Kun äitini nukkuu, muiden täytyy olla hipihiljaa, mutta, äiti ei itse anna valveilla ollessaan muiden nukkua.
Olen töistä lomalla ja vanhempieni luona käymässä pitkästä aikaa ja minulla on näiden päivien jälkeen univaje, vaikka luulisi, että lomalla voisi nukkua.
Äitini on aina ollut sellainen, että, kun hän nukkuu niin muiden täytyy melkeinpä lopettaa myös omat puuhat ja mennä myöskin nukkumaan ja olla hipihiljaa ettei äiti heräisi ja suuttuisi, kun hänen ei anneta nukkua. Esim minä olen iltavirkku ja menen myöhemmin nukkumaan, mutta aamulla, jos muu väki haluaisi nukkua vähän pidempään kuin äiti, joka nousee klo 8 niin siitä ei tule mitään. Äiti ei varsinaisesti tule avaamaan verhoja ja komentamaan ylös, mutta käyttäytyy niin ettei nukkumisesta tule enää mitään. Puuhaa omia juttujaan, kolistelee, saattaa alkaa imuroimaan, huudattaa telkkaria jne. Joskus, jos hälle saattaa tulla jotain asiaa niin paukkaa vain huoneeseen pälättämään johon toinen herää, että mitä ihmettä.
Olen aina miettinyt mistä tällainen käytös johtuu? Ajattelin jo tänään ennen aikojani lähteä takaisin kotiin, yksinkertaisesti siksi, että haluan nukkua!
Kommentit (27)
Ai näitä unta terrorisoivia äitiä on muillakin? Omasta lapsuudesta muistan sen, että koskaan ei saanut nukkua. Ei ikinä. Nyt en sitten ole enää koskaan ollut yötä vanhemmillani aikuisiällä sillä haluan nukkua vapaillani rauhassa.
Minä hinku kaikilla 50/60 luvulla syntyneillä on alkaa meluta aamuseiskalta niin ettei kukaan saa nukuttua?!
Vierailija kirjoitti:
A) olet vanhempiesi luona KYLÄSSÄ
B) klo 8 ei todellakaan ole varhainen aika olla hereillä
C) kasva aikuiseksi
En ole ap enkä tiedä hänen ikäänsä, mutta olen 50 vuotias jo ja jos joku herättää minut ilman kunnon syytä klo 8 aamulla,saa katsoa ja kuunella koko päivän pirun kiukkuista akkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä hinku kaikilla 50/60 luvulla syntyneillä on alkaa meluta aamuseiskalta niin ettei kukaan saa nukuttua?!
Mun appiporukat herää aina viideltä :D
No tällä 70-luvulla syntyneellä on sellainen pikkuinen hinku että töihin pitää mennä. Muistellaanpa tätä sitten yhdessä kun sinullakin on työ ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
C) kasva aikuiseksi
Anna, kun arvaan: olet tällainen itsekäs ja omahyväinen minäminä ihminen, joka ei anna muiden nukkua, mutta kokee oikeudeksensa saada itse nukkua rauhassa, kun on ensin itse aiemmin pitänyt muuta porukkaa valveilla toiminnallaan?
Miksi, oi miksi, te tästä kärsivät ette sitten suutu samalla mitalla äideillenne takaisin? Saattahaan se äiti toki mielensä pahoittaa, mutta jos on muuten normaali, niin leppyy kyllä omalle lapselleen.
Meilläkin äiti aina syyllisti nukkumisesta. Illalla ei saanut mennä kummallisen aikaisin nukkumaan. Se oli merkki siitä että jokin on vialla, kuka nyt niin aikaisin nukkuisi. Sama juttu päiväunissa, ne oli myös merkki siitä että jokin oli pielessä.
Aamulla pitkään nukkuminen oli kaamea synti. Äiti herätti väkisin hakkaamalla kattoa alakerrassa.
Kun muutin pois kotoa mulla oli tän takia vuosia unihäiriötä enkä vieläkään nelikymppisenä pysty nukkumaan päiväunia. Ahdistaa liikaa.
Olen kärsinyt unettomuudesta, ja sukulaisissa minua saatetaan tulla lomilla aamulla herättämään, kun "sinähän et nuku aamuisin".
Ei paljon naurata, jos kerrankin olisi saanut unta.
Jotkut on itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
No tällä 70-luvulla syntyneellä on sellainen pikkuinen hinku että töihin pitää mennä. Muistellaanpa tätä sitten yhdessä kun sinullakin on työ ja lapsia.
En ole ap, mutta olen työssäkäyvä äiti ja annan lapseni nukkua lomilla niin pitkään kuin tarve on ja nukun itsekin.
T. Iltavirkku täti
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin äiti aina syyllisti nukkumisesta. Illalla ei saanut mennä kummallisen aikaisin nukkumaan. Se oli merkki siitä että jokin on vialla, kuka nyt niin aikaisin nukkuisi. Sama juttu päiväunissa, ne oli myös merkki siitä että jokin oli pielessä.
Aamulla pitkään nukkuminen oli kaamea synti. Äiti herätti väkisin hakkaamalla kattoa alakerrassa.
Kun muutin pois kotoa mulla oli tän takia vuosia unihäiriötä enkä vieläkään nelikymppisenä pysty nukkumaan päiväunia. Ahdistaa liikaa.
kannattaa laittaa päikkäreille jotakin rentouttavaa unimusiikkia taustalle, löytyy youtubesta ja varmaan spotifystakin. Kyllä se kroppa ja mieli oppii jossakin vaihessa rentoutumaan vaikkei kerrasta onnistuisikin. Eikä kannata ottaa tavoitteeksi että nukahtaa vain lepäilee silmät kiinni, nukahtaminen saattaa tulla kaupan päälle.
Itselläni kanssa oli terrorisoiva äiti ja pitkälle aikuisuuteen meni että opetteli vain laiskottelemaan hyvällä omalla tunnolla. Se ei tarkoita että koko ajan laiskottelisi menemään, mutta sai sen pirun pois siitä takaraivosta että joka hiton sekunti pitää olla tarpeellinen jollekin tai tosi tarpeellisesti käytetty. sitten ihmetellään kun leikkaa kunnolla kiinni jossakin vaiheessa kun ei ole opetettu rentoutumaan lapsena.
Juu, kannattaa lähteä kotiin, ja kertoa että pakko saada nukuttua kunnolla, ja täällä se ei onnistu.
Tuo johtuu ihan siitä, että ei ymmärretä, eikä edes haluta ymmärtää, että ihmiset on erilaisia, vaan oma tapa olla ja elää on hänen mielestään ainoa oikea.
Se oli se, mitä nyt naapuritkin ajattelee, ikäkausiporukka, joka terrorisoi.
Ikkunaverhot piti saada auki tarpeeksi aikaisin, ettei vaan naapurit luule, että täällä maataan vielä. Jopas se olisi ollut suuri synti ja häpeä, hui kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
C) kasva aikuiseksi
Mä itse olen aamuvirkku, mutta todellakin annan toisten nukkua rauhassa, jos heillä on erilainen päivärytmi kuin itselläni. Myös siis omassa kodissani vieraisilla olevan täysi-ikäisen lapseni.
Miksi menet vanhempiesi luo nukkumaan. Nuku kotona.
Itse olen aina tehnyt vuorotyötä ja yövuoroja aika paljonkin. Aina kuitenkin olen pystynyt nukkumaan ja sanonut perheelle, että normaalia elämää saa olla vaikka nukunkin. Ainoa kielto on ollut se, että vieraita ja lasten kavereita ei ole saanut tuoda kotiin minun nukkuessa.
Menit sinne, vaikka tiesit, että toimii näin. Just. Mitä tuota miettii, että miksi niin tekee, jos kerran ei siitä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Sun äidillä ei kyllä ole kaikki muumit kanootissa...
Mun lapseni toiseen kotiin muutti nainen joka on kieltänyt suihkussa käymisen tai mikroaaltouunin käyttämisen silloin kun hän haluaa nukkua (arkisin klo 22-08:30). Kumpikaan ei ole makuuhuoneen vieressä, ei suihku eikä keittiö.
Lapseni isä nukkuu sohvalla koska rouva kuorsaa niin kovaäänisesti.
Naurattaa oikeasti :D niin taitaa tuota teiniäkin huvittaa, sanoo isäänsä p*lluksi.
Mä en edes mene äidille yöksi. Enkä paljon minnekään muuallekaan, kun en osaa nukkua kuin omassa sängyssä. Aina meni valvoessa 1-2 yötä vieraassa paikassa ja sitten iski migreeni vielä päälle unettomuudesta.
C) kasva aikuiseksi