Palkkatuki hiipuu ja jättää työttömät tyhjän päälle
Palkkatuen kestoa on vähennetty runsaasti kaikkialla Suomessa ja osa kunnista ilmoittaa, että lakkauttaa tuen käyttämisen kokonaan. Myös Sote-järjestöiltä Stea-avustustasoa leikataan yli 30 % vuoteen 2027 mennessä. Näissä järjestöissä työllistetään paljon osatyökykyisiä tai muutoin työmarkkinoilla tukea tarvitsevia ihmisiä.
Palkkatukityöllä on katkaistu järjestöissä ja kunnissa työttömyyskierteitä, ja osin on päästy myös kohentamaan ihmisten sosiaalista ja terveydellistä tilannetta. Ovatko siis kunnat jatkossa valmiita suoraan työllistämään työttömät, kun valtio ja maan hallitus vetäytyy vastuustaan ja heikentää palkkatuen houkuttelevuutta entisestään?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
https://www.finder.fi/Kierrätyskeskus/Pääkaupunkiseudun+Kierrätyskeskus…
Mihin nuo tarvitsevat veronmaksajien rahoja?
Sitä voi kysyä jokaisen yrityksen osalta jotka takoo suuria voittoja mutta haluaa työvoiman ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan palkkatuki saakin loppua. Itse olen pitkäaikaistyötön ja jo pari vuotta olisin saanut palkkatukea, en todellakaan mene minnekään Tokmannille muoveja poistelemaan lavoista.
Minä menisin mieluummin tuollaiseen. Mutta täällä joutuu vaan kunnalle koiran virkaan tai vajaakuntoisten yhdistyksiin ja en ole vajaakuntoinen. Molemmat on tosin jo käyty kertalleen läpi ja hyötyä työllistymiseen ei ollut.
Mä tein kyllä ihan oikeaa työtä palkkatuella oikealla kokopäivätyö palkalla. En mitään höpöä. Ihan samat tehtävät ja vastuut mulla oli kuin muillakin työntekijöillä. Oli työtä mihin mulla on koulutus. Ja oli hyötyä työllistyin pidemmäksi aikaa.
Se on onni jos on päässyt tuollaiseen. Oma kunnan palkkatukipaikkani oli sellainen että toiste en mene. Vieläkin harmittaa etten irtisanoutunut jo koeajalla vaan pidin cv:n täytettä tärkeämpänä.
Kaikki tuet voisi lopettaa niin yrityksiltä kuin ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei ymmärrä palkkatukea. Työnantaja saa työttömän palkasta 50- 100%. Olen 60v ja olin viime vuonna 6kk palkkatuella töissä. Normaali työ, tes: n mukainen palkka. Valitettavaa, että palkkatuki loppuu, se on usein ainoa keino työllistää meitä " vanhoja".
Ei kai se mihinkään loppumassa ole vaan kunnat eivät vaan enää käytä sitä. Ja monesti yhdistyksillle on kunnat myöntäneet erikseen lisärahaa jolla maksavat sen lopun palkan ja nyt ei enää kannata koska se ei kerrytä työssäoloehtoa.
Kerryttää jos tekee työsopparin ennen 1.9.2024. Sen jälkeen ei kannattane tehdä soppateita, kun ansiosidonnainen tippuu radikaalisti.
Mitenkäs tuo nyt menee kun samaan aikaan tulee työssäoloehdon muutos? Ennen 8kk pa
Ennen 1.9.tehty soppari mahdollistaa työssäoloehdon ja siitä 28 kk taakse eli 2.4 vuoden aika kerrytetyt 26 viikkoa mahdollisuuden takaisin siihen työssäoloehdon täyttymiseen. Näin mennään entisillä malleilla, kuka sen kerkee saada. Myöhemmin pitää olla 12 kk eli vuosi ennenkuin ehto täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ei ymmärrä palkkatukea. Työnantaja saa työttömän palkasta 50- 100%. Olen 60v ja olin viime vuonna 6kk palkkatuella töissä. Normaali työ, tes: n mukainen palkka. Valitettavaa, että palkkatuki loppuu, se on usein ainoa keino työllistää meitä " vanhoja".
Ei kai se mihinkään loppumassa ole vaan kunnat eivät vaan enää käytä sitä. Ja monesti yhdistyksillle on kunnat myöntäneet erikseen lisärahaa jolla maksavat sen lopun palkan ja nyt ei enää kannata koska se ei kerrytä työssäoloehtoa.
Kerryttää jos tekee työsopparin ennen 1.9.2024. Sen jälkeen ei kannattane tehdä soppateita, kun ansiosidonnainen tippuu radikaalisti.
Mitenkäs tuo nyt menee kun samaa
Ettekö te halua mennä palkkatuella sellaiseen työpaikkaan mihin voisitte jäädä pysyväksi, kun olette oppineet sen työn? Eihän tuollaisesta venkuloinnista ole hyötyä kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te halua mennä palkkatuella sellaiseen työpaikkaan mihin voisitte jäädä pysyväksi, kun olette oppineet sen työn? Eihän tuollaisesta venkuloinnista ole hyötyä kenellekään.
Siinä ei ole halusta kyse vaan työkkäri/kunnan työllisyyssihteeri sanoo että haeppa tuota paikkaa tai antaa parikin mahdollisuutta. Näin siis oli täällä ennen uudistuksia.
Samaan aikaan Turun Sanomissa joku hallituksen Saara-Sofia kehtaa väittää hallituksen tukevan osatyökykyisia 😠😠😠😠😠😠
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1.9.tehty soppari mahdollistaa työssäoloehdon ja siitä 28 kk taakse eli 2.4 vuoden aika kerrytetyt 26 viikkoa mahdollisuuden takaisin siihen työssäoloehdon täyttymiseen. Näin mennään entisillä malleilla, kuka sen kerkee saada. Myöhemmin pitää olla 12 kk eli vuosi ennenkuin ehto täyttyy.
Koskeeko tämä myös ei-palkkatukitöitä? Jos teen sopparin puoleksi vuodeksi ennen 1.9 niin 6kk riittää.
Palkkatukityöt ei kerrytä työssäoloehtoa kuin olikohan se 75% eli 8 kk on se mitä pitää työskennellä palkkatuella. Tämä on siis ollut tilanne/on nykytilanne. Itse olin viimeksi juuri tuon 8kk jotta työssäoloehto täyttyi.
Kaffebulla kirjoitti:
No eikös nämä ollut niitä 9 euron orjatöitä? Hyvä että loppuvat.
Palkkatukityöstä maksetaan palkkaa työntekijälle eli ei ole 9 euron orjatyötä. Omat ongelmansa palkkatuessakin tosin on. Eiköhän nekin, jotka ennen saivat palkkatukityötä, laiteta työkokeiluun tai vastaavaan.
Palkkatuki on yritystukea, jota maksetaan muutenkin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan Turun Sanomissa joku hallituksen Saara-Sofia kehtaa väittää hallituksen tukevan osatyökykyisia 😠😠😠😠😠😠
Ei kai se hallituksessa ole?
Hän tarkoittaa varmasti kokoomuslaisia osatyökykyisiä, kuten kansanedustajia, ministereitä ja hyväveli-viroissa olevia. Nämä kyllä vaativat useankin avustajan työpanoksen pärjätkseen, ja silti heistä on töissä vain haittaa. Pitäisi olla yksinkertaisia suorittavia töitä heille. Orpo voisi mennä ratatyömaalle kaivamaan kuoppaa, kun sydänkin on nyt hoidettu yhteiskunnan varoin kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki on yritystukea, jota maksetaan muutenkin liikaa.
Nimenomaan, palkanmaksun ulkoistamista valtiolle. Aivan kuten liian pienet palkat joilla ei elä ja jotka edellyttävät tukien hakemista lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Saitko siis vakituisen paikan vai kestikö pesti vain sen ajan mitä palkkatuki kesti?
Vierailija kirjoitti:
Tilalle tulee orjatyöt 9€/päivä. Monelle tuttavalleni tullut kutsu Typ: iin. Kaikki yli 50v.
Tienaan yhdellä yövuorolla enemmän kuukaudessa.
-sotekeikkailija 58v
Osatyökykyisenä tämä masentaa minua. Juuri on tullut työttömyyspäivät täyteen palkkatukea varten.
Sama oli Sipilän aikana. Olin 2015 palkkatuella kun tuli joku muutos palkkatukeen. Kierrätyskeskus ei pystynyt enää palkkamaan uusia työntekijöitä ja meni lopulta konkurssiin kun työsopimukset päättyivät. Kaupunki pyörittää nyt täällä vastaavaa toimintaa, aikaisemmin se oli työttömien yhdistys.
Vierailija kirjoitti:
Osatyökykyisenä tämä masentaa minua. Juuri on tullut työttömyyspäivät täyteen palkkatukea varten.
Vielähän sulla on pari kuukautta aikaa hankkia se paikka ennen tuota 1.9. Sillä pääsee taas vähän matkaa eteenpäin.
Itse mietin lähinnä sitä että täällä kunta palkkaa jokatapauksessa mutta kesto riippuu saatko tuen vai et (näin oli siis ainakin ennen uudistusta). No nyt jos saat tuen ja työt alkaa ennen 1.9 niin pääset sen jälkeen anssille mutta jos et saa tukea niin työ kesto on 6kk (mikä ennen riitti anssiin) mutta sittenpä tiputkin takaisin työmarkkinatuelle. Ja onkohan näitä 6kk pestejä mitkä päättyvät 1.9 jälkeen alkanut paljonkin ennen kuin tuo muutos oli varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuki loppuu ja työkokeilu jatkuu. Olisko kyse kumminkin että yrityksille tarjotaan työkokeilijaa? Ilmaista sellaista?
Nyt perustat yrityksen,kun ilmainen työvoima on tiedossa,vai?
Vierailija kirjoitti:
Sama oli Sipilän aikana. Olin 2015 palkkatuella kun tuli joku muutos palkkatukeen. Kierrätyskeskus ei pystynyt enää palkkamaan uusia työntekijöitä ja meni lopulta konkurssiin kun työsopimukset päättyivät. Kaupunki pyörittää nyt täällä vastaavaa toimintaa, aikaisemmin se oli työttömien yhdistys.
Sipilän kaudesta alkoi mun ikuisuustyöttömyys. Olin juuri saamassa oikeuden pienempään palkkatukeen mikä olisi ollut itselleni todella tärkeää. Sitten tuli Sipilä ja muutti kaiken ja työkkäri sanoi että ei oikeutta ennen kuin olet sakkolistalla (ei siis oikeutta edes kahden vuoden työttömyyden jälkeen) ja sitten vasta asiaa edes aletaan katsomaan. No siinä tuli sitten neljän vuoden aukko työhistoriaan enkä ollut ainoa. Normitöihin en päässyt. Työhistoria oli muutenkin pelkkää tyhjä. Kaiken huipuksi kuulin että osalla kyllä myönnettiin edelleen kahden vuoden jälkeen. Nämä oli niitä jotka oli ollut palkkatuella kerta toisensa jälkeen, itselläni oli yksi palkkatukityö takana. Sen jälkeen en ole välittänyt.
https://www.finder.fi/Kierrätyskeskus/Pääkaupunkiseudun+Kierrätyskeskus…
Mihin nuo tarvitsevat veronmaksajien rahoja?