Närästyslääkeellä loppui lisälyönnit. Kokemuksia muilla?
Vuosia sitten määräsi lääkäri somackia kun oli lisälyöntejä. Nyt taas lyönnit palasi ja kokeilin hätäpäissäni Somacia. Hirveä röyhtäily alkoi mutta lisälyönnit rauhottui. Netistä ei saa oikein asiaan vastausta, joten onko täällä kellään vastaavaa kokemusta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Närästys voi provosoida sydämen lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä jos niille on altistus. Mutta omalla kohdalla kyse on myös ylävatsan spasmeista jotka tuntuvat ihan samalta kun rytmihäiriöt, jolloin on vaikea erottaa kummasta kyse. Jos syke nopeutuu sen jälkeen, se on lisälyönti. Vessassa käyminen säännöllisesti ja närästyksen minimointi vaikuttaa paljon. Mulla nuo lisälyönnit tulee sarjoissa ja ne sattuu, mutta muuta ei ole todettu kuin varhainen repolarisaatio ja siihen liittyvä st-tason nousu. Itse lisälyönnit on saatu pari kertaa kiinni sairaalassa ja ne on sekaisin ennenaikaisia supistuksia ja normaaleja lisälyöntejä. Rytmihäiriö se on, mutta ei toistaiseksi diagnosoitu minkälainen.
Ensimmäisen kerran tulee vastaan joku, jolla on myös todettu varhainen repolarisaatio. Kun sitä googlaa, tulee aika hurjia juttuja vastaan. Minulle ohjeena ei kuitenkaan ollut muuta, kuin j
Kun tietäisi... Mulle määrättiin beetasalpaajat, koska pulssi on koko ajan nopea eikä sille ole löytynyt selittävä syytä vuosikymmenen aikana. Niitä menee joskus jopa kaksinkertainen määrä mitä pitäisi ottaa ja pulssi siitä huolimatta 80. Mulla oli ensin st-tason nousu vaan kahdessa "kytkimessä" mutta nyt se on kaikissa niissä. Tämä kaikki alkoi ylikunnosta, mutta sydän ei koskaan siitä palautunut. Nitrosuihke on myös määrätty, kardiologi piti sitä pienenä hintana henkivakuutuksesta jos sydäri tulee. Enpä ole kyllä käyttänyt vaikka joskus rinta ja käsi sattuu ihan hemmetisti samalla kun sydän muljahtelee. Sairaalaan lähden silloin mutta sama tulos melkein aina. Pahoittelen etten enempää osaa neuvoa.
Siitä tutkimuksesta missä sanotaan että ennustaa äkkikuolema: siitä on tehty lisää tutkimuksia ja ei se ollutkaan ihan niin simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Närästys voi provosoida sydämen lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä jos niille on altistus. Mutta omalla kohdalla kyse on myös ylävatsan spasmeista jotka tuntuvat ihan samalta kun rytmihäiriöt, jolloin on vaikea erottaa kummasta kyse. Jos syke nopeutuu sen jälkeen, se on lisälyönti. Vessassa käyminen säännöllisesti ja närästyksen minimointi vaikuttaa paljon. Mulla nuo lisälyönnit tulee sarjoissa ja ne sattuu, mutta muuta ei ole todettu kuin varhainen repolarisaatio ja siihen liittyvä st-tason nousu. Itse lisälyönnit on saatu pari kertaa kiinni sairaalassa ja ne on sekaisin ennenaikaisia supistuksia ja normaaleja lisälyöntejä. Rytmihäiriö se on, mutta ei toistaiseksi diagnosoitu minkälainen.
Ensimmäisen kerran tulee vastaan joku, jolla on myös todettu varhainen repolarisaatio. Kun sitä googlaa, tulee aika hurjia juttuja vastaa
Kun tietäisi... Mulle määrättiin beetasalpaajat, koska pulssi on koko ajan nopea eikä sille ole löytynyt selittävä syytä vuosikymmenen aikana. Niitä menee joskus jopa kaksinkertainen määrä mitä pitäisi ottaa ja pulssi siitä huolimatta 80. Mulla oli ensin st-tason nousu vaan kahdessa "kytkimessä" mutta nyt se on kaikissa niissä. Tämä kaikki alkoi ylikunnosta, mutta sydän ei koskaan siitä palautunut. Nitrosuihke on myös määrätty, kardiologi piti sitä pienenä hintana henkivakuutuksesta jos sydäri tulee. Enpä ole kyllä käyttänyt vaikka joskus rinta ja käsi sattuu ihan hemmetisti samalla kun sydän muljahtelee. Sairaalaan lähden silloin mutta sama tulos melkein aina. Pahoittelen etten enempää osaa neuvoa.
Siitä tutkimuksesta missä sanotaan että ennustaa äkkikuolema: siitä on tehty lisää tutkimuksia ja ei se ollutkaan ihan niin simppeliä.
Kiitos vastauksestasi. Minulla myös beetasalpaaja, mutta se on enemmänkin runsaisiin lisälyönteihin (en edes tiedä aiheuttaako tuo varhainen repolarisaatio ne, vai onko rytmihäiriöt eri juttu). Minulla ei ole toistaiseksi syke ollut normaalia korkeampi. Ilmeisesti tämä saattaa altistaa eteisvärinälle ja se pelottaa, että jos en huomaisikaan asiaa. Nitroista ei ollut pienintäkään sanaa. Olen toki kohtuullisen nuori, alle 40v. Kovatehoista liikuntaa olen vähän vähentänyt, vaikka lääkäri sanoi, että voin jatkaa entiseen tapaan.
#22 jatkaa...
Lisälyönnit on siis saatu kiinni sairaalassa muutaman kerran, ja ne on sekalaisia. Pulssin nopeutta on ihmetelty monta kertaa, erilaisia tutkimuksia tehty mutta ei löydy syytä. Pari kertaa ollut seurannassa muutaman yön ja pulssi vetää ihan hurjaa nopeutta välillä. Valitettavasti olen herkistynyt sille ja tunnen sen tykyttämisen koko ajan. Aluksi pelkäsin tulevani hulluksi sen kanssa, mutta ajan myötä ja beetasalpaajien kanssa totuin siihen vähän. nykyisin kiinnitän huomiota vaan sillon kun lisälyontejä on paljon tai sattuu. Kardiologi tietää että otan niitä ylimääräisiä ja ei ymmärrä miksi ne ei vaikuta. A-Fib on ilmeisesti tullut välillä, mutta ei vielä varmuutta. Alkoi tosiaan kun idioottina lähdin silloisen mieheni matkaan harrastamaan todella vaativaa liikuntaa päivittäin. Meni noin 7kk ja sen jälkeen sydän ilmoitti itsestään ensimmäisen kerran. Siitä noin kk ja sitten tuli pysyväksi ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran tulee vastaan joku, jolla on myös todettu varhainen repolarisaatio.
Rytmihäiriöt on eri juttu, mutta käytännössä se jos lisälyöntejä tulee sarjassa usein on rytmihäiriö. Hyvä että sulla tilanne kuitenkin suht OK ja siedät liikuntaa! Toivottavasti kontrollit jatkuu kuitenkin. Lisään vielä että mun pulssi ei siis ole korkea silloin kun se on 80, vaan tarkoitin että vaikka ottaisin tuplana beetasalpaajat päivän aikana syke ei laske 80 alle.myöskään suonensisäisesti annetut ei laske sitä tuon alemmaksi ja kuvaaminen on vaikeeta sen takia myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran tulee vastaan jo
Rytmihäiriöt on eri juttu, mutta käytännössä se jos lisälyöntejä tulee sarjassa usein on rytmihäiriö. Hyvä että sulla tilanne kuitenkin suht OK ja siedät liikuntaa! Toivottavasti kontrollit jatkuu kuitenkin. Lisään vielä että mun pulssi ei siis ole korkea silloin kun se on 80, vaan tarkoitin että vaikka ottaisin tuplana beetasalpaajat päivän aikana syke ei laske 80 alle.myöskään suonensisäisesti annetut ei laske sitä tuon alemmaksi ja kuvaaminen on vaikeeta sen takia myös.
Kuulostaa kurjalta tuo tilanne, että edes lääkkeillä ei saada laskemaan. En tiedä johtikohan minunkin tilanteeseen vähän liian intensiivisesti aloitettu treenaamisen yhdessä kovan työstressin kanssa. Liikun nykyään pääasiassa siksi, että sillä hetkellä rytmihäiriöitä on vähemmän. Muuten niitä voi olla tuhansia päivässä, kun holterilla katsottiin. Ei ole seurantaa minulla, mutta katsotaan mihin tilanne etenee vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kanssa kun tämä alkoi, jostain syystä liikunta helpotti sitä. Vaikka olin uupunut ja halusin vain mennä nukkumaan niin se tykytys ja muljahtelu loppui vaan sillä että kävelin. Nykyään liikunnan sietokykyä ei juuri ole vaan tulee heti muljahduksia kun vähänkin enemmän liikun. Holterissa oli kammiolisälyöntejä hiukan enemmän kun normaali ja myös paljon noita lisälyöntejä. Sairaalassa tosiaan sanoi että yön aikana ollut sekalaisia lyöntejä ennenaikaisia yms. Valitettavasti usein näitä ei vaan löydetä ennen kun tulee se ensimmäinen vakavampi sydänkohtaus esimerkiksi. Monella kohtalon toverilla ollut kaikki ekgt yms normaalit pitkään ja sitten saanut sydärin ja todettu vajaatoiminta. Tuntuu jotenkin hassulta että sitä ei mitenkään voi etukäteen löytää ennen kun tapahtuu jotain isompaa. Mutta tsemppiä sinnekin ja pidä itsestäsi huolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Närästys voi provosoida sydämen lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä jos niille on altistus. Mutta omalla kohdalla kyse on myös ylävatsan spasmeista jotka tuntuvat ihan samalta kun rytmihäiriöt, jolloin on vaikea erottaa kummasta kyse. Jos syke nopeutuu sen jälkeen, se on lisälyönti. Vessassa käyminen säännöllisesti ja närästyksen minimointi vaikuttaa paljon. Mulla nuo lisälyönnit tulee sarjoissa ja ne sattuu, mutta muuta ei ole todettu kuin varhainen repolarisaatio ja siihen liittyvä st-tason nousu. Itse lisälyönnit on saatu pari kertaa kiinni sairaalassa ja ne on sekaisin ennenaikaisia supistuksia ja normaaleja lisälyöntejä. Rytmihäiriö se on, mutta
Muistan kanssa kun tämä alkoi, jostain syystä liikunta helpotti sitä. Vaikka olin uupunut ja halusin vain mennä nukkumaan niin se tykytys ja muljahtelu loppui vaan sillä että kävelin. Nykyään liikunnan sietokykyä ei juuri ole vaan tulee heti muljahduksia kun vähänkin enemmän liikun. Holterissa oli kammiolisälyöntejä hiukan enemmän kun normaali ja myös paljon noita lisälyöntejä. Sairaalassa tosiaan sanoi että yön aikana ollut sekalaisia lyöntejä ennenaikaisia yms. Valitettavasti usein näitä ei vaan löydetä ennen kun tulee se ensimmäinen vakavampi sydänkohtaus esimerkiksi. Monella kohtalon toverilla ollut kaikki ekgt yms normaalit pitkään ja sitten saanut sydärin ja todettu vajaatoiminta. Tuntuu jotenkin hassulta että sitä ei mitenkään voi etukäteen löytää ennen kun tapahtuu jotain isompaa. Mutta tsemppiä sinnekin ja pidä itsestäsi huolta!
Kiitos! Ei se auta kuin elää päivä kerrallaan ja katsoa mitä tuleman pitää. Tsemppiä sinnekin!
Mulla on sekä hiljaista refluksia ja lisälyöntejä.
Hiljainen refluksi on vaivannut 20+ vuotta ja se on todettu KNK -erikoislääkärin ja gastroenterologin toimesta.
Lisälyöntisyyttä on ollut muutamia vuosia, johtunut osittain kai stressaavasta elämäntilanteesta. Mulla on tehty monta holter-tutkimusta, rasitus EKG x2, sydämen ultraääniä ja varjoainekuvaus (MRI).
En muista kyllä kuulleeni lääkäriltä, että nuo kaksi vaivaa liittyisivät yhteen, mutta nyt kun luin kirjoitteluitanne, niin logiikkahan on ihan selvä. Mulla myös vagus -hermo välillä värisyttää "sisältäpäin", eli sellainen outo lepattava tunne yleensä nukkumaan mennessä. On tutkittu Holterilla, että lepatus ei ole sydänperäistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sekä hiljaista refluksia ja lisälyöntejä.
Hiljainen refluksi on vaivannut 20+ vuotta ja se on todettu KNK -erikoislääkärin ja gastroenterologin toimesta.
Lisälyöntisyyttä on ollut muutamia vuosia, johtunut osittain kai stressaavasta elämäntilanteesta. Mulla on tehty monta holter-tutkimusta, rasitus EKG x2, sydämen ultraääniä ja varjoainekuvaus (MRI).
En muista kyllä kuulleeni lääkäriltä, että nuo kaksi vaivaa liittyisivät yhteen, mutta nyt kun luin kirjoitteluitanne, niin logiikkahan on ihan selvä. Mulla myös vagus -hermo välillä värisyttää "sisältäpäin", eli sellainen outo lepattava tunne yleensä nukkumaan mennessä. On tutkittu Holterilla, että lepatus ei ole sydänperäistä.
Hei miten tuo on päätelty, että se lepattava tunne johtuisi vagushermosta? Juuri yksi ilta mietin, että mikä on tuo ihme värisevä tunne.
Nro 29 jatkaa.
Beetasalpaajia en uskalla kokeilla, kun leposyke on Holterin mukaan ollut alhaisimmillaan 38 yöllä nukkuessa.
Kahvin olen jättänyt pois kokonaan, hiilihapolliset juomat myös. On auttanut jonkin verran.
Luin jostain artikkelista että sellaisen tiheälyöntisyyskohtauksen (äkillinen sykkeen nousu ja tykytyksen tunne) osa pystyy itse lopettamaan. Ainakin itsellä toimii - kokeilkaa!
"Tunnetuin on Valsalvan toimenpide, jossa keuhkot vedetään täyteen ilmaa ja puhalletaan voimakkaasti ponnistaen ulospäin ilman että ilma kulkee. Tällöin rytmihäiriö loppuu, jos on loppuakseen, kuin katkaisimesta kääntämällä. Muunlaiset tykytykset saattavat liukuvasti hetkeksi hidastua."
En usko että vagushermoa voi tuntea, se on enemmänkin niin että se hermo on syypää siihen miksi sydän tekee lisälyöntejä koska närästys tosiaan provosoi sitä. Ja tämä hermo kontrolloi juurikin sykettä ja hengitystä esimerkiksi. Väpätys ja tärinä on tuttua. En osaa sanoa mitä se on.
Vierailija kirjoitti:
Nro 29 jatkaa.
Beetasalpaajia en uskalla kokeilla, kun leposyke on Holterin mukaan ollut alhaisimmillaan 38 yöllä nukkuessa.
Kahvin olen jättänyt pois kokonaan, hiilihapolliset juomat myös. On auttanut jonkin verran.
Minäkin uskallan käyttää beetasalpaajaa vain päivisin juuri tuon takia. Todellisesta riskistä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 29 jatkaa.
Minäkin uskallan käyttää beetasalpaajaa vain päivisin juuri tuon takia. Todellisesta riskistä en tiedä.
Käsittääkseni beetasalpaajien yliannostus johtaa rytmihäiriöihin, kun sydän yrittää kompensoida. Tietenkin eri asia jos se syke ei laske edes niillä ja kardiologi on seurannut sitä. Mutta en ainakaan ole koskaan kuullut että kenelläkään olisi kuolemaa sen takia tullut ellei tahallaan ole vetänyt hirveää määrää. Voin toki olla täysin väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kerran tulee vastaan joku, jolla on myös todettu varhainen repolarisaatio.
Mites teillä nuo beetasalpaajat toimii. Itse olen koko elämäni ollut aktiivinen liikkuja ja nyt parin sydänkohtauksen jälkeen syönyt pari vuotta myös beetasalpaajaa. Aamusyke pyörii noin 40 paikkeilla ja normipuuhastelussakin jää syke alle 60. Liikuntaa harrastaessa olen huomannut, ettei oikein millään saa tehoja irti. Aika nopeasti tulee tunne, että lyö ns. rajoittajalle ja sykkeitä on aika hankala saada nousemaan yli 120. Aikaisemmin, ennen sairastumista sai sykkeet helposti 160 lyönnin tasolle ja hetkellisesti jopa lähelle 200.
Harmittaa vähän, kun joutuu harrastamaan ns. hissunkissun.
Löysin siitä jotain ihan uskottavan oloisia artikkeleita, kun aiemmin asiaa pengoin.
En tietty löydä artikkeleita enää, joten en uskalla sen enempää yrittää selittää (liittyi ehkä siihen että vagus-hermo ärsyttää lihaksia värisemään, vähän samaan tapaan, kuin että närästys voi vagus-hermon välityksellä aiheuttaa rytmihäiriöitä)
Vierailija kirjoitti:
Löysin siitä jotain ihan uskottavan oloisia artikkeleita, kun aiemmin asiaa pengoin.
En tietty löydä artikkeleita enää, joten en uskalla sen enempää yrittää selittää (liittyi ehkä siihen että vagus-hermo ärsyttää lihaksia värisemään, vähän samaan tapaan, kuin että närästys voi vagus-hermon välityksellä aiheuttaa rytmihäiriöitä)
Tää kuulostaa ihan loogiselta. Joskus on koko päivän tulevaa ja menevää värinää juurikin sydämen kohdalla mutta syke tasainen ja muuten kaikki ok. Se häiritsee kyllä aika paljon se tunne ja kaikenlaista venyttelyä olen kokeillut ilman tulosta. Kiitos tiedosta!
Somac -lääkkeet on alumiinia, pahentaa vaan närästysvaivaa pitkällä aikavälillä. Myrkkyä se on.
Silicea -annospussit on tuhat kertaa parempi, pehmeämpi ja luonnonmukainen turvallinen "lääke" närästykseen. Auttaa 100%! On myös hyväksi, iholle, kynsille ja hiuksille.
Vierailija kirjoitti:
Eli onko tää vaan luuloa? Ja voiko somaceja syödä kuinka kauan? Nyt aamupäivästä täysi olo vaikka juuri mitää syöny. Lisälyöntejä ei mainttavasti tunnu, maha kurisee.
Mulle lääkäri määräsi 2 kk joka päivä otettavaksi Somacia ja sen jälkeen tarvittaessa.
Minulla oli kutakuinkin sama ongelma 30-vuotiaana. Duunissa hirveä stressi, paljon työmatkoja ja krooninen univelka jota paikkailin litkimällä kahvia kuppikaupalla.
Tämän seurauksena sain hirveän närästyksen ja "sydän" alkoi nuljahdella. Jouduin ihan sormella kokeilemaan pulssia joka todella löi ylimääräisiä lyöntejä koska se nuljahdus tuntui tapahtuvan sydämen alla.
Olen lukenut että refluksi ruokatorvessa sekotetaan sydänkohtaukseen kun kouristukset ovat samanlaisia ja minulta oireet katosivat kokonaan kun lopetin kahvin juonnin vuodeksi ja rupesin käyttämään närästyslääkkeitä.
Nyt juon taas kahvia ja jos sydän alkaa "muljahdella" riittää että otan närästyslääkettä ja ylimääräiset lyönnit lakkaavat. Kyse on ilmeisesti ruokatorven kouristuksista.