimerkiksi useammin ulkona) kuin pojalle.
Ei minulla ollut teinityttönä varaa syödä kertaakaan ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset bruttotulot teillä on jotka kyttäätte tarjouksia, ostatte halvinta mahdollista ja koette kaiken kalliina?
Halvinta en osta, kaikkea en pidä kalliina, tarjoukset hyödynnän tottakai. Olen ihan keskituloinen sinkku, tavis.
Ihan hulluna menee rahaa ruokakauppaan. Kolme urheilevaa teiniä ja vanhemmat, ruokaa kuuluu PALJON. Haluan silti panostaa terveelliseen ruokaan, joka harmittavasti on usein kalliimpaa kuin epäterveellinen. Pakastinta yritetään hyödyntää silloin jos löytyy hyviä tarjouksia. Tämän kokoisessa perheessä kyllä huomaa kuinka paljon ruuan hinta on noussut.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset bruttotulot teillä on jotka kyttäätte tarjouksia, ostatte halvinta mahdollista ja koette kaiken kalliina?
Noin 1500€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on millaiset tulot? Olen nähnyt paljon vaivaa rahojeni eteen, enkä niistä helposti halua luopua. Ottajia kyllä olisi joka puolella. Olen joskus ollut sellaisessa jamassa elämäni aikana, että näin nälkää hyvinvointivaltio Suomessa. Kun sieltä taistelin nykyiseen asemaani päätin, ettei tästä torpasta enää ikinä lopu ruoka ja raha.
Arvostan. Eikä tartte koko ajan valittaa kun osaa elää tulojensa mukaisesti. Isä ja äiti mulle jo opetti tuon nuorena.
Tarjoukset, ruoat tehdään itse ja jos jää niin pakastetaan tai jatketaan seur. Päivänä kuten esim. Perunamuussia teen aina yli ja seur. Päivänä perunasoselaatikko uuniin. Kaupassa listan kans kerran viikossa ja tarvittaessa mies nappaa maitoa viikolla. Luonnosta kerätään sienet ja marjat. Leivon makeat sekä leivät itse kerran kuukaudessa ja pakastan. Teen mehut edellisvuoden ylijäämä marjoista, tänään tein 17 pll punaista viinimarjamehua jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mietin, kun 1000 kg vehnää saa kotipihaansa 200 eurolla. Onko se sinusta oikeasti kallista?
Mistä sen saa tuohon hintaan? Tuleeko jyvinä?
Tuo on tuottajalle maksettava hinta, tuottajan tulee maksaa rahti itse.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että se on elämäntapa. Mun siskolla ja miehellään hyvät tulot molemmilla, silti kaikki pitää löytyä tarjouksesta tai punalapuilla.
Ap, miten lapsuudenkodissasi selvittiin. Mitä söitte ja paljonko oli porukkaa, vai kuulutko kultalusikkasukuun?
Vierailija kirjoitti:
Reilu 7500€. Ei koeta muuta kalliina, paitsi ruoka ja yhtiövastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mietin, kun 1000 kg vehnää saa kotipihaansa 200 eurolla. Onko se sinusta oikeasti kallista?
Kyse oli ihmisravinnosta eikä rehusta. Mistä noin halvalla saa? Joku ehkä ostaa suoraan viljelijältä tuolla hinnalla, mutta lisäksi tulee 14% alv + rahti.
Viljelijä joutuu maksamaan rahdin itse! Alvin taas saat vähentää verotuksessa, kun olet ostajana
Miksi sinusta vehnä ei ole ihmisravintoa, ei meillä kasvateta vehnää rehuksi käytännössä lainkaan. Ymmärrän nyt, miksi ruokaa pidetään kalliina, jos suomalainen leipävilja katsotaan muuksi kuin ihmisravinnoksi.
Tosi heikosti me pärjätäänkin. Ison osan palkasta ottaa vuokra.
Tapellaan koko perhe näkkäreistä ja banaaneista. Mies ei syö enää töissä mitään ja on tosi ärtyisä. Kilon viikko tahtiin laihtuu. Nyt on kolmessa kuukaudessa mies nahistunut 15kg. Lommot posket on jo ja komeus katosi noin 5kg sitten.
Tuntuu ettei saa enää pysäytettyä laihtumista ja työtehokin kärsii. Hän peittelee jatkuvasti väsymystä ja ei ole enää tuottoisa työssään. Hän säästää yhden banaanin lounaaksi töihin, että lapset saisi kotona perunaa ja lihaa.
Huonosti selvitään. Kaiken kallistuminen ja tukien pieneneminen ajaa meidät todella tiukoille. Käyn töissä mutta yhden ihmisen pienillä tuloilla on tiukkaa. Meillä on menoihin varattu 200e/kk/nenä sisältäen aivan kaiken asumista lukuunottamatta. Nyt kesällä kun lapset eivät saa koulussa ruokaa, on todella haastavaa saada tuolla summalla terveellistä ja monipuolista ruokaa kasvaville lapsille.
Me vanhemmat ja teini. Olen pitänyt ruokabudjetin ennallaan kun inflaatio lähti laukalle. Vähentänyt ei-välttämättömistä ja varsinkin hedelmissä, vihanneksissa siirtynyt enemmän kausiajatteluun ja kotimaisiin eksoottisen sijaan.
Pakollisiin menoihin on budjetoitu puolet tuloista, joten ei paniikkia.
Vierailija kirjoitti:
Tapellaan koko perhe näkkäreistä ja banaaneista. Mies ei syö enää töissä mitään ja on tosi ärtyisä. Kilon viikko tahtiin laihtuu. Nyt on kolmessa kuukaudessa mies nahistunut 15kg. Lommot posket on jo ja komeus katosi noin 5kg sitten.
Tuntuu ettei saa enää pysäytettyä laihtumista ja työtehokin kärsii. Hän peittelee jatkuvasti väsymystä ja ei ole enää tuottoisa työssään. Hän säästää yhden banaanin lounaaksi töihin, että lapset saisi kotona perunaa ja lihaa.
Menisit sinäkin töihin, kun kerran lisää tulevaisuuden työttömiä teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisit sinäkin töihin, kun kerran lisää tulevaisuuden työttömiä teet.
Miksi ajattelet ettei hän olisi töissä?
Vierailija kirjoitti:
Kilon viikossa laihtuu, mutta kolmessa kuukaudessa 15 kg??
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin vanhemmista verolistoilla.
Minäkin olen tarjoushaukka vaikka olenkin sinkku. Onnea sulle kun osaat hyödyntää tarjoukset!