Kertokaa! Nyt täytyy päättää, otanko vastaan aso-asunnon ( rivitalo ihan ok alueella)
Millaista on asua aso-asunnossa? Minun on päätettävä huomenna, mitä teen. Asunto on ihan hyvällä paikalla. Rivitaloyhtiö. Millaista porukkaa näissä yleensä asuu? Yhtiössä sekä pieniä että isoja asuntoja.
Kommentit (30)
Omat kokemukset aso-asunnoista ovat olleet pelkästään positiivisia (TA ja Asuntosäätiö). Naapurusto on ollut rauhallinen ja taloyhtiö on hoitanut korjaukset ym. suht ripeässä ajassa. Niissä kohteissa, joissa olen itse asunut on ollut +40v asukkaita.
Käy siellä kävelyllä tutustumassa jos voit ja kysy naapureilta mimmosta taloyhtiössä on. Niin mä tein.
Ihan ok valinta jos ei ole varaa ostaa omaa asuntoa, ei tarvitse miettiä jos kodinkoneet ym hajoaa sekä on lähtökohtaisesti rauhallisia taloyhtiöitä lisänä vielä että pankit myöntää lainan helpommin koska niissä ei voi tehdä tappiota(ainakaan nyky lainsäädännön mukaan) ja joka vuosi sen osakkeen arvo nousee jonkin verran
Itse oon tykännyt aso-asunnoista, ehdottomasti!
En muuttaisi enää asoon, kun koko homma loppumassa, ja tulevaisuudesta ei tietoa.
Paha meidän on kommentoida kun ei tiedetä sun kriteerejä asunnon tai alueen suhteen...
Yäällä etelä- suomessa niissä asuu paljon lapsiperheitä.
Itse muttaisin omistusasunnosta huotovapaaseen asoon mielelläni, mutta kun on jo lapsia ja lastenlapsia niin ei huvita lähteä kuuntelemaan sitä kiljuntaa enää.
Käyttömaksu on 1300 e per kk. Eli ei ihan halpa. Olen ollut vuokralla hyvässä yhtiössä ja asunto myytiin ja joudun pois. Lasten koulu on lähellä ja se olisi syy muuttaa aso-asuntoon. Mutta naapurit ja maine mietityttävät. Olen yksinhuoltaja, joten en saa lainaa ostamiseen. Surettaa nykyisen kodin menettäminen.
Minäkin asunut kolmessa TA:n asunnossa... Rivari 92 m2, kolmio 70 m2 ja toinen kolmio 70 m2. Huoletonta asumista ja helpolla pääsee eroon. En tiedä nouseeko hinta vuosittaain nyt kun kaikki kallistuu. Korjaukset hoitaa huoltoyhtiö eli itse ei tartte mistään huolehtia. Ekaan muutin 1996... eli on todellakin tullut asuttua. Kuin vuokrakämppä asumistukiasiassa.
Onko uusi kämppä vai joku asunut siellä ennen sua? Mulla noista kaksi ollut uusituotantoa.
Perseestä. Tulee kalliimmaksi kuin tavallinen vuokra-asuminen.
Omistusasuminen on ainoa hyvä asumismuoto, ellet sitten muuta jatkuvasti tai ole saanut jonkun suomenruotsalaisen säätiön kämppää stadin keskustasta. ASO on niille, jotka haaveilevat omistusasumisesta mutta eivät sille asteelle nouse. Joskus 20 vuotta sitten ason kustannukset olivat vielä selkeästi edullisemmat kuin vuokrakämpissä, mutta nykyään ero ara-tuettujen asojen ja ara-tuettujen vuokraläävien välillä ei ole enää mainittava.
Vierailija kirjoitti:
Yäällä etelä- suomessa niissä asuu paljon lapsiperheitä.
Itse muttaisin omistusasunnosta huotovapaaseen asoon mielelläni, mutta kun on jo lapsia ja lastenlapsia niin ei huvita lähteä kuuntelemaan sitä kiljuntaa enää.
Siis luuletko, että aso-asunnoissa on melua? Ei ainakaan minun talossani. Ja lapsiperheitäkin kyllä asuu.
Rakennuskustannusindeksi on viime vuosina raketoinut, joten jos kyse ei ole uudiskohteesta, voi indeksi ja sitä myöten asomaksu laskea tulevaisuudessa. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos olit ajatellut pääomasi olevan turvassa asossa.
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi enää asoon, kun koko homma loppumassa, ja tulevaisuudesta ei tietoa.
On aika tyhmää lopettaa aso-tuotanto. Sehän on tämän hallitzksen ohjelmassa. Entä kun seuraavassa hallituksessa onkin Sdp ym. En tiedä, kannattavatko he asoa, mutta en ihmettelisi, jos asoa sitten taas jatkettaisiin.
Onko muut asukkaat yleensä ok tavallista porukkaa vai kaikuuko rukouskutsut ja tehdäänkö ruokaa yöllä? Toivon että lapseni voisivat kasvaa ns. tavallisessa ympäristössä. Ennakkoluuloja - kyllä. Mutta olen terveydenhoitaja ja näkemykseni eroista liittyy siihen, mitä näen. Ei pahalla.
Ota ihmeessä! Olen asunut 4 eri asossa v. -94 alkaen. Suosittelen. Käy tutustumassa (yleensä järjestetään se tutustumiskäynti joka tapauksessa ennen sopimuksen tekemistä, voi tulla korjauksia tms, jos ei ole upouusi aso ja silloinkin korjataan pinta- ym.virheet listauksesi mukaan). Ainakin ennen aso on sellaisenaan käynyt koko oman osuuden sijoitussumman vastineeksi pankkiin lainaa varten. Meillä esim. todella rauhallinen talo. Sosiaalisuutta löytyy, jos sitä kaipaa. Minä en, rauhassa saa olla eikä kukaan utele ihmeitä. Huolto toimii hyvin, joistakin asioista on pitänyt muistuttaa (iso yhtiö). Helppo muuttaa, jos tarpeen tai vaihtaa toiseen asoon. Olen ollut tyytyväinen,koska en halua omistaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttömaksu on 1300 e per kk. Eli ei ihan halpa. Olen ollut vuokralla hyvässä yhtiössä ja asunto myytiin ja joudun pois. Lasten koulu on lähellä ja se olisi syy muuttaa aso-asuntoon. Mutta naapurit ja maine mietityttävät. Olen yksinhuoltaja, joten en saa lainaa ostamiseen. Surettaa nykyisen kodin menettäminen.
Mitä tarkoitat tuolla, että maine mietityttää? Onko asolla jotenkin huono maine ja pelkäät leimautumista? Kaikkea sitä lukee.
Meillä HASO:sta huonoja kokemuksia.
Ainoa hyvä puoli on, ettei näissä juurikaan asu tiedät kyllä keitä, koska heillä ei ole alkupääomaan.
Vierailija kirjoitti:
Rakennuskustannusindeksi on viime vuosina raketoinut, joten jos kyse ei ole uudiskohteesta, voi indeksi ja sitä myöten asomaksu laskea tulevaisuudessa. Tämä kannattaa ottaa huomioon, jos olit ajatellut pääomasi olevan turvassa asossa.
Taitaa nuo vaihtelut kuitenkin jäädä pieniksi.
Aso on parempi kuin vuokratalo, huonompi kuin omistustalo. Toisaalta omistusasunnoissa voi olla vuokralaisia.
Ihan ok varmaan.