Opettajan työ?
Olen miettinyt opettajan ammattia. Tykkään lapsista, opettamisesta, olen empaattinen, samalla myös osaan olla jämpti, ja opettajan työ voisi olla minulle monella tapaa intohimo ammatti. Yksi aika iso mietinnän aihe minulle lapsien sijaan on ollutkin vanhemmat, kun olen kuullut kauhutarinoita joka asiasta valittavista vanhemmista, ja jotkut lapset ovat mm. kieltäneet vaikka heidän tekemät kolttoset ja vanhemmat sitten opettajan kimpussa syyttä. Vanhempainvartit sun muut esiintymiset aikuisten edessä ajatuksena kauhistuttaa.. Muuten koen oloni opettajan työstä aika hyväksi, mutta mitä mieltä olette? Kestääkö huonot puolet, jos kuitenkin työn pääpaino kiinnostaisi? Onko linjoilla esim. opettajia?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, 25 v opettajana, sanoo ettei ole juuri hankalia vanhempia tullit vastaan.
Ei niitä ammattitaitoisille tulekaan.
Ei niitä juuri miehille tulekaan, naisopettajille haistatellaan ja heitä uhkaillaan tai muuten häiriköidään.Mun on vähän vaikea uskoa että ilman syytä kukaan alkaisi haistatella. Mitä ennen sitä on tapahtunut?
Lapsi ei saanut kymppiä liikunnasta, vaikka on "äärettömän lahjakas".
Joo joo, varmasti. Olit varmaan ennen töissä kaupassa, jossa asiakkaat haistatteli kun et antanut ostoksia ilmaseksi. Sulla on rankkaa missä vaan työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni, 25 v opettajana, sanoo ettei ole juuri hankalia vanhempia tullit vastaan.
Ei niitä ammattitaitoisille tulekaan.
Ei niitä juuri miehille tulekaan, naisopettajille haistatellaan ja heitä uhkaillaan tai muuten häiriköidään.Mun on vähän vaikea uskoa että ilman syytä kukaan alkaisi haistatella. Mitä ennen sitä on tapahtunut?
Lapsi ei saanut kymppiä liikunnasta, vaikka on "äärettömän lahjakas".
Joo joo, varmasti. Olit varmaan ennen töissä kaupassa, jossa asiakkaat haistatteli kun et antanut ostoksia ilmaseksi. Sulla on rankkaa missä vaan työss
En ollut eikä ole 😄
Opettajan työ on n. 40 t/viikko, vaikka opetusta on 18-24 t viikossa tai enemmänkin, mutta niistä saa pienen korvauksen. Aloituspalkka luokanopettajilla on n. 2600 e/kk eli ei rahan takia kannata tehdä. Ikälisillä, ylitunneilla ja muilla vastuutehtävillä saa nostettua palkkaa, jos kunnassa on näitä tarjolla. Lomat ovat tietenkin yksi suuri alan vetovoimatekijä.
Työstä paljon on kokouksissa ja koulun tiimeissä olemista. Lisäksi on oppilaiden moniammatilliset yhteistyöt eli kuraattori, lääkäri, sossut ym. Opettamista työajasta n. puolet ja se imee mehut. Voi verrata esim. siihen, että uutistenlukija käy lukemassa uutiset ja on tehnyt paljon työtä sitä ennen, jotta uutiset voisi lukea. Ihmissuhdetyö ja kiire ja melu myös kuormittavat.
Se ei ole loma vaan kesäkeskeytys se 1 kk. Ajattele niin. Tietenkin ooella on sama 4 vkon oma loma kuin muillakin.
Voit ajatella niin että esim. juhannukseen saakka työtä, sieltä 2vkoa kesäkeskeytystä. Heinäkuussa open oma loma ja elokuussa 2 vkoa kesäkeskeytystä. Oikeasti moni puuhaa työn parissa tunnollisesti tuonkin kesäkeskeytyksen, eli juhannukseen 2 vkoa ja elokuun alusta koulujen alkuun 1,5 vkoa.
Heinäkuu on loma, ansaitusti!
Vierailija kirjoitti:
Helppo duuni, lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. Kyllä siinä parit vanhempainvartit sinnittelee.
Tässä puhuu tieto ja kokemus, huomaan.
Olen tehnyt aineenopettajan työtä 25 vuotta yläkoulussa. Tänä aikana olen kasvanut rohkeaksi esiintyjäksi eikä minua enää jännitä esiintyä aikuistenkaan edessä. Ehkä siihen on vaikuttanut se, että nyt minulla on oma lapsi ja olen saanut olla myös huoltajan roolissa. Samanlaisia aikuisia me kaikki olemme ja tähtäimessä on lapsen paras.
Olen kohdannut koko tänä aikana kolme haastavaa huoltajaa. Kaksi näistä oli tyyppiä "lapseni on nero / lapsellani on oppimisvaikeus" ja sitten pyydettiin sitä ja tätä ja tuota erityisohjelmaa, vaikka lapsi ei viitsinyt tehdä edes perustehtäviä. Kolmas häiriköi ja tuli uhkailemaan koululle, mistä syystä rehtori määräsi hänelle kiellon tulla koulualueelle ja kaiken yhteydenoton piti kulkea rehtorin kautta, ja sen seurauksena tämä huoltaja teki minusta valituksen koulutoimenjohtajalle, koska hänen mielestään en antanut lapselle tarpeeksi tukea. Hänen lapsensa oli semmoinen katse tyhjänä tuijottava puhumaton patalaiska tapaus, jota ei kiinnostanut koulunkäynti pätkän vertaa, vaikka opettajakunta taipui ties mihin, esim. pidettiin henkilökohtaista tukiopetusta etänä, jotta hänen ei olisi tarvinnut jäädä kouluun yliajaksi.
Mutta siis mielestäni olen huoltajien suhteen päässyt aika helpolla. Oppilaissa on ollut paljon enemmän haastavia tapauksia. Oppimisvaikeudet ovat yksi asia, toinen täydellinen laiskuus ja motivoimattomuus. Näissä asioissa toivoisi huoltajien voimallista ponnistelua lapsen koulumenestyksen avittamiseksi, mutta useimmiten se on turha toivo.
Pidän työstäni todella paljon. Oppiaineeni on innostava vielä 25 vuoden jälkeenkin. Luon itse kaiken materiaalini, jotta saan sen juuri sellaiseksi kuin haluan. Nyt ollaan oltu lomalla viikko, ja olen alkanut hioa viime lukuvuoden aikaista materiaalia jälleen hiukan paremmaksi, etsiä kuvia ja näytteitä lisää, uudistaa tehtäviä jne. Pidän teini-ikäisistä oppilaista ylipäänsä, ja jos minulla on hiukankin rauhallinen luokka, jonka kanssa uskallan poistua koulun alueelta, käyn paljon ilmaisretkillä. Kaupungissa on vähän väliä näyttelyitä, pakohuonepelejä, opaskierroksia ja vaikka mitä muuta, mihin koululuokat pääsevät ilmaiseksi osallistumaan. Se tosin aiheuttaa jonkin verran närää muissa opettajissa, koska he eivät viitsi lähteä koskaan mihinkään. En tiedä, ovatko he sitten kateellisia vai valittavatko heidän oppilaansa heille, että he ovat aina vain koulussa.
Minulla on meneillään neljäs rehtori. Ensimmäinen oli todella tiukka, ja opin hänen alaisenaan täsmällisen työn, jossa otetaan kaikki lait huomioon tarkasti. Se oli hyvää oppia työelämään, ja se rehtori oli aina opettajien takana kuin kallio. Sen jälkeen muut rehtorit ovat olleet varsin huonoja. Toinen ei oikein osannut hommaansa, kolmas oli yksinvaltias tyranni ja aina oppilaan puolella, tämä nykyinen on klikkiytynyt tietyn oppiaineen edustajien kanssa ja toimii vain heidän halunsa mukaan. Lisäksi hän ei juurikaan ole paikalla vaan juoksee jatkuvasti ties missä eikä edes tiedä kouluarjesta mitään. Todella huono esimies siis. Jos rupeat opettajaksi ja sinusta tuntuu, että koulu ei tunnu hyvältä yhteisöltä, vaihda koulua. Tilanne saattaa muuttua huomattavasti paremmaksi.
Tässä ketjussa on täysin vastakkaisia mielipiteitä opettajan työstä. Kannattaa tosiaan kokeilla ihan itse ennen kuin päätät hakea opiskelemaan. Vaihtoehtona esim. insinööri on kelpo ammatti ja nauttii arvostusta sekä palkkaa, koska se on miesvoittoinen ala.
Mutta asiaan. Opettajana voi tosiaan olla hyvät oltavat, erit. aineenopettajana lukiossa, jos pystyt käyttämään samoja oppimateriaaleja joka vuonna, jolloin ei kulu aikaa oppisisältöjen luomiseen. Silloin 24 h/vk on ihan realistinen työaika.
Palkka yli neljän tonnin lisineen, vaativinta tosiaan vanhemmat, mutta heistä selviää setäkuiskaajan opein (googlaa), kun ei näytä pelkoa eikä ylimielisyyttä.
Eroa on myös paikkakunnilla. Maaseutulukiot ovat parhaita, koska maalla osataan vielä käyttäytyä, eikä pienillä paikkakunnilla, missä sana kulkee, kehdata käyttäytyä kuin määliö (moukka+ääliö) oman kultamurun arvostettua opettajaa kohtaan.
kokeilemalla selviää, mammakulta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on täysin vastakkaisia mielipiteitä opettajan työstä. Kannattaa tosiaan kokeilla ihan itse ennen kuin päätät hakea opiskelemaan. Vaihtoehtona esim. insinööri on kelpo ammatti ja nauttii arvostusta sekä palkkaa, koska se on miesvoittoinen ala.
Mutta asiaan. Opettajana voi tosiaan olla hyvät oltavat, erit. aineenopettajana lukiossa, jos pystyt käyttämään samoja oppimateriaaleja joka vuonna, jolloin ei kulu aikaa oppisisältöjen luomiseen. Silloin 24 h/vk on ihan realistinen työaika.
Palkka yli neljän tonnin lisineen, vaativinta tosiaan vanhemmat, mutta heistä selviää setäkuiskaajan opein (googlaa), kun ei näytä pelkoa eikä ylimielisyyttä.
Eroa on myös paikkakunnilla. Maaseutulukiot ovat parhaita, koska maalla osataan vielä käyttäytyä, eikä pienillä paikkakunnilla, missä sana kulkee, kehdata käyttäytyä kuin määliö (moukka+ääliö) oman kultamurun arvostettua opettajaa kohtaan.
kokeil
Tuota varten pitäisi saada virka. Niitä ei niin vaan saa, varsinkin kun ikäluokat pienenevät ja kouluja suljetaan varsinkin pienillä paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työ on n. 40 t/viikko, vaikka opetusta on 18-24 t viikossa tai enemmänkin, mutta niistä saa pienen korvauksen. Aloituspalkka luokanopettajilla on n. 2600 e/kk eli ei rahan takia kannata tehdä. Ikälisillä, ylitunneilla ja muilla vastuutehtävillä saa nostettua palkkaa, jos kunnassa on näitä tarjolla. Lomat ovat tietenkin yksi suuri alan vetovoimatekijä.
Työstä paljon on kokouksissa ja koulun tiimeissä olemista. Lisäksi on oppilaiden moniammatilliset yhteistyöt eli kuraattori, lääkäri, sossut ym. Opettamista työajasta n. puolet ja se imee mehut. Voi verrata esim. siihen, että uutistenlukija käy lukemassa uutiset ja on tehnyt paljon työtä sitä ennen, jotta uutiset voisi lukea. Ihmissuhdetyö ja kiire ja melu myös kuormittavat.
Luokanopettajien keskipalkka on nykyään yli 3500 euroa kuussa. Aineenopettajilla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo duuni, lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. Kyllä siinä parit vanhempainvartit sinnittelee.
Et ole opettaja tai sitten olet laiska, miespuolinen luokanopettaja,Aina tämä, laiskat miesopettajat, ahkerat uhrautuvat naisopettajat. Jollet kärsi ja uhriudu, et tee työtäsi kunnolla.
Ei ole sukupuolikysymys tämäkään asia. Omassa tuttavapiirissä on naisopettajia, joille opettaminen on ihan kakkostyö ja tekevät ihan minimin. Toiset taas postaavat somensa täyteen kännibilekuvia, joten ei todellakaan ole kilttejä kaikki naisopet.
Opettaja on kokoomuslainen menestyjä. Meidän lukiossa useammalla yli 5000 euron palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole opettaja tai sitten olet laiska, miespuolinen luokanopettaja,Aina tämä, laiskat miesopettajat, ahkerat uhrautuvat naisopettajat. Jollet kärsi ja uhriudu, et tee työtäsi kunnolla.
Ei ole sukupuolikysymys tämäkään asia. Omassa tuttavapiirissä on naisopettajia, joille opettaminen on ihan kakkostyö ja tekevät ihan minimin. Toiset taas postaavat somensa täyteen kännibilekuvia, joten ei todellakaan ole kilttejä kaikki naisopet.
Miten bilekuvat estävät ihmistä olemasta ahkera työssään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa on myös paikkakunnilla. Maaseutulukiot ovat parhaita, koska maalla osataan vielä käyttäytyä, eikä pienillä paikkakunnilla, missä sana kulkee, kehdata käyttäytyä kuin määliö (moukka+ääliö) oman kultam
Meilläpäin myös opettajat eläköityvät kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten bilekuvat estävät ihmistä olemasta ahkera työssään?
Aika ahkera pitää olla, että saa aisoihin tuosta aiheutuvan supinan ja naureskelun luokassa. Jos on krapulakin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajien keskipalkka on nykyään yli 3500 euroa kuussa. Aineenopettajilla enemmän.
Niin, keskipalkka. Lähtöpalkka on jotain aivan muuta. Sitä varten täytyy paiskia töitä 20 vuotta, että saa tuon. Se tarkoittaa kaikkia mahdollisia ikälisiä ja useita lisätehtäviä ja ylitunteja. Minä saan yläkoulun aineenopettajana käteen noin 3000 e. Siinä on kaikki ikälisät, luokanvalvojuus, yksi kerhotunti sekä kuusi ylituntia. Minun palkkani ei tästä enää ikinä nouse mihinkään, ellen kahmi lisää ylitunteja, ja kokemuksesta voin sanoa, että se lisäosuus palkassa ei vastaa lisääntynyttä työmäärää (kiitos progressiivisen verotuksen).
Vierailija kirjoitti:
Niin, keskipalkka. Lähtöpalkka on jotain aivan muuta. Sitä varten täytyy paiskia töitä 20 vuotta, että saa tuon. Se tarkoittaa kaikkia mahdollisia ikälisiä ja useita lisätehtäviä ja ylitunteja. Minä saan yläkoulun aineenopettajana käteen noin 3000 e. Siinä on kaikki ikälisät, luokanvalvojuus, yksi kerhotunti sekä kuusi ylituntia. Minun palkkani ei tästä enää ikinä nouse mihinkään, ellen kahmi lisää ylitunteja, ja kokemuksesta voin sanoa, että se lisäosuus palkassa ei vastaa lisääntynyttä työmäärää (kiitos progressiivisen verotuksen).
Kun on ylempi korkeakoulututkinto ja perusopetusta antavan opettajan kelpoisuus, lähtöpalkka on I kalleusluokassa 3 172,35 euroa. Siis ilman yhtään vuosisidonnaista lisää tai ylituntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on ylempi korkeakoulututkinto ja perusopetusta antavan opettajan kelpoisuus, lähtöpalkka on I kalleusluokassa 3 172,35 euroa. Siis ilman yhtään vuosisidonnaista lisää tai ylituntia.
Tähän tarvitaan aineenopettajan kelpoisuus jossakin peruskoulussa yhteisenä opettavassa aineessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tonni menee veroihin. Mitä enemmän saa ikälisiä tai ylituntilisiä, sitä enemmän maksaa myös veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus täällä samoilla työvuosilla
Sama homma täältä lastenkoti, koulukoti ja nuorisokoti maailmasta.
M51
Vaihdoin muutama vuosi sitten opettajan työt ihan toiseen. Ei siinä opettamisessa mitään vikaa ollut, mutta kaikessa muussa siihen liittyvässä sitten olikin.
Suurin syy jatkuvat määräaikaisuudet - eli kesätyöttömyys.
Nyt olen vakityössä, josta saan samaa palkkaa, mutta ympärivuotisesti. Eikä ole lasten/nuorten/vanhempien/muiden opettajien kehittelemää draamaa vaikuttamassa jaksamiseen.