Miten ymmärrät alkoholismin? Millainen on alkoholisti?
Kommentit (71)
Jättää tulematta lapsen peliin, koska on kiva kännätä yksin kotona.
Nyt aikuisena sanoisin, että alkoholistiin usein pätee jokin tai usea näistä asioista:on eniten juovuksissa porukassa, hän juo liikaa omien lastenkin nähden, saattaa juoda työaikana, jos mahdollista, lähtee yksin tai kaverin kanssa lomalle, kun tietää, että silloin saa juoda vaimon mäkättämättä, lupaa asioita humalassa, jotka pettää, peruu sovittuja menoja alkoholin takia, saattaa ajaa autoa pienessä maistissa.
Omasta mielestään väärinymmärretty ihminen. Riidankylväjä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti on ihminen, joka ei kykene viikkoakaan olemaan ilman alkoholia. Viikonloppujuopot ovat alkoholisteja.
Ja jos kykenee, on se normaalielämän sijaan aktiivinen suoritus. Että nyt kyllä ollaankin oikein viikon verran selvinpäin. Ajatellen, että onneksi ensi viikolla on taas toinen meno. Tarvitaan pätevä syy olla ottamatta, kun taas ei-riippuvaisella se menee toisinpäin. Normaalistihan ihminen vain huomaa vähän väliä olleensa useamman viikon ilman.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä nyrkkisääntö on että jos ei pysty olemaan vaikka 1v tai sanotaan nyt vaikka 5v juomatta niin on alkoholisti.
Samoin on myös seksiaddikti.
Kumpikaan näistä ei ole elintärkeitä tarpeita, eli jos käyttö on vähimmässäkään määrin kompulsiivista tai aiheuttaa mitään haittaa elämään, sosiaaliseen elämään, jne. kyseessä on haitallinen addiktio.
Itse katsoisin kieroon esim. ryyppyreissuja edes 5v välein tai viikoittaista alkoholinkäyttöä. Jos kerran kuussa yhden pari annosta kotona ottaa niin ok, muutoin on elämänhallinnassa tai puitteissa joku pielessä kun pitää pämpätä.
Olisi selkeämpää olla käyttämättä lyhenteitä jollei osaa. v on vuosi ja vk on viikko.
Seurasin oman vaimoni sairautta alkoholiin.
Mies on juomatta, kun rahat loppuu.
Nainen istuu pankinpäällä ja viinan tarjoajia riittää.
Ei auttanut, että piti rahahanat kiinni.
Juoppo nainen pyörii kapakoissa ja orit ympärillä juottaa naista humalaan, jotta voivat raahata naisen esim. työmaaparakkiin, jossa porukka pitää naisen humalassa ja naivat, minkä kerkeevät.
Muutamanpäivän päästä heitetään pihalle ja annetaan taksira,jotta painu H.VETTIIN HAISEMASTA.
Ñaisen kohtalo on kova.
Alkoholismi on vaan raittiusintoilijoiden keksimää saivartelua...juokaa ihmiset,juokaa kun kerran maittaa..
Alkoholisti on ihminen jonka elämän määrittelee alkoholi ts. hän on riippuvainen siitä. Määrästä riippumatta.
Vähän juova voi olla alkoholisti, mikäli hän ahdistuu ellei saa annostaan tai ajattelee jatkuvasti päivisin kuinka saa illalla saunakaljan.
Runsaasti juova ei ole välttämättä alkoholista vaikka käytännössä näin usein onkin. Jos juominen on runsasta, mutta ei aiheuta riippuvuutta eikä hän ahdistu mikäli ei saa alkoholia tai mieti sitä jatkuvasti, niin kyseessä ei ole alkoholisti.
Olen itse alkoholisti, ekan kerran dokasin 11 vuotiaana, nyt olen 43v.
En rupea jeesustelemaan muista ihmisistä että millainen on tai ei ole oikea alkoholisti.
Mulla se ilmenee silleen että jos kuvitellaan maailma jossa oikeasti olis mahdollisuus valita, tekisikö sitä asiaa mitä on just nyt tekemässä vai juopottelisiko, niin vastauksena olisi aina: juopottelisin.
Joskus olen juonut joka päivä, joskus olen ollut vuosia juomatta. Koulua on käyty, lapsia on tehty, avioliitossa on oltu yli 20 vuotta, työurakin hyvässä nosteessa, vuosipalkka bonareineen nippanappa kuusinumeroinen. Siinä mielessä olen onnistunut, vaikka joka ikinen päivä tekee mieli juoda, en sitä läheskään joka päivä tee.
Kertaakaan en ole lasten nähden ollut humalassa, tai jättänyt pitämättä antamiani lupauksia.
Silti se sama ajatus on pysynyt teinistä lähtien. mielikuvitusmaailmassa jos saisin aidosti valita, valitsisin aina ryyppäämisen. Joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti on ihminen jonka elämän määrittelee alkoholi ts. hän on riippuvainen siitä. Määrästä riippumatta.
Vähän juova voi olla alkoholisti, mikäli hän ahdistuu ellei saa annostaan tai ajattelee jatkuvasti päivisin kuinka saa illalla saunakaljan.
Runsaasti juova ei ole välttämättä alkoholista vaikka käytännössä näin usein onkin. Jos juominen on runsasta, mutta ei aiheuta riippuvuutta eikä hän ahdistu mikäli ei saa alkoholia tai mieti sitä jatkuvasti, niin kyseessä ei ole alkoholisti.
Mutta alkoholistiksi tullaan juomalla. Se suurkuluttaja muuttuu vuosien mittaan rapajuopoksi. Se on etenevä sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta alkoholistiksi tullaan juomalla. Se suurkuluttaja muuttuu vuosien mittaan rapajuopoksi. Se on etenevä sairaus.
Ei aina. Älä yleistä.
Alkoholi aiheuttaa ongelmia hänelle. Hän on ärtyisä, kun ei juo - tai myös juodessaan. Hän käyttäytyy huonosti. Silmät kellertävät.