Mistä näistä pahoittaisit mielesi, vai pahoitanko turhaan?
Mistä näistä pahoittaisitte mielenne, jos mies sanoisi tämän teille vajaan vuoden tuttavuuden jälkeen? Mietin siis, olenko vain liian epävarma itsestäni, vai onko minulla "oikeus" tuntea pahaa mieltä seuraavista asioista, joita mies on minulle sanonut. Olen 50 vuotias, mies 58.
Tuntuu, etten millään pääse näistä yli. Ehkä pitäisi?
Sanottu:
Olet vanhin nainen, jota olen koskaan pannut.
Kun aloin olla kanssasi, vanhenin 20 vuotta.
Sulla on ryppyjä tässä/tässä (näyttää), mutta eivät ne haittaa, kun rakastan sinua niin paljon.
Sulla on hiukset harventuneet. Kasvata pitkät hiukset.
Me ollaan molemmat tällaisia lihavia (mies todella ylipainoinen, itsellä lievä ylipaino)
Miksi et laihduta 20 kg? (kun puhuin, että voisin yrittää vähitellen laihduttaa vajaat 10 kg)
Kaikki eksäni ovat olleet aika rimpuloita
Sulla on tuollainen perunanenä
Sinulla on silmäpussit
Sulla on vanhan näköiset kädet, ihanat
Ja mitä kaunista hän on sanonut minulle?
Joskus:
Olet kaunis
Sinulla on kaunis hymy
Hyvät hampaat
Siinä kaikki. Ennen tätä suhdetta pidin ulkonäöstäni. Nyt näen vain vikani. Muuten on kyllä hellyyttä jne. mutta mies on töksäyttelijä. En saa näitä mielestäni.
Kommentit (46)
Vanhukset on törppöjä. Niiltä puuttuu suodatuskyky siitä mitä tulee ulos suusta, vähän niinkuin teineilläkin.
Se että puhuu negatiiviseen sävyyn oman kumppanin tai perheenjäsenen ulkonäöstä kertoo siitä että kasvatus on mennyt pieleen.
Ai kamala 😂 Minä en edes alentuisi tuollaiseen ukkoon.
Mies on ilkeä tahallaan. Kukaan ei ole niin tyhmä 58-vuotiaana, että luulee tuollaisen puheen olevan sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni noista asioista pitää paikkaansa kohdallani.
Kenen 50+ kohdalla ei pitäisi. Mikä ihme se sitten on. Vai sanoiko ap olevansa kakskymppinen?
Miksi pitäisi roikkua suhteessa jossa ei ole onnellinen tai edes tyytyväinen elämäänsä. Voit vielä löytää paremman miehen. Nykyinen ei taida korjata tapojaan.
Totta, en kuvittelekaan, että olen parikymppinen tai edes nelikymppinen. Pointti on siinä, että ennen pystyin elämään "vikoineni", enkä ollut edes miettinyt niistä osaa juurikaan, mutta nyt näen ainoastaan ne ja tunnen olevani vanha ja ruma. Mitä siis ilmeisesti olenkin. Tämä on inhottava tunne.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun tulee tuollainen kommentti, sano hänelle, että hän saa sinut tuntemaan itsesi vanhaksi ja rumaksi. Ehkä hän sitten ajattelee asiaa.
No ei todellakaan, vaan hän sanoo, että toteaa vain tosiasioita. Ja niinhän se oikeastaan onkin. Seuraavaksi sanoo, että ikävä ettet kestä kuulla totuutta itsestäsi.
Ja sitä paitsi, on hyvä että sanoo ääneen sen mitä oikeasti ajattelee, mitä pyörittelee mielessään. Olisiko sinusta muka parempi, että ukko lepertelee kohteliaisuuksia, vaikka oikeasti ajattelee ihan muuta! Hyvää ukossa on rehellisyys. Huonoa on typeryys ja kyvyttömyys itsereflektointiin. Minulla oli hetken samantyyppinen miesystävä. Kovasti itki (kirjaimellisesti!) perääni, kun lähdin. Mutta sanoi myös, että nyt kun on saanut olla keskenään, ei ole tarvinnut kaljoitella siinä määrin kuin (ahdistuksissaan) silloin teki, kun elimme yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset on törppöjä. Niiltä puuttuu suodatuskyky siitä mitä tulee ulos suusta, vähän niinkuin teineilläkin.
Se että puhuu negatiiviseen sävyyn oman kumppanin tai perheenjäsenen ulkonäöstä kertoo siitä että kasvatus on mennyt pieleen.
58 v ei ole vanhus. Minkäikäinen tahansa voi olla juntti, itsekäs typerys. Tod näk tämän henkilön lapsuudenkodissa on ollut tämmöinen tapa olla ja kommunikoida. Ukko ei vaikuta mitenkään älykkäältä ja suhteensa naisiinon esineellistävä. Itse en edes rupeaisi suhteeseen sellaisen kanssa, joka puhuu panemisistaan [erityisesti nuorempien(!) naisten kanssa]. Mutta minä olenkin hoikka ja kouluttautunut, fiksu nainen, joka pysyy sinkkuna ellei tapaa ihmismäistä, arvostavaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on ilkeä tahallaan. Kukaan ei ole niin tyhmä 58-vuotiaana, että luulee tuollaisen puheen olevan sopivaa.
Kyse ei ole tuosta. Mies ei yksinkertaisesti tiedosta realiteetteja. Hänelle ap on itsensä jatke, eri erillinen, itsenäinen persoona. Ja itselleen mies on täysin sokea; lihavuus, käytöstavat, rajojen kunnioittaminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole tuosta. Mies ei yksinkertaisesti tiedosta realiteetteja. Hänelle ap on itsensä jatke, eri erillinen, itsenäinen persoona. Ja itselleen mies on täysin sokea; lihavuus, käytöstavat, rajojen kunnioittaminen jne.
KirotusVire: ... EI erillinen
AP, loukkaannut ihan syystä. Yksi tuollainen kommentti suhteen aikana saattaisi mennä vielä olla anteeksi annettavissa, mutta noita on tullut noin paljon ja yhdessä vuodessa!
Haluatko sä kuunnella noita kommentteja loppuelämäsi ja voida huonosti?
Voit toki yrittää vielä vääntää miehelle rautalangasta, että noin ei sovi puhua. Kokeile vaikka kommentoida hänen ulkonäköään samalla tavalla, ehkä tajuaa. Mutta jos hän ei tajua, niin pahalta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa itkettää nämä kommentit, koska ne vahvistavat sitä, etten pahoita mieltäni turhasta. Olen sanonut miehelle, että en halua tällaista kuulla ja hän on pahoillaan, mutta vetoaa "huonoon huumoriin".
Typerää on myös se, että miehessä on oikeasti valtavasti hyvää - ja sekin, että olen ihan fiksu ihminen itse. On vain niin yllättävää, että olen yhtäkkiä tällaisessa tilanteessa, että joudun epäilemään, onko minulla vain huono huumorintaju, kun en pääse yli näistä.
Ja sitten tuo mekaniikka, että tavallaan "kehumalla loukataan", että osoitetaan rypyt ja muut ja sitten sanotaan, että ne ovat ihania tai eivät ainakaan haittaa.
AP
Ap, kauanko olette eläneet arkea yhdessä? Mies ottaa sinut itsestäänselvyytenä, ei kunnioita erillisyyttäsi, rajojasi. Ei mene huumorin piikkiin tuommoinen hölmöys. Sano ukolle, että nyt pitää tehdä ryhtiliike tai se on gudbai.
Ei tuo ole asiallista. Mutta jos miehessä on mielestäsi hyviä puolia, niin voit antaa vielä mahdollisuuden hänelle mutta se edellyttää että olet valmis unohtamaan nuo jos käytös paranee.
Seuraavan kerran jos mies sanoo jotain mitä ei miellytä, niin topakasti vaan hanttiin. Vedä pieni (sanallinen) raivari päälle, niin että ukko pelästyy.. Nyt jumankauta riittää tuollainen, jos et aikuinen mies ala käyttäytyä niin tuossa on ovi, osaatko mennä siitä itse vai tarvitko taluttajaa. Seisot siinä justiinana kädet lanteilla ja annat ymmärtää että tarkoitat mitä sanot. Ja se ukko ulos jäähylle. Sitten katsot että oliko se siinä vai ottiko opikseen. Voitat joka tapauksessa.
Tolleenhan ne alkopojat yrittää. Kääntää huomion oikeaan suuntaan.
AP tässä. Olen siis sanonut asiasta ja mies on pahoitellut. Samaa asiaa hän ei olekaan sitten enää sanonut, mutta uusia tuntuu löytyvän aina. Harmittaa, kun en pysty ohittamaan näitä, vaan vaikuttavat itsetuntoon. Mietin, että tuollaisena hän näkee minut, vanhana ja vastenmielisenä.
En siis ole vain niellyt sanoja. Mutta sekin tuntuu nöyryyttävältä, että joutuu sanomaan, että älä sano noin. Kun sitten ajattelen, että toisenlaisessa suhteessa joku voisi nähdä minut omissa silmissään niin kauniina, että sanoisi sellaisia asioita. Tai sitten ei sanoisi mitään, mutta ei ainakaan tuollaisia.
Suutu sille ja tee selväksi, ettei sinulle puhuta noin.
Vierailija kirjoitti:
Totta, en kuvittelekaan, että olen parikymppinen tai edes nelikymppinen. Pointti on siinä, että ennen pystyin elämään "vikoineni", enkä ollut edes miettinyt niistä osaa juurikaan, mutta nyt näen ainoastaan ne ja tunnen olevani vanha ja ruma. Mitä siis ilmeisesti olenkin. Tämä on inhottava tunne.
Ai se olitkin sinä, vanha kunnon Ihmissuhdehullutrolli!
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun tulee tuollainen kommentti, sano hänelle, että hän saa sinut tuntemaan itsesi vanhaksi ja rumaksi. Ehkä hän sitten ajattelee asiaa.
Sitähän hän nimenomaan tavoittelee. Jotta ap ei lähtisi menemään vaan alkaisi pitää ukkelia jumalan lahjana.
Puhuu törppöjä, mutta miten hän kohtelee sinua? Töksäyttely voi johtua autismista, aspergerista, joku nepsy juttu. Silloin ei kannata kaikista sanomisista välittää. Kohtelu on tärkeintä, onko kiltti, huolehtiiko että sinulla on hyvä olla?
Ja läheisriippa on valmis kestämään kaikki loukkaukset.