Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lähisuvussa epäluuloista persoonallisuutta tai harhaluuloisuushäiriöistä?

Vierailija
09.06.2024 |

Miten olette pärjänneet heidän kanssaan? 

Äidilläni on diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö ja on erittäin raskasta seuraa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä enenevissä määrin on. Tyhmyys on lisääntymisen edellytys :(

Siis mitä tarkoitat? Psyykkiset sairaudet eivät ole synnynnäisiä eivätkä periytyviä. Ennenkin meitä on ollut vaikka minkälaista persoonaa mutta ei ole näin suurta mielenkiintoa ollut yleisesti tutkia näitä piirteitä ja ominaisuuksia. Psyykkiset sairaudet on ymmärretty väärin. Ette edes ymmärrä näitä ihmisiä ettekä päältä päin osaa sanoa juurikaan mitään monestakaan.

Todellakin periytyvät, sekä geeneistä että kasvuympäristöstä.

Vierailija
22/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran raskasta settiä on mun äitini seura että en ole enää tekemisissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veljellä oli ihan samanlaista käytöstä johtuen juurikin monipäihderiippuvuudesta ja erityisesti piristä. Oli aluksi harhaluuloinen vain kamapäissään, mutta sitten muuttui juurikin noin että näki/kuuli/kuvitteli harhoja myös pitkään jatkuneella raittiilla kaudella. Eli päihteet laukaisivat tuon.

Joutui pakkohoitoon ja sai skitsofrenia diagnoosin. Lääkityksellä kaikki harhat pysyy poissa eli uskon diagnoosin olevan oikea. Kenties myös veljelläsi on skitsofrenia, erityisesti piri voi laukaista sen?

Olen miettinyt tätä, mutta haluan uskoa, että kyseessä olisi päihdepsykoosi joka helpottaisi jos hän vain lopettaisi päihteidenkäytön. Hän oli lapsuudessa ja teini-iässä normaali, fiksu ja pärjäävä, mutta parikymppisenä huumeet vei ja tuntuu että pikkuhiljaa kyseessä ei enää ole sama ihminen. Ensin mukaan tuli kannabis, joka teki hänestä hitaan, flegmaattisen ja piittamattoman, sitten löytyi nämä ns. "nopeat" eli lähinnä amfetamiini kaikissa ryystettävissä muodoissaan ja sen jälkeen syöksykierre oli pysäyttämätön. Hänen itsensä mielestä tietenkään mitään ongelmaa ei ole eikä hän ymmärrä edes selvinpäin ollessaan, että tuo ajatuksenkulku ei ole normaalia. Itse päädyin "vihollislistalle" pelkästään olemalla sairaanhoitaja julkisessa terveydenhuollossa, joten luonnollisesti hänen mielestään nostan Big Pharmalta provikkaa yrittäessäni ohjata häntä juttelemaan ammattilaiselle. 

Vierailija
24/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Pärjätty on vaihtelemalla menestyksellä. Kun harhat eivät ole sukulaisella päällä on suhteellisen normaalia seuraa, mutta kun joku laukaisee harhaluuloisuuden, niin sitten alkaa tulla todella levottomia juttuja. Yritän yleensä kääntää puhetta johonkin muuhun aiheeseen, joskus onnistuu, joskus ei. Raskasta on, yritetään pärjätä.

Kiinnostukaa siitä ihmisestä, antakaa itsestänne hänelle jotakin. 

Voi kuule. Me yritämme. Todella. Kun tietäisit.

Vierailija
25/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Pärjätty on vaihtelemalla menestyksellä. Kun harhat eivät ole sukulaisella päällä on suhteellisen normaalia seuraa, mutta kun joku laukaisee harhaluuloisuuden, niin sitten alkaa tulla todella levottomia juttuja. Yritän yleensä kääntää puhetta johonkin muuhun aiheeseen, joskus onnistuu, joskus ei. Raskasta on, yritetään pärjätä.

Kiinnostukaa siitä ihmisestä, antakaa itsestänne hänelle jotakin. 

Voi kuule. Me yritämme. Todella. Kun tietäisit.

No kuule niin täällä yrittävät muutkin ja osaavat silti käyttäytyä muitakin kohtaan. Sinulla taitaa olla itselläsi ongelmia jotka vaikuttavat jaksamiseesi. On lisäksi todettava että kannattaa lopettaa tuo turha tuntemattomien näpäyttely sillä et kuule tiedä mitä helvettiä muut käyvät elämissään läpi.

Vierailija
26/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te vain pidätte ihmistä jonakin diagnoosina. Hyi kamala. Voisin työkseni auttaa jotenkin näitä ihmisiä, ainakin tutkia heitä ja keskustella. Ei sitä ikinä tiedä mitä heistä aukeaa. Ihminen on niin mielenkiintoinen.

Et kestäisi alalla epäluuloisia ja muita persoonallisuushäiriöisiä yhtä työharkkaa kauempaa. 

Vierailija
27/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kuule niin täällä yrittävät muutkin ja osaavat silti käyttäytyä muitakin kohtaan. Sinulla taitaa olla itselläsi ongelmia jotka vaikuttavat jaksamiseesi. On lisäksi todettava että kannattaa lopettaa tuo turha tuntemattomien näpäyttely sillä et kuule tiedä mitä helvettiä muut käyvät elämissään läpi."

Mitä helvettiä? Sinä itse tulet ensin aukomaan päätäsi tuntemattomille. Sinä et tiedä minun elämästäni mitään!

Vierailija
28/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te vain pidätte ihmistä jonakin diagnoosina. Hyi kamala. Voisin työkseni auttaa jotenkin näitä ihmisiä, ainakin tutkia heitä ja keskustella. Ei sitä ikinä tiedä mitä heistä aukeaa. Ihminen on niin mielenkiintoinen.

Et kestäisi alalla epäluuloisia ja muita persoonallisuushäiriöisiä yhtä työharkkaa kauempaa. 

Mistäs näin päättelet? 

Vierailija
29/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan vain kuule 🙄 He eivät keskustele asioistaan tuntemattomien kanssa. Epäilevät ja syyttävät sinua. Ehkä tekevät sinusta rikosilmoituksen.

Vierailija
30/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No kuule niin täällä yrittävät muutkin ja osaavat silti käyttäytyä muitakin kohtaan. Sinulla taitaa olla itselläsi ongelmia jotka vaikuttavat jaksamiseesi. On lisäksi todettava että kannattaa lopettaa tuo turha tuntemattomien näpäyttely sillä et kuule tiedä mitä helvettiä muut käyvät elämissään läpi."

Mitä helvettiä? Sinä itse tulet ensin aukomaan päätäsi tuntemattomille. Sinä et tiedä minun elämästäni mitään!

Sinulla on ongelmia. Älä jatka tätä tapaasi pidemmälle. Sinä syllistät sairaan ihmisen tavalla ihan itse ja olet ilmeisen sairaudentunnoton. Temmot tuulesta näitä harhojasi ihan itse.

Vierailija
31/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea matkaan vain kuule 🙄 He eivät keskustele asioistaan tuntemattomien kanssa. Epäilevät ja syyttävät sinua. Ehkä tekevät sinusta rikosilmoituksen.

En minä pelkää sillä tavalla, ihmisiä täytyy osata lähestyä oikealla tavalla. Ei ketään ihmistä kukaan lähimmäinenkään saa avattua jos tämä henkilö ei itse halua avautua.

Vierailija
32/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs näin päättelet? 

Psykiatritkin ovat pulassa harhaluuloisten kanssa.

Vierailija
33/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on ongelmia. Älä jatka tätä tapaasi pidemmälle. Sinä syllistät sairaan ihmisen tavalla ihan itse ja olet ilmeisen sairaudentunnoton. Temmot tuulesta näitä harhojasi ihan itse.

Mitä ihmettä? 

Vierailija
34/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? 

Menitkö kerrankin sanattomaksi. Ihan hyväkin asia.

Vierailija
35/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs näin päättelet? 

Psykiatritkin ovat pulassa harhaluuloisten kanssa.

Ammatti ei tarkoita sitä että siinä on hyvä tai että jokainen on samanlainen. Typerä vertaus.

Vierailija
36/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? 

Menitkö kerrankin sanattomaksi. Ihan hyväkin asia.

Mikä sun ongelmasi on? Täytyy tulla tuntemattomille vittuilemaan 🙄

Vierailija
37/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lievää harhaluuloisuutta estyneen persoonallisuushäiriön kanssa, lähinnä luulen että ihmiset tahtovat pahaa minulle, vaikka lähestyisivät minua esim. neutraalisti. 

Onneksi harhaluuloisuutta ei ole havaittu..

Oletko ihan varma? Veljeni on samanlainen, ja kyllä sen huomaa. Itse hän ei tunnista ominaisuuksia.

Vierailija
38/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? 

Menitkö kerrankin sanattomaksi. Ihan

Ihan itse aloititte, turha uhriutua kun joku sanoo jotakin takaisin. Kannattaa tottua siihen tulevaisuudessa. Pysykäähän asiassa ketjussa.

Vierailija
39/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, mutta ei ole diagnosoitu eikä ole ns. synnynnäinen ongelma vaan päihteidenkäytön myötä lauennut. 

Veljeni on vuosia käyttänyt monia huumeita sekaisin, eniten piriä. Jossain vaiheessa vainoharhat alkoivat puskea esiin myös silloin kun oli selvinpäin, ei enää pelkästään piripäissään. Hän saattoi esimerkiksi perheen yhteisessä WhatsApp-kanavassa välillä kirjoitella väliin kommentteja ja huomioita "niille, jotka vakoilevat tätä keskustelua". Hän myös raportoi aina jos näki saman ihmisen useamman kerran "Tyyppi, joka oli lähimarketissa pari päivää sitten, istuu viereisessä pöydässä lähibaarissa" oletuksena että kyseinen ihminen tarkoituksella seuraa ja vakoilee häntä. Ei jotenkin enää yhtään hahmottanut että hei, jos asut pikkukylän tietyllä alueella jossa on yksi marketti ja yksi baari, niin todellakin voit törmätä samoihin naamoihin niissä. 

Hän myös lähetteli kuvia taivaasta jossa oli suihkukonee

Tuo on psykoosi

Vierailija
40/41 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs näin päättelet? 

Kritisoit sitä, että ihmistä pidetään diagnoosina, mutta epäluuloisessa ja muissa persoonallisuushäiriöissä on kriteerinä nimenomaan se, että häiriö määrittää ihmisen persoonallisuutta. Saman persoonallisuushäiriön omaavat ihmiset ovat todella samankaltaisia jos vertaa, vaikka masentuneisiin joilla ei ole persoonallisuushäiriötä. Ei myöskään ole hirveästi eri vaihtoehtoja miten tämä aukeaa. Hoito joko toimii tai on toimimatta. Työ alalla on tärkeää, mutta kannattaa varautua siihen, että se on turhauttavaa. Psykiatria on ihan oma maailmansa terveydenhuollon sisällä, koska muualla potilaat pelkäävät kuolemaa, mutta psykalla potilaista iso osa haluaa kuolla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä