Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 38 vuotias liian vanha äidiksi?

Vierailija
08.06.2024 |

Moi! Täytin vasta 38 v ja mietin, kannattaako yrittää äidiksi enää kun ikää on. Mitä mieltä ja näkemyksiä asiaan?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman neljänkympin korvilla jotka saaneet vammaisen lapsen. Ei ne munasolut ole priimaa enää tos iässä. Jos on ennestään terveitä lapsia ja pesä tuntuu tyhjältä, hommaa lemmikki ajankuluksi ja elämänsisällöksi.

Minäkin tiedän usean samassa iässä lapsen saaneen, lapsi on ollut terve. Toki iän myötä riski poikkeavuuksiin kasvaa, mutta usein raskaus menee tällöin kesken ennen tietoa raskaudesta. Seurantaa on enemmän.

Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Itse en jaksaisi vammaista lasta vanhuuden lähestyessä. Varsinkin jos olisi ennestään ollut lapsia. Kaikkea ei voida tutkia edes verikokein. 

Vierailija
42/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle ikävää olla vanhusäidin lapsi. Tiedän koska itse olen. Joutuu kiusatuksi ja noin vanhalla ei ole mtään käsitystä enää nykyelämästä.

Maailma on muuttunut paljon, nykyään joutunee ennemmin kiusatuksi jos vanhemmat ovat olleet hyvin nuoria. Mikä on tietysti typerää. Myös asuinalue ja sen yleinen koulutustaso vaikuttaa vanhempien keskimääräiseen ikään. Eli jossain paikassa katsotaan, että 40-v on vanha, toisessa paikassa se on yleistä. Etenkin isoissa kaupungeissa.

Mutta älä siis anna missään iässä muiden mielipiteiden vaikuttaa, surullista, että joitakin kiinnostaa toisten vanhempien ikä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisesti 38 vuotias on varmasti hyvä äidiksi. Elämänkokemusta löytyy jo aika tavalla. Ongelmana tuossa on että riskit kasvaa merkittävästi tuossa iässä.

Vierailija
44/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kärjistetysti sanottuna pikkukaupunkien kouluttamattomien tai matalasti koulutettujen piireissä 38v on vanha saamaan ensimmäisen lapsen. Sen sijaan korkeasti koulutettujen kaupunkilaisten keskuudessa tuo on ihan tavallista ja asiaa harvoin edes mietitään sen enempää.

Vierailija
45/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 ikäinen muija voi olla ulkonäön puolesta ja fyysisesti kuin alle 30 vee, ja 45 ikäinen muija voi näyttää ja olla terveydeltään kuin 65 vee. Se on ikä, jossa me ihmiset ollaan hyvin eri tahtiin vanhennuttu geeneistä ja ruokavaliosta, ihonhoidosta ym. ym. ym. seikoista riippuen.

Jos sinulla on vielä kuukautiskierto, voit teoriassa tulla raskaaksi.

Minun opiskelukaverini,156 cm pienenpieni taskuvenusnainen ilmoitti instassa viime talvena saaneensa terveen pienokaisen luomuraskaudesta 48 vuoden iässä. Mieti! ;) Eli ei tuo sun 38 vielä mitään me_lukemia hätyytä.

Vierailija
46/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkisesti 38 vuotias on varmasti hyvä äidiksi. Elämänkokemusta löytyy jo aika tavalla. Ongelmana tuossa on että riskit kasvaa merkittävästi tuossa iässä.

Ne riskit jää silti hyvin pieniksi. Kasvavat kyllä iän myötä, mutta nämä on hyvin yksilöllisiä asioita. Ja riskejä on aina, missä iässä tahansa. Pitää myös huomioida milloin ihminen on oikeasti kypsä ja valmis sekä pystyy tarjoamaan lapselle hyvän elämän. Monella tämä toteutuu vasta myöhemmin elämässä.

Vierailija
47/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa hän seisoo, on 20-vuotias. Syntyi kun olin 38-vuotias.

Eli et ole liian vanha äidiksi.

Vierailija
48/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 38 kun esikoiseni oli 15-vuotias. Ymmärtää nuorta paljon paremmin tuon ikäisenä kuin 55-vuotiaana vaihdevuosissa. Toisella murrosikä ja toisella vaihtarit, mitä siitäkin tulee? 

Vierailija
49/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle ikävää olla vanhusäidin lapsi. Tiedän koska itse olen. Joutuu kiusatuksi ja noin vanhalla ei ole mtään käsitystä enää nykyelämästä.

Valitettavasti mullakin on samankaltaisia kokemuksia.

Vierailija
50/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää aloittaa noin vanhana. Parempi tehdä lapset nuorena.

Vierailija
51/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö nyt taas. Lapset eivät edes tiedä, minkä ikäisiä vanhempia muilla on, ne ovat kaikki kalkkiksia.

Vierailija
52/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö nyt taas. Lapset eivät edes tiedä, minkä ikäisiä vanhempia muilla on, ne ovat kaikki kalkkiksia.

No tämä. Itselläni ei ole minkäänlaista mielikuvaa siitä, miten vanhoja koulukaverini vanhemmat olivat. Enkä edes tiennyt läheisempien kavereiden vanhempien nimiä tai ikiä.

Vierailija
53/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman neljänkympin korvilla jotka saaneet vammaisen lapsen. Ei ne munasolut ole priimaa enää tos iässä. Jos on ennestään terveitä lapsia ja pesä tuntuu tyhjältä, hommaa lemmikki ajankuluksi ja elämänsisällöksi.

Tiedän muutaman parikymppisen, jotka ovat saaneet vammaisen lapsen. Ei se iästä riipu.

Vierailija
54/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella huonoa käytöstä lytätä toisen omia, vaikeita kokemuksia tuollaisella höpö höpö -kommentilla.

Vierailija
55/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman parikymppisen, jotka ovat saaneet vammaisen lapsen. Ei se iästä riipu.

Minäkin tiedän. Eräs sai vasta kolmannella kerralla terveen lapsen, kaksi edellistä hyvin vaikeasti vammaisia eivätkä elinkykyisiä. Ei se arpa kysy ikää.

Vierailija
56/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua...noin vanhalla??? Kuinka mummuna sä pidät 38v??

Vierailija
57/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää aloittaa noin vanhana. Parempi tehdä lapset nuorena.

Kaikilla ei ole siihen sopivaa elämänvaihetta nuorempana. Ja miksi on ihan ok, jos tuon ikäisenä tulee uudelleen vanhemmaksi, mutta esikoisen saajaksi onkin jo liian vanha?

Vierailija
58/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iät ja ajat ennenvanhaankin lapsia on saatu yli nelikymppisinäkin eikä sitä kukaan ole ihmetellyt. Silloin ne on voineet olla suurperheen iltatähtiä, mutta yhtä kaikki ei silloin ole kauhisteltu kenenkään ikiä. 

Vierailija
59/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 38 kun esikoiseni oli 15-vuotias. Ymmärtää nuorta paljon paremmin tuon ikäisenä kuin 55-vuotiaana vaihdevuosissa. Toisella murrosikä ja toisella vaihtarit, mitä siitäkin tulee? 

Sitten on näitä joilla nuorena menojalka vipattaa samaan aikaan kun pitäisi jaksaa keskittyä pikkulapsiarkeen. Se on aina mistä kulmasta katsoo ja mikä kellekin sopii. Aina on jonkun mielestä huono tai väärä ikä jos sillä tavalla haluaa ajatella.

Vierailija
60/74 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerkeää tekemään yhden lapsen. Paras ikä on tehdä lapset 20-30v.

Ei ole mitään tiettyä ikää, jolloin olisi paras tehdä lapsi. Itse olin ikävuodet 18-30 pahassa alkoholikoukussa ja elämänhallinta täysin hukassa. Sain lapseni 32 vuotiaana. 

Elämä oli vasta silloin järjestykseen,  niin että lapsi sai syntyä turvalliseen, raittiiseen kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän