Lääkäri ei kertonut raudanpuutteen oireita
Minulla on alhainen hemoglobiini, minkä takia sain lääkäriltä yksiselitteisen käskyn syödä rautalisää. Olin vastahakoinen tämän suhteen, koska minulla ei tietääkseni ollut raudanpuutteen oireita, joten kiinnitin vain paremmin huomiota ruokavaliooni ja ajattelin vaivan hoituvan tällä pois. Runsaat kuukautiset minulla on, eikä lääkäri niistäkään kysellyt mitään tai antanut kommenttia.
Sattumalta muun terveystarkastuksen yhteydessä aloin sitten eräälle hoitajalle selostamaan pitkää oirelistaani, johon kuuluu mm. nivelsäryt ja lihasten voimattomuus. Hoitaja sitten kertoi, että nämä kaikki oireet liittyvät hyvin selkeästi alhaiseen hemoglobiiniin. Ihmetteltiin siinä sitten yhdessä, miksi lääkäri ei kysynyt minulta mitään oireita! Onko muilla ollut tämmöistä? Tämä hoitaja myös osasi kertoa, ettei raudanpuute vain korjaannu yhtäkkiä, vaan siinäkin voi mennä jopa neljä kuukautta tai yksi vuosi, vaikka käyttäisi ihan purkista saatavaa rautalisää. Ferritiiniarvoja minulta ei ole mitattu, mutta hoitaja arveli niidenkin olevan alhaiset, koska minulla on vaivana about kaikki asiat mitä alhainen hemoglobiini voi aiheuttaa ja oireet ovat kestäneet jo yli puoli vuotta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mäkin olin vaan masentunut lääkärin mukaan kun ferritiini oli 22 ja hemoglobiini laski 147-120 kahdessa viikossa...aloin itse syödä rautalisää. Raudanpuutteella kun ei tehdä lääkejäteille voittoa!
Miksi ruoka ei kelpaa?
Kelpaa mut ei sillä anemiaa hoideta.
Miksi sitten monipuolisesti syövillä suurella enemmistöllä on normaalit rautavarastot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen raudanpuutteeseen on hyvä hoito: ruoka.
Ei riitä. Minulla oli hyvä hb ennen kuin sairastuin leukemiaan.
Ok, ymmärrätkö olla nyt syömättä sokeria tuon sairautesi vuoksi?
Raudanpuutteeseen se ei auta, mutta on aiheellista syöpäsolujen kasvun minimoimiseksi.
Ap täällä.
Olisin toki lääkärikäynnin jälkeen voinut heti alkaa selvittämään alhaista hemoglobiinia ja sen seurauksia, mutta lääkäri tuon "diagnoosin" antoi minulle todella niin ohimennen tai jotenkin olankohautuksella. Kerroin runsaista kuukautisista ja niihin ei tarjottu mitään apua. Hormonaalinen hoito on omalta osaltani poissuljettu, minkä arvasinkin johtavan siihen että lääkäri nostaa kädet pystyyn.
Olen nuorempana saanut terveydenhoitajalta samaisen kehotuksen syödä rautalisää kuukautisten takia ja sitä asiaa ei sen koommin ikinä käsitelty. Niinpä nyttenkin oletin, että ei ole niin tärkeää syönkö rautalisää, koska lääkäri ei edes vaivautunut kirjoittamaan asiasta omakantaan ja hän ei itse ottanut kantaa edes raudan annostukseen. Apteekissa kuulemma neuvotaan rautalisän käytön kanssa.
Syön monipuolisesti, aika paljon lihaa sekä erilaisia kasviksia ja hedelmiä. Rautalisän kanssa pitää hoitajan mukaan huolehtia, ettei kulauta esim kahvilla sitä tablettia alas aamulla, vaan pitää oikeasti miettiä mihin aikaan ottaa rautatabletin ja sen mukaan ruokavalio suunnitella että raudan imeytyminen ei häiriinny mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Olisin toki lääkärikäynnin jälkeen voinut heti alkaa selvittämään alhaista hemoglobiinia ja sen seurauksia, mutta lääkäri tuon "diagnoosin" antoi minulle todella niin ohimennen tai jotenkin olankohautuksella. Kerroin runsaista kuukautisista ja niihin ei tarjottu mitään apua. Hormonaalinen hoito on omalta osaltani poissuljettu, minkä arvasinkin johtavan siihen että lääkäri nostaa kädet pystyyn.
Olen nuorempana saanut terveydenhoitajalta samaisen kehotuksen syödä rautalisää kuukautisten takia ja sitä asiaa ei sen koommin ikinä käsitelty. Niinpä nyttenkin oletin, että ei ole niin tärkeää syönkö rautalisää, koska lääkäri ei edes vaivautunut kirjoittamaan asiasta omakantaan ja hän ei itse ottanut kantaa edes raudan annostukseen. Apteekissa kuulemma neuvotaan rautalisän käytön kanssa.
Syön monipuolisesti, aika paljon lihaa sekä erilaisia kasviksia ja hedelmiä. Rautalisän kanssa pitää hoitajan mukaa
Edelleenkään et halua syömisten kanssa hoitaa vaivaasi. Ok.
"Monipuolinen" ei ole sama kuin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Syön monipuolisesti, aika paljon lihaa sekä erilaisia kasviksia ja
Ap täällä (edelleen).
Ihan tuossa aloituksessa kerroin, että olen pyrkinyt kiinnittämään ruokavaliooni enemmän huomiota. En jaksa tässä nyt alkaa sen enempää perustelemaan minkälainen minulla hyvä ruokavalio on. Monipuolinen sillä, että syön säännöllisesti sekä kasvis että liharuokaa, ja on erilaisia lihoja, kaloja, kasviksia eikä todellakaan vain pelkkää jauhelihaa ja perunaa. Kaikki kasvikset ja hedelmät, mitä paikallisista marketeista löytyy, löytyvät myös minun lautaseltani. Samotein on riistaa, itse kerättyjä sieniä ja marjoja. Ei ravintolaruokia kuten pikaruokaa, ei alkoholia. Terveellinen ruokavalio, noudatan myös suosituksia.
Totta kai se korjaantuu myös pillereitä syömällä. Imeytyminen on vaan vähän parempaa ruuasta.