Puheviat yleistyneet?
Jatkuvasti kuulee nykyään ällävikaa, ässävikaa ja ärrävikaa ja aika epäselvääkin puhetta esim. radiossa ja televisiossa, etenkin nuorilta. Ei mielestäni ennen ollut todellakaan näin paljon. Eikö vanhemmat enää vie lapsiaan puheterapiaan? Julkiselle tietysti voi olla pitkät jonot, mutta me ainakin maksettiin meidän lapsen ärräterapia omasta pussista, kun pidettiin tärkeänä että oppii lausumaan selkeästi ja ei tule rajoituksia sitten esim. ammatinvalintaan.
Kommentit (88)
70--l puheviat korjattiin ennen koulua, mun sisaruksella oli ärrävika ja se korjaantui nopeasti terapiassa. Kaikessa mennään taaksepäin.
Molemmilla lapsillani oli r-vika. Käytiin kerran pari julkisen puolen puheterapeutilla toisen kanssa, saatiin hyvät ohjeet kotiin. Hän oppi nopeasti pörähtämättömän ärrän ja nuoremman kanssa teimme samat harjoitukset sitten omalla vuorollaan. Helppoja ja mukavia, arkeen ja yleiseen jutteluun solahtavia ohjeet olivat. Näin oli 2000-l alussa.
Mullakin oli lapsena r- ja s-vika. Onneksi sain ala-asteella tukiopetusta kyseisiin vaivoihin ja nyt puhun ihan normaalisti.
Ai kamala jos vielä aikuisena puhuisin samalla tavalla sössöttäen kuin se nainen siinä mainoksessa, missä mainostaa sitä ammattilaisten hiustenhoitosarjaa, eihän siitä puheesta saa mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut tämän kans! Etenkin tietyn sukupolven naisilla on yllättävän monella ärrävika. Mistä lie johtuisi?
Hormonaalisen ehkäisyn estrogeenit/progestogeenit joko kertyvät naisen elimistöön tai vaurioittavat munarakkuloita geneettisesti siten, että niistä syntyvistä lapsista naiset miehistyvät, miehet naisistuvat, ja erilaisia genderivauriota ym. vikoja omaavien osuus kasvaa jyrkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut tämän kans! Etenkin tietyn sukupolven naisilla on yllättävän monella ärrävika. Mistä lie johtuisi?
Hormonaalisen ehkäisyn estrogeenit/progestogeenit joko kertyvät naisen elimistöön tai vaurioittavat munarakkuloita geneettisesti siten, että niistä syntyvistä lapsista naiset miehistyvät, miehet naisistuvat, ja erilaisia genderivauriota ym. vikoja omaavien osuus kasvaa jyrkästi.
Ei pidä paikkaansa, aina vain yritätte etsiä syitä kaikesta mitä suuhun laittaa. Järkeä päähän näihin hommiinne.
Vierailija kirjoitti:
70--l puheviat korjattiin ennen koulua, mun sisaruksella oli ärrävika ja se korjaantui nopeasti terapiassa. Kaikessa mennään taaksepäin.
Eli siis mene terapiaan ja korjaannu itsestään?
Toiset korjaantuvat kotona.
Onko paremmat geenit? Onko kenties jokin ylisukupolvinen suurgeeni joka parantaa itsestään tai jokin muu muiden yli hypännyt supervoima?
Olemme ihmisiä emmekä robotteja.
Radioon ja telkkariin ei kai enää pääse, jollei omaa puhevammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko paremmat geenit? Onko kenties jokin ylisukupolvinen suurgeeni joka parantaa itsestään tai jokin muu muiden yli hypännyt supervoima?
Osaisitko muotoilla ajatuksesi niin, että sen ymmärtää muutkin kuin sinä? Kommentoit mun viestiä, mutta tajunnanvirtasi ei avaudu.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli lapsena r- ja s-vika. Onneksi sain ala-asteella tukiopetusta kyseisiin vaivoihin ja nyt puhun ihan normaalisti.
S-vika voi johtua fyysisistä anomalioista, mutta l-vikaa en ole koskaan tajunnut. Se on kaikista merkillisin. R-viankin ymmärrän huomattavasti paremmin. L-vikaa ei vain voi käsittää.
Pökäle kirjoitti:
MIKÄ
Vıtun
aivovªmma
SINULLA
ON?
Eiköhän osasyy ole siinä että aikaisemmin puhevikaisia ole huolittu esim. esiintymään. Puheterapia ei aina auta, itsekin olin päiväkodista ala- asteelle asti, mutta ärrävika säilyi. Ei ole haitannut elämää millään tavalla tai vaikuttanut uraan. Koskaan ei ole kiusattu myöskään koulussa. Enemmänkin lapsen tulevaisuuteen vaikuttavat juurikin kirjoituksissa ilmenevä asenne; kyseessä vika, joka muka haittaa elämää. Mikäli puhevika korjaantuu, niin toki se on hyvä asia, mutta todennäköisesti ei vaikuta elämään millään tavalla. Yhdelläkään neljästä lapsestani ei ole puhevikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisitko muotoilla ajatuksesi niin, että sen ymmärtää muutkin kuin sinä? Kommentoit mun viestiä, mutta tajunnanvirtasi ei avaudu.
Tai sitten sun täytyy vain alkaa ymmärtämään muitakin, on ollut aikamoinen urakka yrittää ymmärtää kaikkia typeriä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Pökäle kirjoitti:
MIKÄ
Vıtun
aivovªmma
SINULLA
ON?
No se älykkyys, on se rankkaa välillä teidän keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Sen ole huomannut että erityisesti homot päristävät sitä ärrää ihan hirveästi. Mikäs siinä, heti ainakin paljastuu että tuokaan ei ole hetero.
S-vika yleisempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pökäle kirjoitti:
MIKÄ
Vıtun
aivovªmma
SINULLA
ON?
Autistit usein kuvittelee olevansa muita fiksumpia. Ja luonnollisesti puheviat yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pökäle kirjoitti:
MIKÄ
Vıtun
aivovªmma
SINULLA
ON?
Autistit usein kuvittelee olevansa muita fiksumpia. Ja luonnollisesti puheviat yleisiä.
En ole autisti eikä minulla ole puhevikoja.
Mä oon asunut reilut 20 vuotta ulkomailla ja olen huomannut, että nyt kun kotimaassa käyn pari kertaa vuodessa, en meinaa saada ihmisten puheesta selvää. Tai kun somessa tulee suomalaisten nuorten videoita vastaan, en aina heti edes tajua, että niissä puhutaan suomea. Järjettömät kielioppivirheet ovat myös yleistyneet räjähdysmäisesti. En itsekään todellakaan puhu tai kirjoita täydellisesti, mutta kyllä se tuntuu erikoiselta, kun joku puhuu suomea äidinkielenään ja kuulostaa vieraan kielen opiskelijalta.
Vierailija kirjoitti:
Radioon ja telkkariin ei kai enää pääse, jollei omaa puhevammoja.
Näsäviisas kommentti, mutta hyvä että esiintymistyöhönkin voi päästä vammasta huolimatta. Niin sen kuuluu ollakin. Meidän ei tarvitse katsella ja kuunnella vain kiiltokuvaihmisiä. Ja muistakaamme, että perustuslaki KIELTÄÄ MM. VAMMAAN PERUSTUVAN SYRJINNÄN.
"Enemmänkin lapsen tulevaisuuteen vaikuttavat juurikin kirjoituksissa ilmenevä asenne; kyseessä vika, joka muka haittaa elämää. Mikäli puhevika korjaantuu, niin toki se on hyvä asia, mutta todennäköisesti ei vaikuta elämään millään tavalla. "
Kyllä mä ainakin kuvittelisin, että on sellainen asia joka vaikuttaa isostikin elämään. Kyse sellaisesta asiasta kuitenkin, mitä ilman elämässä ei pärjää eli puhumisesta. Tyhmempienkin asioiden takia on joutunut kiusatuksi, esim pisamien.
Tämä! Ihan kamalaa katella töllöä nykyään, kun joka ikinen asiantuntija, joka on nainen, narisee kuin viimeistä päivää. Radiota ei voi kuunnella ollenkaan! Tajuaakohan ne narisijat itse, että narisevat??