Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettaako Kela vammaistuen, kun lapsi aloittaa koulun?

Vierailija
08.09.2008 |

.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulunaloitus ei sinänsä lopeta tukea. Tuki loppuu, jos lapsi ei enää ole vammainen tai vamma ei enää ole vaikea.

Vierailija
2/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsi aloitti koulun, eikä tukea kuulema saa enää. Kelalta tuli kyllä hakupaperit automaattisesti. Kysyin lääkäriltä C-lausuntoa, mutta ei halunnut sitä kirjoittaa. Sanoi, ettei enää myönnetä koulun aloittaneille. Kelalla katsovat, että tämän ikäisen pitäisi osata huolehtia itse lääkkeenotosta, ihmeellistä. Ja meillä käytössä diskus-lääkitys, joka myös syy sille ettei enää myönnettäisi.

Kiinnostaisi tietää, miten muilla astmaatikoilla on. Astman tilannehan ei ole muuttunut miksikään, lapsi vain aloitti koulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lapsen joka saa vammaistukea (entinen hoitotuki) vaikka on jo 12 vuotias ja käytännössä on saanut sitä koko ikänsä koska on monenlaista ongelmaa terveydessä. Käy kuitenkin koulua siinä missä muutkin lapset.

Luulen että Kela muutti hoitotuen tarkoituksella vammaistueksi että hakukynnys olisi korkeampi.

Vierailija
4/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne olisi epäilemättä toinen, jos astma ei olisi lääkkeillä hallittavissa ja kohtauksia tulisi koko ajan, ne vaatisivat hoitoa ja valvomista ja vaikuttaisivat oppimseen jne.

Mutta voithan aina kysyä C-lausuntoa toiselta lääkäriltä.

Sinänsä en kyllä ymmärrä, miksi kukaan ylipäätään haluaa sitä alinta tukea. 90 euroa kuussa ei muuta mitään mihinkään suuntaan, eikä alimmalla tuella saa mitään kuntoutuksia tai terapioita. Itse en viitsisi sen takia nähdä hakemisen vaivaa.

Vierailija
5/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet on tosi kalliita, vaikka erityiskorvauksen saakin ja niitä myös kuluu paljon.

Meillä ei kyllä lapsi osaa itse huolehtia lääkityksestä, vaikka kelan kriteerien mukaan pitäisi osata. Näin on sanonut moni muukin. Ei tuollainen huoleton ekaluokkalainen muista mitään lääkkeitä ottaa. Ja aamuin illoin on pakko lääkitä. Samoin puolet vuodesta on tuplalääkitystä, ylimääräisiä lääkkeitä ym. Syksy, talvi ja kevät on aina pahinta aikaa. Lapsella myös siitepölyallergiat, jotka pahentaa astmaa keväisin.

Ja tosiaan tämän puolisen vuotta on usein niin, ettei tilanne pysy todellakaan hyvänä edes lääkkeillä. Viime talvena lapsella oli kurjaa, kun ei saanut eskarissa hiihtää tai luistella, kun astma oli niin huonona yms.

Vierailija
6/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä en kyllä ymmärrä, miksi kukaan ylipäätään haluaa sitä alinta tukea. 90 euroa kuussa ei muuta mitään mihinkään suuntaan, eikä alimmalla tuella saa mitään kuntoutuksia tai terapioita. Itse en viitsisi sen takia nähdä hakemisen vaivaa.

Kyllä meille ainakin 90 euroa on iso summa, kun itse olen hoitovapaalla. Hakemisen vaiva on aika pieni vaiva tämän muun rumban rinnalla.

Vierailija
7/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on alin vammaistuki, sille perusteet ovat erit kuin korotettuun vammaistukeen. Tukea tarkistetaan aina. Kyllä koululainen voi saada vammaistukea, mutta riippuu varmasti diagnoosista. Saahan aikuisetkin vammaistukea, esim nuoret MS-potilaat.

Vierailija
8/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sen vajaat 82e ihan mielelläni otan kuukausittain, jos siihen on oikeus. Ja meidän allergia&astmalääkäri kirjoitti uuden C-todistuksen ilman muuta nyt ekaluokan aloittaneesta astmaatikostamme. Sitäpaitsi hän sanoi heti ettei koulun aloittaminen tarkoita automaattisesti sitä ettei tukea enää myönnettäisi !!! Meillä myös pahat siitepölyallergiat, siedätyshoito tulee aloitettavaksi parin vuoden sisällä kunhan lapsi on hiukan isompi. Nyt ei vielä onnistu pistämisen vuoksi. Juu ja kaksi viikkoa koulun alkamisesta oli eka kuumeinen yskä jossa yskittiin öisin räkää oksennukseen saakka. Että se siitä helposta sairaudesta !

Juu ja lääkärinlausunto vaikuttaa aika paljon tuen saamiseen oman tarkan selostuksen lisäksi. Jos on hyvä ja seikkaperäinen lääkärinlausunto saa tuen selvästi helpommin. Tästä on ihan omaa kokemusta !

Vierailija
9/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin se, että koululainen ottaa itse lääkkeen. Kyllä meidän ekaluokkalainen osaa ottaa diskuksesta. Minun ainut tehtävä on muistuttaa lääkkeen otosta :)

Vierailija
10/10 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

astman vuoksi,kun koulu alkoi eikä enää haettukkaan.Lääkäri tämän sanoi,ja meillä vähentyi jatkuva lääkityskin vain tautiaikoihin ja siitepölyaikaan.Menee raja siinä,että lapsi osaa jo itse huolehtia lääkkeen otosta.

Riittää,että täytetään papereita tuosta vanhemmasta lapsesta ja siittä saadaan korotettua vammaistukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi