Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän tilanne huolestuttaa todella paljon

Vierailija
03.06.2024 |

Ystäväni on raskaana miehelleen, joka sairastaa skitsofreniaa. Mies ei käytä lääkkeitä ja naiselle se on ihan okei. Tai oikeastaan ystäväni haluaa miehen olevan ilman lääkkeitä, jotta hän olisi romanttisempi. Vaikka luonnollisesti hänelle olisi lääkitys. Mies joutuu jatkuvasti sairaalaan ja nämä jaksot ovat alkaneet nyt tiivistymään. Hän on ollut psykoosissa, uhannut tappaa itsensä ja niin edelleen. Silti ystäväni haluaa olla miehen kanssa, eikä nää siinä ongelmaa, että mies kasvattaisi lasta henkisesti sairaana. 

Olen huolissani. Olen yrittänyt auttaa monesti, mutta tuntuu, että kummallakaan ei ole järkeä päässä. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu. Sen voi tehdä vaikka vauva ei olisi vielä syntynyt.

Jos tarinasi on keksitty tai liioittelet, niin sitten älä tee mitään.

No en tiedä kirjoitinko liioittelevaan tyyliin, mutta itse sanoisin, että pikemminkin kaunistelematta. Jätin nimittäin monta liian tunnistettavaa ja surullista asiaa kertomatta.

Ap

Vierailija
22/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että miehen kaltaiselle tapaukselle lääkitys annettaisiin pitkävaikutteisena injektiona, kun ei itse itseään hoida ja jatkuvasti ramppaa sen vuoksi osastolla.

Annettaisiin? Ei siihen voi pakottaa kuin osastohoidossa.

Siellähän se mies on rampannut enenevissä määrin

Sairaalassa mies yleensä lupaa käyttävänsä lääkkeitä, jotta pääsisi pois. Mutta ei sitten käytäkään ja vetoaa myös sivuvaikutuksiin. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lasu. Sen voi tehdä vaikka vauva ei olisi vielä syntynyt.

Jos tarinasi on keksitty tai liioittelet, niin sitten älä tee mitään.

No en tiedä kirjoitinko liioittelevaan tyyliin, mutta itse sanoisin, että pikemminkin kaunistelematta. Jätin nimittäin monta liian tunnistettavaa ja surullista asiaa kertomatta.

Ap

Korjaan, että pikemminkin kirjoitin kaunistellen heidän tilanteesta. 

Ap

Vierailija
24/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko puhunut ystävällesi tästä huolestasi? Vai miksi täällä palstalla siitä kirjoittelet?

Vierailija
25/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno systeemi kertakaikkiaan. No sitten vankimielisairaalassa hoidetaan kunnolla ellei sitten itseään lahtaa romanttinen mies psykoosipäissään. Ei kyllä tulevalla äidilläkään ihan kaikki kotona ole.

Vierailija
26/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte te hölmöjä 😂 Kukaan ei kirjoittaisi ystävästään noin tunnistettavasti.

Ei kukaan vähintään normaalilla älyllä kirjoittaisikaan noin tunnistettavasti, mutta sellaisia pösilöitäkin on jotka lähettelevät jopa tappouhkauksia omalla nimellään. Koskaan ei voi tietää millainen ihminen tekstin on kirjoittanut.

Vierailija
27/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kommentti siitä että ystävä ei halua miehelleen lääkkeitä koska haluaa tämän olevan romanttinen. Ihan täyttä diibadaabaa koko juttu, AP on itse lääkkeiden tarpeessa :( 

Vierailija
28/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisestakin voi tehdä huoli ilmoituksen.

Eipä siitä paljoa ollut apua. Nyt on jo edesmennyt läheinen. 

Vierailija
29/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu ainakin matalalla kynnyksellä. Tai voihan olla että kaikki menee hyvin. Valitettavasti vaikea puuttua tuollaiseen muuten.

Vierailija
30/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että miehen kaltaiselle tapaukselle lääkitys annettaisiin pitkävaikutteisena injektiona, kun ei itse itseään hoida ja jatkuvasti ramppaa sen vuoksi osastolla.

Sairaalassa mies yleensä lupaa käyttävänsä lääkkeitä, jotta pääsisi pois. Mutta ei sitten käytäkään ja vetoaa myös sivuvaikutuksiin. 

Ap

Haluan tässä kuitenkin korjata asenteita lääkkeitä käyttämättömiin. Itse ajauduin psykiatriassa lääkekierteeseen jossa pahaa oloa lääkittiin yhä uusilla mömmöillä. Olin sekavin juuri tuossa lääkekierteessä.

Kun irtaannuin siitä menetin kaksi diagnoosia (mukaanlukien psykoottisuuteen viittaavan diagnoosini) ja palautin työkykyni. Aluksi olo oli kamala kun purin lääkkeitä mutta helpotti  Menin terapiaan ja nykyään en käytä lainkaan edes alkoholia. Syön tosi terveellisesti ja voin paremmin.

Vierailija
31/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Haluan tässä kuitenkin korjata asenteita lääkkeitä käyttämättömiin. Itse ajauduin psykiatriassa lääkekierteeseen jossa pahaa oloa lääkittiin yhä uusilla mömmöillä. Olin sekavin juur

Ja sivuvaikutukset on pahoja. Miltä kuulostaisi pakkoliikkeet (koettu), seksuaalisuus täysin pois ja tunto- ja orgasmiongelmia, ihan tunteeton olo vailla mitään motivaatiota ja olo että ajatus ei kulje. Siltä minusta tuntui kun psykiatri yhdisteli rauhoittavaa ja antipsykoottia. 

Ymmärrän joidenkin halun lääkkeettömyyteen mutta usein heillä puuttuu sitren kunnollinen muu hoito tai itsehoidon taidot ja lääkkeitä puretaan miten sattuu

Vierailija
32/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee muihin ihmisiin niin ei heitä voi holhota eikä kannata kantaa muista taakkaa ja yrittää muuttaa heitä liikaa koska joksisella on oma elämänsä elettävänä. Ihmiset ei tee aina rationaalisis päätöksiä. Ainut tosi tärkeä asia mihin tuossa kiinnittää huomiota on tietenkin lspsen hyvinvointi ja jos se ei ole kunnossa, voi tehdä lastensuojeluilmoituksen. Lisäksi voi ilmaista kaverille huolen siitä että mies ei käyttäydy tavalla mitä voisi tulevalta isältä odottaa. 

Vierailija
33/37 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolle voi mitään tehdä. Miehellä on täysi oikeus elää ilman lääkkeitä niin halutessaan.

Vierailija
34/37 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Haluan tässä kuitenkin korjata asenteita lääkkeitä käyttämättömiin. Itse ajauduin psykiatriassa lääkekierteeseen jossa pahaa oloa lääkittiin yhä uusilla mömmöillä. Olin sekavin juur

Asia on erittäin yksilöllinen. Ap:n ystävän miehelle lääkkeet ovat ilmeisesti elintärkeitä.

Vierailija
35/37 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu ja huoli-ilmoitus.

Vierailija
36/37 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pariskunnan, joka ei hankkinut lasta - skitsofrenia voi periytyä. Jos lapsi jo tulossa, kyllä heidän pitäisi olla varovaisempia, ettei isä psykoosissa surmaa lasta. Kaikki on mahdollista...

Ei psykoosi välttämättä tarkoita että olisi aggressiivinen muita kohtaan. Voi esimerkiksi pelätä muita, yrittää itsem*rhaa tai puhua itsekseen. Tietenkin parempi olisi pitää lääkitys.

Vierailija
37/37 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu, jos tehdään ennakollinen lasu?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi