Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vähällä rahalla Suomessa tulee toimeen, jos köyhäilee oikein kunnolla?

Vierailija
05.06.2024 |

Ei mennä mihinkään telttamajoitukseen metsässä, jota voi harrastaa jokamiehenoikeudella vaikka läpi vuoden. Kuinka vähällä rahalla Suomessa tulee toimeen, jos on perusterve aikuinen, tyytyy vaatimattomaan miniyksiöön tai ehkä jopa kimppakämppään, kävelee ja pyöräilee vähän joka paikkaan säällä kuin säällä ja harrastaa kirjastosta lainattujen kirjojen lukemista, ilmaiskonserteissa käymistä, vapaaehtoistyötä ja muuta vastaavaa? Ruoka on sellaista jolla pysyy suht terveenä, vaikkei mitään makuelämyksiä tarjoakaan. Riittääkö 500 €/kk tai jääkö siitä jopa ylikin?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret voi tyytyä vähempään ja asua vaikka sähköttömässä ja vedettömässä mörskässä, mutta ei enää vanhempana, varsinkaan eläkkeellä. Tulee vaivoja. Sen takia esim.nykyisellä työmarkkinatuella ei pärjää. Itse joudun turvautumaan tukeen että saan lääkkeeni. 

Vierailija
62/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan ja puhtauteen riittää 100-150 euroa kuukaudessa. Ostan perusruokaa, ei eineksiä. Käyn kaupassa noin 10 päivän välein, eli 3 kertaa kuukaudessa, alle 50 euroa menee kerralla. Jonkin verran ongin kaloja ja kerään marjoja jokaisenoikeudella. En ota niistä kuitenkaan stressiä. Enkä käy ruokajakeluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret voi tyytyä vähempään ja asua vaikka sähköttömässä ja vedettömässä mörskässä, mutta ei enää vanhempana, varsinkaan eläkkeellä. Tulee vaivoja. Sen takia esim.nykyisellä työmarkkinatuella ei pärjää. Itse joudun turvautumaan tukeen että saan lääkkeeni. 

Ei kai kukaan enää nykyään pärjää ilman sähköä tai juoksevaa vettä. Minulla ainakin on "mörskässä" sähköt ja vesi. Eläke 986,30 e/kk riittää hyvin ja jää säästöönkin. Pystyn myös matkustelemaan. Ei ole lääkkeitä.

Vierailija
64/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika eli useamman vuoden asumistuella ja opintotuella, ei muita tuloja. Sanoi tulevansa erinomaisesti toimeen ja ihmettelee, että miten toimeentulotuella elävät kehtaa valittaa, kun ne rahat on jo sitä luokkaa, että voi bilettääkin huoletta. Joten n. 500€lla

Asuu keskisuuren kaupungin ydinkeskustassa yksiössä, vuokra 320€/kk

En oikein usko tätä. Söi siis koulussa ilmaiseksi? Opintomateriaalit eivät maksaneet mitään?

Mikset usko? Mun lapsi oli ammattikoulussa pienellä paikkakunnalla. Koululla oli asuntola jossa asuminen ei oppivelvollisille maksanut mitään. Koulu tarjosi ma-pe aamupalan, lounaan ja päivällisen. Kaikki ilmaiseksi. Kaikki opintoihin tarvitut tarvikkeet ja varusteet olivat ilmaiset. Ei kovin paljoa rahaa tarvinnut.

Tuollainen on erittäin harvinaista. Että saa edes ruuan kerran päivässä ihan ilmaiseksi, saati asuntoa. Ei tuota tilannetta voi verrata mihinkään normaaliin tilanteeseen. Jos jossain saa kaiken ilmaiseksi, niin ei tietenkään tarvitse omaa rahaa käytännössä mihinkään muuhun kun ehkä vaatteisiin ja kännykkälaskuun.

Vierailija
65/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni työssäkäyvä aikuinen kehittää itselleen huumeongelman?!

Pitkin poikin Suomea on kimppakämppiä missä ei ole mitään ongelmia.

Aika usein kämppikset saadaan tuttujen kautta, harvoin ihan tuntemattomien kanssa tarvitsee asua. 

Aika monilla on tuttavapiirissään asunnon etsijöitä, ja kun on positiivisia kokemuksia tutun kautta, kynnys itsekin  lähteä kimppakämppään laskee.

Ja kimppakämppä on erilaisia: osaa vain aikuiset, ei lemmikkejä jne. toisiin sallitaan lapsetkin, ja lemmikit voivat olla jopa toivottuja.

Vierailija
66/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuluu about 250e lähinnä ruokaan. Asuminen on ilmaista kun mies maksaa paitsi että maksan kiinteistöverosta puolet eli 900e/vuosi. Mies maksaa myös sähköautoni kulut jotka ei ole suuret, koska teen etätöitä. Vakuutuksesta en edes tiedä. Käyn kampaajalla kerran kuussa. Harrastan juoksua, uintia ja kirjallisuutta, jotka halpoja. Mies maksaa myös lomat eli muutamat kaupunkireissut vuodessa. Lapset ovat jo muuttaneet omilleen ja mies maksaa heidän yhtiövastikkeet ja autokulut ym. Mies on siis paljon isotuloisempi kuin itse olen.

Saan nettona 4400e ja laitan säästöön. Lisäksi itselläni on verotuloja ja osaketuloja, joita en seuraa. Niitä hallinnoidaan eri tileillä.

Ihminen pärjää tosi vähällä.

Vierailija
67/67 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan enää nykyään pärjää ilman sähköä tai juoksevaa vettä. Minulla ainakin on "mörskässä" sähköt ja vesi. Eläke 986,30 e/kk riittää hyvin ja jää säästöönkin. Pystyn myös matkustelemaan. Ei ole lääkkeitä.

Sulta tais nyt mennä aloittajan pointti ohi. Siinähän kysytään kuinka voisi köyhäillä. Ja tämä henkilö ilmoitti ettei aio köyhäillä aloittajan malliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän