maalismasut ma-ke
Kommentit (32)
Kokeilen josko onnistuisin laittamaan linkin edelliseen ketjuun
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Mä kävin tänään ulkona just sen verran kuin oli pakko kun piti käydä töissä kääntymässä. Menin bussilla kun en millään jaksanut lähteä pyöräilemään. Tää armoton väsymys ja energianpuute alkaa pikku hiljaa ärsyttää. Ei tietty pitäis valittaa, mutta kun oon tottunut liikkumaan aika paljon ja nyt jo pelkkä kävelylenkki tuntuu ihan ylivoimaiselta. Oon tehny koko kesän kotona töitä ja kolmen viikon kuluttua pitäis palata työpaikalle. Jos tää vaikka siihen mennessä helpottais...
Oon koittanut olla kauheasti valittamatta miehelle joka sanoikin eilen hauskasti että en taida uskaltaa valittaa kun vielä muutama kuukausi sitten olin sitä mieltä että sen lisäksi että haluan lapsia niin haluaisin olla raskaana :)
Jatta 11+5
kuulu tälle suunnalle. Väsymys ei ota laantuakseen, mutta muuten menee mukavasti. Keskiviikkona on neuvola ja sitä odottelen, vaikkei tiedossa ole kuin ihan tavallinen käynti.
Oon tästä väsymyksestä yrittänyt ajatella niin, että ehkä se on Luojan tapa muistuttaa tästä raskaudesta kahden pienen lapsen kanssa touhutessa. Ilman oireita voisi käydä niin, että menisi monta päivä, ettei edes muistaisi kaiken häslingin keskellä olevansa raskaana.
Pitääkö teidän muiden ravata vessassa jatkuvasti? Mun täytyy ja se ihmetyttää siinä mielessä, että muistelen kahdessa edellisessä raskaudessa vessassa juoksemisen alkaneen paljon paljon myöhemmin. Nyt se on ollut yksi ensimmäisistä raskausoireista.
Päikky 11+5
enää juoksuta.Onneks.Kerran yössään joutuu nykysellään käymään mutta sillon aikasemmin jopa 3-4 kertaa.Se oli jo rasittavaa!kait se kohtu on noussut sen verran ylös ettei paina enää.
vessassa pitää ravata varsinkin öisin. Mutta oma vika, kun tiedän että juon paljon nesteitä. Väsyttää paljon ja tekee mieli hampurilaisia ja ranskalaisia ja ketsuppia. Yleensä olen terveellisen ruoan linjoilla ja noudatan säännöllisiä ruoka-aikoja, mutta nyt on kaikki kääntynyt päälaelle. Pahoinvointi iskee heti, jos vähänkin rasitan itseäni tai unohdan syödä. Ei ole helppoa tottua ihan uuteen rytmiin... Mutta lapsen vuoksi sitä tekee mitä vaan. Pääasia että kasvaa hyvin ja on terve. Np ultrasta sain tulokseksi 1:5000, joka on erinomainen, joten siltä saralta voi huoahtaa helpotuksesta. Nyt rv 14+4 ja eteenpäin mennään! :)
MINÄ JUOKSEN! Sekä päivin et öin, aamuin ja illoin. Kummastuttaa minuakin sen takia, että edellisissä raskauksissa en käynyt öisin vessassa edes viimisillä viikoilla. Tällä kertaa tuo jatkuva pissahätä alkoi jo ennen kun tein positiivisen testin. Normaalisti olen tosi hyvä pidättämään pissaa, nykyään pidättämisestä ei tuu mitään, on PAKKO päästä vessaan. Saatan käydä yölläkin neljä kertaa, päivisn ja öisin alle tunnin välein. Sitten vielä se, etten mielestäni juo nomraalia enempää ja silti joka kerta pissaa tulee suht paljon. Ei siis mitään pikkuliruja. MISTÄ SITÄ RIITTÄÄ??? :D
Lootuska 12+4
Luulin kanssa, että on loppuraskausoire. Näihin päiviin on ollut melkoista vessarallia. Nyt tuntuu, että alkaa helpottaa. Yölläkin riittää enää kerta. Onneksi!
Onko kaikille annettu np-ultrasta joku suhdeluku? Meille tuli vaan tieto, että ei ole suurentunutta riskiä. Ei mitään numeroita.
Raskausdiabetes elämää opettelen. Mittaan sokereita ja saan mielestäni sopivalla ruualla tosi korkeita lukemia mittariin. Onko kohtalotovereita tai hyviä vinkkejä?
AnniHelena 15+1
ei ainakaan mulle annettu mitään lukuja,sano vaan että on normaali turvotus.
Eli np-ultrassa kävin jo 2,5 vko sitten, olen kyllä välillä käynyt lukemassa, mutta en yhtä ahkerasti kuin aikaisemmin. Meillä vauva oli 3pvä "jäljessä" lasketun ajan mukaan, mutta eivät siirtäneet sitä kun oli niin vähän. Pitää vissiin olla viikko että muutetaan. Niskaturvotusta oli vain 0.6mm, edellisellä kerralla 0.9mm. Vauva oli todella rauhallinen, kätilö meinas että johtu siitä, että verensokerini oli matala...? Vähän sitä olen kyllä nyt miettinyt, että onko kaikki kunnossa varmasti. Verisulan tulos oli tosiaan, että "ei kohonnutta riskiä". Eli, itse tulkitsin sen niin, että käyttäen sitä heidän "algoritmiään" ja mun tuloksia np+ veriseulan tulos on saatu numero joka vastaa about sitä riskiä mikä mun ikäisellä muutenkin olis. Sain myös kuulla, että nykyään rakenneultrassa kerrotaan sukupuoli.
Mun maha näkyy jo hyvin. Mulla on kunnon notkoselkä, joten se oikeen pömpöttää, vaikka en ole erityisen pyöreä mahan seudusta.
Kaikille oikein hyvää vointia! Kovasti odottelen niitä liikkeitä, mutta en odota niitä vielä pitkään aikaan. Ed kerralla tunsin rv 20.
Nyt olisi sitten 12+0 ultran mukaan kasassa, viikkoja kyllä jo 12+6, kun eivät tosiaan muuttaneet ultran perusteella. Ärsyttävää sikäli, että meillä on menneet molemmat lapset reippasti yli (syntyneet 41+1 ja 42+0), niin tämä menee sitten parhaimmillaan 3,5 viikkoa yli... Mutta käynnistetäänhän se toki sitten viikkoa aiemmin.
Äh. Siis mua ärsytti tuo ihan sutena, ettei laskettua aikaa muutettu, vaan se laskettiin 28 päivän kierron mukaan, ja mulla kierto on 30-40 päivää. Mutta minkäs teet, niin sitä vaan ollaan koneiston armoilla.
Muuten olo on mitä raskautunein. Väsymys on hieman hellittänyt, pahoinvointi ei. Tai siis pidän sen loitolla syömällä tauotta, mikä ei ole hyvä painon nousun kannalta. Mullakin on tolkuton notkoselkä eikä vatsalihaksia lainkaan, ja maha pömpöttää kyllä jo. En ole vielä kertonut töissä, ja tuntuisi hassulta kertoa jo tässä vaiheessa.
Niin, sairastin itse viime viikon ja nyt on sitten muu perhe kuumeessa. Tunnen itseni urhoolliseksi naiseksi, joka hoitaa työn, kodin, miehen ja poikaset.
Mukavaa syyspäivää!
kaaka ja Heinä 12+0
Töissä TAAS! Mä olisin niiiiin loman tarpeessa. Vielä olis vajaa 5vk ennen syyslomaa. En millään jaksais odottaa sinne asti. Olis niin paljon kaikkea kivaa tekemistä kotona, mut ei jaksa tehdä mitään.. Viikonloppuna aina huomaa et lepo todella auttaa ja jaksais jopa tehdäkin jotain. Tällä viikolla ei oo ollu niin kuolettava väsymys ku aiemmin. Jospa tämä tästä.
Kävin äsken viemässä työhakemuksen.. Ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia paikkaa saada, mutta pienessä kaupungissa pitää hakea, vaikkei saisikaan, kun se muistetaan sitten jatkossa, että on ollut kiinnostunut.. Mulla ei siis vakipaikkaa ole..
Kiersin taas eilen kirppareita.. oon innostunu siitä hommasta uudestaan, kun joka kerta sieltä tekee löytöjä. Eilen ostin taas kahdet mammahousut.. lökärit ja farkut.. Esikoista odottaessa kävin paljon kirppiksillä, mut viimevuosina en oo käyny. Oon nyt ostanu kolmet mammahousut, yhteensä 5e.. Mitäpä olis maksanu kaupassa.. Ja tosi hyväkuntoisia ovat..
Oltiin illalla miehen kans kahdestaan kotona.. Hän ei oo kauheesti vielä tähän mennessä näyttänyt kiinnostusta tätä vauva-asiaa kohtaan. tottakai on puhuttu, ym.. Mut illalla oli ihana hetki, kun hän otti mut kainaloon ja sano et onpa outoa olla kahdestaan.. sit kosketti masua ja sanoi et tai siis kolmestaan.. Ja oli tosi herkkä ilme kasvoillaan.. Pienistä asioista sitä nainen on aivan onnessaan.. Meillä on aina ollu niin et miehellä menee aikaa ennenku odotus tulee jotenkin konkreettiseksi.. Kun se ei vielä näy, ym..
Mitenkähän sais itsensä orientoitumaan tähän työpäivään??? Motivaatio on jossain..
Mukavaa päivää kaikille! Toivottavasti pahoinvoinnit ja väsymykset helpottaa kaikilla PIAN!!!
t. iiiik ja pikkuinen 11+6
Täälläkin sinnitellään töissä (josta välillä karkaan tänne palstalle). Onneksi on lyhyet työpäivät, pääsen lähtemään jo klo 13. Ehdin sopivasti kotiin ennen kuin pojat tulevat koulusta/esikoulusta. Vanhempi poika pyöräilee ja nuorempi koulutaksilla.
Perjantaina olin ekalla neuvolakäynnillä. Kaikki hyvin, sydänäänetkin sain kuulla. Sitä en ollut odottanut että saataisi kuulumaan joten tuntuu todella hyvältä. Joten ilmeisesti lihavallakin odottajalla voi saada sydänäänet kuulumaan näin varhaisessa vaiheessa, silloin oli neuvolan mukaan rv 11+4, nettilaskurien mukaan 11+3. Eli oikeastaan "virallinen" laskettu aika muuttui ja olisi 23.3. Seuraava neuvolakäynti minulla on jo reilun kahden viikon päästä koska silloin kun kävin niin oli perjantai eikä silloin voitu ottaa sitä Punaisen Ristin verikoetta. Sitä kun ei voi jättää postiin viikonlopun yli. Np-ultra on huomenna, jännittää!
Hyvää viikon jatkoa kaikille maalismasuille!
Kaaka, siis sulla ei muutettu laskettua aikaa myöhemmäksi? Eikös se silloin nimenomaan tarkoita sitä, että saat mahd.käynnistyksen aiemmin kuin jos olis aika muutettu? Eli Jos sulla olis vaikka neuvolan mukaan (28kierron) laskettu päivä esim 20.3. ja oman kierron ja ultran mukaan kuusi päivää myöhemmin eli 26.3. niin neuvolan mukaan sun laskettuna päivänä sulla olis viikkoja oikeesti vasta 39+ ja jos menee kaks viikkoa yli, niin mahd käynnistys olisi oikean kierron mukaan jo viikolla 41.
Vai tajusinko mä jotenkin väärin? Ei olis ihme :D
Lootuska
Mukava kuulla, että teillä menee ihan hyvin. Tai ainakin siihen suuntaan :D.
Täällä menee kyllä kans ihan kivasti. Valmistaudun henkisesti perjantain np-ultraan, jota olen odottanut rehellisesti sanoen kuin kuuta nousevaa. Ei ole helppo odottaa, mutta onneksi ei enää montaa päivää.
Tänään ja eilen on osittain tuntunut, että jään eloon. Suomeksi sanoen siis pahoinvointi on hieman helpottanut samoin kuin väsymys. Olenkin kiitellyt Luojaani siitä, ettei mulla ole ollut töitä tai koulua tässä alkuaikoina, sillä olen ollut todella huonovointinen ja väsynyt, niin ettei mistään liikkumisesta ole tullut mitään ennen kuin joku kaksi tuntia heräämisen jälkeen, jos silloinkaan.
Mutta pitää koputtaa silti puuta, sillä voihan äklötys palata hyvinkin pian.
Olen alkanut käyttämään mammahousuja. Vaikka vatsa ei mikään kamalan iso olekaan, niin on se kuitenkin kasvanut ja normaalit farkut puristavat vatsaa ikävästi. Mammahousut on kaiken lisäksi ihan älyttömän mukavat, kun ei tarvitse kokoajan nykiä paitaa alemmas, kun vatsa näkyy, nimittäin ei näy. Mulla mielialanvaihtelut on jatkunut oikein urakalla ja viime viikon lauantaina olleissa häissä mä itkin koko vihkimisen ajan, mikä ei lainkaan ole mun tapaista. Muutenkin itken kokoajan ihan kummallisille asioille, niin kuin synnytyskertomuksille ja muille sellaisille :D.
Mutta hauskaa tiistaipäivää toverit, hyviä vointeja!
Terveisin
Kaisa_kissa rv 12+4
Kaisa_kissa meillä on sitten samana päivänä np-ultrat :). Jännittää mitä siellä näkyy...sydänääniä kuunneltiin neuvolassa viime perjantaina ja kuuluivat nätisti, mutta silti mietityttää onko kaikki kunnossa.
Mammafarkuista ei ole täällä vielä tietoakaan...alavatsa tuntuu ehkä hitusen kovemmalta kuin ennen, mutta mitään muuta en oo vielä huomannut.
Mulla on jäänyt hirveä herkutteluvaihde päälle :(...äskenkin meni pussi poppareita ja eilen taas suklaata. Nyt tälle syöpöttelylle on pantava stoppi :o.
Vointeja kaikille,
Nasse rv 12+2
Heips! En olekaan ehtinyt kjrjoitella aikoihin, enkä nytkään kuin pari sanaa. Eli kaikki meillä ok, rv 14+5 menossa. Ultrassa käyty, nt 1mm ja kaikkin hyvin. Väsyttää, pissattaa, masua kasvatellaan. Esikoinen täyttää lokakuussa vuoden ja pitää huolen, että menoa riittää! Ihan hyvä ettei vielä silti kävele :) Mutta tärkein juttu mikä mielessä nyt oli, joko tunnette vauvan liikkeitä? En muista koska tunsin esikoisesta. Se on jäänyt mieleen että raskaustesti positiivinen helmikuun puolivälissä ja varmasti liikkeitä oli vappuna paljon. Eli mitä viikkoja silloin sitten olikaan... Koskahan toistaan odottavan voisi olettaa tuntevan liikkeet? Toisaalta ei kyllä ole niin keskittynyt ja herkistynyt tähän odotukseen juuri tuon esikoisen perässä juostessa...kyllä niitä vielä ehtii varmasti tuntea. Päivänjatkoja kaikille, palailen paremmalla ajalla.
Tintti rv 14+5
Eli täällä kans tollanen vessassa ravaaja ilmoittautuu :) Esikoisesta oon kirjannut ylös et rv28 alkoi,nyt mulla myös ollut yks ekoista oireista??!!
Viime yönä kävin 4x!! Rasittavaa,varsinkin kun saatan herätä hätään 4.15 (aika vakio aika...heh) ja herätyskello soi klo 4.40,turhauttavaa!!
Ja väsymys,on siis kyllä hieman helpottanut,mutta 8h työpäivän jälkeen joudun ottaan silti aina pienet päikärit... se on rasittavaa koska en ole sellainen ihminen :D siis päiväunia nukkuva :)
Liikkeistä: Esikoisesta vasta rv20 (taaksepäin kallistunut kohtu) mutta nyt oon muutaman kerran kuvitellut (??) kuplinnan masussa liikkeiksi,en ole kyllä ihan varma :D joten odotan siihen kun olen :D:D
keyes rv14+ (jotain)
mulla tänää on supistellut.Jos kumartelee hyvinkään enemmälti niin kyllä alkaa kiristellä,pari kertaa kävin jo sohvalla rauhottamassa tilanteen kun ei tuntunut enää kivalta.Onneksi loppu nuo työtkin lopullisesti niin on mahollista ottaa rennosti kun tarve vaatii,ja tytöstä on paljon apua kun osaa jo itsekseen käydä pissillä tai tuoda jotain pientä tavaraa jos pyytää.Ja vauva melskaa kamalasti,selällään kun makoilen niin näkyy jopa päälle päin kun kääntyilee mahassa!!Oon kyllä hoikka että sekin helpottaa liikkeiden näkymistä.Aikasessa on nuo liikkeet tällä kertaa.Eilen oli tosi pirteä päivä,leivoin leipää,laitoin pyykkiä ja käytin jopa koirat aamulla kävelyllä.Samoin tänään oon jaksanu vaikka mitä, vielä pitäs siivota.JOS nyt nuo supistukset nyt ois vaikka tältä päivältä ohite.Mä oon vielä mahtunu mun farkkuihin kun niis on matala vyötärö,mut napit joutuu kyllä aukasemaan kun istuu,että eiköhän kohta jouvu joihinkin muihin pöksyihin siirtymään.
Sunny ja kääryle 14+4
siis plaah tätä ilmaa.. on tää kamalaa kun aina vaan sataa, siis ainakin täällä Satakunnassa tuntuis satavan joka ainuva päivä.. vetää ihan veteläksi kun on synkkää...
Tänään varasin toisen neuvolakäynnin, menee vielä piiiitkäään ennen kuin sinne pääsee.. on vasta 6.10.. no eiköhän sinne jotenkin kestä..
Täällä väsymys on antanut periksi, kiitos apteekista ostamien vitamiinien!! Onneksi loppui tuo kaamea väsymys kun kesälomakin loppui ja töihin oli palattava, ja kaiken kukkuraksi teen vuorotöitä ja fyysisesti raskasta sellaista.. Nyt tuntuu että virtaa riittää.. =)
Paha olokin on jo väistynyt, ja maailma näyttää - sateesta huolimatta - valoisalta.. =) Kiva ainaisen ruikuttamisen jälkeen olla pirteä ja iloinen, ehkäpä jopa liiankin.. =)
Vatsa kasvaa siihen tahtiin että en tiedä minne itseni loppuraskaudesta ahdan, vaatteiden puolesta siis.. ovenlävet on onneksi sen verran leveät että niistä mahtuu.. =)
Ultran jälkeen pari kertaa kotidopplerilla miehen kanssa kuunneltu sydänääniä... on se vaan kumma mitenkä se rauhoittaa kun ne kuuluu..
Välistä tuntuu että liikkeitäkin jo tuntuisi.. sellaista hienoista kuplintaa kuin esikostakin.. olispa ihanaa jos näin aikaisin tuntuisi, ei tarvitsis miettiä onko kaikki kunnossa.. no pari viikkoa kun odottelee niin tuntuu varmemmin..
Sateisin syysterveisin LillaMy ja hyöriäinen rv 12+2
ihana päivä,tulikin oltua ulkona ihan urakalla.ja pittää nyt ollakkin ihan sen takia jos huomenna vaikka satais vettä.Ei sitten viitsi lähteä.Niin,eilen oli taas ihan kammotus päivä,mitä lie migreeniä ollut.Oksensin ja päätä särki koko päivän,eikä särkylääkkeitä yhtään kotona,buranaan en koskenu vaikka sitäkin saisi hätätilanteessa ottaa.Kyllä se sitten onneksi illalla herkesi kun mies vähän hieroi niskoja.Ihan jumissa.Tää päänsärky on ollu melkein joka päivästä ainakin kaks viikkoo,tosi ärsyttävää.Minkä ihmeen takia pitää raskausajan olla näin ongelmallista...
Sunny ja kääryle 14+3