Lääkäri ei kertonut raudanpuutteen oireita
Minulla on alhainen hemoglobiini, minkä takia sain lääkäriltä yksiselitteisen käskyn syödä rautalisää. Olin vastahakoinen tämän suhteen, koska minulla ei tietääkseni ollut raudanpuutteen oireita, joten kiinnitin vain paremmin huomiota ruokavaliooni ja ajattelin vaivan hoituvan tällä pois. Runsaat kuukautiset minulla on, eikä lääkäri niistäkään kysellyt mitään tai antanut kommenttia.
Sattumalta muun terveystarkastuksen yhteydessä aloin sitten eräälle hoitajalle selostamaan pitkää oirelistaani, johon kuuluu mm. nivelsäryt ja lihasten voimattomuus. Hoitaja sitten kertoi, että nämä kaikki oireet liittyvät hyvin selkeästi alhaiseen hemoglobiiniin. Ihmetteltiin siinä sitten yhdessä, miksi lääkäri ei kysynyt minulta mitään oireita! Onko muilla ollut tämmöistä? Tämä hoitaja myös osasi kertoa, ettei raudanpuute vain korjaannu yhtäkkiä, vaan siinäkin voi mennä jopa neljä kuukautta tai yksi vuosi, vaikka käyttäisi ihan purkista saatavaa rautalisää. Ferritiiniarvoja minulta ei ole mitattu, mutta hoitaja arveli niidenkin olevan alhaiset, koska minulla on vaivana about kaikki asiat mitä alhainen hemoglobiini voi aiheuttaa ja oireet ovat kestäneet jo yli puoli vuotta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Siihen raudanpuutteeseen on hyvä hoito: ruoka.
Ei auta yksin. Tärkeintä on ensin hoitaa kuntoon syy minkä takia on anemia. Sitten rautalisä ja lisänä tietenkin monipuolinen ruoka, huomioiden rautalisän rajoitteet.
Et sitten itse viitsinyt asiaa enempää selvittää? Lääkäri määräsi sinulle lääkityksen ja itse päätit olla aloittamatta sitä
Ja ei se raudanpuute korjaannu rautalisää syömällä, jos ei sitä syytä korjata. Eli siis sinun tapauksessa varmaan ne runsaat kuukautiset. Niihin saa apua keltarauhashormonista, jota esim. ehkäisyvalmisteet sisältävät. Joissakin on enemmän ja joissakin vähemmän.
Lapsesta saakka raudanpuutoksesta kärsineenä (imeytymishäiriö sekä muita asiaan vaikuttavia tekijöitä) täytyy todeta, että osalla lääkäreistä on joko aika vähäinen tietämys raudanpuutoksen aiheuttamista oireista tai sitten herkästi vähätellään oireita, se on se ohje syödä rautalisää, mutta ei esimerkiksi seurantaa.
Mutta joo, menee aikaa saada korjattua tilanne vaikka lähtöasetelma on ns. normaali. Vaatii kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Siksihän aapeekin haksahti, kun luuli sen riittävän. Lääkäriä kannattaisi kuunnella. Ne tarvittavat lisäraudan määrät on sen verran suuria, että niitä ei syömällä saa, jos hb on päässyt putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten itse viitsinyt asiaa enempää selvittää? Lääkäri määräsi sinulle lääkityksen ja itse päätit olla aloittamatta sitä
Ja ei se raudanpuute korjaannu rautalisää syömällä, jos ei sitä syytä korjata. Eli siis sinun tapauksessa varmaan ne runsaat kuukautiset. Niihin saa apua keltarauhashormonista, jota esim. ehkäisyvalmisteet sisältävät. Joissakin on enemmän ja joissakin vähemmän.
Niin lääkärihän ei määrännyt ap:lle lääkitystä, vaan ravintolisää. Lääkäri jätti myös kysymättä paitsi ne oireet, myös selvittämättä ne alhaisen hemoglobiinin syyt. Joita taas usein pitää esim selvittää lääkärin kysymillä kysymyksillä tai hänen määräämillä lisäkokeilla tai reseptiläälityksellä.
Miksi syytät ap:tä lääkärin tekemistä virheistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta yksin. Tärkeintä on ensin hoitaa kuntoon syy minkä takia on anemia. Sitten rautalisä ja lisänä tietenkin monipuolinen ruoka, huomioiden rautalisän rajoitteet.
Syy on tietenkin syöty (tai syömätön) ruoka. Tärkeintä on se hoitaa kuntoon. "Monipuolinen" ei ole tae hyvästä ravinnosta.
Joo mäkin olin vaan masentunut lääkärin mukaan kun ferritiini oli 22 ja hemoglobiini laski 147-120 kahdessa viikossa...aloin itse syödä rautalisää. Raudanpuutteella kun ei tehdä lääkejäteille voittoa!
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute korjaantuu syömällä ruokaa, ei pillereitä.
Tätähän se on, kun lihansyöntiä vähennetään. Itse olen lisännyt ja hivenaineet on mallillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Siksihän aapeekin haksahti, kun luuli sen riittävän. Lääkäriä kannattaisi kuunnella. Ne tarvittavat lisäraudan määrät on sen verran suuria, että niitä ei syömällä saa, jos hb on päässyt putoamaan.
Lääkärit määräävät lääkkeitä ja pillereitä ihan kaikkiin vaivoihin.
Kyllä ruoka on se, mikä korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on tietenkin syöty (tai syömätön) ruoka. Tärkeintä on se hoitaa kuntoon. "Monipuolinen" ei ole tae hyvästä ravinnosta.
Ootko joku trolli vai muuten vaan typerä. Minun antama ohje on ainoa oikea reitti hoittaa anemiaa enkä enempää ala aiheesta kinaamaan. Ap osaa nyt vaatia oikeaa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo mäkin olin vaan masentunut lääkärin mukaan kun ferritiini oli 22 ja hemoglobiini laski 147-120 kahdessa viikossa...aloin itse syödä rautalisää. Raudanpuutteella kun ei tehdä lääkejäteille voittoa!
Miksi ruoka ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fertiili-ikäisellä naisellahan se syy on lähes aina kuukautisvuoto eli lopeta kuukautiset. Totta kai se hoito on ravinnosta tai purkista saatava rauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruoka ei kelpaa?
Kelpaa mut ei sillä anemiaa hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne saa syömällä, ellei ole jotain suolistosairautta. Ei kannata tehdä yksinkertaisista asioista monimutkaisia.
Tähän on menty. Oikea ravinto dissataan täysin. Sitten puutostiloissa syytetään lääkäriä kun ei anna lääkettä.
Sairas maailma.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä. Minulla oli hyvä hb ennen kuin sairastuin leukemiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini heittelee tuon verran ihan jo nesteytystilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruoka ei kelpaa?
Kelpaa mut ei sillä anemiaa hoideta.
Oikealla ravinnolla nimenomaan hoidetaan.