Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, jos sinua savustettaisiin ulos lapsuudenperheestä?

Vierailija
09.06.2024 |

Lapsuudenperheeseeni kuuluvat siis jo vuosikymmeniä sitten eronneet vanhempani ja pikkuveljeni, joka on minua muutaman vuoden nuorempi. Kaikki alkoi oikeastaan siitä, että isäni tapasi ~4v sitten nykyisen avovaimonsa. Naisen tullessa kuvioihin isä käytännössä lopetti yhteydenpidon minuun ja minun lapsiini. Olen siis eronnut. Sen sijaan lapsetonta veljeäni on kutsuttu vähän sinne sun tänne avokkinsa kanssa. Aistin ettei isän avovaimo pidä minusta. Isällä on ollut useita naisystäviä ja joidenkin kanssa olen tullut toimeen kivasti ja joidenkin kanssa ok ja nyt näköjään ei synkkaa. Kuitenkin, tilanne on nyt neljässä vuodessa mennyt siihen, että minua ja lapsiaei kutsuta paljon minnekään ja isäni on siirtämässä veljelleni paljon omaisuutta siten, että sitä ei katsota ennakkoperintönä. Minä en ole saamassa mitään. Isän mielestä tämä ok ja 'hyvitetään joskus', ei kuitenkaan lähitulevaisuudessa eikä mitään suunnitelmaa ole. Emme ole riidoissa eikä mitään. Tämän kesän osalta veljeni ja avovaimonsa on kutsuttu useaan kertaan isän mökille ja minua lapsineni ei. Kysyin asiasta ja sain vastauksen, että elokuun ekalla viikolla on tilaa ja mennään silloin. Kyse on siis aivan selvästä minun syrjinnästä ja kun olen kysynyt asiasta, en saa yhtään mitään järkevää vastausta eikä isä näe syrjivänsä minua. Mitä voin tehdä? Jos en pidä isään yhteyttä, hänkään ei pidä minuun mitään yhteyttä. 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähde heseihin kiireesti

Paljonko maksaa ateria?

Vierailija
22/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava ja inhottava tilanne. Menisin terapiaan ja opettelisin olemaan ilman niitä jotka hylkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mökki ja pyydä isäsi mökkeilemään.

Vierailija
24/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus ollut ennenkin.

Vierailija
25/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin aikanaan huomannut että lapseni ärsyttävät isovanhempia, en olisi ikinä vienyt heitä heidän vaikutuspiiriinsä. Siis vanhin lapsesi kelpaa suvulle jostakin syystä. Miksi?

Vierailija
26/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsuudenperhe päättyi, kun vanhemmat erosivat, joten ei sinua enää voi sieltä pois tunkea.

Isän rahankäyttö ei kuulu sinulle, elävää ei voi periä. Et voi määräillä isääsi tai äitiäsi, vaikka he mielestäsi tekevät väärin. Koska näet isäsi pelkkänä taloudellisena toimena, et isänä, niin ymmärrän hyvin, miksi hän myy pojalle omaisuutta alihintaan ja ilmoittaa sinulle, että et saa pääsyä tilitietoihinsa.

Määrätä ei voi, mutta laissa on olemassa sellainen käsite kuin suosiolahja. Sen tarkoitus on turvata oikeudenmukainen kohtelu sisarusten kesken. Se pitää sisällään juurikin tuota omaisuuden myymistä alihintaan tai lahjoittamista lahjakirjalla, johon merkitty että ei ole ennakkoperintöä. Perinnönjaossa ne otetaan kyllä huomioon, tosin ne joutuu osoittamaan ja valitettavasti usein käymään oikeusteitse, koska asian riittää niitä, jotka kuittaavat koko asian väittämällä, että vanhemman rahankäyttö ei kuulu sinulle. 

Vierailija
27/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun lapsuudenperhe päättyi, kun vanhemmat erosivat, joten ei sinua enää voi sieltä pois tunkea.

Isän rahankäyttö ei kuulu sinulle, elävää ei voi periä. Et voi määräillä isääsi tai äitiäsi, vaikka he mielestäsi tekevät väärin. Koska näet isäsi pelkkänä taloudellisena toimena, et isänä, niin ymmärrän hyvin, miksi hän myy pojalle omaisuutta alihintaan ja ilmoittaa sinulle, että et saa pääsyä tilitietoihinsa.

On törkeää, että omia lapsia kohdellaan eriarvoisesti. 

En usko, että ap kohtelee isäänsä yhtä hyvin kuin veli kohtelee, joten eiköhän tuo ole ihan ymmärrettävä ratkaisu. Veli tuskin vaatii isältä tilitietoja nähtäväkseen.

Vierailija
28/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaat ylös kaiken mikä sinun mielestä on ennakkoperintönä veljellesi annettu. Vaadit sitten perinnönjaossa että nämä otetaan huomioon ja vaadit sen sun lakiosan ylipäänsä.

Juuri näin. Kirjaa ylös kaikki. Ne otetaan huomioon ennakkoperintönä tai suosiolahjana. 

Vierailija
29/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Super uskovainen perheeni savusti minut ulos kun tulin ulos bi seksuaalisena.

Sanoin hei hei enkä ole sen jälkeen pitänyt yhteyttä.

Vierailija
30/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä ymmärrän ettei asia minulle juridisesti kuulu. En vain ymmärrä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Jos lopetan yhteydenpidon, niin välit ovat sitten menneet, ei hän pidä yhteyttä minuun ja lapsiin. Ehkä isompaan lapseen joskus. Ja jos lopetan yhteydenpidon tai "suutun", hän kääntää koko tilanteen niin, että tapahtunut on minun syytäni. Ap

Entäs sitten? Itse en ainakaan tuollaista isikultaa jäisi kaipaamaan. Onhan tuo käytös todella epäreilua. Lopettaisin yhteydenpidon ja jatkaisin omaa elämää.

Vierailija
31/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaat ylös kaiken mikä sinun mielestä on ennakkoperintönä veljellesi annettu. Vaadit sitten perinnönjaossa että nämä otetaan huomioon ja vaadit sen sun lakiosan ylipäänsä.

Jos kauppakirjassa on teksti "tätä ei katsota ennakkoperinnöksi" ja verot on maksettu, niin ap on aika lailla heikoilla.

Jos alihintaan myyty ja teksti "tätä ei katsota ennakkoperinnöksi", se on suosiolahja. Ap ei ole heikoilla ollenkaan. Laki on ap:n puolella. 

Vierailija
32/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tyypilliseltä dysfunktionaaliselta perheeltä, jossa jollain, todnäk isälläsi, narsistisia piirteitä. Narsisteille tyypillistä, että yksi lapsista, se mielistelijä, on kultapoju, jolle annetaan kaikki samalla, kun se fiksumpi, joka haastaa, joutuu mustan lampaan rooliin. Ei tuo oikein mihinkään tuosta muutu. Sulle ja lapsillesi jää traumat, veljestäsi kehittyy samankaltainen muita kaltoin kohteleva narsisti. Niin se menee.

Vierailija
33/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ongelmat alkoivat kun otit tämän toisen miehen mikä kekkuli hän oli? mistä tiedät kauppa hinnat jos et virallisiin tietoihin pääse? vaikutat sellaiselta narsistilta etten ihmettele vaikka eivät yhteyttä pidä.

Vierailija
34/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrätä ei voi, mutta laissa on olemassa sellainen käsite kuin suosiolahja. Sen tarkoitus on turvata oikeudenmukainen kohtelu sisarusten kesken. Se pitää sisällään juurikin tuota omaisuuden myymistä alihintaan tai lahjoittamista lahjakirjalla, johon merkitty että ei ole ennakkoperintöä. Perinnönjaossa ne otetaan kyllä huomioon, tosin ne joutuu osoittamaan ja valitettavasti usein käymään oikeusteitse, koska asian riittää niitä, jotka kuitt

Suosiolahjasta huolimatta elävää ei voi periä eikä voi vaatia pääsyä vanhempien tilitietoihin.

Suosiolahja otetaan esille perunkirjoituksessa, koska sen arvo tulee lisätä pesän tietoihin ja samalla nousee perintöveron määrä (tai ainakin lakiosan suuruus, ainahan ei veroja makseta). Lisäksi tulee pystyä todistamaan, että kyseessä on suosiolahja ja tämä voi olla aika hankalaa 25 vuoden takaisissa asioissa. Lisäksi suosiolahjaksi väitetyn omaisuuden saanut voi vastaavasti muistuttaa suurempaa lakiosaa vaativaa siitä, että tälle on kustannettu opiskeluaikana ei-elatuslahjaksi katsottavia etuisuuksia esim. annettu rahaa vuokranmaksuun vuokran suoran maksamisen sijaan.

Lisäksi kannattaa muistaa, että jos suosiolahjasta on jo kertaalleen maksettu lahjavero, ei suosiolahjan saanut joudu uudestaan sitä maksamaan, vaan mahdolliset veroseuraamukset tulevat sille, joka ei ole ko. lahjaa saanut, vaan se lisätään lakiosaan.

Vierailija
35/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kauppakirjassa on teksti "tätä ei katsota ennakkoperinnöksi" ja verot on maksettu, niin ap on aika lailla heikoilla.

Jos alihintaan myyty ja teksti "tätä ei katsota ennakkoperinnöksi", se on suosiolahja. Ap ei ole heikoilla ollenkaan. Laki on ap:n puolella. 

Ja koska siitä on maksettu lahjavero, ei veli joudu uudestaan maksamaan veroja, vaan mahdollinen veroseuraamus lakiosasta koituu ap:lle. Ja jos pesä on ns. tyhjä, on ap mielenkiintoisessa tilanteessa. Suosiolahja on hänen mielestään saatu ja lahjaverot maksettu, joten mitä hän ajatteli veljeltään vaatia?

Vierailija
36/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap on se, joka maksaa 380 e/h juristille siitä, että tämä selvittää asiaa eikä tuota summaa makseta kuolinpesän menoista. Lakimies etsii perustelut sille, että kyseessä oli nimenomaan tahallinen suosiminen eikä esimerkiksi ainoa mahdollisuus jatkaa yritystoimintaa.

Vierailija
37/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon joutunut jo teinistä lähtien varomaan vanhempaa, koska vanhempi ärtyy äkkiä. En myös autottomana päässyt hänen mökille aikoinaan ja en halua jäädä kaksin ihmettelemään juhlapyhinä. Aika moni on kai savustettu ulos suvuista. Serkuilla on usein omat perheet ja tavat, uskot.

Vierailija
39/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-ja-suosiolahja

Muistathan, että minilex on kaupallinen sivusto, ei mikään virallinen tietolähde!

Vierailija
40/58 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kyllä ymmärrän ettei asia minulle juridisesti kuulu. En vain ymmärrä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Jos lopetan yhteydenpidon, niin välit ovat sitten menneet, ei hän pidä yhteyttä minuun ja lapsiin. Ehkä isompaan lapseen joskus. Ja jos lopetan yhteydenpidon tai "suutun", hän kääntää koko tilanteen niin, että tapahtunut on minun syytäni. Ap

Oletko varma, ettet itse ole suhtautunut jotenkin negatiivisesti isäsi uutta puolisoa kohtaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän