Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitaako lääkäri minua jos en suostu käyttämään lääkkeitä?

Vierailija
04.06.2024 |

Eli minulla on todettu endometrioosi joka leviää vatsaonteloon. Minulle määrättiin e-pilleri hoidoksi, joita en uskolla kuitenkaan käyttää koska pelkään veritulppia ja sivuoireita. Saanko kunnalliselta hoitoa enää esim mahdollinen leikkaus, jos en suostu käyttämään lääkkeitä? 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierukkaa ei kukaan gynekologi tai muukaan lääkäri rupea asettamaan, jos asiasta ei ole potilaan kanssa täyttä yksimielisyyttä. Tarina "telineissä karjumisesta" ei tunnu uskottavalta.

Ei lääkäri lääkärin silmää noki.. Kyllä, tällainen gynekologi työskentelee yliopistosairaalassa. Aikaa tästä on 9 vuotta mutta muistan vieläkin tämän rouvan hyvin elävästi. Vastenmielinen ihminen. 

Vierailija
42/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoida ja saat merkinnän lääkevastaisuudesta. Tulevatkin hoidot voidaan rajoittaa.

Näin vain Suomessa.

Suomessa on laki potilaan oikeuksista, etsi itse Finlexistä. Siellä on sellainen pykälä, jonka mukaan potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta, ja potilasta on silloin hoidettava jollakin muulla hyväksytyllä keinolla. Olen lukenut tämän pykälän eräälle lääkärille, joka ymmärsi sen heti, ja nyt hän jonakin hyvinvointialueen johtohenkilönä.

Tätä pykälää sovelletaan mm. verensiirtoa vastustaviin, joille käytetään jotain muuta hoitokeinoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon muutaman kerran pistänyt gynejä järjestykseen. Eräs koetti väkipakolla tunkea kierukkaa sisääni vaikka olin kieltäytynyt, hän oli todellakin pistämässä sitä kapinetta minuun, kun makasin pöydällä jalat telineissä. Lopetti vasta kun karjuin hänelle naama punaisena että sitä et minuun pistä. Gynet luulevat välillä olevansa puolijumalia ja tyrkyttävät niitä hormoneita jokaiselle, vaikka sanoisi että ne eivät sovi. 

Ei yrittänyt. Eihän kukaan täysipäinen ihminen olisi edes jäänyt niihin telineisiin vaan hypännyt saman tien pois ja tehnyt valituksen Valviralle jo yrityksestäkin.

Vierailija
44/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon kyllä. Olen siitä itsekin kieltäytynyt ja saanut kuulla valtavaa painostusta, miten se nyt kyllä pitäisi vaan laittaa (kyseessä endometrioosin hoito).

Kerran jouduin myös muistuttamaan potilaan oikeudesta hyvään ja asianmukaiseen hoitoon, kun jälleen kerran kieltäydyin kierukasta. Jankutus loppui siihen heti.

Vinkki, lääkäreiden kielellä kieltäytyminen menee parhaiten perille sanomalla ettei halua vierasesineitä elimistöönsä. Se menee kerrasta perille.

Ja on olemassa tapaus, missä potilaalle asennettiin kierukka nukutuksen aikana ilman suostumusta, muun vatsanalueen operaation yhteydessä. Että kyllä näitä on.

Vierailija
45/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosipotilaita on valtavasti joten jonot leikkaukseen ovat vuosien mittaiset joten lääkkeitä varmasti tuputetaan. Yksityispuolella varmasti leikataan aivan mitä haluat jos vain maksat.

Vierailija
46/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin juuri vaihtamaan lääkäriä, kun ei mennyt perille etten halua syödä pillereitä joita jälleen kerran tuputti. Ei ole ollut puhettakaan vaihtoehtoisista hoitomuodoista. Meni huutamiseksi ja tämän jälkeen tosiaan uskottiin, että kyseinen lääkäri ei aja etuani. Toivottavasti uusi lääkäri on kokeneempi.

Vierailija
47/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kierukkaa ei kukaan gynekologi tai muukaan lääkäri rupea asettamaan, jos asiasta ei ole potilaan kanssa täyttä yksimielisyyttä. Tarina "telineissä karjumisesta" ei tunnu uskottavalta.

Ei lääkäri lääkärin silmää noki.. Kyllä, tällainen gynekologi työskentelee yliopistosairaalassa. Aikaa tästä on 9 vuotta mutta muistan vieläkin tämän rouvan hyvin elävästi. Vastenmielinen ihminen. 

Aika paljon on vastenmielisiä ihmisiä myös potilaissa jopa naisissa. Terveysalalla työskentelevänä en voi sietää mielisairaita, narkomaaneja, alkoholisteja, tupakoitsijoita, reilusti ylipainoisia, suomen kieltä osaamattomia muutama ryhmä mainitakseni. Jostain syystä hoidan mieluiten kauniita nuoria naisia.

Vierailija
48/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Juuri tänään sain totea tämän, kun oli puhetta kolesterolilääkityksestä. Julkisella ei enää arvoja mittailla ellen aloita lääkitystä. 

No miksi ihmeessä niitä arvoja mitattaisiin, jos et suostu käyttämään lääkettä? Julkisella puolella mitataan vain sellaisia arvoja, joilla on merkitystä hoitoon. Ja hyvä niin. En ainakaan itse haluaisi, että omia verorahojani menisi huvikseen otettaviin kokeisiin.

Eikö elintapamuutoksilla yms ole mitään väliä? Olin sydänoperaatiossa viime syksynä ja kardiologi huomasi korkeat arvoni. Kommentoi, ettei aloittaisi vielä lääkitystä. Olen ajatellut häntä totella tovin. 

Kardiologit on aika laiskoja tekemään reseptejä joten tässä varmaan selitys. Olisi ehkä joutunut tekemään B-lausunnon mihin menee enemmän aikaa.

Vierailija
49/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla itselläni suonikohjuja ja vanhemmilla ollut laskimotukos, mutta yli 50 vuotiaana, sen takia olinkin huolissaan. Ja itselläni aina kylmät kädet ja jalat. Mutta lääkäri ehdotti noita minipillereitä. Kerroin kyllä kaiken näistä lääkärille, ja kirjoitta ylös. Ap

Suonikohjuisen kannattaa käyttää lääketieteellisiä tukisukkia. Kylmiin käsiin ja jalkoihin auttavat käsineet ja villasukat.

Vierailija
50/50 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosipotilaita on valtavasti joten jonot leikkaukseen ovat vuosien mittaiset joten lääkkeitä varmasti tuputetaan. Yksityispuolella varmasti leikataan aivan mitä haluat jos vain maksat.

Ei endoa leikkauksella paranneta eikä lapraskopiaakaan tehdä pelkän diagnoosin vuoksi, joten mitä leikkausta tarkoitat, mihin on vuosien jonot?