Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitaako lääkäri minua jos en suostu käyttämään lääkkeitä?

Vierailija
04.06.2024 |

Eli minulla on todettu endometrioosi joka leviää vatsaonteloon. Minulle määrättiin e-pilleri hoidoksi, joita en uskolla kuitenkaan käyttää koska pelkään veritulppia ja sivuoireita. Saanko kunnalliselta hoitoa enää esim mahdollinen leikkaus, jos en suostu käyttämään lääkkeitä? 

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ettei leikkauksesta voisi tulla mitään jälkiseuraamuksia?

Jotenkin se tuntuu vähemmän pelottavalta kun käyttää joka päivä hormoneja... 

Kyllä leikkauksessa on suuremmat riskit. Ja myös siinä käytetään lääkitystä. 

Ja vaikka lääkkeissä on sivuvaikutuksia esim. veritulpanriski, vaikka onkin pieni, myös sen voi lääketiett.  hoitaa. Tuskin veritulppa tulee kenellekään  ihan yllättäen ja oireilematta. Ja aina voi lopettaa pillereiden käytön tai vaihtaa toiseen merkkiin, eikä se ole peruuttomatonta, toisin kuin leikkaushoito. 

Vierailija
22/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

E- pillereiden veritukosriskiä lisää geenivirheet. Pyydä geeni-testiä ja kun geenivirhettä ei sinulla todeta, ala syömään pillereitä. Muista myös olla tupakoimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksessakin veritulppariski ja monesti leikkauksen jälkeen joutuukin siksi piikittämään itseensä  verenohennuslääkettä "napapiikkejä".

Vierailija
24/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että se kolesteroli uudelleen mitauksilla paranee, ellet ota lääkkeitä tai  saa sitä elintavoilla kuntoon?

Vierailija
25/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että se kolesteroli uudelleen mitauksilla paranee, ellet ota lääkkeitä tai  saa sitä elintavoilla kuntoon?

Laski 0.7 yksikköä neljän kuukauden aikana. Triglyseridit 0.5 yksikköä. Miksei voisi laskea?

Vierailija
26/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttaa ihmiset jotka sanoo 'useimmille sopii joku hormooni valmiste', kun kaikille ei vaan sovi. Jouduin kokeilemaan kaikki mahdolliset ennenkuin pääsin leikkaukseen. Sanon edelleen että mielummin makaan viikon kuukaudesta kotona kipujen takia ja syön jatkuvasti rautaa kuin kärsin kierukan, e-pillerien tai keltarauhashormoonien aiheuttamista vaivoista 24/7/365. Tavallaan ymmärrän että pakotetaan nuo kokeilemaan ennen radikaalimpia toimenpiteitä.

Nytkin kerroit vain omista kokemuksista, eikö vain. On henkilöitä joille mainitsemasi lääkkeet sopivat. Asiat ovat potilaan ja lääkärin välinen taistelu, ei palstalaisten.

Vierailija
27/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Juuri tänään sain totea tämän, kun oli puhetta kolesterolilääkityksestä. Julkisella ei enää arvoja mittailla ellen aloita lääkitystä. 

No miksi ihmeessä niitä arvoja mitattaisiin, jos et suostu käyttämään lääkettä? Julkisella puolella mitataan vain sellaisia arvoja, joilla on merkitystä hoitoon. Ja hyvä niin. En ainakaan itse haluaisi, että omia verorahojani menisi huvikseen otettaviin kokeisiin.

Vierailija
28/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulppariskiin on olemassa verikokeet. Niitä voi pyytää, jos sellainen pelottaa. Jos suvussa ei ole yleistä, niin aivan turhaan pelkäät moista ja kärsit kivuista.

Miten se lääkäri voi sitten sua hoitaa, jos et suostu lääkkeitä käyttämään? Tuskin leikkaushoito on ensisijainen vaihtoehto, eikä sekään ole riskitöntä.

Vierailija
29/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Juuri tänään sain totea tämän, kun oli puhetta kolesterolilääkityksestä. Julkisella ei enää arvoja mittailla ellen aloita lääkitystä. 

No miksi ihmeessä niitä arvoja mitattaisiin, jos et suostu käyttämään lääkettä? Julkisella puolella mitataan vain sellaisia arvoja, joilla on merkitystä hoitoon. Ja hyvä niin. En ainakaan itse haluaisi, että omia verorahojani menisi huvikseen otettaviin kokeisiin.

Eikö elintapamuutoksilla yms ole mitään väliä? Olin sydänoperaatiossa viime syksynä ja kardiologi huomasi korkeat arvoni. Kommentoi, ettei aloittaisi vielä lääkitystä. Olen ajatellut häntä totella tovin. 

Vierailija
30/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittaamisen jälkeen ap voisi olla hoitomyönteinen tai saisi tietää, että e-pillerit eivät sovi juuri hänelle. Hän pelkää veritulppaa ja e-pillereiden veritulppariskit käyvät toteen juuri geenivirheisillä.

Vierailija
31/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulppariskiin on olemassa verikokeet. Niitä voi pyytää, jos sellainen pelottaa. Jos suvussa ei ole yleistä, niin aivan turhaan pelkäät moista ja kärsit kivuista.

Miten se lääkäri voi sitten sua hoitaa, jos et suostu lääkkeitä käyttämään? Tuskin leikkaushoito on ensisijainen vaihtoehto, eikä sekään ole riskitöntä.

Mikäs se tuollainen koe on nimeltään?

Vierailija
32/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla itselläni suonikohjuja ja vanhemmilla ollut laskimotukos, mutta yli 50 vuotiaana, sen takia olinkin huolissaan. Ja itselläni aina kylmät kädet ja jalat. Mutta lääkäri ehdotti noita minipillereitä. Kerroin kyllä kaiken näistä lääkärille, ja kirjoitta ylös. Ap

Vierailija
33/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanoin että ellei julkisella mitata niin kirjoittaa sitten lähetteen yksityiselle verikokeisiin. Sairauskassani maksaa osan siitä. Sekään ei tuntunut käyvän kun sitten nuristen antoi ajan syksylle julkiselle puolelle. 

Vierailija
34/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyytymistekija V:n FV Leiden (R506Q) -pistemutaatio

Hyytymistekija II:n protrombiini (G20210A) -pistemutaatio

Naita esiintyy vaestossa 1 - 5%:lla. Tukosalttiustiloina niita pidetaan lievina, ja yleensa tukoksen syntyyn vaikuttavat muut yksilotekijat.

Harvinaisempia ovat mm. elimiston luonnollisten, hyytymista estavien tekijoiden (antitrombiini, proteiini C tai proteiini S) vajeet. Naihin voi liittya vaikea-asteisia tukoksia seka laskimoissa etta valtimoissa, joskus jo varhaislapsuudessa."

https://www.hus.fi/sites/default/files/2020-09/Taipumus_saada_veritulpp…

Vierailija
35/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö elintapamuutoksilla yms ole mitään väliä? Olin sydänoperaatiossa viime syksynä ja kardiologi huomasi korkeat arvoni. Kommentoi, ettei aloittaisi vielä lääkitystä. Olen ajatellut häntä totella tovin. 

No mutta tuossahan oletuksena on, että olet suostuvainen käyttämään lääkitystä, ja silloin ilman muuta käytetään elintapahoitoa ja mitataan kolesteroliarvot sen jälkeen sen arvioimiseksi, tarvitaanko lääkettä.

Mutta jos kaikissa olosuhteissa kieltäydyt lääkkeistä, ei kannata mitata ja kertoa vain, mitä elintapahoitoon kuuluu, kun se on joka tapauksessa sama, mitattiin kolesteroli uudelleen tai ei.

Vierailija
36/50 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla itselläni suonikohjuja ja vanhemmilla ollut laskimotukos, mutta yli 50 vuotiaana, sen takia olinkin huolissaan. Ja itselläni aina kylmät kädet ja jalat. Mutta lääkäri ehdotti noita minipillereitä. Kerroin kyllä kaiken näistä lääkärille, ja kirjoitta ylös. Ap

Minipillerit eivät lisää tukosriskiä.

Vierailija
37/50 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei on ei on ei. 

Vierailija
38/50 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttaa ihmiset jotka sanoo 'useimmille sopii joku hormooni valmiste', kun kaikille ei vaan sovi. Jouduin kokeilemaan kaikki mahdolliset ennenkuin pääsin leikkaukseen. Sanon edelleen että mielummin makaan viikon kuukaudesta kotona kipujen takia ja syön jatkuvasti rautaa kuin kärsin kierukan, e-pillerien tai keltarauhashormoonien aiheuttamista vaivoista 24/7/365. Tavallaan ymmärrän että pakotetaan nuo kokeilemaan ennen radikaalimpia toimenpiteitä.

Nytkin kerroit vain omista kokemuksista, eikö vain. On henkilöitä joille mainitsemasi lääkkeet sopivat. Asiat ovat potilaan ja lääkärin välinen taistelu, ei palstalaisten.

Niin, totesin että ne ei KAIKILLE sovi ja että itsekin kokeilin lääkkeet että tuli 'todistettua' ettei ne mulle sovi.

Vierailija
39/50 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon muutaman kerran pistänyt gynejä järjestykseen. Eräs koetti väkipakolla tunkea kierukkaa sisääni vaikka olin kieltäytynyt, hän oli todellakin pistämässä sitä kapinetta minuun, kun makasin pöydällä jalat telineissä. Lopetti vasta kun karjuin hänelle naama punaisena että sitä et minuun pistä. Gynet luulevat välillä olevansa puolijumalia ja tyrkyttävät niitä hormoneita jokaiselle, vaikka sanoisi että ne eivät sovi. 

Vierailija
40/50 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukkaa ei kukaan gynekologi tai muukaan lääkäri rupea asettamaan, jos asiasta ei ole potilaan kanssa täyttä yksimielisyyttä. Tarina "telineissä karjumisesta" ei tunnu uskottavalta.