Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittää lapselle se, että hänen täytyy käyttäytyä hyvin vaikka muut käyttäytyy huonosti?

Vierailija
10.06.2024 |

Lapseni on nyt eskari-ikäisenä ruvennut kiinnittämään paljon huomiota siihen, että monet teinit ja aikuiset rikkoo lakia, ihmiset roskaa tahallaan luontoa vaikka roskaaminen on kiellettyä, että osa ihmisistä toimii tahallaan törkeästi muita kohtaan, että osaa lapsia ei ollenkaan vaadita noudattamaan sääntöjä vaan he saavat tehdä ihan mitä vain ja per seillä miten vain. Meillä taas lapselta vaaditaan sellaista yleistä hyvää käytöstä ja sitä ettei miten vain saa sikailla. Hän on nyt alkanut kovin kyselemään, että miksi hänen pitää noudattaa sääntöjä vaikka muidenkaan ei pidä. Miksi hänen pitää käyttäytyä hyvin vaikka muidenkaan selvästi ei pidä. Miksi niin monet saa sikailla miten vain eikä siitä edes seuraa heille mitään. Vinkkejä miten selitän asian lapselle niin, että selitys on ymmärrettävä, reilu ja oikeudenmukainen? Lapsellani on hyvin vahva oikeudenmukaisuudentaju eikä myöskään mikään se nyt vain on niin kelpaa selitykseksi. 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta näkee miten kasvatetaan oikeistolaisia tai vasemmistolaisia. Oikeistolaiset leimaa ja tuomitsee syitä pohtimatta ja vasemmistolaiset ajattelee laajemmin.

Vierailija
42/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro, että fiksut ja älykkäät osaa käytäytyä, muut ei. Kasvata ylemmyydentunto

Komppaan tätä. Kasvata lapselle ylemmyydentunto. Hän on roskaajaa parempi. 

Nykypäivänä ei paheksuta tarpeeksi äänekkäästi, vaan annetaan kaikkien kukkien kukkia hohhoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapuri konttaa päissään pihalla, voi lapselle vallan hyvin sanoa ettei moinen ole hyvää käytöstä. Jos ei itse konttaa ja örvellä.

Vierailija
44/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naapuri konttaa päissään pihalla, voi lapselle vallan hyvin sanoa ettei moinen ole hyvää käytöstä. Jos ei itse konttaa ja örvellä.

Joo mutta sitten lapsi kysyy miksi naapuri saa kontata ja örveltää pihalla vaikka minä en saa.

Vierailija
45/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden jotka eivät lapsiaan ole kasvattaneet hedelmiä saa sitten poimia teini-iässä kun seuraa kuinka rikollisten osuus on kasvanut ikäluokassa 13-28. Onnea vanhemmille, jotka luulevat että heidän huonosti käyttäytyvillä lapsillaan on HYVÄ itsetunto. 

Kasvata lapsestasi individualisti, vain omaan käytökseen voi vaikuttaa ja shi*****set kannattaa karsia jo esikouluiässä kaveripiiristä. Edessä loistava tulevaisuus silloin kun kasvaa vahvaksi muista riippumattomaksi.

Vierailija
46/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme esimerkiksi leikkipuistossa tilanteessa, jossa sinne tuli varhaisteinilauma ja alkoi käyttäytymään todella törkeästi siellä olleita lapsia ja vanhempia kohtaan. Ihan siis häiriköimällä häiriköi myös pieniä lapsia. Useampi äiti tähän puuttui, mutta se vain innosti lisää näitä häirikköjä ja huutelu ym sikailu senkuin yltyi. Kukaan aikuinen ei saanut tilannetta yhtään ratkeamaan vaan meidän oli pakko sitten lähteä pois, näin teki muutkin äidit lapsineen. Ja ne esiteinit sai sikailullaan valloittaa koko sen leikkipuiston. Oma lapseni oli tietenkin kovin pettynyt kun ei voinutkaan olla siellä leikkimässä eikä voinut ymmärtää miksi jotkut isommat SAI puiston itselleen, vaikka se on tarkoitettu lapsille. Eikä kellään aikuisella ollut mitään valtaa asiaan. Ap

Täytyy kysyä, että missä oikein asutte? En ole viel

Tsemppiä ap:lle. Me muutettiin Helsingistä takaisin pohjoiseen ja jätettiin pk-seudun ongelmat taaksemme. Olen vieläkin entisten asuinalueidemme fb ryhmien jäsen ja ongelmat siellä näkyy lisääntyvän vaan vuosi vuodelta. On pienten lasten puukkohippaa, vaatteiden tuleen sytyttämisyrityksiä, ahdistulua, takaa-ajoja, merkkikamojen varastelua ym. Ja juuri tuota, että edes aikuista ei uskota.  Kaitpa nämä ilmiöt jossain vaiheessa saattavat levitä tännekin, mutta jospa oma lapsi ehtisi saada vielä normaalin turvallisen lapsuuden. 

Vierailija
47/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta sitten lapsi kysyy miksi naapuri saa kontata ja örveltää pihalla vaikka minä en saa.

Oletko opettanut lapsellesi jakamista, yhteisössä toimimista ja ylipäätään epäitsekkyyttä? Voi olla että lapsesi on vain siinä minäminä iässä, ettei vielä kykene käsittelemään asiaa kypsästi. Jotkut aikuisetkin jää toki sille kehitysasteelle. "Miksei kaikki menesty kun minäkin menestyin" jne.

Vierailija
48/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme esimerkiksi leikkipuistossa tilanteessa, jossa sinne tuli varhaisteinilauma ja alkoi käyttäytymään todella törkeästi siellä olleita lapsia ja vanhempia kohtaan. Ihan siis häiriköimällä häiriköi myös pieniä lapsia. Useampi äiti tähän puuttui, mutta se vain innosti lisää näitä häirikköjä ja huutelu ym sikailu senkuin yltyi. Kukaan aikuinen ei saanut tilannetta yhtään ratkeamaan vaan meidän oli pakko sitten lähteä pois, näin teki muutkin äidit lapsineen. Ja ne esiteinit sai sikailullaan valloittaa koko sen leikkipuiston. Oma lapseni oli tietenkin kovin pettynyt kun ei voinutkaan olla siellä leikkimässä eikä voinut ymmärtää miksi jotkut isommat SAI puiston itselleen, vaikka se on tarkoitettu lapsille. Eikä kellään aikuisella ollut mitään valtaa asiaan. Ap

Ei se ollut pk-seudulla missä se lapsi toi päiväkotiin puukon. 

Vierailija
49/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko opettanut lapsellesi jakamista, yhteisössä toimimista ja ylipäätään epäitsekkyyttä? Voi olla että lapsesi on vain siinä minäminä iässä, ettei vielä kykene käsittelemään asiaa kypsästi. Jotkut aikuisetkin jää toki sille kehitysasteelle. "Miksei kaikki menesty kun minäkin menestyin" jne.

Ai että pitää opettaa lapsille, että piha pitää hyvällä mielellä jakaa kännisten konttaajaörveltäjien kanssa? Enhän minä itsekään niin ajattele, miksi opettaisin lapselleni niin? Haluan eroon itse örveltäjistä. 

Vierailija
50/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että pitää opettaa lapsille, että piha pitää hyvällä mielellä jakaa kännisten konttaajaörveltäjien kanssa? Enhän minä itsekään niin ajattele, miksi opettaisin lapselleni niin? Haluan eroo

Sitten sun pitää muuttaa semmoiseen paikkaan missä on vain yhtä täydellisiä ihmisiä kuin teidän perhe ja kuplautua sinne.

Vierailija
51/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita örveltäjiä oikeasti ymmärtää vain toiset örveltäjät. Muun väittäminen on tekopyhää.

Vierailija
52/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta näkee miten kasvatetaan oikeistolaisia tai vasemmistolaisia. Oikeistolaiset leimaa ja tuomitsee syitä pohtimatta ja vasemmistolaiset ajattelee laajemmin.

Kuka sinut on kasvattanut noin yksinkertaisen mustavalkoisesti ajattelevaksi?

Vierailija
53/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että pitää opettaa lapsille, että piha pitää hyvällä mielellä jakaa kännisten konttaajaörveltäjien kanssa? Enhän minä itsekään niin ajattele, miksi opettaisin lapselleni niin? Haluan eroo

Eiköhän tuossa se oleellisempi pointti ollut se, että lapselle on hyvä opettaa että aina voi tehdä samaa mitä joku toinen.

Vierailija
54/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös selittää auki sen faktan, että väärin toimivilla on usein akuutimpia huolia ja/tai ongelmia elämässään, eivätkä he siksi ole välttämättä kykeneväisiä huomaamaan toimiensa haitallisuutta, tai heillä ei ole juuri nyt voimavaroja enempään. Ja siksi onkin tärkeää, että kaikki jotka kykenevät siihen, toimisivat oikein. 

Selittää auki, miksi pelkkä selittää ei riitä.

Vierailija
55/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita örveltäjiä oikeasti ymmärtää vain toiset örveltäjät. Muun väittäminen on tekopyhää.

Meidän taloyhtiössä asuu tuollainen kännikonttaaja. On pahasti alkoholisoitunut. Selvin päin kyllä mukava mies. Jos huutaa oikein kovasti, niin käyn kysymässä onko kaikki hyvin. Joskus autan kotiinsa jne. Ei ole omaa päihdeongelmaa, mutta se ei estä tuntemasta empatiaa sellaisia kohtaan joilla on. Näkeehän sen jo lapsikin, ettei se ihminen haluaisi olla siinä jamassa missä on ja ettei siinä ole mitään kadehdittavaa.

Vierailija
56/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä moni aikuinenkaan ymmärrä, että miksi jotkut saa sikailla ja jotkut ei. En minäkään ymmärrä vaikka miksi koulukiusaamiseen ei kunnolla puututa tai miksi rais kaajat saa usein lähinnä pään silittelyä osakseen.

Vierailija
57/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä asuu tuollainen kännikonttaaja. On pahasti alkoholisoitunut. Selvin päin kyllä mukava mies. Jos huutaa oikein kovasti, niin käyn kysymässä onko kaikki hyvin. Joskus autan kotiinsa jne. Ei ole omaa päihdeongelmaa, mutta se ei estä tuntemasta empatiaa sellaisia kohtaan joilla on. Näkeehän sen jo lapsikin, ettei se ihminen haluaisi olla siinä jamassa missä on ja ettei siinä ole mitään kadehdittavaa.

Konttaaja on usein harmiton ja häntä kohtaan voi tuntea empatiaa. Mutta kiusaaja ja kriminaali häirikkö ei ole harmiton vaan aiheuttaa kärsimystä muille, sellaisia kohtaan on hyvin vaikea tuntea empatiaa. Pitäisikö edes?

Vierailija
58/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppii oikean ja väärän sekä hyvät käytöstavat jo lapsena , niin pärjää elämässä paremmin . Muista kehua lastasi . 

Vierailija
59/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voi tosiaan selittää niin, että ne jotka käyttäytyy hyvin saa paremman elämän. Ne jotka huonosti saa huonon elämän.

Vierailija
60/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konttaaja on usein harmiton ja häntä kohtaan voi tuntea empatiaa. Mutta kiusaaja ja kriminaali häirikkö ei ole harmiton vaan aiheuttaa kärsimystä muille, sellaisia kohtaan on hyvin vaikea tuntea empatiaa. Pitäisikö edes?

Itse pyrin tuntemaan empatiaa kaikkia sellaisia kohtaan joita se saattaa hyödyttää, ja osoittamaan sen sanoin ja teoin. Ainoastaan ehdat psykopaatit ja jotkut sosiopaatit ovat sellaisia joiden kohdalla empatia mennee hukkaan. Toki silloinkin se voi auttaa omaa harmitusta, kun yrittää muistaa, että tuo on synnynäisesti tuollainen ja siksi satuttaa muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi