Eroon shoppailukierteestä
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske paljon tarvitset välttämättömyyksiin viikossa rahaa. Nostat rahan käteisenä ja pidät muun ajan maksukortin kotona ja et ota korttia piilosta kuin hakiessasi seuraavan viikon rahat tai jos teet netistä VÄLTTÄMÄTTÖMYYS hankinnan.
Aikanaan, kun elin tiukemmalla budjetilla itsellä toimi hyvin tämä, että viikossa sai käyttää vain tietyn määrän ja se oli käteisenä. Ihan hyvin näkisin sen toimivan myös ostelun rajoittajana.
Ei vaan toimi nykyään, kun käteistä ei yksikään myymälä halua.
Voihan sitä tuollaisellakin valheella huijata itseään, jos ei muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen edelleen shopaholic, mutta säästän rahaa tilaamalla Temusta. Sitä on kiva plärätä ja laittaa kaikkea koriin. Eikä maksa paljon ja mulla hyvä mieli 😊
Apua....ja luonto kiittää. Mitä, jos menisit ulos ja keräisit vaikka roskia, kuten joku ehdotti tai vaikka pulloja/tölkkejä.
Verkosta ei pidä osta mitään. Osta vain niin, että näet ja pidät ostosta kädessäsi, mietit, mihin laitat se kotona ja jaksatko kantaa sen kävellen kotiin, kun sinulla on kannettavana myös ruokaostokset.
Tutkimistarvetta voi tyydyttää kirpparilla; katsele ja tutki, älä osta mitään.
velaksi älä osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Käy läpi varastosi ja tee löytöjä jo omistamistasi asioista. Suuntaa energiasi siihen, mitä voisit myydä tai lahjoittaa pois. Itselleni on auttanut tämä, kun muuton aikana tajusin, miten paljon liikaa olen hankkinut kaikkea. Seuraavan muuton pitää olla helpompi :)
Mulla on itseasiassa todella vähän tavaraa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Verkosta ei pidä osta mitään. Osta vain niin, että näet ja pidät ostosta kädessäsi, mietit, mihin laitat se kotona ja jaksatko kantaa sen kävellen kotiin, kun sinulla on kannettavana myös ruokaostokset.
Tutkimistarvetta voi tyydyttää kirpparilla; katsele ja tutki, älä osta mitään.
velaksi älä osta mitään.
Verkosta juurikin kannattaa ostaa, kun saa paljon halvemmalla haluamansa tuotteet. Kirpputorit on ihan karmeita paikkoja ja hinnat on suorastaan naurettavia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ottaa kaikista vaatteistani kuvat ja matchailla asuja kuvien pohjalta.
Lopulta päädyin aivan yksinkertaiseen vihkosysteemiin; olen kohtuullisen hyvä piirtäjä, joten piirsin vaatteiden kuvat. Yllätyksekseni pitkiä housujakin löytyi yli tusinan verran, puseroita vielä paljon enemmän jne. Kun kaikki yksittäiset vaatteet oli piirretty, aloitin asukokonaisuuksien suunnittelun ja piirtämisen. Tässä huomasi, että tarvitsen pari juhlavaa pitsipuseroa, yhden mekon ja beiget avokkaat saadakseni muutaman juhlavamman kokonaisuuden. Samalla huomasin, että olin keksinyt uusia vaateyhdistelmiä, ja että minulla on liikaa vaatteita. Tarpeettomia vein kierrätykseen.
Tähän tarkoitukseen on monia sovelluksia. Olen kokeillut Pureple-nimistä ja Wheringiä. Nykyään käytän vain tuota jälkimmäistä.
En ihan ymmärrä jonkun toistuvaa kommentointia siitä, että ihminen ei tarvitse mielihyvää ja että shoppailun sijaan sitä ei tarvitse hakea muualta. Eikö ihan jokainen halua kokea mielihyvää elämässään? Pitäisikö jokaisen elämän olla ankeaa? Ihan on toinen juttu sitten on se, mistä mielihyvän hakee, ei sen tarvitse shoppailusta tulla. Nimenomaan siihen tarvitaan muuta tekemistä, muuta ajattelemista, jolla korvata shoppailun nyt antama mielihyvä, ja jolla täyttää shoppailusta jäävä ylimääräinen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita täyttää tuo jonkin tarpeellisen hankkimiseen mieluummin kuin tarpeettoman.
Esim. sen sijaan että menisit hypistelemään vaatteita (?) niin käy läpi maustekaappisi ja mieti minkälaista täydennystä tarvitset sinne. Tutki ja vertaa hintoja, uppoudu ihan täysin ottamaan selvää minkälaisia tuotteita markkinoilla onkaan jne. Sitten käytät sen ostosvimmasi sellaiseen jotka ovat suhteellisen edullisia ja joita tulet kuitenkin käyttämäänkin. Se hankkimisen tarpeen kohde järkevöityy.
Seuraavaksi voit käydä läpi vaikka pyykinpesuaineesi jne.
Tai laita huonoja ostoksia Vintediin ja anna itsellesi lupa ostaa tilalle vain samasta paikasta ja vain niillä rahoilla joilla olet omiasi saanut myytyä.
Pyykinpesuainesi? Mulla on yksi paketti kaikelle muulle paitsi villalle. Eli tasan kaksi ainetta. t. ohis
Ei sitä kaikkeen tule osteluhimoa. Mulla on vain yksi pesuaine. Samoin on vain yksi shampoo ja hoitoaine, kun joillakin on näitäkin isot läjät. Mun osteluhimo on rajoittunut vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen edelleen shopaholic, mutta säästän rahaa tilaamalla Temusta. Sitä on kiva plärätä ja laittaa kaikkea koriin. Eikä maksa paljon ja mulla hyvä mieli 😊
Luonnon tuhlaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita täyttää tuo jonkin tarpeellisen hankkimiseen mieluummin kuin tarpeettoman.
Esim. sen sijaan että menisit hypistelemään vaatteita (?) niin käy läpi maustekaappisi ja mieti minkälaista täydennystä tarvitset sinne. Tutki ja vertaa hintoja, uppoudu ihan täysin ottamaan selvää minkälaisia tuotteita markkinoilla onkaan jne. Sitten käytät sen ostosvimmasi sellaiseen jotka ovat suhteellisen edullisia ja joita tulet kuitenkin käyttämäänkin. Se hankkimisen tarpeen kohde järkevöityy.
Seuraavaksi voit käydä läpi vaikka pyykinpesuaineesi jne.
Tai laita huonoja ostoksia Vintediin ja anna itsellesi lupa ostaa tilalle vain samasta paikasta ja vain niillä rahoilla joilla olet omiasi saanut myytyä.
Tämä juurikin on mun suurin ongelma, että annan itselleni luvan ostaa kaikkea järkevää ja tarpeellista kuten sukkia, alushousuja, teetä, kahvia, ihonhoitotuott
Sitten vain tiukka päätös että lisää saa ostaa kun on jäljellä enää vähän edellistä. Ostat ylijäävällä rahalla vaikka rahastoa. Eli ostat rahalla rahaa joka tuottaa rahaa.Vuoden päästä katsot summaa ja kiittelet itseäsi vuolaasti. Huomaat kun tavarat vähenee miten helppoa on siivoaminen ja järjestely. Kaapit eivät pursua tavaraa ja löydät heti mitä etsit. Keksi jotain muuta tekemistä niille hetkille jolloin yleensä sorrut shoppailemaan. Minulla se on illat ja yöt kun selaan verkkokauppoja. Nyt yritän siirtyä katsomaan YouTubesta videoita sijoittamisesta tai kirppistelystä. Nuo kirppistelyvideot vie sen shoppailuhimon kun muut ostaa ja tuhlaa rahansa. Verkkokaupoista kerään usein ostoskoriin kaikkea ihanaa ja haluttavaa, loppusummaa kun katsoo, tajuaa järjettömyyden ja tyhjentää korin. Joskus siirrän sen saman summan käyttötililtä säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Käy läpi varastosi ja tee löytöjä jo omistamistasi asioista. Suuntaa energiasi siihen, mitä voisit myydä tai lahjoittaa pois. Itselleni on auttanut tämä, kun muuton aikana tajusin, miten paljon liikaa olen hankkinut kaikkea. Seuraavan muuton pitää olla helpompi :)
Ja kun on myynyt pois turhat tavarat, rahamäärä kannattaa säästää. Näkee miten järjettomiä summia on käyttänyt tarpeettomiin tavaroihin. Minulla se on jo tuhansia euroja. Niillä rahoilla olisi ostanut jo kivan auton tai tehnyt monta ulkomaan matkaa. Sijoittamalla summa olisi moninkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi kun lähdin metsään aina kun vimma iski. Otin mukaan korin ja jos sattui olemaan marja- tai sieniaika, keräsin näitä. Jos vimma iski uudelleen kun palasin kotiin, niin uudestaan metsään korin kanssa. Joskus otin valokuvia, jos löysin jotain erikoista ja etsin sitten netistä nimen sille mitä löysin.
Keksin myös sen että jos haluan ostaa jotain uutta, laitan kirpparille 5 vanhaa tavaraa/vaatetta ja kun ne on myyty, voin ostaa jotain uutta.Ei ollut helppoa, kesti useamman vuoden että opin pois ostosriippuvuudesta ja repsahduksiakin tuli.
Tuo konsti toimii minullakin että jos jotain haluan ostaa, ensin pitää samalla summalla myydä turhaa tavaraa pois. Vasta sen jälkeen saa ostaa. Yleensä myymisessä menee niin kauan aikaa että mielihalukin on jo unohtunut.
Tai jos verkkokaupassa laittaa jotain odottamaan huomista, huomenna tajuaakin että enpä tarvitse välttämättä ollenkaan.