Kuinka vähällä rahalla Suomessa tulee toimeen, jos köyhäilee oikein kunnolla?
Ei mennä mihinkään telttamajoitukseen metsässä, jota voi harrastaa jokamiehenoikeudella vaikka läpi vuoden. Kuinka vähällä rahalla Suomessa tulee toimeen, jos on perusterve aikuinen, tyytyy vaatimattomaan miniyksiöön tai ehkä jopa kimppakämppään, kävelee ja pyöräilee vähän joka paikkaan säällä kuin säällä ja harrastaa kirjastosta lainattujen kirjojen lukemista, ilmaiskonserteissa käymistä, vapaaehtoistyötä ja muuta vastaavaa? Ruoka on sellaista jolla pysyy suht terveenä, vaikkei mitään makuelämyksiä tarjoakaan. Riittääkö 500 €/kk tai jääkö siitä jopa ylikin?
Kommentit (67)
Lintujen lihaa Egyptin orjuudessa . YouTube toosa TV . Sossuäidit.
Noin 900 euron netto tuloilla eletty jo vuosien ajan.Tuon alle niin täytyy ruveta jättää lääkkeitä pois että saa ruokaa.
Työttömyystuki + asumistuki + 350€ säästöjä kuukaudessa, sillä pysyn elossa.
Kaverin 15 neliön bändikämppä Helsingissä 115e/kk, sisältää lämmitykset, vedet ja sähköt ja on vessa ja keittiö ja suihku.
Ja ainakin toisessa päässä samaa taloa asuu joku Virolainen perhe, että hyvin näyttää tuolla asuminen onnistuvan.
Ja tämä oli nyt esimerkki maamme kalleimmasta kaupungista!!!
Lapissa satasella etelässä tonnilla nippanappa.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika eli useamman vuoden asumistuella ja opintotuella, ei muita tuloja. Sanoi tulevansa erinomaisesti toimeen ja ihmettelee, että miten toimeentulotuella elävät kehtaa valittaa, kun ne rahat on jo sitä luokkaa, että voi bilettääkin huoletta. Joten n. 500€lla
Asuu keskisuuren kaupungin ydinkeskustassa yksiössä, vuokra 320€/kk
En oikein usko tätä. Söi siis koulussa ilmaiseksi? Opintomateriaalit eivät maksaneet mitään?
Vierailija kirjoitti:
Alle 4200€/kk en tulisi toimeen.
Ikävä kuulla.
t. työnantajasi
Ohis,
Mutta MIKSEI aikuisten kimppakämppä voisi toimia?
Jos puhutaan TÄYSPÄISISTÄ aikuisista, jotka elävät siivosti ja ottavat toiset huomioon --> ei paljon eroa "kerrostaloasumisesta". Toki ei varmasti toimi jos on itsekkäiden ja muita huomioimattomai lauma saman katon alla.
Mutta kimppakämpissä/kommuuneissa on jokaisella oma alue =oma huone mihin ei muilla ole asiaa. Säännöt sovitaan yhdessä, ja jääkaapit/pakastimet jokaisella omat säilytystilat jne.
Moni voi elää jopa paljon mukavammin, jos vertaa vaikka kt-yksiöön, koska tilaa on enemmän voi olla pihaa jos okt jne.
Joistakin seura voi olla jopa mukavaa, mutta mikään pakko "sosiaalinen elämä" kimppakämppisten kanssa ei ole. Jos haluaa vaikka aamiaisen syödä yksin, yleensä tilaa löytyy (en tarkoita omaa huonetta) yhteisistä tiloista, vaikka olohuoneesta tai kesällä ulkoa.
Ja välillähän noista kimppakämpistä osa on poissa (töissä, harrastuksissa, lomamatkoilla, viikonloppureissussa, sukuloimassa jne.) ei niissä eletään 24/7/365 "yhdessä".
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Mutta MIKSEI aikuisten kimppakämppä voisi toimia?
Jos puhutaan TÄYSPÄISISTÄ aikuisista, jotka elävät siivosti ja ottavat toiset huomioon --> ei paljon eroa "kerrostaloasumisesta". Toki ei varmasti toimi jos on itsekkäiden ja muita huomioimattomai lauma saman katon alla.
Mutta kimppakämpissä/kommuuneissa on jokaisella oma alue =oma huone mihin ei muilla ole asiaa. Säännöt sovitaan yhdessä, ja jääkaapit/pakastimet jokaisella omat säilytystilat jne.
Moni voi elää jopa paljon mukavammin, jos vertaa vaikka kt-yksiöön, koska tilaa on enemmän voi olla pihaa jos okt jne.
Joistakin seura voi olla jopa mukavaa, mutta mikään pakko "sosiaalinen elämä" kimppakämppisten kanssa ei ole. Jos haluaa vaikka aamiaisen syödä yksin, yleensä tilaa löytyy (en tarkoita omaa huonetta) yhteisistä tiloista, vaikka olohuoneesta tai kesällä ulkoa.
Ja välillähän noista kimppakämpistä osa on pois
Se on mukavaa niin kauan kunnes se sun kämppis ei kehitä ongelmia kuten huumevelkoja. Kiva siinä sitten kun velkojat paukuttelee ovea klo 3 aamulla. Tai vaihtoehtoisesti polttaa kämpän kun unohtaa hellan päälle.
Olen palannut lapsuuden aikaiseen kotiruokaan. Keitän ison kattilallisen kasvissosekeittoa, jonka maistan yrteillä, kanaliemellä, joskus kypsennän sekaan uppomunan. Kolmisen päivää riittää keitto, ja aamuisin nautin erilaisia puuroja. Nyt kesällä keitän perunoita, lisäksi silliä tai savukalaa, kanamunan ja vihersalaattia tai erilaisia keittoja ja salaatteja. Välipalana menee piimää tai luonnonjugurttia sekä hedelmiä tai marjoja. Iltaisin en syö yleensä mitään, teetä korkeintaan, iltapäivällä kahvia, sekä joskus itse tehtyjä leivonnaisia. Näin reflussitauti pysyy kurissa, enkä joudu ostamaan lääkkeitä.
Paino on pysynyt aisoissa, ja rahaa menee yhteensä n. 150€/kuukausi ruokaan + puhtauteen, joskus bussi-tai ratikkamatkoihin.
800e/kk on ollut neljälle hengelle minimibudjetti pakollisten asumismenojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuvittelet asumisen olevan niin halpaa, että 500€ riittää mihinkään? Vai onko tuo asumisen jälkeen?
Jonkun mummonmökin kainuusta saa vuokrattua 100e/kk helposti ja ruoat leipäjonosta, ehkä sähkö ja puhelin päälle, vesi kaivosta tottakai, että 200e ja pärjää.
Kainuusta on pitkä matka leipäjonoon.
Kainuussa on myös ruokajakelua vähävaraisille... ei sieltä mihinkään tarvitse lähteä.
Olennaisinta on sijainti. Asumiskulut on isoin kulu ja paikkakunnalla ja asumismuodolla on iso vaikutus.
Olen ollut kirppiksillä paljon töissä ja nytkin olen ihan pomona ja olen miettinyt tuota, että meillä on todella halvat hinnat kaikella, että jos pitäisi aloittaa ihan alusta elämä, ja hommata kaikki, niin aika halvalla saisi kun meiltä hakisi. Mutta, esim. minä kun olen isokokoinen nainen, en saa kirppikseltä vaatteita samalla tavalla kuin ns. normaalikokoiset tai pienet. Eli minä joutuisin ostamaan paljon enemmän kaupasta vaatteita. Tosin eipä niitäkään tarvise kovin montaa asua olla kun jo pärjää.
Muuten, kun on elänyt aikuisena vaikka 10 vuotta, on aikalailla varmasti kaikki ostettuna, suurimmalla osalla myös vaatteita niin paljon, ettei uusia tarvitse ostaa kuin joskus sukkia ja kalsareita. Minullakaan ei vaatteet mahdu enää kaappiin, pitäisi karsia ainakin kolmannes tai jopa puolet pois ja viedä tuonne meidän kirppikselle.
Minä pieniruokaisena pärjäisin 50€/viikko ruuan suhteen, siihen päälle silloin tällöin sitten hygieniatarvikkeita. Jos ei olisi velkoja, eikä elätettäviä ja autoa, tulisi laskuja todella vähän asumiskulujen lisäksi, lähinnä ehkä puhelinlasku.
Ja kun joillain paikkakunnilla saa asumiskulutkin todella pieneksi ehkä 500€/kk, ihan omistusasuntojakin myydään ihan naurettavan pieneillä hinnoilla, eli säästöä tulisi siinä kun ostaisi velaksi kämpän ja maksaisi vastiketta ja lainaa.
Arvoin että voisin elää tonnilla kuussa ihan hyvin jos pitäisi pitää vain itsestä huolta eikä olisi velkoja.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun poika eli useamman vuoden asumistuella ja opintotuella, ei muita tuloja. Sanoi tulevansa erinomaisesti toimeen ja ihmettelee, että miten toimeentulotuella elävät kehtaa valittaa, kun ne rahat on jo sitä luokkaa, että voi bilettääkin huoletta. Joten n. 500€lla
En oikein usko tätä. Söi siis koulussa ilmaiseksi? Opintomateriaalit eivät maksaneet mitään?
Mikset usko? Mun lapsi oli ammattikoulussa pienellä paikkakunnalla. Koululla oli asuntola jossa asuminen ei oppivelvollisille maksanut mitään. Koulu tarjosi ma-pe aamupalan, lounaan ja päivällisen. Kaikki ilmaiseksi. Kaikki opintoihin tarvitut tarvikkeet ja varusteet olivat ilmaiset. Ei kovin paljoa rahaa tarvinnut.
Kysyin tätä tekoälyltä ja sain vastaukseksi:
Jos oikein köyhäilee Suomessa, eli elää mahdollisimman niukasti mutta kuitenkin laillisesti ja ihmisarvoisesti, toimeentulon alaraja riippuu monesta asiasta: asumismuodosta, paikkakunnasta, terveydentilasta ja omista taidoista (esim. ruoanlaitto, korjaaminen, viljely).
Tässä karkea arvio siitä, kuinka vähällä voi Suomessa teoriassa elää yksin asuva aikuinen vuonna 2025:
💸 Kuukausittaiset perusmenot minimibudjetilla (kaupunkialue, esim. Tampere tai Turku):
MenotArvio (€/kk)
Vuokra (edullinen kimppakämppä / yksiö)250400 €
Ruoka (omasta kokkauksesta, ei valmisruokia)120200 €
Sähkö, vesi, netti, puhelin4060 €
Julkinen liikenne (kaupunkialue, kausilippu tai pyöräily)060 €
Vaatteet, hygienia, pienet tarvikkeet2040 €
Muut pakolliset menot / puskurit2030 €
Yhteensä (arviolta)450790 €
Miten säästää äärimmäisesti:
Asuminen: Alivuokrahuone, kimppakämppä tai asuminen perheen kanssa. Halvimmillaan syrjäseudulla voi päästä alle 200 €/kk vuokriin.
Ruoka: Paljon itse tehtyä ruokaa, tarjousten metsästystä, hävikkiruoka-sovelluksia (esim. ResQ), ruoka-apua tai yhteisöruokailuja.
Tavarat: Kaikki käytettynä (FB Marketplace, kierrätyskeskus), ilmaiset ryhmät.
Harrastukset: Ilmaisia tai edullisia (luonto, kirjasto, kävely, kaupungin ilmaiset tapahtumat).
Verkko ja viestintä: Halvin liittymä 510 €/kk, netti voidaan jakaa kimppakämpässä.
📉 Pohjataso: Toimeentulotuki (2025)
Kela arvioi, että toimeentulon perusosa yksin asuvalle on n. 560 €/kk. Tähän voi saada lisäksi asumis- ja toimeentulotukea, jos tulot ovat pienet tai olemattomat. Tämä toimii siis jonkinlaisena virallisena miniminä, jolla ajatellaan, että juuri ja juuri voi tulla toimeen.
🎯 Minimitulos:
Jos todella puristaa kaiken irti ja maksaa esim. 200250 €/kk vuokraa (kimppakämppä, opiskelija-asunto), niin noin 500600 € kuukaudessa voisi riittää ääriniukkaan elämään.
Huomioitavaa:
Tällainen elämäntapa vaatii hyvää terveyttä, stressinsietoa ja usein sosiaalista tukea (ystäviä, verkostoja).
Yllättävät menot (hammashoito, laitehankinnat) voivat kaataa budjetin.
Säännöllinen ruoka-apu tai yhteisöllisyys (esim. kommuunit) helpottaa paljon.
Jos haluat, voin laatia tarkan kuukausibudjetin valitsemallesi kaupungille ja elämäntilanteelle. Kerro vain lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kuvittelet asumisen olevan niin halpaa, että 500€ riittää mihinkään? Vai onko tuo asumisen jälkeen?
Neljän hengen kimppakämppä kaksiossa Kuusamossa. Ole hyvä.
Ei kukaan vuokraa kaksiota neljälle hengelle. Jotain realismia näihin juttuihin.
Paljonhan se riippuu asumiskuluista. Jos on mahdollisuus asua jossain perintömökissä, missä voi pitää vähän kasvimaata ja marjapensaita, niin ei kulu kuin noin 200 euroa/kk yhdellä ihmisellä, siihen on jo laskettu mukaan vesi, sähkö ja kiinteistöverokin. Kaupunkioloissa huone soluasunnossa on halvin.
Suomen oloissa ei kannata miettiä sellaisia suuren maailman köyhien asumismuotoja kuten asuntovaunupuistot, tai siitäkin vielä köyhempien telttarivit kaduilla tai kaupungin laitamille itse kyhätyt slummihökkelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset usko? Mun lapsi oli ammattikoulussa pienellä paikkakunnalla. Koululla oli asuntola jossa asuminen ei oppivelvollisille maksanut mitään. Koulu tarjosi ma-pe aamupalan, lounaan ja päivällisen. Kaikki ilmaiseksi. Kaikki opintoihin tarvitut tarvikkeet ja varusteet olivat ilmaiset. Ei kovin paljoa rahaa tarvinnut.
No poikasi on sitten erittäin tyhmä kun ei tajua että ei tt tuki asiakas asu ja syö ilmaiseksi.
Olen huomannut, että juuri nuo aktiviteetit maksavat.
Sullakin on lähtöajatuksena, että elämä jatkuisi lähes normaalina ilman tuloja.
On ilmaiskeikkoja, sun muuta.
Ei se jatku.
Ongelma on se, että sun sosiaalinen status laskee pohjamutiin.
Äkkiä noissa ilmaiskeikoissa ja kirjastossa on käyty.
Jää paljon aikaa.
Pääkoppaa alkaa rassata, ettei ole mielekästä tekemistä.
Vähitellen menee paitulilinjalle. Nuhjuisissa vaatteissa köyhyys alkaa näkyä.