Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoreen ylioppilaan käteistalletuksen pulma!

Vierailija
02.06.2024 |

Ylioppilaamme sai eilen odotetusti paljon käteistä lahjaksi. Ilo vaihtui tänään pieneksi ärsytykseksi, kun tajuttiin, miten hankalaa on saada käteinen tilille. Talletusautomaatti ei hyväksy S-Pankin kortteja ja S-Pankin käteistalletusajat ovat ma-pe klo 10-12. Sen ajan hän on töissä joka arkipäivä, eikä ehdi lounastauolla mihinkään pankkiin.

S-Marketin kassalla voi tallettaa enintään 200 euroa kerralla ja korkeintaan 1000 euroa kalenterikuukaudessa. Käteistä tuli enemmän, joten menisi pitkään, että saisi rahat tilille.

Voitaisiin toki kikkailla ja tallettaa rahoja minun ja miehen tilille ja siirtää ylioppilaan tilille, mutta pankilta tulee välillä tarkistuksia tililiikenteen takia. Pitäisi todistaa, mistä rahat tulivat ja miksi siirretään isoja summia lapsen tilille ja miten todistetaan, ettei tässä nyt kierretä lahjaveroja, kun omalle lapselle syydetään rahaa ilman selvityksiä.

Pitäisikö tuosta käteisestä nyt vaan ihan kokonaan luopua, kun on näin hankalaa?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi maksaa ihan käteisellä ostoksiaan kaupassa? Vai, onko joku lasku tai netistä tilattava, joka  pitää maksaa sähköisesti pankin kautta lahjarahoilla? Siinä tapauksessa vanhemmat hoitavat tämän ja tuore ylioppilas antaa käteiset vanhemmille, jotka käyttävät nuo rahat esim. ruokakaupassa perusostoksiin.

Ei halua ostaa rahoilla mitään, vaan säästää opintoja varten. Esimerkiksi vuokraa opiskelija-asunnosta ei voi maksaa käteisellä. Ja tosi monet kaupat ovat rajoittaneet käteisen käyttöä isommissa ostoksia, Verkkokauppa viimeisimpänä. Jos haluaisi ostaa vaikka tonnin läppärin, saattaisi olla ongelma löytää kauppaa, joka suostuu ottamaan 1000 euroa käteisenä.

ap

Mikä tahansa kauppa ottaa tonnin, paitsi täysin pökiöiden pässien johtama verkkokauppa, jossa kukaan järkevä ei tuon uudistuksen jälkeen edes käy.

Vierailija
42/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako nuo opintotukiin? Kannattaako niitä nuoren tilille laittaakaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei sitten voi avata uutta tiliä Nordeaan/Danskeen/OP:hen? Tallettaa sitten rahat tuolle uudelle tilille ja antaa selvityksen, että ovat ylioppilaslahjarahoja. Kai siellä lähialueilla noista jonkun konttori on? Varaa myös ajan konttoriin niin varmasti asia hoituu. 

Vierailija
44/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne rahat pitäisi tilille saada? Sen kun käyttää käteistä.

Vierailija
45/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa suuria summia, kun tulee ongelmia. Kymmeniä tuhansiako ylioppilas sai?

Miksi ihmeessä ette voi vaihtaa ylioppilaan kanssa? Laitatte tonnin tilille ja hän antaa sen teille käteisenä. Kyllä ne käteiset ruokakauppaan saa vähitellen laitettua. 

Lahjaveron takia. Rahaa saa antaa vain alle 5000 euroa kolmen vuoden aikana ja se tulee kyllä ylitettyä, jos näitä YO-rahoja siirretään tilille. Verottaja tai pankki voi ihan aiheesta pyytää selvitystä rahojen alkuperästä ja onko kyseessä lahja meiltä vai keneltä ja milläs todistat..

On oikeasti mennyt hankalaksi tämä. 

ap

Se on 5000 vuodessa. On teillä ongelmat.

Se on 4999 euroa kolmen vuoden ajanjaksolla. Olen takuulla siirtäny

No ei kai siihen lasketa lapsen elatukseen annettua rahaa?

Vierailija
46/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voithan sinä mennä pankkiin ja tallettaa ne tytön tilille.

No kun ei ei voi. Käteispalveluja ei ole enää oikein missään pankissa. En edes tiedä, missä on lähin pankki, joka ottaisi rahaa vastaan tai josta voisi mennä nostamaan käteistä noin vaan.

ap

Prismoissa pankit ovat arkena auki klo 19 asti.

Vierailija
47/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ei ollut tuollaistakaan ongelmaa, tuo on muka sitä "kehitystä", PAH!

Vierailija
48/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi maksaa ihan käteisellä ostoksiaan kaupassa? Vai, onko joku lasku tai netistä tilattava, joka  pitää maksaa sähköisesti pankin kautta lahjarahoilla? Siinä tapauksessa vanhemmat hoitavat tämän ja tuore ylioppilas antaa käteiset vanhemmille, jotka käyttävät nuo rahat esim. ruokakaupassa perusostoksiin.

Ei halua ostaa rahoilla mitään, vaan säästää opintoja varten. Esimerkiksi vuokraa opiskelija-asunnosta ei voi maksaa käteisellä. Ja tosi monet kaupat ovat rajoittaneet käteisen käyttöä isommissa ostoksia, Verkkokauppa viimeisimpänä. Jos haluaisi ostaa vaikka tonnin läppärin, saattaisi olla ongelma löytää kauppaa, joka suostuu ottamaan 1000 euroa käteisenä.

ap

Höpöhöpö. Minä olen ostanut firmalle käteisellä tuhansilla euroilla elektroniikkaa ja tarvikkeita, ja omaan remonttiin eri rautakaupoista tavaraa, ja vain Verkkokaupassa on ollut tuo rajoitus. Ei ole mitään ongelmaa löytää kauppaa, jolle muutaman tonnin ostosta ei voisi käteisellä maksaa.

Vierailija
49/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisikö tuosta käteisestä nyt vaan ihan kokonaan luopua, kun on näin hankalaa?"

Luopukaa vaan, mutta älkää nyt sentään takassa polttako. Mulle voi lähettää. 

Vierailija
50/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ette voi vaihtaa ylioppilaan kanssa? Laitatte tonnin tilille ja hän antaa sen teille käteisenä. Kyllä ne käteiset ruokakauppaan saa vähitellen laitettua. 

Lahjaveron takia. Rahaa saa antaa vain alle 5000 euroa kolmen vuoden aikana ja se tulee kyllä ylitettyä, jos näitä YO-rahoja siirretään tilille. Verottaja tai pankki voi ihan aiheesta pyytää selvitystä rahojen alkuperästä ja onko kyseessä lahja meiltä vai keneltä ja milläs todistat..

ap

5000e! Minä sain ylioppilaslahjaksi polkupyörän, puukon, pari kattilaa ja noin 400e rahaa. Kirjoitin 2007.

Vierailija
51/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on 4999 euroa kolmen vuoden ajanjaksolla. Olen takuulla siirtänyt lapsen lukioaikana rahaa tilille niin paljon, että nämä YO-lahjarahat heilauttaisivat sen helposti yli tuon rajan. Ei se 4999 euroa nollaannu vuodessa, vaikka sen voisi laittaa yhdessä päivässä tilille.

ap

Ei meillä ollut koskaan ongelma kun itse asuin vanhempien kanssa ja siirsin ns. ruokarahaa tilille joka kuukausi. Taatusti ylitti tuon kolmessa vuodessa eikä kukaan kysellyt mitään. Tämä ihan lähivuosina.

Vierailija
52/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noin tyhmässä perheessä voi olla ylioppilas?

Poikkeus vahvistaa säännön.

Asiaan: Yo antaa käteisen vanhemmilleen jotka tekevät tilisiirron omalta tililtään yo:n tilille, viestiin kirjoittaa laina niin kukaan ei koskaan kysy mitään. Vanhemmat sitten ajan kanssa kuluttavat tämän käteisen omiin hankintoihinsa.

Mielenkiinnosta, kuinka paljon sitä käteistä on ?

Vierailija
53/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin isi ja äiti ja muut sukulaiset voivat siirrellä rahaa alle 4999 osissa, se pitää saada jollekin tilille mistä siirtää se ylioppilaan tilille. Jos marssit pankin tiskille ja haluat tallettaa 4999 riihikuivaa, eivät ota vastaan jos sinulla ei ole kuittia mistä rahat on saatu. Pankki ei liikuta tuntematonta käteistä.

Vierailija
54/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isi laittaa s-pankin tilille 1000e ja äiti toisen 1000e , kumpikin laittaa viestikohtaan esim ruokarahaa, elämistä varten jne . Ni eiköhän se riitä selitykseksi. Ja s-marketin kassalle käy tallettamassa sen pari sataa aina muutaman kerran viikossa. 

olen samaa mieltä , että tuo s-pankin 10-12 00 aika on ihan pyllystä, ja sitäkään ei voi vielä varata , todella typerää. Olen antanut tulikivenkatkuista palautetta.

Niin ap, saahan lapselle laittaa elämisrahaa, ei se pyhällä hengellä elä?

Verottaja katsoo tämän lahjaksi. Vaikka kuinka kirjoittaa viestikenttään "ruokarahaa" tai "elämiseen", koska sen rahan voi käyttää, miten haluaa kuitenkin. 

Suoria laskuja saa maksaa, esim. sähkölaskun, vuokran, vakuutuksen jne. Näissä se menee suoraan laskuttajalle.

asianajaja

Vierailija
55/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laketaan kaikki siirretyt rahat. Sen sijaan jos ostelet vaikkapa kodinkoneita, huonekalluja tai ruokaa ja annat ne lapselle niin niitä ei lasketa. Tilisiirrot, käteinen ja lahjakortit lasketaan. Niistä kaksi viimeisintä toki vain siinä tapauksessa menette asiasta ilmoittamaan.

Vierailija
56/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No isi laittaa s-pankin tilille 1000e ja äiti toisen 1000e , kumpikin laittaa viestikohtaan esim ruokarahaa, elämistä varten jne . Ni eiköhän se riitä selitykseksi. Ja s-marketin kassalle käy tallettamassa sen pari sataa aina muutaman kerran viikossa. 

olen samaa mieltä , että tuo s-pankin 10-12 00 aika on ihan pyllystä, ja sitäkään ei voi vielä varata , todella typerää. Olen antanut tulikivenkatkuista palautetta.

Juu, toki voisin ottaa itse tuon käteisen ja siirtää omalta tililtä kaiken lapsen tilille. En vain millään jaksaisi mitään vero-/pankkiselvitystä, jos rahoja siirretään näin. Kerran siirsin 500 euroa lapsen lomareissua varten ja pankista tuli viesti, että mikä homma.

Lisäksi haluaisin toimia oikein. Lapsi saa rahaa, lapsi hoitaa käteiset itse tilille. Kaikki muu on turhaa kikkailua.

ap

Jos tulee kyselyitä, niin kerrot totuuden eli että kyseessä on lapsen yo-lahjarahat ja hän ei syistä x ja y pystynyt tallettamaan niitä itse tililleen. Tai sitten lapsi avaa tilin johonkin oikeaan pankkiin.

Vierailija
57/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laketaan kaikki siirretyt rahat. Sen sijaan jos ostelet vaikkapa kodinkoneita, huonekalluja tai ruokaa ja annat ne lapselle niin niitä ei lasketa. Tilisiirrot, käteinen ja lahjakortit lasketaan. Niistä kaksi viimeisintä toki vain siinä tapauksessa menette asiasta ilmoittamaan.

Myös alaikäisen lapsen kohdalla? Ap kirjoitti lukion aikana annetuista rahoista

Vierailija
58/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

5000e! Minä sain ylioppilaslahjaksi polkupyörän, puukon, pari kattilaa ja noin 400e rahaa. Kirjoitin 2007.

Minä sain Kalevala-korun, astiasetin (neljä mukia ja lautanen), sekä muistaakseni myös n. 400 euroa rahaa. Kirjoitin 2002 kun eurot olivat juuri tulleet ja iloitsin että 100 markan sijaan vieraat toivatkin 20 euron setelin 😅. Joo totta kai elämä on nykyään kalliimpaa mutta silti...

Vierailija
59/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työaikoja mahdollista sopia niin, että hän pitää yhtenä päivänä pidemmän lounastauon? Sanoo esimiehelle että tarvitsee hoitaa asioita ja tekee tarvittavan ajan ennakkoon tai jatkaa päivää sen verran pidempään kuin asioilla menee.

Vierailija
60/89 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös alaikäisen lapsen kohdalla? Ap kirjoitti lukion aikana annetuista rahoista

Kyllä. Vaikka olisi vauva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi