Ethän ole suorassa auringonvalossa, koska UVI-luku on nyt yli 3
UV-säteily aiheuttaa ihosyöpää ja vanhentaa ihoa. Rusketus on oikeasti merkki vaarasta, ihosyövän esiesisasteesta, jota vastaan iho yrittää puolustautua. Varjossa UVI-luku puolittuu ja se yleensä riittää suojaksi Suomessa. Kukaan ei tiedä aurinkorasvojen haittoja, joten ainoa turvallinen tapa on siis olla varjossa, paksuissa ihon kokonaan peittävissä vaatteissa tai sisätiloissa poissa suorasta auringonvalosta. Tavalliset ikkunat eivät suodata UV-säteilyä tarpeeksi.
Vaara-aika Suomessa ulottuu toukokuusta syyskuulle noin klo 11-15 välisenä aikana.
Kommentit (24)
Auringonvalosta saa D-vitamiinia ja serotoniinia.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni uutisoitiin taannoin, että nuorten naisten ihosyöpätapaukset ovat olleet nousussa liiallisen auringonottamisen seurauksena.
Linkki?
Kyllä olen. Mikään ei tunnu paremmalta 11 kuukauden lonkerokelien jälkeen kun auringonlämpö iholla.
Voi ei. Kuollaan kaikki. Pysytään sisällä, kurkitaan verhojen raosta ja palstaillaan niin maailma pelastuu.
Aion olla suorassa auringonvalossa aina kun huvittaa. Enkä käytä aurinkorasvoja, niissä on omat haittansa myös. Itse olen onneksi sitä tumminta kantasuomalaisilla esiintyvää ihotyyppiä, joten en pala käytännössä koskaan, eikä ihosyöpäriskikään ole ollenkaan niin iso kuin niillä herkimmillä tyypeillä. On se riski toki kaikilla olemassa, mutta sellaista elämä on, aina on riskejä eikä voi elää ollenkaan jos niitä kaikkia alkaa pelkäämään. Johonkin me jokainen kuollaan kumminkin. Ihon vanheneminen - no, ikää 50 eikä mun iho näytä ollenkaan ikäisekseni vanhalta, vaikken ole varmaan eläissäni käyttänyt aurinkovoiteita tai välttänyt aurinkoa. Eikä mun äitikään näytä ikäisekseen vanhalta, vaikka kasikymppisenä on niitä jotka nuorena oikein paahti itseään pavunruskeiksi joka kesä ja solariumissa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni uutisoitiin taannoin, että nuorten naisten ihosyöpätapaukset ovat olleet nousussa liiallisen auringonottamisen seurauksena.
Jenkkien pyllyreikäni on silmäni tutkimus, ja suurin riski solarium ja naiskromosomi.
Outoo et Suomessa aurinko tappaa kaikki valtamedian mukaan
Vaikka maailmalla on valtioita missä aurinko paistaa kokoajan ja on kuuma, siel ei kukaan kuole eikä niil oo mitää ongelmia
En ole. Ulkoilen vasta illalla. Leukemialääkitykseni altistaa ihosyöville.
Peli on jo menetty. Iho muistaa jopa yli 40-vuotta vanhoja asioita. Jos paloit lapsena paluuta ei enää ole.
En oo suorassa, oon vaakatasossa.
Tänään uvi-säteily 5 n. klo 15 asti, 4 klo 16 asti, 3 klo 17 asti - vasta sitten mennään vihreälle.
Kaveri sai just tulokset viattoman näköisestä luomestaan: melanooman esiaste, mutta syöpäsolut eivät onneksi olleet lähteneet vielä leviämään.
Epäilkää luomianne!
Vierailija kirjoitti:
Outoo et Suomessa aurinko tappaa kaikki valtamedian mukaan
Vaikka maailmalla on valtioita missä aurinko paistaa kokoajan ja on kuuma, siel ei kukaan kuole eikä niil oo mitää ongelmia
Ai tosissasiko meinaat, että kukaan ei kuole (ihosyöpiin) aurinkoisemmissa valtioissa? 😃
Toki sellaisissa maissa yleensä pukeudutaan peittävästi.
Me olemme valkoisia juuri siksi, että saisimme enemmän hyötyä auringonvalosta. Iho on kuin biologinen aurinkopaneeli.
Kyllä oot viisas.... Ensimmäisen kerran kuulin... 😄😄😖😄😄😄
Taidankin lähteä ulos ekaa kertaa tälle päivää tämän innoittamana. Täytyyhän ne luonnon d-vitamiinit varastoida talvelle ja hoitaa psoriasista, joka paranee jostain syystä saadessaan aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
En oo suorassa, oon vaakatasossa.
Sama.. Käännyn välillä kuselle.
Muistaakseni luin että tummeli o hvvee..
Y
Melkein hulvatonta miten näillä leveysasteilla jotkut on niin hysteerisiä auringonvalon suhteen. :D Ensin kykitään kuukausitolkulla pimeässä, ja kun aurinko vihdoin muutaman viikon aikana näyttäytyy niin HÄLYTYS! KAIKKI VARJOON ETTEI VAAN IHO SAA LUONNOLLISTA D-VITAMIINIA JA ILOA ELÄMÄÄNSÄ!
Vierailija kirjoitti:
Taidankin lähteä ulos ekaa kertaa tälle päivää tämän innoittamana. Täytyyhän ne luonnon d-vitamiinit varastoida talvelle ja hoitaa psoriasista, joka paranee jostain syystä saadessaan aurinkoa.
Ikävä kyllä ne varastot ei riitä kuin syksyyn, sitten pitää taas ottaa purkista deet jos meinaa että sitä on elimistössä tarpeeksi.