Vegaaninen juusto eli vuusto, tykkääkö joku?
Ostin kun oli lähikaupassa -30% ja hyi helvetti, maistuu kylmältä margariinilta. Onko nää "vuustot" muka jonkun mielestä hyviä?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää yrittää jäljitellä eläinperäisiä tuotteita?
Kasvikset kasviksina, silloin ne on parhaimmillaan ja terveellisimmillään. Kun tehdään näitä fake tuotteita niin yleensä pilataan myös kasvisten kaikki hyvät ja terveelliset ominaisuudet ja tietty maku.
Ensinnäkin monet on tottuneet tiettyihin ruokalajeihin lapsuudessaan sekasyöjinä, ja haluavat niitä edelleen kasvissyöjänä. Esim. minä tykkään välillä syödä tulista makkarapataa, sellaista unkarilaistyyppistä, ja soijachorizolla siitä tulee varsin hyvää.
Toinen juttu on proteiinit. Ainoa merkittävä kasvikunnan proteiinin lähde on pavut ja linssit. Harva niitä jaksaa syödä aina. Monelle kelpaa oikein mielellään vaihtelu myös välillä. Itse en tykkää vuustoista, mutta kyllä monet "lihankorvikkeet" maistuu: tofu, quorn, seitan, Hälsans Kök soijaproteiinipyörykät ja -fileet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllähän kaikki vegaanit noitakin syö, mutta yleensä juttu mihin jotkut haluaa esim. "lihankorvikkeita" on proteiinin saanti. Meinaan pelkkiin papuihin päivästä ja viikosta ja vuodesta toiseen alkaa kyrsiintyä vähitellen. Onkin kiva syödä välillä jotain muuta, vaikka tofua, soijapyöryköitä, härkistä tms.
Jännä juttu että teen ruokani itse raaka-aineista alkaen, en siis syö teollisia tuotteita, ja lihaan niissä muodoissa joissa sitä syön, en kyllästy niin sitten millään.
(Syön osia, jotka eivät muille kelpaa: teen luulientä luista ja lempiosani nautaa ja lammasta ovat kylkiluut, niska, häntä, kieli)
Ehkä papuihin kyllästyminen on kropan viesti jostakin, varsinkin jos kaipaat lihan kaltaista suutuntumaa?
Vaikka olisikin kropan viesti jostain, niin eläinten syömiseen en silti ryhdy, koska koen sen eettisesti vääräksi tilanteessa jossa pystyn hyvin elämään ilmankin. Eli eläinoikeudet on minulle jopa omaa hyvinvointia tärkeämpiä. Tosin 30 vuotta olen kasvissyöjä ollut ja oikein hyvin voinut, joten eipä siinä hyvinvoinnissakaan ongelmaa. Kyllä kaipaan välillä lapsuuden liharuokien makuja, mutta onneksi nykyään on niitä korvikkeita joilla saa aika pitkälle samantyyppisiä jotka tyydyttää nostalgiakaipauksen. En käytä niitä paljon enkä usein, silloin tällöin vaan, en usko että ovat epäterveellisiä osana muuten erittäin paljon kasviksia ja hyviä rasvoja sisältävää ruokavaliota.
Vegaanimiehillä on veenis.
T: Urpo
Työpaikalle tilataan vissyä, on tosi kuumaa hommaa kesällä, keksejä ynnä muuta kerran viikossa. Pari kertaa on joku tilannut vegaanisia juustoviipaleita. kaikki ei niitä suostuneet edes maistamaan. Minä maistoin. Olivat hyvän makuisia minusta, voisin itsekin ostaa mutta kilohinta oli tolkuton.
Lainaustoiminto pelittää huonosti, tässä viestistä 63 osa, johon haluan vastata:
"Vaikka olisikin kropan viesti jostain, niin eläinten syömiseen en silti ryhdy, koska koen sen eettisesti vääräksi tilanteessa jossa pystyn hyvin elämään ilmankin. Eli eläinoikeudet on minulle jopa omaa hyvinvointia tärkeämpiä."
Olethan tietoinen siitä, että kun syöt salaattia, sen pinnalla asuvat miljoonat mikrobit kuolevat tuskallisesti vatsahappoihisi? (Paitsi jos syöt valmiiksi pilkottua, tehtaalla kloorivedellä - ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa - pestyä salaattia, jolloin ne tapettiin jo tehtaalla sinun puolestasi.)
On törkeää lajismia - sitä josta eläinsuojelijat vaikkapa meitä ihmiselle lajityypillistä sekaravintoa syöviä syyttävät - että olet valmis jopa haittaamaan omaa hyvinvointiasi ollaksesi syömättä vaikkapa nisäkkäitä, lintuja ja kaloja, mutta et piittaa yhtään muista eläimistä - esimerkiksi niistä salaatin pinnalla asuvista mikrobeista.
Mistä sinä tiedät esimerkiksi miten rikas tunne-elämä niillä on, tai miten ne tuntevat kipua?
AINA kun syöt jotain, jonkun on kuoltava. Ellet hyväksy tätä, suosittelen sinulle ruokavalioksi ns. valoravintoa.
Ja kun raivataan se pelto, jossa sinun papusi viljellään, niin tuhotaan kokonainen ekosysteemi kaikkine pienine eläimineen. Laskennallisesti vegaanin lautanen onkin paljon verisempi, kuin sekasyöjän: https://consumerfreedom.com/2023/01/peta-admits-vegan-diets-kill-animal…
Ja kun et piittaa hyvinvoinnistasi, joudut ehkä tulevaisuudessa käyttämään lääkkeitä, joiden testaamiseen on käytetty eläinkokeita.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalle tilataan vissyä, on tosi kuumaa hommaa kesällä, keksejä ynnä muuta kerran viikossa. Pari kertaa on joku tilannut vegaanisia juustoviipaleita. kaikki ei niitä suostuneet edes maistamaan. Minä maistoin. Olivat hyvän makuisia minusta, voisin itsekin ostaa mutta kilohinta oli tolkuton.
Ei ole olemassa vegaanista juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi pitää yrittää jäljitellä eläinperäisiä tuotteita?
Kasvikset kasviksina, silloin ne on parhaimmillaan ja terveellisimmillään. Kun tehdään näitä fake tuotteita niin yleensä pilataan myös kasvisten kaikki hyvät ja terveelliset ominaisuudet ja tietty maku.
Ensinnäkin monet on tottuneet tiettyihin ruokalajeihin lapsuudessaan sekasyöjinä, ja haluavat niitä edelleen kasvissyöjänä. Esim. minä tykkään välillä syödä tulista makkarapataa, sellaista unkarilaistyyppistä, ja soijachorizolla siitä tulee varsin hyvää.
Toinen juttu on proteiinit. Ainoa merkittävä kasvikunnan proteiinin lähde on pavut ja linssit. Harva niitä jaksaa syödä aina. Monelle kelpaa oikein mielellään vaihtelu myös välillä. Itse en tykkää vuustoista, mutta kyllä monet "lihankorvikkeet" maistuu: tofu, quorn, seitan, Häl
Se on sellaista jos ei mielikuvitus riitä tekemään erilaisia kasvisruokia. Linsseistä ja pavuista voi tehdä lukemattomia ruokia
Kyllä ne meille vegaaneille maistuu. Omasta mielestä maitojuusto on "hyi helvetti."
Vierailija kirjoitti:
Lainaustoiminto pelittää huonosti, tässä viestistä 63 osa, johon haluan vastata:
"Vaikka olisikin kropan viesti jostain, niin eläinten syömiseen en silti ryhdy, koska koen sen eettisesti vääräksi tilanteessa jossa pystyn hyvin elämään ilmankin. Eli eläinoikeudet on minulle jopa omaa hyvinvointia tärkeämpiä."
Olethan tietoinen siitä, että kun syöt salaattia, sen pinnalla asuvat miljoonat mikrobit kuolevat tuskallisesti vatsahappoihisi? (Paitsi jos syöt valmiiksi pilkottua, tehtaalla kloorivedellä - ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa - pestyä salaattia, jolloin ne tapettiin jo tehtaalla sinun puolestasi.)
On törkeää lajismia - sitä josta eläinsuojelijat vaikkapa meitä ihmiselle lajityypillistä sekaravintoa syöviä syyttävät - että olet valmis jopa haittaamaan omaa hyvinvointiasi ollaksesi syömättä vaikkapa nisäkkäitä, lintuja ja kaloja, mutta et piittaa yhtään muista e
Mitäs se lihansyöjä jeesustelee? Sinun ruokavaliotasi koskee myös kaikki tuo nitä luettelit, sekä ne kuolleet eläimet ja niiden eritteet lautasellasi ja lasissasi.
Miksi pitäisi syödä juustoa, jos on vegaani? Jotakin muuta leivälle, kuin vuustoa.
Mun vegaanisesti syövä ystäväni tykkää vuustosta. Sanoi minulle kerran, että maista, maistuu ihan juustolle. Minusta se maistui ihan jollekin margariinille, ihan niin kuin AP sanoi. Ehkä vegaanien makuaisti muuttuu tai unohtavat miltä ne ovat maistuneet, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei voi synnyttää. Eikä juustoa voi tehdä ilman maitoa.
Mistä tunnistaa persun.
Mistä tunnistaa palstan persuhullun.
Vierailija kirjoitti:
On törkeää lajismia - sitä josta eläinsuojelijat vaikkapa meitä ihmiselle lajityypillistä sekaravintoa syöviä syyttävät - että olet valmis jopa haittaamaan omaa hyvinvointiasi ollaksesi syömättä vaikkapa nisäkkäitä, lintuja ja kaloja, mutta et piittaa yhtään muista eläimistä - esimerkiksi niistä salaatin pinnalla asuvista mikrobeista.
Mistä sinä tiedät esimerkiksi miten rikas tunne-elämä niillä on, tai miten ne tuntevat kipua?
AINA kun syöt jotain, jonkun on kuoltava. Ellet hyväksy tätä, suosittelen sinulle ruokavalioksi ns. valoravintoa.
Ja kun raivataan se pelto, jossa sinun papusi viljellään, niin tuhotaan kokonainen ekosysteemi kaikkine pienine eläimineen. Laskennallisesti vegaanin lautanen onkin paljon verisempi, kuin sekasyöjän: https://consumerfreedom.com/2023/01/peta-admits-vegan-diets-kill-animal
Ja kun et piittaa hyvinvoinnistasi, joudut ehkä tulevaisuudessa käyttämään lääkkeitä, joiden testaamiseen on käytetty eläinkokeita.
En käytä lainkaan länsimaisen lääketieteeen palveluita, syynä juuri eläinkokeet. En ole lapsuuden jälkeen käyttänyt enkä aio jatkossakaan käyttää. Kuolen sitten, kun luonto niin määrää.
Ja on se nyt VÄHÄN eri asia tappaa mikrobeja, kuin eläimiä joiden tietoisuuden taso on aivan eri luokkaa. Aivothan sen tietoisuuden tuottaa, ja aivojen rakenteesta voidaan päätellä pitkälti, millainen tunne-elämä tai ajattelukyky tai kivun tuntemiskyky eliöllä on. Eikä muutenkaan minulle pahinta lihan syönnissä ole se eläimen tappaminen, vaan sen elämä sitä ennen teollisen tuotannon oloissa. Ihmisen ravinnoksi käyttämät eläimet on lajeja, joilla on luonnossa monia lajityypillisiä käytöksiä, joita ne eivät pysty toteuttamaan vankeudessa, varsinkaan tehotuotannon oloissa. Ne siis eivät kärsi vain kuollessaan, vaan myös lyhyen elämänsä ajan.
Tuossa sinun väitteessäsi, että vegaaniin lautanen on verisempi koska viljely aiheuttaa myös haittoja eliöstlle, on vaan se vika, että ne ihmisen syömät eläimetkin syövät pitkälti viljeltyä ravintoa. Ja ne tuottavat suoraan kasvien syömiseen nähden saman kalorimäärän huonolla hyötysuhteella, eli vain 10% niiden syömästä energiasta päätyy lopulta ihmisen ravinnoksi. Eli tarvitaan paljon enemmän niitä peltoja, jotta saadaan tuotettua tietty kalorimäärä lihana, kuin papuina. Amazonin sademetsiä raivataan koko ajan soijapelloiksi ja siellä tapahtuu valtavaa lajituhoa, mutta ei niitä vegaanien tofua varten siellä raivata, vaan jotta saadaan rehua karjalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi syödä juustoa, jos on vegaani? Jotakin muuta leivälle, kuin vuustoa.
Koska monet ovat ryhtyneet vegaaniksi eläinsuojelusyistä ja ehkä myös muuten ympäristösyistä, mutta tykkäävät juuston mausta.
Mä lopetin lihan syönnin siksi, että en halua syödä kuolleita eläimiä enkä tukea lihan tehotuotantoa. En siksi, että en olisi tykännyt lihan mausta. Lihalle on onneksi siedettäviä korvikkeita nykyään mutta noi vuustot, hyi hitto.
Ihan ok ainakin kypsennetyissä ruoissa, leivän päällä en välitä. Cashewsta hapattamalla tehdyt vuustot on kyllä ihan hyviä ja niitä pystyy tekemään itsekin jos tykkää näperrellä keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllähän kaikki vegaanit noitakin syö, mutta yleensä juttu mihin jotkut haluaa esim. "lihankorvikkeita" on proteiinin saanti. Meinaan pelkkiin papuihin päivästä ja viikosta ja vuodesta toiseen alkaa kyrsiintyä vähitellen. Onkin kiva syödä välillä jotain muuta, vaikka tofua, soijapyöryköitä, härkistä tms.
Jännä juttu että teen ruokani itse raaka-aineista alkaen, en siis syö teollisia tuotteita, ja lihaan niissä muodoissa joissa sitä syön, en kyllästy niin sitten millään.
(Syön osia, jotka eivät muille kelpaa: teen luulientä luista ja lempiosani nautaa ja lammasta ovat kylkiluut, niska, häntä, kieli)
Ehkä papuihin kyllästyminen on kropan viesti jostakin, varsinkin jos kaipaat lihan kaltaista suutuntumaa?
En ainakaan papuihin kyllästy, niistähän saa tosi monipuolista ruokaa laitettua. Mutta esim. hyvin valmistetut soijasuikaleet tai papupihvit ovat mielestäni herkullista ruokaa ja siksi niitäkin tulee laitettua. En ole koskaan syönyt mitään muuta lihaa kuin kalaa, joten mistään lihan kaipuusta ei kohdallani ole kyse.
Tofua tai seitania en edes laske samalla tavalla teolliseksi ruoaksi kuin jotain härkistä, niillä on jo todella pitkä historia ja molempia pystyy aika yksinkertaisesti valmistamaan ihan kotikeittiössäkin.
Vierailija kirjoitti:
On törkeää lajismia - sitä josta eläinsuojelijat vaikkapa meitä ihmiselle lajityypillistä sekaravintoa syöviä syyttävät - että olet valmis jopa haittaamaan omaa hyvinvointiasi ollaksesi syömättä vaikkapa nisäkkäitä, lintuja ja kaloja, mutta et piittaa yhtään muista e
Turha saivarrella. Vaikka tosissaan ajattelisi noin, säästää kasviravinnolla silti moninkertaisesti eläviä olentoja, sillä lihaa syömällä tuhoaa välillisesti vielä enemmän bakteereja jne. Nykytiedon valossa on kuitenkin selvää, että eläimet kärsivät ja tuntevat kipua - mikrobeista ja kasveista emme tiedä, mutta tuon tiedämme. Ei luulisi olevan niin vaikeaa, että jotkut tuntevat empatiaa eläimiä kohtaan ja tekevät ratkaisuja siihen sekä tutkittuun tietoon perustuen.
Hyi helvetti. Kukaan itseään ja omaa kehoaan arvostava ei tunge moista paskaa suuhunsa.
Oon kerran maistanut ja aivan hirveetä :D