Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te keillä työ vie kaikki voimat niin miten jaksatte hoitaa arjen asioita?

Vierailija
07.06.2024 |

Kauppareissut, siivoukset, pyykkäämiset sun muut.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva ketju, kun olen tässä miettinyt, että onko normaalia olla näin poikki työpäivien/- viikkojen jälkeen. Teen fyysisesti hyvin raskasta työtä. Ikää jo pitkälti yli neljänkymmenen, mutta olen hyvässä kunnossa ja painokin normaali.

Töiden jälkeen samoilla höyryillä käyn tarvittaessa kaupassa, tarvittaessa pyykit koneeseen, nopeasti suihkussa, laitan ruoan ja tarvittavat pikasiivoukset. Lapset teinejä. Viimeistään kuudelta putoan ihan täysin. Koomaan pari tuntia ja olen siis aivan totaalisen voimat pois siinä vaiheessa. Parin tunnin päästä vähän piristyn, käyn keräämässä pyykit narulta tms. Teen vähän jotain kevyitä pihatöitä, kastelua tms.

Ikä? Hormonit? Ihan normaalia? Monesti vain mietin, että pitäisikö jaksaa enemmän? Jaksanko jo ihan tarpeeksi? Jaksaako muut enemmän? Onko ihan normaalia, että 12 h aktiivisuuden jälkeen on voimat pois, vai pitäisikö pysyä virkeänä kauemmin? Kun lapset oli pienempiä ja itselläkin tietenkin ikää vähemmän, niin sitä aktiivista aikaa oli ilta yhdeksään asti. Sen jälkeen tunti omaa aikaa ennen nukkumaan käyntiä, enkä muista olleeni mitenkään kuoleman väsynyt.

Miten te muut 40+ fyysisesti raskasta työtä tekevät jaksatte? Mitä teette työpäivien jälkeen? 

Vierailija
62/68 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiva ketju, kun olen tässä miettinyt, että onko normaalia olla näin poikki työpäivien/- viikkojen jälkeen. Teen fyysisesti hyvin raskasta työtä. Ikää jo pitkälti yli neljänkymmenen, mutta olen hyvässä kunnossa ja painokin normaali.

Töiden jälkeen samoilla höyryillä käyn tarvittaessa kaupassa, tarvittaessa pyykit koneeseen, nopeasti suihkussa, laitan ruoan ja tarvittavat pikasiivoukset. Lapset teinejä. Viimeistään kuudelta putoan ihan täysin. Koomaan pari tuntia ja olen siis aivan totaalisen voimat pois siinä vaiheessa. Parin tunnin päästä vähän piristyn, käyn keräämässä pyykit narulta tms. Teen vähän jotain kevyitä pihatöitä, kastelua tms.

Ikä? Hormonit? Ihan normaalia? Monesti vain mietin, että pitäisikö jaksaa enemmän? Jaksanko jo ihan tarpeeksi? Jaksaako muut enemmän? Onko ihan normaalia, että 12 h aktiivisuuden jälkeen on voimat pois, vai pitäisikö pysyä virkeänä kauemmin? Kun lapset oli pienempiä ja itselläkin tietenkin ikää vähemmän, niin sitä aktiivista aikaa oli ilta yhdeksään asti. Sen jälkeen tunti omaa aikaa ennen nukkumaan käyntiä, enkä muista olleeni mitenkään kuoleman väsynyt.

Miten te muut 40+ fyysisesti raskasta työtä tekevät jaksatte? Mitä teette työpäivien jälkeen? 

Omalla kohdallani ainakin on normaalia, että 12h aktiivisuuden jälkeen on voimat pois. En tee edes fyysisesti kuormittavaa työtä, vaan henkisesti kuormittavaa. Minulla on pari liikunnallista harrastusta ja niitä teen työpäivien jälkeen, koska ne ovat kiinnostavia ja inspiroivia minulle. Kaikki kotityöt ja tavalliset askareet taas on melkoista pakkopullaa. Ei huvita yhtään. Ruokaa teen säännöllisesti, mutta kaikki muu on todella epäsäännöllistä. Yleensä mieluummin palstailen ja käytän somea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä vastakkainasettelua täällä. Itse olen tehnyt sekä fyysistä että kevyttä toimistotyötä ja molemmat kyllä rasittaa, mutta eri tavoilla. Nykyään teen toimistotyötä ja vaikka fyysinen rasitus on vähäistä (paitsi selkä kipeytyy liiasta istumisesta), henkinen stressi/vastuu ja jatkuva multitaskaaminen vie mielen niin äärirajoille, että sitä ikään kuin vain sammuu kotona. En vain muista enkä jaksa työpäivän jälkeen yhtään mitään ja melkein pakko nukahtaa hetkeksi, että saa aivot kuosiin. Minulla on lisäksi kaksi lasta joiden asioiden järjestäminen (harrastukset, kaverisuhteet, päiväkoti, neuvolat, hammashoidot, synttärit, uinnin/luistelun/hiihdon/you name it opettelu jne) vie loputkin mehut. Itseeni en ole ehtinyt keskittyä vuosiin ja parisuhde kuihtuu vähitellen täysin työparisuhteeksi. En tiedä mitä tässä voisi tehdä, kun töissä on kuitenkin käytävä ja lapset hoidettava. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu.

Vierailija
64/68 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

38v, oon alkanut käymään aamusin salilla kun alko välillä ole3 työpäivän jälkeen hetkiä ettei välttämättä jaksa. Aamulla sali pois alta ja jos töissä loppuu virta niin ei haittaa.

Vierailija
65/68 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä vastakkainasettelua täällä. Itse olen tehnyt sekä fyysistä että kevyttä toimistotyötä ja molemmat kyllä rasittaa, mutta eri tavoilla. Nykyään teen toimistotyötä ja vaikka fyysinen rasitus on vähäistä (paitsi selkä kipeytyy liiasta istumisesta), henkinen stressi/vastuu ja jatkuva multitaskaaminen vie mielen niin äärirajoille, että sitä ikään kuin vain sammuu kotona. En vain muista enkä jaksa työpäivän jälkeen yhtään mitään ja melkein pakko nukahtaa hetkeksi, että saa aivot kuosiin. Minulla on lisäksi kaksi lasta joiden asioiden järjestäminen (harrastukset, kaverisuhteet, päiväkoti, neuvolat, hammashoidot, synttärit, uinnin/luistelun/hiihdon/you name it opettelu jne) vie loputkin mehut. Itseeni en ole ehtinyt keskittyä vuosiin ja parisuhde kuihtuu vähitellen täysin työparisuhteeksi. En tiedä mitä tässä voisi tehdä, kun töissä on kuitenkin käytävä ja lapset hoidettava. Kaikki ylimääräinen on jo karsittu.

Sama täällä. En ymmärrä, miten jotkut pitävät vain fyysisesti raskasta työtä raskaana ja kaikki muu olisi helppoa. Ei ole. Olen myös tehnyt molempia ja siltä väliltä, ja mikään työ ei ole ollut niin raskasta ja kuluttavaa kuin nykyinen toimistotyö. Aivot joutuvat todella rankalle koetukselle siinä; jatkuvaa keskittymistä, tarkkaavaisuutta, ongelman ratkaisua, keskeytyksiä, multataskausta, kiirettä, stressiä jne. Ja tätä koko päivä, päivästä toiseen... Ihminen on luotu enemmänkin fyysiseen työhön, sanon minä. 

Vierailija
66/68 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä? Hormonit? Ihan normaalia? Monesti vain mietin, että pitäisikö jaksaa enemmän? Jaksanko jo ihan tarpeeksi? Jaksaako muut enemmän? Onko ihan normaalia, että 12 h aktiivisuuden jälkeen on voimat pois, vai pitäisikö pysyä virkeänä kauemmin? Kun lapset oli pienempiä ja its

Ensinnäkin miettimisen minkä verran nukut ja millaista unesi on. 

Toisekseen, mitä ne teinit tekee? Kai niilläkin on osansa kotitöistä? Jos ei ole, niin herää kysymys, että miksi ihmeessä ei...

Vierailija
67/68 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä yksin suostu tekemään. Mulla on perhe. Harrastuksissakin käyn. Lapsen kohdalla vaihtoehto ei ollut harrastus joka vaatii jatkuvaa ravaamista ja aikaa, löytyi mieluisa vaihtoehto. Nykyään liikkuu itse menoillaan. Raskaimmat oli päiväkotivuodet ja yhdistäminen työhön. Silloin mietittiin ruokahuoltoa yms helpotuksia. 

Vierailija
68/68 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ensinnäkin miettimisen minkä verran nukut ja millaista unesi on. 

Toisekseen, mitä ne teinit tekee? Kai niilläkin on osansa kotitöistä? Jos ei ole, niin herää kysymys, että miksi ihmeessä ei..."

Kyllä he tekevät osuutensa. Myös mies! Häntähän et nyt huomioinut ollenkaan, osallistuuko siis teillä myös puolisosi kotitöihin?

Ei jaksamattomuudessani siis ole kyse kotitöiden raskaudesta tai että en niitä jaksaisi. Pohdin vain sitä, että onko normaalia väsähtää tässä iässä oltuaan 12 h aktiivinen vai pitäisikö jaksaa vielä enemmän? Ja kuten kirjoitinkin jo, yöuni ei ole kovin hyvää, mutta en ole väsynyt töissä. Jaksan tehdä täysillä, ajatus kulkee jne. Kotityötkin sujuu, kunhan vain en pysähdy kotiin tullessa, vaan teen hommat heti pois. Mutta tuo 12 h on ihan maksimi, että jaksan olla aktiivinen ja sitten tulee pudotus ihan kerrasta. En jaksa selittää kaikkea uudestaan, joten lue tuo alkuperäinen viestini.

Mutta siis, onko vastauksesi viesti, että pitäisi vielä jaksaa enemmän kuin 12 h?

Väsymykseni on siis tuossa vaiheessa ihan fyysistä. Jalat painaa tonnin, lihaksia kiristää, tuntuu, ettei jaksa enää pitää kroppaa kasassa. On ihan pakko päästä pitkäkseen ja se hyvän olon aalto on suorastaan tyrmäävä, kun kroppa rentoutuu lihas kerrallaan ja kiristykset häviää. Sen jälkeen iskeekin väsy. Työni on fyysisesti hyvin raskasta. Voisi verrata siihen, että pumppaa kuntosalilaitteita 8 h päivässä...