Kaikista persoonallisuus tyypeistä ei ole koskaan hyviksi työntekijöiksi
Myers-Briggsin tyyppi-indikaattori jakaa ihmiset 16 persuunallisuustyyppiin neljän indikaattorin perusteella. Näistä 16 persoonalisuus tyypistä huonoin työntekijä on monien tutkijoiden ja rekrytoijien mukaan ENFP.
ENFP on hajamielinen ja kaoottinen kanaemo, työpaikan amatööriterapeutti, muita spareaava työpaikkavalmentaja, uutta keksivä ideanikkari, sekä taitava sosiaalinen perhonen ja yhteisön liima, joka asettaa muiden tunteet ja atukset etusijalle ja huolehtii yhyeisöstään äidillisellä otteella. Mutta töissä ENFP tuhlaa aikansa muiden auttamiseen ja sosialisoimiseen minkä vuoksi työnteko on tehotonta, tahti on hidasta, itse työhön ei osata keksittyä, ottaa liian helposti työnjohtajan roolin ja aloitettuja projekteja ei saada vietyä loppuun asti vaan ne jätetään muiden viimeisteltäväksi.
Jos sinulla on todettu EMFP persoonallisuustyyppi, niin on kannattavaa pysyä kortistossa ja poissa työelämästä kunnes tilanne muuttuu paremmaksi koska moderni työelämä, tulos- ja talousvelvoite sekä kireäeja tehokas työtahti eivät ole sopivia ENFP kaltaiselle haihattelijalle ja taivaanrannan maalarille.
Kommentit (53)
Mä oon ENFP ja ymmärrän kriittisen kirjoituksesi, ja tunnistan osan ominaisuuksista kirjoituksistasi. Mutta ymmärrän myös mistä minulle palkka maksetaan ja osaan kyllä hillitä mainitsemiasi puolia töissä. Etkö hieman nyt yksinkertaista johtopäätöksiäsi? Jokaisella persoonallisuustyypillä on erilaisia puolia, josta osa positiivisia ja osa negatiivisia.
Itse olen törmännyt mm. johtajatyyppeihin, jotka kysymättä keneltäkään tai ymmärtämättä muiden näkemyksiä tekevät johtopäätöksiä, jotka ovat aiheuttaneet isoa hallaa liiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Persuunaalisuudet eivät ole totta. Ovat ajat sitten todettu pseudotieteeksi. Joten voitaisiinko jo lopettaa uskomasta siihen että joka hemmetin ihmisellä on joku persoona?
Sinä ainakin olet persoona, ärsyttävä sellainen
Miksi joku tylsimys jauhaa tässä ketjussa että ihminen on vain sieluton ja persoonattomat aivot?
Jungin ja tämän kirjoittaman roskan voisi polttaa noitana nuotiolla. Ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa.
Enfp voi olla aika loistava projektipäällikkö. Kaikki langat pysyvät käsissä ja hänellä on rohkeutta johtaa tiimiään eteeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot on tutkittu tähän mennessä läpikotaisin eikä sieltä ole löydetty sielua, persoonaa tai tietoisuutta. Ainoastaan rasvaa ja aivosoluja.
Kuvittelet että jos niitä ei fysiologisessa muodossa löydy niitä ei ole? Miten voisikaan havaita konkreettisesti immateriaalista "ainetta"? Tiedemiehet (osa) ei kestä sitä että eivät osaisi selittää jotain/jotain näkymätöntä, aineetonta olisi olemassa, siksi nykytieto sähköimpulsseista yms. Tottahan ne ovatkin mutta eivät poista tosiasiaa persoonasta.
Vierailija kirjoitti:
Enfp voi olla aika loistava projektipäällikkö. Kaikki langat pysyvät käsissä ja hänellä on rohkeutta johtaa tiimiään eteeenpäin.
Tämä. Mutta ketään ei palkata heti huipulle ja ja vaikka ENFP olisi loistava projektipäälikkönä tai kehitysbasvaavana, niin tavallisena konttorin rivityölöisenä ovat hankalia ja välillä jopa häiritsevät ja hankaloitravat muiden työntekoa etsimällä pakotietä tylsyyteensä. Olen siis itse ENFP ja saanut tavallaan "potkut" sen takia että tylsistyn töissä ja käytän liikaa työaikaa muiden kanssa seurusteluun. Tosin alunperin en tiennyt olevani ENFP ja ihmettelin miksi en sopeutunut työelämään ja miksi minun oli vaikea pysyä ruodussa ja harmaana ja luulin että minussa on jotain vikaa. Esimerkiksi sen sijaan että olisin kirjoittanut vaaditun raportin määräaikaan mennessä niin mieli lähti vaeltelemaan ja aloin helposti miettimään miten saman työn voisi tehdä helpommin, rehokkaammin ja paremmin sen sijaan että olisin saanut tehtyä sen määräaikaan mennessä. Tai saatoin alkaa miettimään ja auttamaan että miten viereisessä kopissa istunut työpari pääsisi nopeiten hakemaan lapsensa päiväkodista silloin kun päätie oli eemontin takia suljettuna. Mutta kun aloin käymään psykiatrisella lääkärillä, niin tämä ehdotti MBTI testin tekemistä. Se helpotti ja selvitti elämässäni paljon.
Olen hyvä työntekijä mutta surkea alainen.
Kaikki ihniset eivät sovellu persoonaltaan ba raidoiltaan kaikkiin töihin ja siksi hakijoista on hyödyllistä rajata pois ne hakijat jotka sopivat avoimeen työpaikkaan vähemmän kuin toiset. Ja siksi nykyään rekrytoijat ovat alkaneet käyttämään työnhaussa enemmän persoonalisuus- ja siveltuvuus testejä.
Mutta ei hätiä. Yritykset kyllä sitten kertovat kun tarvitsevat palkata projektipäälikön tai konsultin.
Vierailija kirjoitti:
MBTI persoonallisuus tyypit sekä ns ekstroversio-introversio höpönlöpö on astrologian ja uskomtojen kaltaista humpuukkia ja pseudotiedettä. Ihmisillä ei ole persoonallisuuksia eikä aivoista ole löydetty sellaista kuin persoona sen enempää kuin mitään sielujakaan. Aivot ovat fyysistä aineellista massaa eikä ihminen ole muuta kuin pelkkä kasa soluja. Kyseessä on siis ainoastaan nippu opittuja asioita jotka voidaan helposti myös oppia poiseja korvata oppimalla tilalle uutta.
Tuohon en usko, etteikö ihmisillä ole persoonallisuuksia. Muutenhan samalla kasvatuksella tai koulutuksella tulisi täsmälleen samanlaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MBTI persoonallisuus tyypit sekä ns ekstroversio-introversio höpönlöpö on astrologian ja uskomtojen kaltaista humpuukkia ja pseudotiedettä. Ihmisillä ei ole persoonallisuuksia eikä aivoista ole löydetty sellaista kuin persoona sen enempää kuin mitään sielujakaan. Aivot ovat fyysistä aineellista massaa eikä ihminen ole muuta kuin pelkkä kasa soluja. Kyseessä on siis ainoastaan nippu opittuja asioita jotka voidaan helposti myös oppia poiseja korvata oppimalla tilalle uutta.
Tuohon en usko, etteikö ihmisillä ole persoonallisuuksia. Muutenhan samalla kasvatuksella tai koulutuksella tulisi täsmälleen samanlaisia ihmisiä.
Suomessa ihmiset ovat samalla lähtötasolla ja nuorilla on samat mahdollisuudet elämässä sillä meillä on ylivertainen ja vertailussa paras koululaitos ja perusopetus.
Parhaat alaiseni ovat tyyppiä ESTJ.
T. Professional leader, SVP