Kysymys työttömille ihmisille. Koetko että suomessa on työvoimapula?
Koetko sinä työtön siis että suomessa on työvoimapula? Suomessa työttömiä on arvioiden mukaan noin 300 000 ihmistä ja avoimia työpaikkoja on 15 000kpl.
Mitä mieltä sinä työtön olet myös siitä että suomeen tuodaan ulkomailta työvoimaa koska suomessa on työvoimapula?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulaa on varmasti jostain senioritason it-koodareista ja lääkäreistä. Hanttihommiin ym on sen sijaan enemmän hakijoita kuin koskaan ennen.
Miksi työttömiä ei noihin töihin oteta ja kouluteta?
No ihan jo siksi että kun ihmisten ÄO keskiarvo on 100, niin noihin töihin vaaditaan noin 120 ÄO lähtötaso. Suurin osa työssäkäyvistäkään ei pääsisi lääkikseen taikka osaisi koodata ammatikseen.
Eikä pelkästään äo, vaan ihminen ei opi hyväksi jossain jos ei ole aitoa kiinnostusta.
Niinpä, päälle muistin vaikeudet, autismi, hahmostushäiriöt, motoriikan ongelmat. ÄO:ni on joiltain osin yli 120, muuten keskitasoa. Osa-aikaisena siivoojana pärjään. Ja todellakin mitään ei jää mieleen jos en ole aivan järjettömästi aiheesta kiinnostunut. Enkä muista ihmisten nimiä vaikka kuinka yritän, mutta olen numeroinut ihmiset ja ne muistan kerrasta. Tiedän kuka on nro 367 tai 18 tai 52, mutta en muista heitä nimeltä. En vaikka miten monta kertaa olisin tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulaa on varmasti jostain senioritason it-koodareista ja lääkäreistä. Hanttihommiin ym on sen sijaan enemmän hakijoita kuin koskaan ennen.
Miksi työttömiä ei noihin töihin oteta ja kouluteta?
Väestönvaihto
Sitäkin mutta sillä aineksella mitä tähän maahan on rahdattu ei täytetä yhtäkään koodarin tai lääkärin positiota.
Jaa. Kummasti vaan on jo täytetty. Useasti törmää ulkomaiseen lääkäriin niin yksityisellä kuin julkisellakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ihmetellyt sitä että miksi oppisopimusta ei laajenneta koskemaan niitä aloja mitkä kärsivät työvoimapulasta? Nyt kun katsoo oppisopimus paikkoja niin ne on lähinnä matalapalkkatöitä mihin sitä sovelletaan.
Elitistit pitää pääsykoe ja koenvalinnalla korkeakoulutuksen vaikka hampaat irvessä. Avoin yliopisto olisi kätevä jos saisi tehdä sivussa aiheeseeen liittyvää työtä, vois oppia jotain käytännössäkin.
Suomalaiset työnantajat on pahimpia loisia.
Pitäis tehdä töitä about ilmaseks 10h päivässä, ja hymyillä.
Olen saanut tehtaasta kenkää 2kk määräajan jälkeen, ja asiasta ilmoitettiin vasta kun sopimus loppui. Syy: "En näyttänyt siltä että nautin työstäni."
Minimipalkalla todella raskasta tehdastyötä. Olisi pitänyt kiitellä, ja tehdä kärrynpyöriä?
Tilalle tuli työkokeilija. 👌