Tuoreen ylioppilaan käteistalletuksen pulma!
Ylioppilaamme sai eilen odotetusti paljon käteistä lahjaksi. Ilo vaihtui tänään pieneksi ärsytykseksi, kun tajuttiin, miten hankalaa on saada käteinen tilille. Talletusautomaatti ei hyväksy S-Pankin kortteja ja S-Pankin käteistalletusajat ovat ma-pe klo 10-12. Sen ajan hän on töissä joka arkipäivä, eikä ehdi lounastauolla mihinkään pankkiin.
S-Marketin kassalla voi tallettaa enintään 200 euroa kerralla ja korkeintaan 1000 euroa kalenterikuukaudessa. Käteistä tuli enemmän, joten menisi pitkään, että saisi rahat tilille.
Voitaisiin toki kikkailla ja tallettaa rahoja minun ja miehen tilille ja siirtää ylioppilaan tilille, mutta pankilta tulee välillä tarkistuksia tililiikenteen takia. Pitäisi todistaa, mistä rahat tulivat ja miksi siirretään isoja summia lapsen tilille ja miten todistetaan, ettei tässä nyt kierretä lahjaveroja, kun omalle lapselle syydetään rahaa ilman selvityksiä.
Pitäisikö tuosta käteisestä nyt vaan ihan kokonaan luopua, kun on näin hankalaa?
Kommentit (89)
Kun minä olen laittanut aikuisen pojan tilille vaikka 1 000 e, ei ole kukaan koskaan kysynyt mitään.Olen myös antanut miniälle kun hän on hoitovapaalla. Laitan pojalle usein rahaa tilille. Hän on kuitenkin hyvässä työssä ja saa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No isi laittaa s-pankin tilille 1000e ja äiti toisen 1000e , kumpikin laittaa viestikohtaan esim ruokarahaa, elämistä varten jne . Ni eiköhän se riitä selitykseksi. Ja s-marketin kassalle käy tallettamassa sen pari sataa aina muutaman kerran viikossa.
olen samaa mieltä , että tuo s-pankin 10-12 00 aika on ihan pyllystä, ja sitäkään ei voi vielä varata , todella typerää. Olen antanut tulikivenkatkuista palautetta.Juu, toki voisin ottaa itse tuon käteisen ja siirtää omalta tililtä kaiken lapsen tilille. En vain millään jaksaisi mitään vero-/pankkiselvitystä, jos rahoja siirretään näin. Kerran siirsin 500 euroa lapsen lomareissua varten ja pankista tuli viesti, että mikä homma.
Lisäksi haluaisin toimia oikein. Lapsi saa rahaa, lapsi hoitaa käteiset itse tilille. Kaikki muu on turhaa kikkailua.
ap
Et siis osaa kirjoittaa siihen ns viestikenttään esim ruokarahaa. Sen voi kirjoittaa, ei ne kysele.
No oisko aika avata lapselle tili johonkin oikeaan pankkiin?
Mulle ei liika käteinen olisi ongelma. Kyllä ne käteisrahat saa nuorelle kikkailtua tilille tavalla tai toisella. Todennäköisesti ostelisin perheen päivittäisiä kotitalouden menoja käteisellä ja siirtäisin sitten vastaavan summan nuoren tilille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi käyttää sitä käteistä? Itse suosin käteistä usein.. kukaan ei seuraa. Rohkaisen muitakin tekemään niin!
Lahjaksi saatu käteinen on näkymätöntä rahaa. Siitä ei jää kytättäviä jälkiä. Jo haluaa maksaa kortilla voi ostaa hlylättäväksi ajoittain sopivan kokoisen lahjakortin eri kauppoihin.
Opiskelijankaan ei kannata jättää liikaa numeraalisia jälkiä omaisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi maksaa ihan käteisellä ostoksiaan kaupassa? Vai, onko joku lasku tai netistä tilattava, joka pitää maksaa sähköisesti pankin kautta lahjarahoilla? Siinä tapauksessa vanhemmat hoitavat tämän ja tuore ylioppilas antaa käteiset vanhemmille, jotka käyttävät nuo rahat esim. ruokakaupassa perusostoksiin.
Ei halua ostaa rahoilla mitään, vaan säästää opintoja varten. Esimerkiksi vuokraa opiskelija-asunnosta ei voi maksaa käteisellä. Ja tosi monet kaupat ovat rajoittaneet käteisen käyttöä isommissa ostoksia, Verkkokauppa viimeisimpänä. Jos haluaisi ostaa vaikka tonnin läppärin, saattaisi olla ongelma löytää kauppaa, joka suostuu ottamaan 1000 euroa käteisenä.
ap
Mikä tahansa kauppa ottaa tonnin, paitsi täysin pökiöiden pässien johtama verkkokauppa, jossa kukaan järkevä e
Nykyään on paljon käteisettömiä kauppoja. Viimeksi katsoin ruokakaupassa käydessä, että KappAhlin ovella oli lappu, että olemme käteisetön kauppa.
No lapsesi voi säilytellä niitä rahojaan tyynyn alla kunnes on aikaa käydä siellä pankissa tallettamassa.
Meillä suurin osa lahjan antajista laittoivat rahat suoraan tilille, aika monta kyselyä tilinumerosta sain. Ei tarvitse antajan käydä nostamassa käteistä lahjaa varten.
Nykyään ei onneksi enää ole lahjashekkejä. Siinä oli mukava kierros käydä eri pankit läpi lunastamassa kunkin lahjashekit.
Mitä ihmettä. Ei ole nordea ainakaan minulta kysynyt mitään kun olen tallettanut 20000 euroakin jonka sain isältä. Tai ne kysyi mistä rahat on peräisin ja sanoin isältä ja siinä se. Ei muuta kyselty ja 2 minuutissa raha oli tililläni.
Meidän ylioppilas varasi sen ajan jo hyvissä ajoin ja sopi asian myös työnantajansa kanssa, että yhtenä aamuna tulee töihin vasta klo 11, kun aika pankkiin oli klo 10. Oli esihenkilölle ihan OK, kun asia puhuttiin hyvissä ajoin, eli jo muutama viikko sitten.