Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Refluksitautisia paikalla? Miten usein teillä on huonoja päiviä?

Vierailija
30.05.2024 |

Minulla on tällä hetkellä säännöllinen lääkitys meneillään (Esomeprazol 40 mg). Kaikki konstit otettu käyttöön, en syö enää suklaata, en käytä alkoholia, sängynpääty korotettu, en syö illalla.

Huonoja päiviä on vain alkanut olla turhan usein. Ehkä ikä löysyttää lisää "vatsaporttia"?

Miten usein muilla on huonoja päiviä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
2/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on kuukausia, syön silloin zolt 30 mg, välillä taas voi mennä viikkokin suht helposti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaportti löysä, siihen ei lääkitys juurikaan auta, leikkaushoito, onko sellaista. Minulla refluksi parani kuin ihmeen kaupalla täysin itsestään. Kun se oli pahimmillaan, pelkäsin ensimmäisellä kerralla, että on sydäninfarkti, mutta kun tabletti auttoi, ajattelin, ettei ole sydäri. Se on oikeasti kauhea vaiva, en saanut nukuttua, piti kävellä ympäri taloa, juoda vettä, ottaa reseptivapaa lääke, sydän hakkasi tuhatta ja sataa, joka paikkaan poltti ja aamulla oli ihan rättiväsynyt. Onneksi vähentynyt reilusti, kun katsoo mitä suuhunsa laittaa, voi välttää ainakin osan.

Vierailija
4/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut Omeprazol lääkitys jo vuosia ja se pitää mun oireet kurissa. Hyvin harvoin käy niin, että normaaliannostus ei riitä ja silloin otan ylimääräisen lääkeannoksen.

Vierailija
5/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaa lukumäärää on mahdoton sanoa. Välttelen niitä ruokia ja juomia, joiden tiedän pahentavan tilannetta. Silti monena päivänä (10-15) kuukaudesta alkaa korventamaan. Ruokahalu on huono ja pystyn syömään vain pieniä ruoka-annoksia kerrallaan. Tämä on johtanut liialliseen laihtumiseen.

Omalle refluksitaudilleni syy on palleatyrässä. Epäilen, että muutamat käyttämäni lääkkeet ovat osasyyllinen (astma- ja kipulääkkeet).

Vierailija
6/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri puolitoista viikkoa normaali olo ja se oli ihanaa. Ja nyt taas selkeät oireet alkoivat (huono olo, röyhtäily, kylkiä polttelee). Huonoina päivinä en pysty esim urheilemaan, sillä kaikki hypyt yms vain lisäävät huonoa oloa.

Ap

Vierailija
7/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaa lukumäärää on mahdoton sanoa. Välttelen niitä ruokia ja juomia, joiden tiedän pahentavan tilannetta. Silti monena päivänä (10-15) kuukaudesta alkaa korventamaan. Ruokahalu on huono ja pystyn syömään vain pieniä ruoka-annoksia kerrallaan. Tämä on johtanut liialliseen laihtumiseen.

Omalle refluksitaudilleni syy on palleatyrässä. Epäilen, että muutamat käyttämäni lääkkeet ovat osasyyllinen (astma- ja kipulääkkeet).

Eli aika usein sinullakin on huono olo?

Ap

Vierailija
8/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun refluksi ja närästys on melkein kokonaan ollut poissa puolivuotta kun tei ruokaremontin.kotimainen vilja pois ,rasvaiset ruoat,pinet ruoka-annokset,hitaasti syöminen.olin vähän ylipainoinen noin 5kg,se on nyt pois ja luulen että palleatyrä oli syypää oireisiin.lääkitys oli mutta ei aina auttanut,pahimmillaan oksensin yöllä usein,ja tuntui että vesikin närästi.

Vierailija
9/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdalta suosittelen leikkausta. Loppui kaiken sortin närästys ja jatkuva yskä ,kun seinään . 7vuotta somacilla. Useemman kerran kuussa oli päiviä että kaikki närästi ja piti istualtaan nukkua tai oksentaa ja koittaa nukkua sitten. Muutenkin heräsi tunnin -kahden välein juomaan kylmää maitoa rauhottaakseen kurkkua jota hapot ärsytti. Jotta sai yskimisen kuriin  Löysä läppä oli syynä.Leikkauksen jälkeen Pari viikkoa liemiuokaa ja sen jälkeen on voinut syödä normaalisti. Ja palan painikkeeksi vaikka viskiä ilman mitään takapotkupoltteluja. Pierettää hitusen enempi kun röyhtäily ei niin luontaisesti lähde. Mut on kyllä muuhun elämän laadun paranemiseen murheista pienin. 

Vierailija
10/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Jos juon liikaa limpparia, mehua tai kaljaa, niin saattaa olla kurkku vähän kipeä seuraavana aamuna. Hankin tämän vuoksi moottorisängyn. Tuntuu kuin refluksi olisi alkanut paranemaan tuon hankinnan jälkeen. Uskon että se ruokatorvenläppä vai mikä lie kiristyy ja paranee, kun sille antaa aikaa rauhoittua. Ja jos kaljotuttaa, niin aamulla Somac kohti kiduksia, jottei refluksi haittaa.

Vierailija
11/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tämä tauti vaikuttaa jokapäiväiseen elämään kyllä valitettavan paljon. Täytyy varmaan varata taas aika gastrolääkärille ja kysellä mielipidettä leikkauksesta yms

Ap

Vierailija
12/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oikeasti haittaa päivittäin ja oireena on myös närästystä, niin kysyisin myös mielipidettä leikkauksesta, enkä olisi edes peloissani suun kautta tehtävästä tähystyksestä mikä on kuulemma aika hanurista. Samalla selviää jos olisi sattumoisin muuta häikkää sisuksissa, kuten keliakia. Parempi saada kuntoon. Tsemppiä 👍

Vierailija
13/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aika usein sinullakin on huono olo? Usein on tosiaan huono olo ja kipuja polttelun lisäksi. On myös nielemisvaikeuksia.

Eivät ne lääkkeet kovin hyvin tehonneet, vaikka pitkän kuurin niitä söinkin. Nyt on sellainen kuin Gasterix (lansopratsoli) käytössä, mutta ei se ole sen kummempaa vaikutukseltaan kuin esimerkiksi Zolt.

Ei kait tähän viimenään auttaisi muu kuin palleatyräleikkaus, mutta sekin voi epäonnistua ja vastassa ovat uudet ongelmat. Joten sinnittelen.

Vierailija
14/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se oikeasti haittaa päivittäin ja oireena on myös närästystä, niin kysyisin myös mielipidettä leikkauksesta, enkä olisi edes peloissani suun kautta tehtävästä tähystyksestä mikä on kuulemma aika hanurista. Samalla selviää jos olisi sattumoisin muuta häikkää sisuksissa, kuten keliakia. Parempi saada kuntoon. Tsemppiä 👍

Olen jo käynyt tähystyksessä muutama vuosi sitten ja se oli yllättävän ok tutkimus (sain hyvät rauhoittavat). Ei ollut keliakiaa. Se sulkijalihas on löystynyt. Kiitos tsempeistä!

Vierailija
15/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun refluksi ja närästys on melkein kokonaan ollut poissa puolivuotta kun tei ruokaremontin.kotimainen vilja pois ,rasvaiset ruoat,pinet ruoka-annokset,hitaasti syöminen.olin vähän ylipainoinen noin 5kg,se on nyt pois ja luulen että palleatyrä oli syypää oireisiin.lääkitys oli mutta ei aina auttanut,pahimmillaan oksensin yöllä usein,ja tuntui että vesikin närästi.

Sama. Siistin ruokavaliota, niin meni pois. Voi johtua kyllä jostain muustakin asiasta. Palleatyrä oli yksi syypää tilanteeseen.

Aloittajalle vinkiksi, että nexiumit voi vaihtaa pois. Moni vaihtaa. Niiden kanssa ei pitemmän päälle ollut koskaan hyvä. Somac oli parempi. En tiedä miksi, mutta tuo oli parempi.

Vierailija
16/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu miten syö..  Mulla on lääkityksenä gefiluskapselit, zolt kumpikin otettava viimeisenä iltaisin. Litalgin tosi kipuun. Aamupalan yhteydessä visiblinin sekoitan viiliin.  Ohjeet sain gastropuolen lääkäriltä. Syön kevyttä mietoa hyvin sulavaa ruokaa, juon paljon vettä.  Nukun ja lepään tarpeeksi sekä ulkoilen luonnossa ja meditoin.  Jos syön yhdenkin kuorimattoman kurkkusiivun niin alkaa röyhtäyttään ja puurokuurille vaan. Apteekin nutridrink on myös hyvää. Lihaa ei kärsi syödä, sen oksennan pois. Mulla on ibs, palleatyrä sekä refluksitauti.  Ylipainoa ei ole, päinvastoin.. Olen monisairas ja db lääke metforem pilasi suoliston kokonaan ja tuli nuo edellä mainitut, ibs oli jo.   Äkkiä vatsa oireilee jos ei pidä huolta että lepää tarpeeksi ja nukkuu hyvin. Pari yötä jos valvoo niin heti oireilee..  

Vierailija
17/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harvoin on vaan reiluksitauti joka tuosta vaan puhkeaa itsestään aikuisiällä. Se on aina seuraus jostain piilevästä isommasta vaivasta, kuten kilpirauhasen tulehduksesta, SIBOsta, tyrästä, syövästä, keliakiasta tai tulehduksellisesta suolistosairaudesta. Mutta Suomessa sulta tutkitaan nämä muut jutut vasta sitten kun olet kuoleman kielissä eikä se happosalpaaja ole sua maagisesti parantanut.

Vierailija
18/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa ja vertaistukea

refluksi.fi

Vierailija
19/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsaportti löysä, siihen ei lääkitys juurikaan auta, leikkaushoito, onko sellaista. Minulla refluksi parani kuin ihmeen kaupalla täysin itsestään. Kun se oli pahimmillaan, pelkäsin ensimmäisellä kerralla, että on sydäninfarkti, mutta kun tabletti auttoi, ajattelin, ettei ole sydäri. Se on oikeasti kauhea vaiva, en saanut nukuttua, piti kävellä ympäri taloa, juoda vettä, ottaa reseptivapaa lääke, sydän hakkasi tuhatta ja sataa, joka paikkaan poltti ja aamulla oli ihan rättiväsynyt. Onneksi vähentynyt reilusti, kun katsoo mitä suuhunsa laittaa, voi välttää ainakin osan.

Sinulla saattoi olla kilpirauhasen tulehdus, joka menee joskus itsestään ohi. Se vaikuttaa mahahapon määrään.

Vierailija
20/34 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan refluksiin auttoi täysin päinvastainen toiminta kuin yleensä ohjeeksi annetaan. Lasillinen rasvatonta piimää tai maustamatonta jougurttia juuri ennen nukkumaanmenoa. Nukkuminen vatsallaan. Sellällään tai kyljellään nukkuminen vain pahensi omaa refluksia. Vatsallaan nukkumista kokeilin tekoälyn antaman vinkin perusteella. Tekoäly ehdotti vatsallaan nukkumista koska paine joka vatsaan kohdistuu voi auttaa. Totta vai sattumaa, en tiedä. Minulla kuitenkin toimii erinomaisesti.