Mihin kaikki siilit ovat kadonneet ?
Tuo kiva pikkuinen kulkija on hävinnyt suomen luonnosta lähes kokonaan. Joskus pihallamme käyskenteli emo ja pikkupesue, en ole vuosiin enää nähnyt yhtään ainoaa siiltä, mitä niille on tapahtunut, joko evoluutio on hävittänyt nekin?
Kommentit (62)
Syöneet varmaan luontoon rotille jätettyjä myrkytettyjä "ruokia".
Niitä ajetaan autoilla kuoliaaksi - kauheaa. Olen niin monta nähnyt.
Eivät aina selviä kylmistä talvista.
Meillä roboleikkurin saldo 8 siiliä tänä kesänä.
Ne on mennet lypsylle, polkujansa pitkin?
Varsinkin komposteja ei enää ole, jotta siilit saisivat matoja.
Rusakot piilossa tai kolossa. Kasvillisuuden seassa? Minipeura näkyi.
Olen asunut taajaman ulkopuolella, paikassa jossa hyvin voisi olla siilejä, yli 50 vuotta. Koskaan en ole vielä kotona tai lähiympäristössä nähnyt siiliä. Olen kuitenkin usein nähnyt siilin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne siilejä olleet, ne olivat teidä 8 kissaa!
Kyllä ne oli siilejä. Näin robon videosta kun se ajaa päälle ja suolet vaan lentelee.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut taajaman ulkopuolella, paikassa jossa hyvin voisi olla siilejä, yli 50 vuotta. Koskaan en ole vielä kotona tai lähiympäristössä nähnyt siiliä. Olen kuitenkin usein nähnyt siilin muualla.
On tosiaan erikoinen ilmiö !
En ole siilejä nähnyt moneen vuoteen enää. Myös oravia ja heinäsirkkoja ei ole näkynyt juuri yhtään.
Karavaanarit grillaa niitä leirintäklubeillaan iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne siilejä olleet, ne olivat teidä 8 kissaa!
Kyllä ne oli siilejä. Näin robon videosta kun se ajaa päälle ja suolet vaan lentelee.
Joka aloitukseen mahtuu aina yksi tai useampi idiootti !
Kyllä meidän pihalla on. Mutta annankin tontilla olla risukasoja ja luonnonkasvustoa jne.
Nurmikko ei ole hyvästä millekään eläimelle.
Perhoset,pörriäiset ja pikkulinnut myös vähentyny tosi paljon.
Olen nähnyt useamman, tosin auton alle jääneenä
Suomalaisten polttomoottoriautoilijoiden ja lihaa syövien vika se että siilit on kadonnu.
En minäkään ole nähnyt yhtäkään siiliä 20 vuoteen missään. Tällä tontilla olisi hyviä pesimäpaikkoja, mutta matoja ei ole. Voi olla tosiaan, että joku torjunta-aine on tappanut kannan ihan minimiin. Eihän ne mitään peltoeläimiä ole, mutta kun kaikki laiskat elämäänsä esittelevät omakotiasukkaatkin on hölvänneet omat pihansa roundupeilla ja muilla tehomyrkyillä laiskuuttaan.
Sisiliskon olen kymmenen vuoden aikana nähnyt kaksi kertaa. Ei niitäkään taida paljon enää näkyillä?
Vierailija kirjoitti:
Perhoset,pörriäiset ja pikkulinnut myös vähentyny tosi paljon.
Perhosia olen nähnyt, pörriäisiä ihan muutaman vaan, mökiltä pikkulinnut ovat hävinneet lähes tyystin vaikka mökki on mitä rauhallisin ympäristö, ei muita mökkejä. 3 vuotta sitten juhannuksen aikaan lintukonsertti oli vielä mahtava, säesti monta meidän aamiaishetkeä, nykyisin ei enää ole sama meininki, onko maailmanloppu lähellä ?
liian siistit pihat