Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan työ?

Vierailija
07.06.2024 |

Olen miettinyt opettajan ammattia. Tykkään lapsista, opettamisesta, olen empaattinen, samalla myös osaan olla jämpti, ja opettajan työ voisi olla minulle monella tapaa intohimo ammatti. Yksi aika iso mietinnän aihe minulle lapsien sijaan on ollutkin vanhemmat, kun olen kuullut kauhutarinoita joka asiasta valittavista vanhemmista, ja jotkut lapset ovat mm. kieltäneet vaikka heidän tekemät kolttoset ja vanhemmat sitten opettajan kimpussa syyttä. Vanhempainvartit sun muut esiintymiset aikuisten edessä ajatuksena kauhistuttaa.. Muuten koen oloni opettajan työstä aika hyväksi, mutta mitä mieltä olette? Kestääkö huonot puolet, jos kuitenkin työn pääpaino kiinnostaisi? Onko linjoilla esim. opettajia?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tykkään. Todella leppoisa duuni asiallisella palkalla ja hyvillä lomilla.

Vierailija
2/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että menet kokeilemaan sijaiseksi kouluun. Opettajan sijaisuuteenhan ei tarvita mitään koulutusta tai pätevyyttä. Muutama kuukausi ja tiedät pystytkö hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni, 25 v opettajana, sanoo ettei ole juuri hankalia vanhempia tullit vastaan.

Vierailija
4/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Skellefteå! Tämä on kyllä jotain ihan muuta, kuin silloin kun aloitin. Työstä on murto-osa nykyäön oppilaiden opettamista. Iso osa on kasvattamista, erilaisia kokouksia etilaisemissa kokoonpanoonsa on päivittäin, vanhemmat on läsnä koko ajan vähintään Wilma  viesteillä. 

Vierailija
5/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni, 25 v opettajana, sanoo ettei ole juuri hankalia vanhempia tullit vastaan.

Ei niitä ammattitaitoisille tulekaan. 

Vierailija
6/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Työurani aikana huomasin että ne ovat aina samat tietyt työkaverit, joilla on ongelmia vanhempien kanssa. Toisilla ei koskaan. Mistä lie johtuu...

Vierailija
7/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kymmenen vuotta sitten olisin lämmöllä suositellut hakeutumaan opettajaksi. En enää.

Työ sisältää paljon kaikkea muuta, kuin opettamista. Luokat ovat suuria ja jokaisessa luokassa on monta erityisen tuen oppilasta. Huoltajat ovat ajoittain todella vaativia ja heidän kanssaan tehdäänkin aiempaa enemmän yhteistyötä. 

Esiintymistä aikuisten edessä tulee väkisinkin paljon, sillä on vanhempainvartit, vanhempainillat sekä lukuisa määrä palavereja eri yhteistyötahojen kanssa.

Lomat eivät kompensoi työmäärää, palkka vielä vähemmän.

Vierailija
8/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on muuttunut 10 vuodessa aika järkyttäväksi. En enää opiskelisi opettajaksi, jos olisin nähnyt tulevan. Toki voi käydä niin, että tilanne paranee jos saadaan oppilaille puhelinkielto koulupäivän ajaksi ja jos lasten väkivaltaisuus vähenee. Ja jos vanhemmat ottaisivat kasvatusvastuun. 

Vierailija
9/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut viihtyy ja jaksaa, monet ei. Ota sijaisuuksia (tai mielellään ainakin yksi pidempi pätkä), niin saat jo tuntumaa siihen, millaista työ on.

Vierailija
10/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisuudet on hyvä alku.

Tosin siinä ei saa tuntumaa niihin asioihin, mitkä jännittää. Sijaisilla ei ole juurikaan kontaktia huoltajiin, vanhempainiltoja/palavereita yms.

Vierailija
11/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata! 

Vierailija
12/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo duuni, lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. Kyllä siinä parit vanhempainvartit sinnittelee.

Vierailija
13/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo duuni, lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. Kyllä siinä parit vanhempainvartit sinnittelee.

Et ole opettaja tai sitten olet laiska, miespuolinen luokanopettaja,

Vierailija
14/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä juuri miehille tulekaan, naisopettajille haistatellaan ja heitä uhkaillaan tai muuten häiriköidään.

Vierailija
15/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtää lukioon aineenopettajaksi. Helpompaa kuin alakoulussa ja parempi liksa.

T. Lomaileva aineenope

Vierailija
16/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä juuri miehille tulekaan, naisopettajille haistatellaan ja heitä uhkaillaan tai muuten häiriköidään.

Mun on vähän vaikea uskoa että ilman syytä kukaan alkaisi haistatella. Mitä ennen sitä on tapahtunut?

Vierailija
17/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan suositttele. Olen työskennellyt aineenopettajana 25 vuotta. Jos voisin, vaihtaisin alaa vaikka heti. Jos olisin nyt alaa valitsemassa, en missään tapauksessa lähtisi opettajaksi.

Opettajan työ ei ole enää juurikaan opettamista vaan ihan kaikkea muuta. Ja tulevaisuus näyttää aina vaan mustemmalta.

Vierailija
18/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus täällä samoilla työvuosilla

Vierailija
19/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on vähän vaikea uskoa että ilman syytä kukaan alkaisi haistatella. Mitä ennen sitä on tapahtunut?

Lapsi ei saanut kymppiä liikunnasta, vaikka on "äärettömän lahjakas". 

Vierailija
20/40 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole opettaja tai sitten olet laiska, miespuolinen luokanopettaja,

Aina tämä, laiskat miesopettajat, ahkerat uhrautuvat naisopettajat. Jollet kärsi ja uhriudu, et tee työtäsi kunnolla.