Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä väliä luottotiedoilla on seurustellessa?

Vierailija
10.06.2024 |

Aika monelle luottotiedottomuus estää suhteen.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aikalailla kertoo ihmisen elämänhallinnasta jos niitä luottotietoja ei ole. Ei jatkoon.

Vierailija
42/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää myös kysymys miksi luottotietoja ei ole.

Yleinen perseily kyllä on turn off.

Toteutunut yrittäjäriski on ymmärrettävä syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa rakentaa yhteistä elämää jonkun kanssa, niin onhan se elämä oletusarvoisesti helpompaa sellaisen henkilön kanssa joka osaa käsitellä rahaa ja kykenee elämään tulojensa mukaan.

Luottotiedottomuushan EI tarkoita ettei osaisi käsitellä rahaa ja elää tulojensa mukaan. Yritys voi mennä konkurssiin, ihminen joutua työttömäksi...

Vierailija
44/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedottomasta ihmisestä ei voi hyötyä,

Kuten joku täällä aijemmin sanoi, ettei sellaisen ihmisen kanssa voi ottaa yhdessä asuntolainaa.

Money money money, must be funny.

Kyllä se raha nyt vaan valitettavasti on aika isossa roolissa elämässä jos haluaa "normaalia arkea" elellä ja miettiä yhtään tulevaisuutta :) aika harva pystyy nykypäivänä pelkästään yhden ihmisen tuloilla ostamaan asuntoa yksin omiin nimiinsä ja jos nyt perheen perustamista yhdessä ajattelee, niin itse en ainakaan edes harkitsisi jälkikasvua ellei tietyt asiat ole turvattu. Eli kyllä, se money money money on sinällään ihan jees. Ja ihan puolin ja toisin, en myöskään ilman avioehtoa menisi ikinä naimisiin vaikka kuinka se toinen olisi ihana ja lupailisi ties mitä ikuista rakkautta. Ikävää olla kyyninen, mutta kyllä mä ainakin haluan turvata oman omaisuuteni mahdollisessa erossa. 

Vierailija
45/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vaikka haluaisin matkustella, niin oliishan se vaikeeta jos toisella ei ole luottokorttia

Vierailija
46/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitteletkö itsesi aina "Moi olen ^nimi^ ja mulla ei ole luottotietoja" vai miten tuo asia tulee esiin ennen seurustelun aloittamista? 

Kyllä se ilmenee, kun kyselee, onko mitään matkasuunnitelmia. Vastaus alkaa yleensä tyyliin "no olis kiva käydä paikassa x, mutta kun just nyt ei ole varaa, kun ..." ja postilaatikosta tipahtavat kirjekuoret kerää salamannopeasti pois ja piilottaa ne johonkin avaamatta niitä.

Oletko tosissasi? Itse olen 45-vuotias eikä minulla koskaan ole ollut senttiäkään velkaa. Silti minulla ei ole varaa matkustella, koska toimin äitini omaishoitajana ja teen sen ohella keikkatyötä pienipalkkaisella alalla. Kuukausituloni ovat nettona hieman päälle tonnin. Voit ehkä päätellä siitä, miksi en matkustele. 

Tuskin kukaan haluaa seurustella sun kanssa, joten ei ole ongelmaakaan.

Vierailija
47/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedottomasta ihmisestä ei voi hyötyä,

Kuten joku täällä aijemmin sanoi, ettei sellaisen ihmisen kanssa voi ottaa yhdessä asuntolainaa.

Money money money, must be funny.

Kyllä se raha nyt vaan valitettavasti on aika isossa roolissa elämässä jos haluaa "normaalia arkea" elellä ja miettiä yhtään tulevaisuutta :) aika harva pystyy nykypäivänä pelkästään yhden ihmisen tuloilla ostamaan asuntoa yksin omiin nimiinsä ja jos nyt perheen perustamista yhdessä ajattelee, niin itse en ainakaan edes harkitsisi jälkikasvua ellei tietyt asiat ole turvattu. Eli kyllä, se money money money on sinällään ihan jees. Ja ihan puolin ja toisin, en myöskään ilman avioehtoa menisi ikinä naimisiin vaikka kuinka se toinen olisi ihana ja lupailisi ties mitä ikuista rakkautta. Ikävää olla kyyninen, mutta kyllä mä ainakin haluan turvata oman omaisuuteni mahdollisessa erossa

Niin niin, eli ei voi hyötyä. Vaikka kuinka selittelet asioita niin hyötymistähän tuo on. 

Vierailija
48/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä olekaan, mutta liian usein henkilöt joilta tiedot ovat menneet käyttävät hyväkseen sitten sitä asiansa paremmin hoitanutta. Pitäisi ottaa asunnot, vakuutukset, liittymät yms. kaikki sen toisen henkilön nimiin ja jos ei suostuta niin syytetään ettei se huolinut minua luottotietojeni takia.

Vierailija
49/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herä epäilys, että luottotiedoton alkaisi loisia varoillani.

Vierailija
50/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, jos asia on jo hoidettu tai sitä hoidetaan hyvää vauhtia kuntoon. Mutta evvk-meiningillä velkaantunutta ja asiansa retuperälle jääneen arvomaailma on liian kaukana omastani.

Vierailija
51/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo asua yhteisessä taloudessa tai perustaa perheen, on välttämätöntä että myös puoliso hoitaa taloutensa vastuullisesti.

Fwb-suhteissa tai seurustelusuhteissa, joissa ei asuta yhdessä, ei ole merkitystä.

Vierailija
52/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedoton on usein sairas tai heikkolahjainen. Ei kiinnosta sellaisia luusereita hyysätä.

Vierailija
53/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs perustelu se on, että syynä voi olla vaikka konkurssi. Eipä kovin hyvää kuvaa anna sekään, ettei osannut pyörittää firmaa tai otti liian isoja riskejä.

Vierailija
54/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedottomat voi seurustella keskenään. Samoin kuin mt-ongelmaiset. Jos kerran omasta mielestä ei ole seurustelun este, niin voi hakeutua kaltaistensa  seuraan.

Vierailija
55/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran tälläisen kanssa seurustellut, ja sanotaan näin ettei ikinä uudestaan. Kyllä siinä on niin paljon rahankäytön ja elämänhallinnan kanssa ongelmia taustalla, että katoaa pian omatkin rahat😁

Miten liittyy rahan tai elämänhallintaongelmaan jos oikeus on määrännyt 100000 euron korvaukset maksettavaksi esim. asuntokaupoissa, onnettomuudessa tmv?

Vierailija
56/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäyttötaidot ja sitä kautta myös luottotiedot kertovat todella paljon ihmisen elämänhallintataidoista, arvoista, älykkyydestä ja joidenkin kohdalla myös rehellisyydestä. Näillä tekijöillä taas on iso merkitys seurustelua ja parisuhdetta ajatellen.

Vierailija
57/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran on kokenut seurustelun luottotiedottoman kanssa, ja tietää millaista se on, niin eiköhän kyseessä ole vain itsesuojeluvaistoa😁

Jos kerran seurustelet suomalaisen alkoholistin kanssa, oletko sen jälkeen sitä mieltä, että suomalaisen kanssa ei voi seurustella, koska suomalaiset ovat alkoholisteja? Vai olisiko kyse kuitenkin vain sinun ajatusmaailmastasi, joka on liian mustavalkoinen ymmärtääksesi, etteivät kaikki tiettyyn ryhmään kuuluvat ole samanlaisia?

Oikea vertaus olisi, että jos on kokenut seurustelun alkoholistin kanssa, niin sen jälkeen on sitä mieltä, että tietää, millaista on alkoholistin kanssa seurustelu. 

(Tosin olen sitä mieltä, että luottotiedottomia on monenlaisia, päihdeaddiktit ovat enemmän samalla kammalla vedettyjä.)

Vierailija
58/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kummallakaan ei ole palkkatuloja millä ostaisi oman asunnon, ei niin väliä asunnon hankkimisen suhteen.

Kovin itsenäinen ei voi olla, kun kaikki on kerjättävä kumppanilta siis jos osamaksulla haluaa isompaa ostaa ja välillä olisi tarvekin ehkä.

Hyvä kumppani tietenkin ostaa ne jos voi ja varsinkin jos on parempituloinen. Sopimuksen mukaan sitten kuka maksaa milloinkin ja mitä. Toisaalta vaikka se toinen maksaisikin niin hirveän kiva ei ole olla asemassa missä toinen voi kerskailla maksaneensa kaiken. Ehkä itsekin olisi jotqin isompaa ostanut jos osamaksulla olisi voinut. 

Kaikkein huonoimmassa asmassa on luottotiedoton jolla ei läheisiä, jotka voisi välillä ostaa jotain osamaksulla ja suostuisi tuohon, antaen vaikka laskut sille kerjääjälle. 

"Ei jannateaisi joitu tuohon ei"

Mutta veikkaanpa että Suomessa on pienituloinen velallinen enemmän ikuisessa veljavankeudessa kun muussa maissa, vaikka ei satatuhatta velkaa olisikaan. 

Vierailija
59/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä mitän merkitystä, mikä se luottotiedottomuuden syy on, kun hankaloittaa tavallista arkea ja todennäköisesti ulosotto vie kaiken mitä irti saa. Eipä tehtäis yhdessä mitään mikä maksaa, enkä ole valmis elättämään muita.

Ihan sama ylipainon kanssa. Vaikka syy olisi sairaus, niin kiitos ei.

Olen itse aktiivinen ihminen ja haluan tehdä paljon asioita, joihin moneen tarvitaan sekä rahaa, että terveyttä. 

Vierailija
60/66 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin itse aikanaan, että ei haittaa mitään, kun on muuten niin ihana tyyppi kyseessä.

Oli sotkenut asiansa osamaksuilla ja pikavipeillä, muutenkin oli sellainen, ettei rahat pysyneet yhtään käsissä. Palkkapäivänä laittoi kaiken haisemaan ja kyseli sitten minulta kolme viikkoa, että millä hän elää? Minulta meni omaa rahaa hänen elättämiseensä ja röökiä hänellä paloi, mihin myös pummi rahaa.

Ei sitten jossain kohtaa meinannut maksaa vuokraa, kun oli nähnyt paljonko minulla oli tilillä rahaa, niin ei ole kuulemma reilua. Sitten meni hermot tohon ja sanoin, ettei vetele enää niin rupesi syyttämään, että "mulle kelpaa vaan sellainen mies kellä on rahaa"

Tuo luottotiedottomuus siis oikeasti kertoi aika paljonkin hänestä, en vaan sitä alkuun suostunut näkemään.

Ja joo, kerran olen antanut mahdollisuuden, enää en uskaltaisi. Kysyin nykyiseltä kumppani

Noin fiksu ihmisenä, et kai oikeasti väitä, ettei mikään kokemuksesi olisi muuttanut sinua varovaiseksi tietyn asian osalta muihin ihmisiin nähden, erityisesti potentiaalisen parisuhteen osalta?

Se on totta, ettei luottotietohäiriö tarjoita automaattisesti, että ihmisellä ei olisi elämänhallinnan kanssa ongelmia, mutta todennäköisyyden kannalta on. Myös riskin suuruus luottotietohäiriöisen kanssa nykyaikana saada taloudellisesti turvattu elämä ilman ongelmia esim. omistusasumiseen on kohonnut huomattavasti.

Ei monellakaan ole arjessaan aikaa tai mahdollisuutta laittaa paria vuotta hukkaan "vaan katsella, miten toinen pärjää" -asenteella, vaan sulla on useinkin jokin elämäntavoite, eikä se asuntolaina ole edes kovin harvinainen tavoite.

Luottotietohäiriöt estävät myös useiden palvelujen saamista, jolloin vastuuta ei voida jakaa vaan käytännössä tämän henkilön kautta menee useimmat käytännön asiat, joihin luottotiedot tarvitaan. 

Ihan näin entisenä pankkitätinä sanon, että liian moni vaaleanpunaisine ajatuksineen on ottanut kaiken taloudellisen vastuu  itselleen ja pahimmassa tapauksessa joutunut itse ongelmiin, jota sitten on pankin ja velkaneuvonnan kanssa selvitelty.

En sano, että kaikkia maksuhäiriöisiä tulisi karttaa, mutten ymmärrä millään muotoa varovaisen henkilön ja todellisten riskien olemassa olon tunnistamisen hyväksymistä osana ihastumisen tunnehöyryjä sanoa tyhmäksi. Päinvastoin, hän kykenee ottamaan huomioon omat mahdollisuutensa ja luottotietohäiriöisen ihmisen kanssa elämisen riskin. Aina tuota riskiä ei kannata ottaa, kun kyse on vasta tutustumisesta ja ihastumisesta.