Palkkatuki hiipuu ja jättää työttömät tyhjän päälle
Palkkatuen kestoa on vähennetty runsaasti kaikkialla Suomessa ja osa kunnista ilmoittaa, että lakkauttaa tuen käyttämisen kokonaan. Myös Sote-järjestöiltä Stea-avustustasoa leikataan yli 30 % vuoteen 2027 mennessä. Näissä järjestöissä työllistetään paljon osatyökykyisiä tai muutoin työmarkkinoilla tukea tarvitsevia ihmisiä.
Palkkatukityöllä on katkaistu järjestöissä ja kunnissa työttömyyskierteitä, ja osin on päästy myös kohentamaan ihmisten sosiaalista ja terveydellistä tilannetta. Ovatko siis kunnat jatkossa valmiita suoraan työllistämään työttömät, kun valtio ja maan hallitus vetäytyy vastuustaan ja heikentää palkkatuen houkuttelevuutta entisestään?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea suunnitellaan vastikkeelliseksi, eli toimeentulotukiasiakas joutuisi tekemään kunnan osoittamaa työtä saadakseen toimeentulotukea.
Ei tule tapahtumaan.
Te-uudistuksessa kunnat tulevat muutenkin saamaa vähemmän rahaa kuin mitä nyt toiminnalle annetaan. Vuoden alusta on luultavasti vain iso kaaos monilla työllisyysalueilla. Valtio hoitaa uudistusta ihan vasemmalla kädellä.
Saatanan palkkatuki saakin loppua. Itse olen pitkäaikaistyötön ja jo pari vuotta olisin saanut palkkatukea, en todellakaan mene minnekään Tokmannille muoveja poistelemaan lavoista.
Vierailija kirjoitti:
Tilalle tulee orjatyöt 9€/päivä. Monelle tuttavalleni tullut kutsu Typ: iin. Kaikki yli 50v.
Olen minäkin käynyt typissä mutta kieltäydyin kuntouttavasta. Työkokeiluun voivat määrätä hakemaan työkkärinkin puolella. Jos vielä ehdottavat typpiin siirtoa niin kieltäydyn allekirjoittamaan koko suunnitelmaa. Eikä tuo ole mikään ikäsidonnainen vaan lähes ainoa mikä siihen vaikuttaa on työmarkkinatukipäivien kertymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea suunnitellaan vastikkeelliseksi, eli toimeentulotukiasiakas joutuisi tekemään kunnan osoittamaa työtä saadakseen toimeentulotukea.
Ei tule tapahtumaan.
Sanni pistää tapahtumaan. Ja perustuslakivaliokunta siunaa päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Saatanan palkkatuki saakin loppua. Itse olen pitkäaikaistyötön ja jo pari vuotta olisin saanut palkkatukea, en todellakaan mene minnekään Tokmannille muoveja poistelemaan lavoista.
Minä menisin mieluummin tuollaiseen. Mutta täällä joutuu vaan kunnalle koiran virkaan tai vajaakuntoisten yhdistyksiin ja en ole vajaakuntoinen. Molemmat on tosin jo käyty kertalleen läpi ja hyötyä työllistymiseen ei ollut.
Osa ei ymmärrä palkkatukea. Työnantaja saa työttömän palkasta 50- 100%. Olen 60v ja olin viime vuonna 6kk palkkatuella töissä. Normaali työ, tes: n mukainen palkka. Valitettavaa, että palkkatuki loppuu, se on usein ainoa keino työllistää meitä " vanhoja".
Vierailija kirjoitti:
Osa ei ymmärrä palkkatukea. Työnantaja saa työttömän palkasta 50- 100%. Olen 60v ja olin viime vuonna 6kk palkkatuella töissä. Normaali työ, tes: n mukainen palkka. Valitettavaa, että palkkatuki loppuu, se on usein ainoa keino työllistää meitä " vanhoja".
Ei kai se mihinkään loppumassa ole vaan kunnat eivät vaan enää käytä sitä. Ja monesti yhdistyksillle on kunnat myöntäneet erikseen lisärahaa jolla maksavat sen lopun palkan ja nyt ei enää kannata koska se ei kerrytä työssäoloehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kunnissa ei jäisi jäljelle ainuttakaan palkkatyöläisiä. Kaikki tekisivät lopulta hommia tuilla. Tulisi halvemmaksi.
Kerroin tästä työkkärin virkailijalle ja ei meinannut uskoa että se tulee toteutumaan. No, toteutuu. Nyt hänenkin on entistä vaikeampi osoittaa minulle töitä. Eipä tuo olekkaan osoittanut mitään töitä. Viimeksi kun soitti niin kysyi vaan vointiani. Näin meillä päin. Toivottavasti loppuu muutenkin turhat soittelut kokonaan koko laitoksesta. Tv.kohta eläkeläinen
Olin palkkatuella helpossa ja kevyessä työssä. Nettona jäi 1900 + e. Että ihan hyvin. Normaalipalkka johon lisänä kokemuslisät.
Olen palkkatukityössä ja palkkani on hieman vajaa 3000€. Osan palkasta työnantaja saa palkkatukena takaisin. Koulutan itseni uuteen ammattiin oppisopimuksella. Ainakin minulle tämä on hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kunnissa ei jäisi jäljelle ainuttakaan palkkatyöläisiä. Kaikki tekisivät lopulta hommia tuilla. Tulisi halvemmaksi.
Jos toteutuu niin tulee valtiolle kalliiksi. Se on nimittäin satavarma että osa kunnista tulee korvaamaan kaiken mahdollisen ilmaistyövoimalla ja se reservi ei ole ihan vähäinen. Sitä ei siellä Helsingissä ja Espoossa ollessa tule miettineeksi mitä tapahtuu peräkylien pikkukunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mihinkään loppumassa ole vaan kunnat eivät vaan enää käytä sitä. Ja monesti yhdistyksillle on kunnat myöntäneet erikseen lisärahaa jolla maksavat sen lopun palkan ja nyt ei enää kannata koska se ei kerrytä työssäoloehtoa.
Kerryttää jos tekee työsopparin ennen 1.9.2024. Sen jälkeen ei kannattane tehdä soppateita, kun ansiosidonnainen tippuu radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Olin palkkatuella helpossa ja kevyessä työssä. Nettona jäi 1900 + e. Että ihan hyvin. Normaalipalkka johon lisänä kokemuslisät.
Sitten on se toinen puoli. Itse olin kunnalla jotain vähän yli nelisen vuotta sitten, työaika oli hiukan yli 80% kokoaikaisesta ja bruttopalkka hiukan alle 1500e/kk. Tosin kyseiseen paikkaan en enää menisi edes tuplapalkalla.
Ja Suomessa on siis työvoimapula. Siis ilmaisen tai puoli-ilmaisen työvoimapula.
Palkkatuelle budjetoidaan tietty summa vuodessa, ne rahat on nyt sidottu eikä enempää euroja ole, joten ei palkkatukea olla lakkauttamassa, sitä vain myönnettiin alkuvuodesta miettimättä lainkaan, että syksylläkin on työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin mieluummin tuollaiseen. Mutta täällä joutuu vaan kunnalle koiran virkaan tai vajaakuntoisten yhdistyksiin ja en ole vajaakuntoinen. Molemmat on tosin jo käyty kertalleen läpi ja hyötyä työllistymiseen ei ollut.
Mä tein kyllä ihan oikeaa työtä palkkatuella oikealla kokopäivätyö palkalla. En mitään höpöä. Ihan samat tehtävät ja vastuut mulla oli kuin muillakin työntekijöillä. Oli työtä mihin mulla on koulutus. Ja oli hyötyä työllistyin pidemmäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerryttää jos tekee työsopparin ennen 1.9.2024. Sen jälkeen ei kannattane tehdä soppateita, kun ansiosidonnainen tippuu radikaalisti.
Mitenkäs tuo nyt menee kun samaan aikaan tulee työssäoloehdon muutos? Ennen 8kk palkkatukityötä kerrytti sen 6kk mikä täytti työssoloehdon. Mitenkäs nyt. Kerryttääkö ennen 1.9 tehdyt palkkatuki kuukaudet vanhan mallin mukaan ja sen jälkeiset uuden mallin mukaan? Silloin tuo 8kk ei riitä.
Ansiosidonnaisen määrän tuo ei varsinaisesti vaikuta vaan palkkatuella et enää pääse olllenkaan ansiosidonnaiselle.
Av-mammat ovat perinteisesti pitäneet pilkkanaan Kierrätyskeskuksessa työskenteleviä. Kuulemma se on paikka, jonne eivät ainakaan menisi itse, joten on varmaan hyvä asia heidän mielestään, jos koko lafka lakkaa olemasta.