Ystävän tilanne huolestuttaa todella paljon
Ystäväni on raskaana miehelleen, joka sairastaa skitsofreniaa. Mies ei käytä lääkkeitä ja naiselle se on ihan okei. Tai oikeastaan ystäväni haluaa miehen olevan ilman lääkkeitä, jotta hän olisi romanttisempi. Vaikka luonnollisesti hänelle olisi lääkitys. Mies joutuu jatkuvasti sairaalaan ja nämä jaksot ovat alkaneet nyt tiivistymään. Hän on ollut psykoosissa, uhannut tappaa itsensä ja niin edelleen. Silti ystäväni haluaa olla miehen kanssa, eikä nää siinä ongelmaa, että mies kasvattaisi lasta henkisesti sairaana.
Olen huolissani. Olen yrittänyt auttaa monesti, mutta tuntuu, että kummallakaan ei ole järkeä päässä.
Kommentit (37)
Aikuisestakin voi tehdä huoli ilmoituksen.
No helppo se on sanoa ulkopuolelta neuvoja ja tuomita..
Mistä olet huolissasi? Kukaan ei ole täydellinen.
Tee lasu. Sen voi tehdä vaikka vauva ei olisi vielä syntynyt.
Jos tarinasi on keksitty tai liioittelet, niin sitten älä tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus ei nykyään merkitse mitään. Jos henkilö osaa puhua ja käydä vessassa vaikka osa ulosteesta on lattialla niin "kaikki on hyvin ja ilmoitus turha". Surettaa veljeni puolesta.
Luulisi että miehen kaltaiselle tapaukselle lääkitys annettaisiin pitkävaikutteisena injektiona, kun ei itse itseään hoida ja jatkuvasti ramppaa sen vuoksi osastolla.
Ymmärrän huolesi, eihän toi kovin lupaavalta kuulosta. Jos ystäväsi ei näe tilanteessa mitään ongelmaa, et voi oikeastaan muuta kuin olla tukena ja seurata tilannetta. Jos lapsen synnyttyä tilanne näyttää huolestuttavalta, voit tehdä lasun. Todennäköisesti tarkkailevat tilannetta jo neuvolassa, isän diagnoosit varmaan sielläkin tulee esille. Toivotaan kuitenkin, että kaikki menisi parhain päin, eikä lasuille tulisi tarvetta!
AP onko ystäväsi tietoinen että hänen miehensä on ollut psykoosissa ja uhannut tappaa itsensä? Vai oletko keksinyt tämän omasta päästäsi omien halujesi pohjalta? Onko sinulla AP tapana diagnisoida muita ja saada ohjattua toiset sairaaksi omien tarkoitusperien vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän huolesi, eihän toi kovin lupaavalta kuulosta. Jos ystäväsi ei näe tilanteessa mitään ongelmaa, et voi oikeastaan muuta kuin olla tukena ja seurata tilannetta. Jos lapsen synnyttyä tilanne näyttää huolestuttavalta, voit tehdä lasun. Todennäköisesti tarkkailevat tilannetta jo neuvolassa, isän diagnoosit varmaan sielläkin tulee esille. Toivotaan kuitenkin, että kaikki menisi parhain päin, eikä lasuille tulisi tarvetta!
Tuskin Ap tulee kuulemaan kaikesta lasuun oikeuttavista asioista ystävältään. Hän saattaa alkaa salailla niitä, kuten sellaisissa perheissä käy, joissa sairastetaan skitsofreniaa ihan tutkimustenkin valossa. He syrjäytyvät ns. perheenä.
Ootte te hölmöjä 😂 Kukaan ei kirjoittaisi ystävästään noin tunnistettavasti.
Tiedän pariskunnan, joka ei hankkinut lasta - skitsofrenia voi periytyä. Jos lapsi jo tulossa, kyllä heidän pitäisi olla varovaisempia, ettei isä psykoosissa surmaa lasta. Kaikki on mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Eipä niistä ole hyötyä. Itse olen täysin menettänyt uskoni siihen, että sairas ihminen saisi oikeasti apua.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että miehen kaltaiselle tapaukselle lääkitys annettaisiin pitkävaikutteisena injektiona, kun ei itse itseään hoida ja jatkuvasti ramppaa sen vuoksi osastolla.
Annettaisiin? Ei siihen voi pakottaa kuin osastohoidossa.
Skitsofrenia on perinnöllinen. Yritä saada ystäväsi tekemään abortti.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia on perinnöllinen. Yritä saada ystäväsi tekemään abortti.
Olet kyllä kauhea ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annettaisiin? Ei siihen voi pakottaa kuin osastohoidossa.
Siellähän se mies on rampannut enenevissä määrin
Et valitettavasti voi tehdä muuta, kuin tarjota edelleen apuasi. Olen todella pahoillani puolestasi.