Ulosotosta tuli kirje, ahdistaa
Olen aina maksanut laskut ajoissa ja huolehtinut raha-asiani kuntoon. Varallisuuttakin on niin, että maksut saan helposti maksettua. Sain kuitenkin ulosottoviranomaiselta kirjeen, että sinulla on ulosotossa lasku. Järkytys. Ja ahdistaa. Kyseessä on sairaalalasku, josta olen sataprosenttisen varma, että en ole sitä koskaan saanut. Selvitin, niin niistä ei tule muistutuksia vaan laittavat suoraan ulosottoon. Eli posti on joko hukannut sen yhden kirjeen tai jakanut väärään asuntoon. Kiva kiva. Miten voi olla mahdollista, että näin tietämättään on yhtäkkiä ulosotossa? Maksoin sen ulosoton pois tietenkin heti samana päivänä, mutta silti ahdistaa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kuitenkin yhteys asianomaiseen laskuttajaan ja tee valitus. Tuskin olet ensimmäinen, etkä taatusti viimeinen, jolle ovat tehneet näin.
Mitäköhän laskuttaja on tehnyt? Posti/jakeluyhtiöt hukkaavat kirjeitä jatkuvasti. T. Laskutuksessa töissä
No heidän tehtävä on selvittää mitä tapahtui. Vastuu on heidän.
Et ole ulosotossa. Kun lasku menee suoraan ns. ulosottoon, se tarkoittaa sitä että saat käräjäoikeudelta laskun, joka pitää suorittaa, tai sitten siihen haetaan tuomio eli joutuu ulosottoon, joka ulosmittaa palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan reaktio on ylimitoitettu, mutta sen verran sanon heille, jotka aina huutelevat että "etkö yhtään ihmetellyt missä lasku on?"
Laskun vastaanottajalla ei ole mitään velvollisuutta kysellä laskujen perään. Maksun vaatijalla on aina vastuu asiasta, ei sillä, jolta vaaditaan. Ei kävisi mielessäkään alkaa kyselemään yhdenkään laskun perään. Jos minulta haluaa jonkin maksun, niin kannattaa huolehtia siitä laskutuksesta.
Oletin minäkin että ei tarvitse kytätä, yleensä jopa odotan mutta nyt unohdin vallan koko laskua odottaa ja pam muikkarin kera. Olen kuitenkin sitä mieltä että en ala olettamaan saavani palvelua ja siksi olen varmaankin monien mielestä liian hysteerinen monissakin asioissa ja laskutkin maksan aina heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kuitenkin yhteys asianomaiseen laskuttajaan ja tee valitus. Tuskin olet ensimmäinen, etkä taatusti viimeinen, jolle ovat tehneet näin.
Mitäköhän laskuttaja on tehnyt? Posti/jakeluyhtiöt hukkaavat kirjeitä jatkuvasti. T. Laskutuksessa töissä
No heidän tehtävä on selvittää mitä tapahtui. Vastuu on heidän.
Niin ja tyypillistä on vastata että " eii, mä oon vain töissä täällä".
" Selvitin, niin niistä ei tule muistutuksia vaan laittavat suoraan ulosottoon."
Näin ei saa toimia. Lain mukaan maksumuistutuksen lähettäminen on pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalamaksut on suoraan ulosottokelpoisia.
Epäilemättä mutta saisiko sen alkuperäisen maksettua kun ei kerran tiskillä oteta lähtiessä maksua vastaan korttimaksulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti aiheellinen lasku, etkö ihmetellyt kun laskua ei näy?
Lasku oli aiheellinen. En ihmetellyt, koska jouduin käymään sairaalassa useita kertoja saman asian vuoksi, välillä vain vo-ajalla polilla, välillä sairaalassa osastolla ja lähettivät niitä laskuja aina yksittäisistä asioista ja aina kuukausia myöhässä, osa tuli 7 kk käynnin jälkeen. En siis ollut osannut ihmetellä, että juuri joku yksi juttu oli maksamatta, koska laskuttivat niin oudosti yksitellen niitä asioita ja niin viiveellä. Ap
Kannattaa ekan laskun jälkeen tilata sähköinen lasku niin tulevat suoraan verkkopankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ulosotossa. Kun lasku menee suoraan ns. ulosottoon, se tarkoittaa sitä että saat käräjäoikeudelta laskun, joka pitää suorittaa, tai sitten siihen haetaan tuomio eli joutuu ulosottoon, joka ulosmittaa palkasta.
Mutta entä jos posti olisi hukannut tämänkin kirjeen enkä olisi saanut tietää että olen jo ulosottoviranomaisten karhulistalla? Nythän ehdin juuri välttää pahimman miinan (luottotietojen menetys) kun sain sentään tämän kirjeen ja heti maksoin. Entä jos en olisi saanut tätäkään kirjettä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanoo ihminen, jolle tulee yksi lasku vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan aapeen mielenrauha, ja se, että ei ole asiakkaan huolimattomuutta, vaan jotain muuta. Lähtikö se edes teiltä? Se ensimmäinen, edes postiin?
ja miksi ei tullut perille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasku oli aiheellinen. En ihmetellyt, koska jouduin käymään sairaalassa useita kertoja saman asian vuoksi, välillä vain vo-ajalla polilla, välillä sairaalassa osastolla ja lähettivät niitä laskuja aina yksittäisistä asioista ja aina kuukausia myöhässä, osa tuli 7 kk käynnin jälkeen. En siis ollut osannut ihmetellä, että juuri joku yksi juttu oli maksamatta, koska laskuttivat niin oudosti yksitellen niitä asioita ja niin viiveellä. Ap
Kannattaa ekan laskun jälkeen tilata sähköinen lasku niin tulevat suoraan verkkopankkiin.
Totta. Mutta kyseessä oli tilanne, jossa 3 kk aikana jouduin kahdessa eri sairaalassa käymään monta kertaa. Ekat laskut alkoi tulemaan 5 kk sen viimeisen käynnin jälkeen (ja tiesin että sen vikan käynnin jälkeen ei ole enää tarvetta käydä sairaalassa). Ja niitä tuli ryppäänä monta, kaikki siis isolla viiveellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta entä jos posti olisi hukannut tämänkin kirjeen enkä olisi saanut tietää että olen jo ulosottoviranomaisten karhulistalla? Nythän ehdin juuri välttää pahimman miinan (luottotietojen menetys) kun sain sentään tämän kirjeen ja heti maksoin. Entä jos en olisi saanut tätäkään kirjettä? Ap
Niinpä.
Olisi se asia selvitetty. Ei sulta olisi tavaroita alettu pihalle kantaa. Jos kunnon epäselvää. Kyllä Suomessa hoidetaan asiat.
Ja nyt se on selvä.
Hyvin hoidit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan reaktio on ylimitoitettu, mutta sen verran sanon heille, jotka aina huutelevat että "etkö yhtään ihmetellyt missä lasku on?"
Laskun vastaanottajalla ei ole mitään velvollisuutta kysellä laskujen perään. Maksun vaatijalla on aina vastuu asiasta, ei sillä, jolta vaaditaan. Ei kävisi mielessäkään alkaa kyselemään yhdenkään laskun perään. Jos minulta haluaa jonkin maksun, niin kannattaa huolehtia siitä laskutuksesta.
Oletin minäkin että ei tarvitse kytätä, yleensä jopa odotan mutta nyt unohdin vallan koko laskua odottaa ja pam muikkarin kera. Olen kuitenkin sitä mieltä että en ala olettamaan saavani palvelua ja siksi olen varmaankin monien mielestä liian hysteerinen monissakin asioissa ja laskutkin maksan aina heti pois.
Et oleta saavasi palvelua missä?? Joka tapauksessa en ymmärrä miksi jauhat asiasta vielä. Ulosotto on oikeudellista perintää sillä erotuksella, että uo:lla on enemmän valtaa kuin pelkällä perintäyhtiöllä. Ei se ulosottokaan voi tuosta noin vain mielivaltaisesti tehdä mitä itse haluaa.
Joka tapauksessa en ymmärrä mikä se ongelma nyt on. Jos et ole saanut alkuperäistä laskua, sanot että haistakaa pas-ka, en maksa ylimääräisiä kuluja. Voit vähentää ne ylimääräiset kulut automaattisesti ja maksaa ainoastaan riidattoman osuuden. Kunhan olet reklamoinut. Sitten jatkat elämääsi etkä draamaile suoraan uo-kelpoisista laskuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi silloin ottaa alkuperäisen laskuttajaan, ulosottotoimistoon sekä kilpailu- ja kuluttajaviranomaiseen yhteys, että lasku on virheellinen syystä x. Sitten alkaa sellainen rumba, jonka luultavasti häviät, valitettavasti, mutta aina voi yrittää. Minullakin jäänyt postitse laskuja ja tärkeitä kirjeitä saamatta, mutta se on myös valitettavan yleinen tekosyy ja vaikeasti todistettava..
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi samoin, hyvä kun maksoit heti pois ettei tule lisää ongelmia. Tein niin itsekin.
Mutta voit pyytää takaisin mahdolliset lisäkulut jotka sinulta on veloitettu väärin perustein. Sain itsekin, kerroin että koko laskua ei ole toimittu koskaan. Palautukseen ja viestien vaihtamiseen meni kuukausia mutta periaatteesta taistelin.
Tekevät kiusaa sillä että eivät lähetä laskuja ollenkaan vaan laittavat sitten suoraan perintään vasta. Tsemppiä!
tuskin tässä tahallaan halutaan ketään kiusata.
noin minullekin kävi.
terveyskeskuslaskua ei koskaan tullut ja sain sitten vain kirjeen ulosotosta. Soittelin tk:hon ja siellä sihteeri kertoi, että et ole ainoa, joka kertoo samaa, että noin luotettava posti meillä on suomessa. jos muistan oikein, niin muistuslaskuakaan ei ollut tullut. maksoin sitten perintämaksun ja itse laskun ja laitoin välittömästi sen jälkeen kaikki mahdolliset laskut suoralaskuiksi. viikkoa myöhemmin oli mediassa juttua, että monille on jäänyt saapumatta tk:n laskuja.... Ongelma on sekin, että ainakin meillä viive on suuri. Siis asiakaskäynnistä siihen, että se lasku lähetetään. Itsekin olin jo unohtanut koko käynnin, joten en muistanut sitten edes ihmetellä miksi ei ole laskua näkynyt.
veetuttaa sekin sitten, että jos reklamoit asiasta, että laskua ei ole tullut, niin se pitää tehdä johonkin palvelunumeroon, jossa on kallis palvelumaksu, joten halvemmaksi tulee vain maksaa ja sen jälkeen leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi v****u. Luottotietoja ei EDELLEENKÄÄN voi menettää.
Ulosotolla on sähköinen asiointi.
Kerran tuli sairaanhoitopiiristä lasku jossa ei lukenut mitään siitä mistä ne laskuttaa.Luulin että yrittävät laskuttaa työterveyden pakollisesta käynnistä,perintään asti meni ennen kuin selvisi.
Vierailija kirjoitti:
" Selvitin, niin niistä ei tule muistutuksia vaan laittavat suoraan ulosottoon."
Näin ei saa toimia. Lain mukaan maksumuistutuksen lähettäminen on pakollista.
Joo ja tämähän tarkoittaa siis sitä, että perintätoimisto on poissa välistä. Eli saat alkuperäisen laskun, muistutuksen, käräjäoikeuden ilmoituksen maksuvaatimuksesta ja lopulta ulosoton tekemä tuomio ja maksuhäirimerkintä.
Hoidit maksun, joten ei kannata murehtia asiaa. Posti on todella ollut epäluotettava ja varsinkin jos sattuu osoitteenmuutos , on melkein varmaa, että laskuja häviää tai myöhästyy., jos paperisina.