avioliitto ja sukunimi - mitä mieltä?
kerro mielipiteesi, jos
A) kumpikin pitää vanhan nimensä
B) jompi kumpi ottaa toisen puoliskon nimen
C) yhdysnimi jommalla kummalla tai molemmilla
D) vaihdetaan joku uusi nimi molemmille
Kommentit (26)
Perhe on yksikkö. Siinä kohtaa pitää mielestäni luopua individualismiajatuksesta. Ja ajatella perhettä kokonaisuutena. Itseään voi toteuttaa monella eri tavalla. Nimi yhdistää perheen.
Se sitten on sama, onko nimi kummalta, vai ihan " itekeksitty" .
Minä valitsin mieheni nimen siitä syystä että se on kauniimpi kuin tyttönimeni, ja siksi että minulla oli satoja kaimoja tyttönimelläni, sain yöllisiä puheluita, jollekin muulle tarkoitettua postia ym. mikä oikeasti alkoi käydä hermoille.
syntyy kyllä ihan muusta kuin nimestä!
Ei se yksikköys sillä synny, että päälle liimataan yhdistävä nimitarra.
Nimi ei tee perhettä.
Yhteinen sukunimi, siitä vaan, ei herätä mitään intohimoja. Vanhanaikaista ja vailla mitään järkevää syytä tehty teko. (Oman sukunimeni " myin" . Miehelle oli tärkeätä, mulle joku sukunimi on ihan yhdentekevää.)
Kaksiosainen, sulaa hulluutta! Paitsi jos sukunimet yhdistämällä nimestä tulee erityinen.
Uusi yhteinen sukunimi voisi olla ihan kiva. Varsinkin jos toisen sukulaiset on syvältä, eikä halua yhdistettävän heihin. :D
d) ihan ok jos kyseessä joku jommankumman mummon tyttönimi tms. Jos sen sijaan kyseessä joku täysin vieras ja/tai " hienonkuuloinen" nimi, pidän sitä typeränä ja teeskentelevänä wannabeenailuna.