Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittää lapselle se, että hänen täytyy käyttäytyä hyvin vaikka muut käyttäytyy huonosti?

Vierailija
10.06.2024 |

Lapseni on nyt eskari-ikäisenä ruvennut kiinnittämään paljon huomiota siihen, että monet teinit ja aikuiset rikkoo lakia, ihmiset roskaa tahallaan luontoa vaikka roskaaminen on kiellettyä, että osa ihmisistä toimii tahallaan törkeästi muita kohtaan, että osaa lapsia ei ollenkaan vaadita noudattamaan sääntöjä vaan he saavat tehdä ihan mitä vain ja per seillä miten vain. Meillä taas lapselta vaaditaan sellaista yleistä hyvää käytöstä ja sitä ettei miten vain saa sikailla. Hän on nyt alkanut kovin kyselemään, että miksi hänen pitää noudattaa sääntöjä vaikka muidenkaan ei pidä. Miksi hänen pitää käyttäytyä hyvin vaikka muidenkaan selvästi ei pidä. Miksi niin monet saa sikailla miten vain eikä siitä edes seuraa heille mitään. Vinkkejä miten selitän asian lapselle niin, että selitys on ymmärrettävä, reilu ja oikeudenmukainen? Lapsellani on hyvin vahva oikeudenmukaisuudentaju eikä myöskään mikään se nyt vain on niin kelpaa selitykseksi. 

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella kerran on vahva oikeudenmukaisuudentaju, niin ihan selittämällä miksi toisten tavaroita ei saa rikkoa tai luontoa roskata pitäisi kyllä mennä perille. Se, että joku muu käyttäytyy väärin tai huonosti, ei oikeuta kuitenkaan muiden käyttäytyvän kuin ääliö. 

On myös hyvä opettaa jo nuorena, että aina ei tarvitse tai kannatakaan mennä sen (monesti varsin aivottoman) massan mukana vaan ottaa asioista selvää ja pohtia itse niitä omia valintojaan. 

Vierailija
2/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys. Olen saman ongelman äärellä, sillä omaa eskari-ikäistä kiusataan ryhmässään, eivätkä opettajat saa kiusaajaa lopettamaan toimintaansa. Päiväkodin todellisuus käytännössä on se, että kiusaaja saa jatkaa kiusaamista, ja lapseni ei kuitenkaan saisi "varhaiskasvattajien" mukaan puolustautua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella kerran on vahva oikeudenmukaisuudentaju, niin ihan selittämällä miksi toisten tavaroita ei saa rikkoa tai luontoa roskata pitäisi kyllä mennä perille. Se, että joku muu käyttäytyy väärin tai huonosti, ei oikeuta kuitenkaan muiden käyttäytyvän kuin ääliö. 

On myös hyvä opettaa jo nuorena, että aina ei tarvitse tai kannatakaan mennä sen (monesti varsin aivottoman) massan mukana vaan ottaa asioista selvää ja pohtia itse niitä omia valintojaan. 

Lapsi ymmärtää erittäin hyvin syyt miksi vaikka toisten tavaroita ei saa rikkoa, miksi luontoa ei saa roskata, miksi pitää käyttäytyä hyvin. Siksi kai hän onkin niin järkyttynyt siitä miksi osalta ihmisistä ei tätä yhtään vaadita vaan osa selvästi SAA per seillä eikä siitä seuraa mitään ikävää. Lapseni siis ei halua per seillä sinänsä itse vaan kokee vain epäreiluna ja mahdottomana käsittää miksi monet muut sitten SAA käyttäytyä niin huonosti. Miten selitän miksi ne muut ihan aidosti saa käyttäytyä niin huonosti? Ap

Vierailija
4/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee itselle hyvä olo kun toimii oikein. Ei oikein toimimisessa ole tarkoituksena oma hyöty tai vertailu muutenkaan, vaan moraalisen kompassin seuraaminen. JOS hyvä tuuri käy, niin muut seuraa oikein toimivan esimerkkiä, mutta sitä ei pidä edellyttää tai odottaa. Riittää että itse tietää toimivansa oikein. 

Vierailija
5/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä kysymys. Olen saman ongelman äärellä, sillä omaa eskari-ikäistä kiusataan ryhmässään, eivätkä opettajat saa kiusaajaa lopettamaan toimintaansa. Päiväkodin todellisuus käytännössä on se, että kiusaaja saa jatkaa kiusaamista, ja lapseni ei kuitenkaan saisi "varhaiskasvattajien" mukaan puolustautua. 

Kamala tilanne. Paljon tsemppiä! Itse varmaan olisin mennyt puhelinlinjoja pitkin jo vakan johtoon asti ja vaatinut muutosta, olen tarvittaessa aika ärhäkkä luonne kun jossain näen toimittavan väärin. Tosin se ei välttämättä ole aina se paras tapa ehkä. Ap

Vierailija
6/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös selittää auki sen faktan, että väärin toimivilla on usein akuutimpia huolia ja/tai ongelmia elämässään, eivätkä he siksi ole välttämättä kykeneväisiä huomaamaan toimiensa haitallisuutta, tai heillä ei ole juuri nyt voimavaroja enempään. Ja siksi onkin tärkeää, että kaikki jotka kykenevät siihen, toimisivat oikein. 

Vierailija
7/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös selittää auki sen faktan, että väärin toimivilla on usein akuutimpia huolia ja/tai ongelmia elämässään, eivätkä he siksi ole välttämättä kykeneväisiä huomaamaan toimiensa haitallisuutta, tai heillä ei ole juuri nyt voimavaroja enempään. Ja siksi onkin tärkeää, että kaikki jotka kykenevät siihen, toimisivat oikein. 

Minulle itselleni on hyvin tärkeää puhua lapselle totta. Tuo mitä kirjoitit on toki totta joissain tapauksissa, mutta mielestäni se ei päde vaikka siihen miksi jotkut lapset saa tahallaan roskata luontoa ja rikkoa muiden tavaroita, miksi jotkut lapset saa kiusata muita eikä siitä seuraa mitään heille jne. En voi selittää noita asioita sillä että niillä vain on jotain muita ongelmia. Ap

Vierailija
8/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan normaalia elämää että kodeissa on erilaisia sääntöjä. Toisissa tiukemmat ja toisissa löysemmät. Ihmiset kun ovat erilaisia. Ehkä kyse on oikeasti enemmän näistä erilaisista säännöistä ja siitä että sinun pitää perustella omasi.

Vierailija
9/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan normaalia elämää että kodeissa on erilaisia sääntöjä. Toisissa tiukemmat ja toisissa löysemmät. Ihmiset kun ovat erilaisia. Ehkä kyse on oikeasti enemmän näistä erilaisista säännöistä ja siitä että sinun pitää perustella omasi.

Kyllä lapseni erilaiset säännöt ymmärtää. Mutta ei vaikka sitä miten meidän naapurin seinään eräs varhaisteini oli saanut tehdä isot graffitisotkut eikä siitä seurannut hänelle mitään. Eikä ymmärrä sitä miksi jotkut lapset SAA ihan tahallaan rikkoa muiden arvokkaita leluja eli miten jossain perheissä voi olla säännöt, että saa tehdä mitä tahansa törkeyksiä muille. Ap

Vierailija
10/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä mutta vaikea kysymys.

Vierailija
11/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei vaan vielä ole oppineet, joten on tärkeetä, että juuri hän oppii ajoissa.

Toiset eivät opi ikinä, eikä niistä hyviä menestyjiä tulekaan. Koko elämä on oppimista.

Huolehtii nyt vaan omasta käytöksestään, että voi itse olla ylpeä ja läheiset tietysti.

Onhan tässä toisinaan usko koetuksella, kun oma äitini jäi juuri rattijuoppudesta kiinni ja virkamiehen pahoinpitelystä. Alakoululaiset lapsenlapset näki ja kuuli kaiken.. Hyvin pitkiä keskusteluita ollaan käyty.

Vierailija
12/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei vaan vielä ole oppineet, joten on tärkeetä, että juuri hän oppii ajoissa.

Toiset eivät opi ikinä, eikä niistä hyviä menestyjiä tulekaan. Koko elämä on oppimista.

Huolehtii nyt vaan omasta käytöksestään, että voi itse olla ylpeä ja läheiset tietysti.

Onhan tässä toisinaan usko koetuksella, kun oma äitini jäi juuri rattijuoppudesta kiinni ja virkamiehen pahoinpitelystä. Alakoululaiset lapsenlapset näki ja kuuli kaiken.. Hyvin pitkiä keskusteluita ollaan käyty.

Et ymmärtänyt mitä ap kysyy. Hän ei kysy sitä, että miksi jotkut ei noudata sääntöjä. Vaan hän kysyy sitä, että miksi joidenkin ei edes tarvitse noudattaa sääntöjä. 

Vierailija
13/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle itselleni on hyvin tärkeää puhua lapselle totta. Tuo mitä kirjoitit on toki totta joissain tapauksissa, mutta mielestäni se ei päde vaikka siihen miksi jotkut lapset saa tahallaan roskata luontoa ja rikkoa muiden tavaroita, miksi jotkut lapset saa kiusata muita eikä siitä seuraa mitään heille jne. En voi selittää noita asioita sillä että niillä vain on jotain muita ongelmia. Ap

No onhan se totta. Miksi onnellinen lapsi jolla on kasvatustaitoiset vanhemmat toimisi väärin? Vähintäänkin tuon roskaavan, kiusaavan ja rikkovan lapsen ongelmana ovat huonot vanhemmat, ellei ole neurologisista ongelmista tai esimerkiksi päihdeperheestä kyse.

Vierailija
14/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaus on aidosti mielenkiintoinen. Olen välillä joutunut pohtimaan samaa kun kuopus on kysellyt muiden lasten käytöksestä eskarissa ja aikuisistakin esim. marketissa. Viimeisin viiden vuoden aikana olen havainnut, joidenkin ihmisten unohtaneen alkeellisimmatkin käytöstavat. Varsinainen romahdus tapahtui koronavuosina. 

Lapselle olen sanonut, että jotkut ihmiset eivät osaa käyttäytyä. Kun hän tuosta vähän vanhenee tulen sanomaan, että elämä kyllä heitä tulee opettamaan vielä.

Vierailija
15/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni taas käyttäytyy välillä huonosti. On eskari-ikäinen. Hän on hyväntuulinen, vaikkakin aika impulsiivinen ja vaikea motivoida varsinkin jos asiat ei kiinnosta. Johtajatyyppi, jonka toilailuihin muut lähtee mukaan. 

Puhutaan JOKA ikinen päivä siitä, että miten käyttäydytään hyvin ja että on tärkeää noudattaa ohjeita ja kuunnella toisia. Välillä sanoo, että minä yritän, välillä laittaa sormet korviinsa. 

Ärsyttää tuo käytös, mutta ärsyttää vähän myös se, että jotenkin ajatellaan, että tällaisten lasten kanssa eletään kuin siat pellossa ja ajatellaan, että jos lapsen kanssa vaan keskustellaan asiasta, niin ongelma poistuu. No ei näköjään poistu, vaan samoista asioista puhutaan satoja ja varmaan tuhansia kertoja. 

Meillä on rakkautta ja rajat ja lapsi ei pelaa mitään. Tätä kun tarvitaan syyksi ja ratkaisuksi kaikkeen. Toinen lapsemme on tosi mukava, sopeutuva ja tottelevainen. Saattaisinpa olla vähän ylpeä vanhempi, jos tätä toista ei olisi tai hän olisi samanlainen kuin esikoinen. 

Vierailija
16/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärtänyt mitä ap kysyy. Hän ei kysy sitä, että miksi jotkut ei noudata sääntöjä. Vaan hän kysyy sitä, että miksi joidenkin ei edes tarvitse noudattaa sääntöjä. 

Lapsellasi on kielikellon ja pikkuvanhan pätijän piirteitä. Niitä kannattaa kitkeä pois. Kukaan ei tykkää besserwisser kyttääjästä. Voit vaikka sanoa lapsellesi, että kannattaa keskittyä ennemin omaan tekemiseen, ja toki voi puuttua vääryyksiin omien voimavarojen sallimissa rajoissa, mutta että ei kannata ruveta miksikään moraalinvartijaksi muille.

Vierailija
17/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se totta. Miksi onnellinen lapsi jolla on kasvatustaitoiset vanhemmat to

Mutta onko ok sanoa omalle lapselle, että nuo huonosti käyttäytyvät muut lapset ei ole onnellisia tai että heidän vanhemmat ei vain välitä heistä? Vaikka tuo ehkä onkin lähellä totuutta usein, niin onhan se aika leimaava väite. Ja nostaa keskusteluun sitten sen, että miksi joidenkin lasten vanhemmat ei rakasta lapsiaan ja toimivat lapsiaan kohtaan väärin. Pahimmillaan lapseni rehellisenä ja joskus tahattomasti liian suorapuheisena lapsena sanoo sitten eskarissa tuollaiselle lapselle (ilman pahaa tarkoitusta) että sinun äiti ei rakasta sinua tms. Ap

Vierailija
18/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan että se on niiden ihmisten häpeä jotka noin käyttäytyy, mutta teidän perheessä ei sellaista harrasteta. 

Vierailija
19/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni taas käyttäytyy välillä huonosti. On eskari-ikäinen. Hän on hyväntuulinen, vaikkakin aika impulsiivinen ja vaikea motivoida varsinkin jos asiat ei kiinnosta. Johtajatyyppi, jonka toilailuihin muut lähtee mukaan. 

Puhutaan JOKA ikinen päivä siitä, että miten käyttäydytään hyvin ja että on tärkeää noudattaa ohjeita ja kuunnella toisia. Välillä sanoo, että minä yritän, välillä laittaa sormet korviinsa. 

Ärsyttää tuo käytös, mutta ärsyttää vähän myös se, että jotenkin ajatellaan, että tällaisten lasten kanssa eletään kuin siat pellossa ja ajatellaan, että jos lapsen kanssa vaan keskustellaan asiasta, niin ongelma poistuu. No ei näköjään poistu, vaan samoista asioista puhutaan satoja ja varmaan tuhansia kertoja. 

Meillä on rakkautta ja rajat ja lapsi ei pelaa mitään. Tätä kun tarvitaan syyksi ja ratkaisuksi kaikkeen. Toinen lapsemme on tosi mukava, sopeutuva ja tottelevainen. Saa

Anteeksi, jos pahoitin mielesi aloituksellani. En tarkoittanut teitä sillä, että joku lapsi SAA käyttäytyä huonosti. Sinun lapsi selvästi ei saa, vaikka niin välillä tekeekin. Tarkotin niitä, jotka oikeasti saa. Vaikka tuo yhden vastaajan esimerkki, jossa päiväkoti ei puutu kiusaajan kiusaamiseen vaan kiusaaja saa jatkaa kiusaamista.

P.S. Ei oma lapsenikaan mikään täydellisen hyvä käyttäytyjä todellakaan aina ole. Vaikka me vaaditaan hyvää käytöstä. 

Vierailija
20/69 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai voi tuon noinkin vääntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan