Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lasten isän vanhemmat kutsuttava hautajaisiin?

Vierailija
04.06.2024 |

Heillä ei ehkä ollut mitkään niin parhaat suhteet keskenään. Mutta onko hautajaiset kuitenkin sellainen tilaisuus? Meille olisi ok myös pitää ihan omalla porukalla.

Kommentit (202)

Vierailija
161/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalinen oikeus on olemassa. Mitään lakiin kirjattua oikeutta ei ole.

Kyse on inhimillisyydestä.

Vierailija
162/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedätkö mikä on vainajan toive? Jos se on tiedossa niin sillä mennään. Isäni toive oli että ei hautajaisia ollenkaan ja polttohautaus. Hän ei kuulunut kirkkoon niin tämä oli mahdollista. Äitini taas oli perinteinen ihminen ja hän halusi perinteiset hautajaiset ja hän suunnitteli itse kaiken valmiiksi jo ajoissa kun oli vielä terve. Tällä mentiin ja hautajaisissa oli yli 100 ihmistä. Itse olen eronnut kirkosta juurikin sen takia että minäkään en halua hautajaisia. Joten suoraan uuniin vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tiedätkö mikä on vainajan toive? Jos se on tiedossa niin sillä mennään. Isäni toive oli että ei hautajaisia ollenkaan ja polttohautaus. Hän ei kuulunut kirkkoon niin tämä oli mahdollista. Äitini taas oli perinteinen ihminen ja hän halusi perinteiset hautajaiset ja hän suunnitteli itse kaiken valmiiksi jo ajoissa kun oli vielä terve. Tällä mentiin ja hautajaisissa oli yli 100 ihmistä. Itse olen eronnut kirkosta juurikin sen takia että minäkään en halua hautajaisia. Joten suoraan uuniin vaan.

Miksi et halua hautajaisia?

Vierailija
164/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääliö.

Puhuu omasta aviomiehestään ja lastensa isästä.

Eikä kutsu appivanhempiaan poikansa hautajaisiin.

Vika löytyy tasan tarkkaan tämän kesken peilistä.

Kaikenlaista se j.u.m.a.l.a. maanpällään elättää.

Kun on hänen aika, niin toivottavasti muksut antaa seurakunnan tehtäväksi romuttaa hänet, eivätkä edes itse osallistu siihen milläänlailla.

Jos se poika ei ole vanhempiaan elävänä kiinnostanut, ei leskellään ole minkäännäköistä velvollisuutta heitä palvella.

Miksi toistat tätä samaa? Kyse ei ole mistään palvelemisesta, vaan siitä, että vainajan vanhemmilla on oikeus osallistua hautajaisiin. Vanhemmat ovat lähiomaisia.

Siinä ei paina kenenkään muun mielipide siitä, olivatko vanhemmat ja lapsi riittävän läh

Itseasiassa ei ole olemassa mitään sellaista oikeutta että vanhemmat saisi osallistua aikuisen poikansa jolla on jo oma perhe hautajaisiin.

Onhan se ehkä joidenkin vanhempien vaikea käsittää että he eivät ole poikansa lähimpiä omaisia.

Vierailija
165/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kirkkoon kuuluvalle ole mikään pakko pitää hautajaisia 😂

Vierailija
166/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kutsua. Isä kuoli kun olin lapsi ja hautajaisissa oli vain minä, äitipuoli, siskoni sekä isän veli ja paras ystävä. Myös tuhkien sirottelu hoidettiin samalla porukalla. Isän vanhempia ja siskoa ei kutsuttu.

Vierailija
167/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan ei ole kutsua ketään, ja jos aiotte pitää hautajaiset niin että vain sinä ja lapset olette paikalla, se on vielä ok vaikkakin omituista. Oman perheen ulkopuolisista omat vanhemmat ovat ehdottomasti ensimmäisiä kutsuttavia, ellei välit ole jostain hyvästä syystä kokonaan poikki.

Paitsi että vanhemmat eivät ole perheen ulkopuolisia.

Ovat juridisesti.

Pojan oma perhe on vaimo/mies ja lapset.

Mistäs kohtaa lakikirjaa tämä perheen määritelmä löytyy?

Läpäisevä periaate kautta perhe- ja jäämistöoikeuden. Huoltovelvollisuus on alenevia polvia (jälkeläisiä) kohtaan, ei yleneviä (vanhempia). Rintaperillisiä ovat alenevat polvet, eivät ylenevät. Jne. 

Vierailija
168/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laki sanoo hautajaisten järjestämisestä? 

Siellä ei taideta määritellä sitä, kuka hautajaiset järjestää. Eli vainajan vanhemmat voivat järjestää hautajaiset ja jättää lesken kutsumatta.

Vierailija
169/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan ei ole kutsua ketään, ja jos aiotte pitää hautajaiset niin että vain sinä ja lapset olette paikalla, se on vielä ok vaikkakin omituista. Oman perheen ulkopuolisista omat vanhemmat ovat ehdottomasti ensimmäisiä kutsuttavia, ellei välit ole jostain hyvästä syystä kokonaan poikki.

Paitsi että vanhemmat eivät ole perheen ulkopuolisia.

Ovat juridisesti.

Pojan oma perhe on vaimo/mies ja lapset.

Mistäs kohtaa lakikirjaa tämä perheen määritelmä löytyy?

Läpäisevä periaate kautta perhe- ja jäämistöoikeuden. Huoltovelvollisuus on alenevia polvia (jälkeläisiä) kohtaan, ei yleneviä (vanhempia). Rintaperillisiä ovat alenevat p

Nyt ei ole kyse huoltovelvollisuudesta eikä perimisestä.

Vierailija
170/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kirkkoon kuuluvalle pakko pitää siunaustilaisuus ellei seurakunnan kirkkoherra anna lupaa olla pitämättä. Siis varsinaisia hautajaisia ei tarvitse järjestää mutta kirkkoon kuuluva siunataan haudan lepoon.

Vierailija
171/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moraalinen oikeus on olemassa. Mitään lakiin kirjattua oikeutta ei ole.

Kyse on inhimillisyydestä.

Ei ole mitään moraalista velvollisuutta kutsua ihmisiä, joiden kanssa vainaja ei ole ollut edes tekemisissä. Inhimillisyyshän puuttuu koko ihmissuhteestakin jo lähtökohtaisesit.

Vierailija
172/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei taideta määritellä sitä, kuka hautajaiset järjestää. Eli vainajan vanhemmat voivat järjestää hautajaiset ja jättää lesken kutsumatta.

Ei voi, se vainaja kun luovutetaan leskelle. Ei lesken tarvitse edes infota, että miehensä on kuollut.

Vierailija
173/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi, koska eivät ole lähimpiä omaisia. Hautauslupa annetaan vain lähimmille omaisille. Ei muiden asioihin sekaantuville ihmisille.

Vierailija
174/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän siinä vaiheessa tiedosta, onko hautajaisia vai ei.

Hautajaisethan on läheisiä varten, ei vainajaa.

Vierailija
175/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mietti, että haluaisitko sinä olla hautaamassa omaa lastasi?

Olisiko sinulle ok, että lapsesi puoliso ja lapsenlapsesi hautaisivat lapsesi ilman sinua?

Vierailija
176/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mietti, että haluaisitko sinä olla hautaamassa omaa lastasi?

Olisiko sinulle ok, että lapsesi puoliso ja lapsenlapsesi hautaisivat lapsesi ilman sinua?

No jos ap ei ole ollut edes tekemisissä lapsensa tai tämän lasten kanssa, niin eiköhän siitä jo näe, että tuskin sinne hautajaisiinkaan tarvitaan.

Vierailija
177/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vainajan vanhemmat kutsutaan hautajaisiin.

Käykö lesken mielessä miten miehensä olisi halunnut meneteltävän, jättikö vainaja eläessään tahdon ettei vanhempiaan saa kutsua ?

Vierailija
178/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän siinä vaiheessa tiedosta, onko hautajaisia vai ei.

Hautajaisethan on läheisiä varten, ei vainajaa.

Lisään vielä, että tietenkään niitä ei ole mikään pakko pitää.

Vierailija
179/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät voi, koska eivät ole lähimpiä omaisia. Hautauslupa annetaan vain lähimmille omaisille. Ei muiden asioihin sekaantuville ihmisille.

Vanhemmat ovat lähimpiä omaisia.

Vierailija
180/202 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat lähimpiä omaisia.

Eivät ole, vaan vainajan perhe eli leski ja lapset ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme