Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: "Feminismi aiheutti vain ahdistusta" - Yhä useampi nainen haluaa kotiäidiksi

Vierailija
02.06.2024 |

https://svenska.yle.fi/a/7-10057814

Nea ja Tommi elävät perinteistä perhe-elämää missä nainen hoitaa kodin/lapset ja mahdollistaa miehen keskittymisen työntekoon. Yhä useampi nainen on kiinnostunut "tradwife" roolista eli perinteisestä naisen roolista. Nea mainitsee että hänen syynsä tähän oli että feminismi aiheutti vain vihaa, surua ja mustan maailmankuvan. Nyt hän on paljon onnellisempi perinteisessä roolissa.

Kommentit (746)

Vierailija
101/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuus: miehet ei halua maksaa edes omaa osuuttaan lasten elatuksesta.

Mistä löytyy miehiä, jotka haluaa kustantaa sekä lasten että vaimon elinkustannukset, kun jo puolet omien lasten menoistakin on liikaa?

Ja tässä mallissa pitäisi miehen maksaa jennkityyliin myös vaimon elatus eron jälkeen. Muutenhan tuossa ei ole järjen häivääkään.

Nina Mikkonen voi kertoa mitä tapahtuu, kun mies sitten yllättäen sairastuu vakavasti, ja perhe jää puille paljaille. Ja sitten kun vaimo on hoitanut miehen hautaan ja lapset maailmalle, niin vaimo jää ilman ammattia ja tuloja ja on yli viisikymppinen oltuaan perinteinen kotirouva. Nina Mikkonenhan silloin ollessaan perinteinen kotirouva mediassa puhui tämän asian puolesta. Ei taida enää puhua. Ei ole hänellä hääppöisä vanhuus, kun ei ole ammattia millä

Hän on kampaaja. Varmasti voi elättää itsensä.

Vierailija
102/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mä näen asian niin että kiitos feminismin, nainen voi itse päättää jääkö kotiin. Ennen feminismiä ei ollut vaihtoehtoja.

Juuri näin. Ja on muitakin hyviä asioita joihin se vanhanaikainen feminismi on vaikuttanut. Nykyistä yltiöjuttua taas en ymmärrä.

Se on hienoa, että mies voi jäädä kotiin, ja nainen elättää miestä menemällä palkkatöihin.

No tällä hetkellä meillä näin. Ja monessa muussakin perheessä. Mutta koitit varmaan jotain muka-älykästä ironiaa.

Meillä oli myös. Sitten mies lähti opiskelemaan ja saa vielä vähemmän rahaa kuin työttömänä ollessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan 91/95:lle. 

Oliko mielestäsi muitakin julkisia työpaikkoja kuin vanhusten hoidossa?

Asian vierestä, mutta vanhuspalvelujen laatu suhteessa sijoitettuihin resursseihin nähden on kyllä käsittämättömän huonoa jo nyt, eli yhtälö Ei toimi ja tulevaisuudessa mahdotonta jos samaa pöllöilyä jatketaan.  

Voit koska tahansa hoitaa oman sukusi vanhukset ihan itse. Ei siihen ketään tartte palkata. Ehkä sitten osaat arvostaa heitä, jotka sitä työkseen tekevät.

Vierailija
104/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytyy miehiä, jotka haluaa kustantaa sekä lasten että vaimon elinkustannukset, kun jo puolet omien lasten menoistakin on liikaa?

Ja tässä mallissa pitäisi miehen maksaa jennkityyliin myös vaimon elatus eron jälkeen. Muutenhan tuossa ei ole järjen häivääkään.

Nina Mikkonen voi kertoa mitä tapahtuu, kun mies sitten yllättäen sairastuu vakavasti, ja perhe jää puille paljaille. Ja sitten kun vaimo on hoitanut miehen hautaan ja lapset maailmalle, niin vaimo jää ilman ammattia ja tuloja ja on yli viisikymppinen oltuaan perinteinen kotirouva. Nina Mikkonenhan silloin ollessaan perinteinen kotirouva mediassa puhui tämän asian puolesta. Ei taida enää puhua. Ei ole hänell

Miksi taas aletaan haukkua yksityistä ihmistä? Ja kuinka moni varautuu etukäteen taloudellisesti omaan tai puolison sairastumiseen? Epäilen että aika moni sijoittaa rahojaan esim 500 e autoon kuin varautuu sairastumiseen. 

Kivittäkää jos olen täysin väärässä.

Vierailija
105/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia syntyy koko ajan vähemmän, eli eipä tämä sometrendi todellisuudessa näy yhtään missään. Aina on ollut naisia, jotka haluavat kotiäidiksi. Nyt siitäkin yritetään tehdä joku "uusi ilmiö", jotta tietyt influensserit saisivat enemmän huomiota omille kaupallisille yhteistöilleen ja kuppaisille verkkokursseilleen.

Se on sitä kun nainen on laiska ja uskoo että pääsee helpommalla elämässä ja kyllä yhteiskunta kantaa vaikka miten kävisi kun pyöräyttää välillä mukulan. Itsekin downsiftasin elämää melkein 10 vuotta noin kunnes heti viimeisen lapsen synnyttyä tuli olo että ei näin jumalattoman tylsää elämää jaksa enää elää. Ei se ole muuta kuin kotiin pakoilua, itsetunto-ongelmia kun ei ole missään hyvä eikä lahjakas. Lisääntyä osaa kaikki, onpahan jotain tekemistä ja Kelasta on piikki auki. Eikä häiritse työkkäri kun tekee tasaisin väliajoin lapsen.

Vierailija
106/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No femakonpalleroiset, kun teillä on niin mellevä tulevaisuus edessänne, mitä täällä palstalla kiukkuatte? Menkää mieluummin juhlistamaan sitä jonnekin :D

Vierailija
107/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän äärilinjan feministejä aivan sekopäinä, ja olen huomannut että he ovat poikkeuksetta hyvin onnettomia ja henkisesti epästabiileja yksilöitä.

Toisaalta, en minä kuitenkaan halua olla pelkkä kotiäitikään. Haluan olla äiti, mutta myös tuottava osa yhteiskuntaa ja tehdä merkityksellistä työtä (esim lääkäri). 

Pelkkä kotiäiti?? Usein kotiäidit hoitavat muidenkin lapsia (esim. lääkärien lapsia) omien ohessa. Kyllä ne ihmiset, jotka sinun mugeroja hoitaa  tekevät merkityksellistä työtä - ilman heitä joutuisitte sinä ja puolisosi heitä hoitamaan. Vai töihinkö otat heidät mukaan?

Perhepäivähoitajat on tosiasiassa voimakkaasti katoava ammattiryhmä. Kyseessä on työ, ei kotiäitiys.

Sillä erotuksella päiväkoteihin, että perhepäivähoitajan palkka on alhainen

Jos sulla on lapsia, jonkun pitää niitä hoitaa. Joko teet sen itse tai sitten maksat jollekin siitä hoitamisesta. Ilmeisesti sun mielestä lastenhoito on jotenkin hyväksyttävämpää, kun siitä maksetaan = hoidon tarjoaja on tuottava yhteiskunnan jäsen = maksaa veroja. Loppujen lopuksi kuitenkin tekee sitä samaa, mitä pelkkä kotiäiti - hoitaa lapsia.

Vierailija
108/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taas aletaan haukkua yksityistä ihmistä (Nina Mikkonen). Ja kuinka moni varautuu etukäteen taloudellisesti omaan tai puolison sairastumiseen? Epäilen että aika moni sijoittaa rahojaan esim 500 e autoon kuin varautuu sairastumiseen. 

Kivittäkää jos olen täysin väärässä.

Vierailija
109/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan 91/95:lle. 

Oliko mielestäsi muitakin julkisia työpaikkoja kuin vanhusten hoidossa?

Asian vierestä, mutta vanhuspalvelujen laatu suhteessa sijoitettuihin resursseihin nähden on kyllä käsittämättömän huonoa jo nyt, eli yhtälö Ei toimi ja tulevaisuudessa mahdotonta jos samaa pöllöilyä jatketaan.  

Voit koska tahansa hoitaa oman sukusi vanhukset ihan itse. Ei siihen ketään tartte palkata. Ehkä sitten osaat arvostaa heitä, jotka sitä työkseen tekevät.

Olet kyllä mahdottoman yksinkertainen. Antaudun.

Vierailija
110/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on miehiä, jotka maksavat mukisematta koko perheelle hyvän elintason?

Juuri näin! Kun meillä oli lapset pieniä, olisin mieluiten jäänyt kotiäidiksi useammaksi vuodeksi, mutta eihän se miehelle sopinut, että hänen palkkarahansa ovat sitten yhteisiä. Ei se ole vain naisen päätös, että jään kotiin, hoidan kaikki kotityöt ja vietän päiväni lapsia ja kotia hoitaen. Kyllä siinä vaaditaan miehen suostumus ja kyky kantaa palkkarahansa kotiin. Ei voi odottaa, että se toinen, jonka tulot on pari sataa kuukaudessa, alkaa maksaa asumiskuluja, yhteisiä laskuja tai puolet ruokamenoista. 

Vierailija
111/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen systeemi alkaa olla tiensä päässä muutenkin. Verovaroilla eläminen tulee vähenemään rajusti. Monet työt julkisella puolella ovat uhattuina. Kannattaa tämäkin änkyräfemakon muistaa. Tai siis tavallisen naisen. Eihän tässä kukaan noita änkyröitä ole käännyttämässä vaan saavat ihan rauhassa kiehua liemissään. Elanto tulee vaan kapenemaan heillä ja siitä ei kyllä tule yhtään paha mieli.

Luuletko sinä, että naiset koulutetumpana sukupuolena tulevat jäämään kotiin hoitamaan lapset, miehet, vammaiset ja vanhukset? Ehei. Leikatkaa vaan julkisia palveluja, niin saatte itse jäädä hoitamaan lapsenne ja mylluistisairaat vanhempanne. 

Voi kulta pieni, käsitit väärin. Väännän rautalangasta: monia julkisin varoin ylläpidettyjä työpai

Tää oli ainakin Teemu Keskikaljan ajatus jossain haastattelussa. Ihmiset hoitaa itse vanhuksensa. Lue: naiset. Hiukka nauratti. 

Vierailija
112/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on kyllä aina toistensa kurkussa. En kyllä jaksa uskoa että naiset voi olla ystäviä keskenään. Oikeasti.

Vierailija
113/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän äärilinjan feministejä aivan sekopäinä, ja olen huomannut että he ovat poikkeuksetta hyvin onnettomia ja henkisesti epästabiileja yksilöitä.

Toisaalta, en minä kuitenkaan halua olla pelkkä kotiäitikään. Haluan olla äiti, mutta myös tuottava osa yhteiskuntaa ja tehdä merkityksellistä työtä (esim lääkäri). 

Pelkkä kotiäiti?? Usein kotiäidit hoitavat muidenkin lapsia (esim. lääkärien lapsia) omien ohessa. Kyllä ne ihmiset, jotka sinun mugeroja hoitaa  tekevät merkityksellistä työtä - ilman heitä joutuisitte sinä ja puolisosi heitä hoitamaan. Vai töihinkö otat heidät mukaan?

Perhepäivähoitajat on tosiasiassa voimakkaasti katoava ammattiryhmä. Kyseessä on työ, ei kotiäitiys.

Sillä erotuksella päiväkot

Uutinen: perheivähoitaja on työ. Siitä maksetaan perhepäivähoitajalle palkkaa. Perhepäivähoitaja ei ole kotiäiti.

Kunnallisen perhepäivähoitajan palkan maksaa kunta. Yksityinen perhepäivähoitaja on yrittäjä, jonka tulot tulee Kelan maksamasta yksityisen hoidon tuesta ja päivähoitomaksuista. 

Vierailija
114/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on. Feministi ei kykene onneen koska koko aatteen tarkoitus on olla tyytymätön ja vihainen koko ajan. Koska naisen asema ollut etuoikeutettu jo pitkään, on huomio kiinnitettävä ruasismiin, ilmastoon sun muuhun naisen asemaan kuulumattomaan ettei koko liike kosahda tarpeettomuuteensa. 

Sovimies

Vierailija
115/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten olen mieheni kanssa valat vannonut, koskaan ei oikeasti voi tietää. Työskentelen unelma-alallani, joten nautin töihinpaluusta ja mies nautti kotona olosta lapsen kanssa, mutta minun palkallani ei elätetä perhettä. Miehen palkalla tulisimme toimeen, mutta halusin palata töihin lapsen ollessa alle vuoden ja meillä joka tapauksessa on asuntolaina maksettavana. Lapsen kanssa kotona päivät vain jotenkin menivät, töissä ollessa koen saavani enemmän aikaan. Olen vielä sen ikäinen, ettei eläkejärjestelmää ole varmaan olemassakaan enää silloin, joten järkevää on tienata nyt niin paljon kuin mahdollista, säästää ja sijoittaa.

Vierailija
116/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne äärilinjan feministit ovat, voisitko antaa esimerkin? 

Vierailija
117/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Kun itse olin vähän aikaa kotona lasten kanssa, sain kuulla olevani loinen ja elätti ja vaikka mitä, vaikka asiasta oli yhdessä sovittu ja käytin omia rahojani elämiseen ja myös lasten elättämiseen. Aikani kuuntelin ja sitten menin töihin. Eikä sen jälkeen mennyt kauaa, kun aggressiivinen räkyttäjä-äijä oli eksä. Sitten kyllä oltiin pyytämässä takaisin, enkä todellakaan mennyt.

Viihdyin kotiäitinä, vaikka kaikki lasten asiat ja kotityöt jäivät minulle, mutta näin jälkeenpäin ajatellen oli tosi hyvä, että en ollut kauempaa kotona. Olisi vaikuttanut eläkkeeseen ja vaikeuttanut työnsaantia.

Vierailija
118/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun mies vaihtaa nuorempaan, jää kotiäiti puille paljaille. Ei ole säästöjä, ei kertynyttä eläkettä. Miehellä tilit pullistelee rahaa ja kiva viihdyttää uutta tyttöystävää.

Perinteisessä perheessä mennään naimisiin ja vaimolle jää puolet erotilanteessa.

Eipä ole nykyään Suomessa näin ja sillä tavallisten ihmisten puolikkaalla yhteisestä omaisuudesta ei pitkälle pötkitä. Ilman työhistoriaa vuosia kotona ollutta keski-ikäistä ei kukaan enää ota mihinkään töihinkään.

Ennen ei erottu helposti, eroamista paheksuttiin, siinä oli naiselle tietysti se huono puoli, että ei usein erottu vaikka ukko olisi ollut väkivaltainenkin. Mutta se hyvä puoli oli, että ukko ei yhtä helposti vaihtanut nuorempaan, haikaili niiden perään kyllä mutta ei ottanut eroa. Nykyään erotan tuosta vain, joten kotiäidiksi jääminen on naiselle valtava taloudellinen riski.

Miehet haluavat rusinat pullasta kotirouvakulttuurista, miehen oikeudet mutta ei velvollisuuksia. 

Vierailija
119/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset on kyllä aina toistensa kurkussa. En kyllä jaksa uskoa että naiset voi olla ystäviä keskenään. Oikeasti.

Ei ne oikeasti olekaan, riitelee ja puukottaa toisiaan selkään  miehet kuolee ystävien puolesta rintamalla.

Vierailija
120/746 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne oikeasti olekaan, riitelee ja puukottaa toisiaan selkään  miehet kuolee ystävien puolesta rintamalla.

Tämänkin ketjun naisvihaimieliset viestit on helppo tunnistaa miesten kirjoittamiksi.