Onko 40-vuotias liian vanha vaihtamaan alaa?
Otsikossa kysymys tulikin.
Mielelläni kuulisin kokemuksia.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta. Esim. sairaanhoitajana ehtisi tehdä hyvin töitä. IT-ala on taantumassa jolle ei loppua näy ja en enää 40 vuotiaana lähtisi sinne, kun työnhakijoita / tekoäly korvaa koodarit -pöhinää on niin paljon ettei ole varmuutta saako uraa siellä käyntiin.
On aika vaarallista kirjoittaa noin jyrkkiä mielipiteitä totuuksina muiden luettavaksi. Jos väittää että kokonainen ammattiala on kaatumassa se täytyy sitten myös perustella hyvin.
Näkisin että sellaiset ammattialat, joita ei yhteiskunnassa enää ole näkyvillä on taantuvia. Palvelut joita ei enää käytetä. Täällä ei esimerkiksi ole enää paljoakaan vaatetehtaita, jotka työllistävät ompelijoita. Toisaalta pienyrittäjyys, design ja luovuus vaatealalla on in.
Vierailija kirjoitti:
Höh. Sinulla on vielä 27 vuotta työelämää.
Tätä ei moni työnantaja hoksaa. Yleensä rekrytoijan oma ikä on yläikäraja rekrytoitaville.
Ei ole. Mun äidin eka ammatti oli sairaanhoitaja mutta väsyi huonoihin työoloihin ja kyllästyi huonoon palkkatasoon. Haki 43-vuotiaana yliopistoon lukemaan kauppatieteitä ja pääsi. Mä olin silloin 10-vuotias. Aika kituuttamista oli taloudellisesti muutama vuosi kun oli 4 lasta ja vain yksi tienaava aikuinen perheessä. Äiti tosin oli kaikki kesät sairaaloissa sijaisena. Täytyy kyllä nostaa hänelle hattua, maisteriksi 4 vuodessa kaiken sen keskellä. Äiti sai vakituisen työpaikan uudelta alaltaan heti kun valmistui. Palkka nousi huimasti vrt hoitoala ja työ oli säännöllistä ja siistiä sisätyötä arkisin, toki vastuu oli aika iso ja joutui ajoin koville mutta sehän näkyi sit palkassa ja bonuksista. Oli siellä kymmenisen vuotta ja oli jo 58, kun headhunter pyysi häntä mukaan yhteen julkisen sektorin rekryyn. Äiti lähti ja pääsi ja varmaan tekee siellä töitä eläkkeeseensä asti. Kannustan ehdottomasti iäkkäänäkin alan vaihtoon!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mun äidin eka ammatti oli sairaanhoitaja mutta väsyi huonoihin työoloihin ja kyllästyi huonoon palkkatasoon. Haki 43-vuotiaana yliopistoon lukemaan kauppatieteitä ja pääsi. Mä olin silloin 10-vuotias. Aika kituuttamista oli taloudellisesti muutama vuosi kun oli 4 lasta ja vain yksi tienaava aikuinen perheessä. Äiti tosin oli kaikki kesät sairaaloissa sijaisena. Täytyy kyllä nostaa hänelle hattua, maisteriksi 4 vuodessa kaiken sen keskellä. Äiti sai vakituisen työpaikan uudelta alaltaan heti kun valmistui. Palkka nousi huimasti vrt hoitoala ja työ oli säännöllistä ja siistiä sisätyötä arkisin, toki vastuu oli aika iso ja joutui ajoin koville mutta sehän näkyi sit palkassa ja bonuksista. Oli siellä kymmenisen vuotta ja oli jo 58, kun headhunter pyysi häntä mukaan yhteen julkisen sektorin rekryyn. Äiti lähti ja pääsi ja varmaan tekee siellä töitä eläkkeeseensä asti. Kannustan ehdottomasti iäkkäänäkin alan vaihtoon!
Nelikymppinen = iäkäs? 😅
Riippuu täysin taustasi ja alasta, jolle olet aikomassa.
Jos et kerro näitä taustatietoja, meidän on yhtä tyhjän kanssa arvailla onnistutko alanvaihdossa.
Esim. jos olet vaihtamassa hoitoalalle, niin onnistuu varmasti, jos puolestaan taidealalle, niin epätodennäköistä työllistyä ja saada kunnon palkkaa tai palkkaa ylipäätään.
Jos suunnittelet uudelleenkouluttautumista, etkä enää saa tukea mihinkään pidempään kunnon tutkintoon eikä omaa rahoitusta ole, niin silloinkin on hyvin epätodennäköistä pelkillä työkkärin pupukursseilla tai lyhyillä tutkinnoilla työllistyä ainakaan mihinkään kunnon palkoille.
Ainakaan amis-tason töistä et saa. Lähihoitajilla on oikeasti ihan hyvät palkat koulutustasoonsa nähden, harvalla amisalalla pääsee samaan ilman yrittäjäksi ryhtymistä ja hyvää tuuria.
Lisäksi todella harvalla alalla on yhtä hyvä työllisyys, joten se töiden etsiminen saattaa tulla lähihoitajalle shokkina, kun ei voikaan valita kymmenestä paikasta vaan siihen yhteen on päinvastoin kymmeniä tai jopa satoja hakijoita. Ja naisena on hankalaa päästä miesaloille, koska seksismi on kyllä erittäin voimissaan jos yrittäisi naisena esim putkiasentajaksi - saatikka jos sitä yrittäisi 40+ iässä kun muut hakijat on 20v miehiä.