Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku: Työpaikalla vaadittiin valinnasta ilmoitettuaan T-todistuksen, mutta peruikin myöhemmin työtarjouksen

Vierailija
07.06.2024 |

Jäävätkö tällaisessakin tapauksessa T-todistuksen kustannukset työnhakijan maksettavaksi?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on t-todistus?

Lääkärintodistus, jolla todistat olevasi kykenevä ottamaan tarjotun työn vastaan.

Työhöntulotarkastus ja siihen liittyvät tutkimuksen ovat työnantajan vastuulla. Lääkärintarkastuksessa käyminen on työaikaa ja työnantaja maksaa siitä aiheutuvan laskun.

T-todistus on eri asia kuin työhöntulotarkastus.

Uutena työntekijänä aloittanut käy yleensä työhöntulotarkastuksesssa työnantajan piikkiin.

T-todistuksen työnantaja voi vaatia ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen kustantaa työnhakija itse.

Ovat tosiaan eri asioita.

Ei käy. Jos ei mene työhöntulotarkastukseen niin ei käy ja jos ei edes tule töihin niin ei varmasti käy. 

Vierailija
62/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T-todistuksen joutuu yleensä aina maksamaan itse, ei työnantaja sitä kustanna vaikka sitä vaatiikin. 

terv. työterveydessä töissä oleva

Pitäkööt työpaikkansa. mie  ainakaan rupea mitään maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi irtisanoa itsensä ja perua työtarjouksen. Ei mitään ongelmaa!

Vierailija
64/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi irtisanoa itsensä ja perua työtarjouksen. Ei mitään ongelmaa!

Mihin tämä liittyy? En ole irtisanoutunut, koska valintapäätöksen jälkeen tuli ihan ihmeellistä säätöä. En päässyt sen takia allekirjoittamaan työsopimusta enkä siksi irtisanoutunut.

Vierailija
65/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantaja alkoi valinnasta ilmoittamisen jälkeen muutella tehtävän palkkausta, työnkuvaa ja sovittua aloittamisajankohtaa."

Vaikuttaa siltä, että sinua on vedätetty rekrytoinnissa. Annettu ensin tietoja, jotka eivät sitten pitäneetkään paikkansa. Tällaisia työnantajia on varsinkin julkisella puolella. Rekrytoija oletti, että vedätys onnistuu ja suostut huononnetuihin ehtoihin.

Kannattaa jättää tuollaiset työpaikat väliin.

Vierailija
66/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne pääsit töihin tuollaisella kirjallisella ulosannilla?

Eikö oleellisempi kysymys ole, millainen työantaja ensin ilmoittaa valinnasta ja sitten peruu sen? Lukutaidoton vai kykenemätön ymmärtämään lukemaansa?

1. Hyväksyntä on ehdollinen ja riippuu  terveydentilasta.

2. Koeaikapurkuun ei tarvita syytä.

Kyllä koeaikapurkuunkin pitää syy olla. Ja sen pitää olla asiallinen. Sairaus ei ole sellainen.

Ei tarvita. Riittää kun sanoo, että huomenna en tule enää töihin ja se on ny moro nääs!

Työnantajalla pitää olla asiallinen syy.

Vierailija
67/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työnantaja alkoi valinnasta ilmoittamisen jälkeen muutella tehtävän palkkausta, työnkuvaa ja sovittua aloittamisajankohtaa."

Vaikuttaa siltä, että sinua on vedätetty rekrytoinnissa. Annettu ensin tietoja, jotka eivät sitten pitäneetkään paikkansa. Tällaisia työnantajia on varsinkin julkisella puolella. Rekrytoija oletti, että vedätys onnistuu ja suostut huononnetuihin ehtoihin.

Samaa olen miettinyt, että ehkä tämä nyt kuitenkin on minulle onni, ettei töitä päässyt aloittamaan sovitusti.

Vierailija
68/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt, että ehkä tämä nyt kuitenkin on minulle onni, ettei töitä päässyt aloittamaan sovitusti.

Vielä pahemmin olisi voinut takkiin, jos työnantaja olisi työsuhteen aikana harrastanut työntekijöiden koijaamista.

Vierailija
69/73 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistus terveydentilasta? Eikö se toimiteta vasta sitten kun tulee valituksi?

Tulin valituksi, mutta työnantaja perui myöhemmin työtarjouksen. Sähköpostit ovat tallella.

Riitauta asia. 

Millä perusteilla? Ei mitään nimiä paperissa.

Hitsiläinen, pitäis aina tärkeissä tilanteissa kuten tässä pistää nauhuri pyörimään. 

Minulla on kasa sähköposteja todisteena. En vain enää halua tuohon paikkaan töihin.

Vierailija
70/73 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T-todistuksen joutuu yleensä aina maksamaan itse, ei työnantaja sitä kustanna vaikka sitä vaatiikin. 

terv. työterveydessä töissä oleva

Tietenkin, mutta ymmärsin että tässä on kyse siitä, että työtarjous peruttiin, eikä ap siis saanut jo luvattua työtä. Jos T-todistus pyydetään toimittamaan jo hakuvaiheessa on eri juttu, mutta ap:lle oli jo luvattu työ, ja sitten vasta pyydettiin todistus, ja myöhemmin työtarjous peruttiin. Eihän työntekijälle pitäisi aiheutua kustannuksia jo luvatun työn vastaanottamisen jälkeen todistuksen hankkimisesta. Miksi todistus edes vaaditaan? Eikö kaikilla työnantajilla ole velvollisuus järjestää työhöntulotarkastus työterveyshuollossa, ja sen perusteella sitten tarvittaessa purkaa jo alkanut/ alkamassa oleva työsuhde? 

Vierailija
71/73 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kumma on t-todistus. Olen 46-vuotias ja ollut useammassa sote-alan työpaikassa enkä ole koskaan tuollaisesta kuullutkaan. En kavereiltakaan. Useammassa työhöntulotarkastuksessa olen kyllä työterveydessä työsuhteen alussa joutunut käymään. Mutta ei niistäkään mitään t-todistusta ole tullut. 

Lainaus lääkäriaseman nettisivuilta:

T-todistus

T-todistus on lääkärin allekirjoittama todistus terveydentilastasi. Todistusta tarvitaan esim. virkaan nimittämistä, vakuutusta tai oppilaitosta varten.

Miksi se työhöntulotarkastus ei kelpaa?

No kuule, kun niitä työhöntulo tarkastuksia työterveyshoitajalla / lääkärillä ei joka työpaikassa ole olemassakaan.

Eikös se ole lakisääteinen? Työtreveyshuolto on työnantajan jollain tavalla järjestettävä. Se saa tosin olla hyvin suppea, mutta ymmärtääkseni juuri työhöntulotarkastus on yksi niistä asioista jotka laki velvoittaa työnantajan järjestämään.

Vierailija
72/73 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on t-todistus?

Lääkärintodistus, jolla todistat olevasi kykenevä ottamaan tarjotun työn vastaan.

Työhöntulotarkastus ja siihen liittyvät tutkimuksen ovat työnantajan vastuulla. Lääkärintarkastuksessa käyminen on työaikaa ja työnantaja maksaa siitä aiheutuvan laskun.

T-todistus on eri asia kuin työhöntulotarkastus.

Uutena työntekijänä aloittanut käy yleensä työhöntulotarkastuksesssa työnantajan piikkiin.

T-todistuksen työnantaja voi vaatia ennen työsopimuksen allekirjoittamista ja sen kustantaa työnhakija itse.

Ovat tosiaan eri asioita.

Ei käy. Jos ei

En ihan ymmärrä mitä yrität sanoa, mutta omalla työpaikallani todellakin jokainen uusi työntekijä käy työhöntulotarkastuksessa työnantajan piikkiin. Välillä nämä tarkastukset viivästyvät ja työntekijä on saattanut olla jo kuukausikaupalla töissä ennen tarkastukseen menoa, mutta jokainen kuitenkin tarkastuksessa käy. 

Vierailija
73/73 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään uutta. Poika haki työpaikkaa ja oli aika isot rekryt. Lopulta päätös oli, että ei nyt palkataan ketään uutta. Hänellä on toinen työpaikka mutta oli tuolloin muutosneuvottelut joten alkoi nopeasti etsiä uutta. No hän sai kuitenkin jäädä entiseensä. Mutta yleensä se todistus annetaan vasta työn alettua ellei ole jotain oleellista mihin terveys vaikuttaa. 

Ilmoituksessa on kerrottava, mitä vaaditaan etukäteen. Jos työsopimus on jo kirjoitettu, silloin työnantaja on tehnyt väärin. Mutta itse en tuota hakisi ennen kuin työsopimus on allekirjoitettu, sillä siihen voi kirjoittaa ehdon että todistus on toimitettava ennen työn aloitusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän