Onko 38 vuotias liian vanha äidiksi?
Moi! Täytin vasta 38 v ja mietin, kannattaako yrittää äidiksi enää kun ikää on. Mitä mieltä ja näkemyksiä asiaan?
Kommentit (74)
Mitä korkeampi koulutustaso, ja kaupunkitausta, sitä vanhempana syntyy jopa se esikoislapsi.
Minä sain terveen pontevan potran 3700 kg ekan tyttöni 43 v.!
Aiemmin en lasta tohtinut tehdä suhteen miehen ollessa rahan, ulkonäön ja seksin perässä, aina harrastuksissa.. vasta nyt löysin sen perinteisen perhekeskeisen turvallisen isukin. 6 vuotta jo yhdessä ja upeasti menee.
Vierailija kirjoitti:
Iät ja ajat ennenvanhaankin lapsia on saatu yli nelikymppisinäkin eikä sitä kukaan ole ihmetellyt. Silloin ne on voineet olla suurperheen iltatähtiä, mutta yhtä kaikki ei silloin ole kauhisteltu kenenkään ikiä.
Niin kun ei ollut ehkäisyä. Nykyään voi valita milloin tekee lapsia. Ei tarvitse elää menneisyydessä...
Vierailija kirjoitti:
Näin kärjistetysti sanottuna pikkukaupunkien kouluttamattomien tai matalasti koulutettujen piireissä 38v on vanha saamaan ensimmäisen lapsen. Sen sijaan korkeasti koulutettujen kaupunkilaisten keskuudessa tuo on ihan tavallista ja asiaa harvoin edes mietitään sen enempää.
Näin just.
Ei ole liian vanha. Moni saa lapsensa tuonikäisenä. Toki sekä miehen että naisen hedelmällisyys heikkenee iän myötä, joten mahdollisimman pian kannattaa alkaa yrittää. On hyvin yksilöllistä, kuinka vanhana lasten saaminen vielä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Monet saavat vielä paljon vanhempana lapsen. Mistä me voidaan sun hedelmällisyys tietää? Käy lääkärissä testeissä.
Mitä niillä testeillä?
Nyt pitää panna.
Sitten sen näkee.
Aluksi voi tulla alkuraskauden keskeytymisiä, kun elimistösi reagoi hormoneihin.
Itsellä kävi niin kolmesti ja sitten tärppäsi ja vauva syntyi.
Sen jälkeen vielä kaksi seuraavaa raskautta olivatkin ihan synnytykseen saakka.
Itse ajattelin, että ne ekat olivat tosiaan elimistön tasapainon hakemista uuteen ilmiöön. Luonto.
En aiemmin ollut ollut raskaana.
Minun mielestäni et ole liian vanha.
Nyt vaan pitää toimia!
Olin 36, kun synnytin esikoisen ja 41, kun synnytin kolmannen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ikävää olla vanhusäidin lapsi. Tiedän koska itse olen. Joutuu kiusatuksi ja noin vanhalla ei ole mtään käsitystä enää nykyelämästä.
Maailma on muuttunut. Jos ennen oli jotenkin outoa olla "vanhan" äidin lapsi, nykyään ja varsinkin tulevaisuudessa tuo on täysin tavallista. Ja on sitä ennenkin iltatähtiä saatu yli nelikymppisinäkin.
En yleisesti ymmärrä kauhisteluja äidin iästä, on hän 18 tai 43. Lapset ovat enemmän kuin tervetulleita Suomessa ja jokaisella on oikeus hankkia lapsi. En usko, että toisessa iässä ymmärtää lastaan paremmin, ymmärtämiseen vaikuttaa elämäntapa, luonne ym. Biologisesti naisilla on tietysti optimaalinen aika raskautua, mutta se ei kerro kypsyydestä mitään. Tsemppiä ap, olet juuri sopivan ikäinen äiti lapsellesi, jos päätät yrittää lasta!
Et ollenkaan liian vanha, itse sain n 44 v ja en tuntenut vanhaksi
Vierailija kirjoitti:
Mitä korkeampi koulutustaso, ja kaupunkitausta, sitä vanhempana syntyy jopa se esikoislapsi.
Minä sain terveen pontevan potran 3700 kg ekan tyttöni 43 v.!
Aiemmin en lasta tohtinut tehdä suhteen miehen ollessa rahan, ulkonäön ja seksin perässä, aina harrastuksissa.. vasta nyt löysin sen perinteisen perhekeskeisen turvallisen isukin. 6 vuotta jo yhdessä ja upeasti menee.
Et varmasti saanut 3700-kiloista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle ikävää olla vanhusäidin lapsi. Tiedän koska itse olen. Joutuu kiusatuksi ja noin vanhalla ei ole mtään käsitystä enää nykyelämästä.
Maailma on muuttunut. Jos ennen oli jotenkin outoa olla "vanhan" äidin lapsi, nykyään ja varsinkin tulevaisuudessa tuo on täysin tavallista. Ja on sitä ennenkin iltatähtiä saatu yli nelikymppisinäkin.
Mutta kuinka moni niistä on ollut haluttu raskaus?
Ihan hyvä ikä. Vasta 40v täytyttyä kannattaa alkaa vakavammin arvioida riskejä, koska kokonaisriskit ovat kuitennin vielä suhteellisen pienet sinulla, vaikka toki 35-v jälkeen alkavat kasvaa. Esim. julkisella puolella hedelmöityshoitojakin annetaan 40v asti eli pitäisin sitä eräänlaisena "yläikärajana", milloin oikeasti riskit kasvavat merkittävästi. Itse olen saanut lapset 33v ja 35v ja aion yrittää ehdottomasti vielä kolmatta ennen kuin 40v tulee mittariin.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen vointi vaikuttaa paljon asiaan. Pikkulapsen kanssa pitää olla hyvä kunto kun käy leikkipuistossa vähintään kerran päivässä ja on itsekin siellä aktiivinen eikä vain puhelin kädessä. Lapsille pitää opettaa monia taitoja kotona sekä lukea paljon kirjoja.
Keinutuoli kannattaa hankkia sen varalle, että vauvalle tulee koliikki. Siellä keinutuolissa ne pahimmat mahankipristykset tulevat paukkuna tai röyhtäyksenä ylös.
Tätä listaa näen toteuttamassa juuri tuon 40v äidin, en niinkään esim.25v äitiä..
Kyllä 38-vuotias voi vielä vallan hyvin hankkia lapsen. Olen alle 70v lapsen täyttäessä 30 ja mahdollisesti hankkiessa omia lapsia. Toisaalta, jos lapsesi hankkisi lapsia saman ikäisenä, hän jäisi todennäköisesti vailla apua. Todennäköisesti hänellä tuskin tulisi myöskään olemaan sisaruksia apunaan, mikäli esikoinen syntyy vasta tässä iässä. Elämästä voi tulla yksinäistä jo suhteellisen varhain.