Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksitautisia paikalla? Miten usein teillä on huonoja päiviä?

Vierailija
30.05.2024 |

Minulla on tällä hetkellä säännöllinen lääkitys meneillään (Esomeprazol 40 mg). Kaikki konstit otettu käyttöön, en syö enää suklaata, en käytä alkoholia, sängynpääty korotettu, en syö illalla.

Huonoja päiviä on vain alkanut olla turhan usein. Ehkä ikä löysyttää lisää "vatsaporttia"?

Miten usein muilla on huonoja päiviä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä

Vierailija
22/34 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nostan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oireilee kurkku, karheutena, limaisuutena, kuivuutena. Sitkeä lima kurkussa erityisesti ruokailun jälkeen, joka on vaikea saada pois. Kestää noin tunnin, joskus hieman enemmän ennen kuin kurkku selkeää taas. Sen jälkeen kurkku usein kuivuu ja sitten taas saattaa tulla limaköntti sinne, joka ei meinaa lähteä millään pois. Kurkkuoireita pahimpina päivinä lähes koko ajan. Puhuminen sattuu, ääni katkeilee. Toinen poskiontelo tulehtuu. Kurkkuun saakka nousevia takaisinvirtauksia, jopa vedestä, silloin tällöin, harvakseltaan yleensä, niin että huomaan. Käytössä zolt, ruokavalio, sängynpäådyn korottaminen. Ylipainoa on 6 kg, paino kyllä tippuu koko ajan. Huonoja päiviä noin puolet kuukaudesta. Yksikään päivä ei ole täysin oireeton, mutta siedettäviä ja jopa ihan hyviä päiviä on yhteensä noin 10 kuukaudessa kuitenkin. Nämä eivät vaihtele miten sattuu vaan kausina. 

Vierailija
24/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinjuonti pitää lopettaa. Riippuvuuksistakin voi päästä irti.

Vierailija
25/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee todella paljon esimerkiksi vuodenaikojen mukaan. Syksyllä usein oireet pahenevat. Myös stressi ja ruokavalio vaikuttavat paljon tässä taudissa. Saan sen yleensä kuriin jo ruokavaliomuutoksilla, joskus pitää ottaa lääke väliaikaiseksi avuksi. 

Vierailija
26/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun noin 20 vuotta kestänyt närästys paljastui lopulta Crohnin taudiksi. Siinä tulehdus voi olla missä tahansa suoliston osassa, yleensä ohutsuolessa mutta minun tapauksessa myös mahalaukussa ja ruokatorvessa. Vaatikaa ihmiset tarkempia tutkimuksia! Ja vaatikaa hoitoa, ei ole oikein että elämänlaatu huononee liikaa närästyksen takia, hoitoa on olemassa.

Vierailija
27/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän vaihtelee, joskus on pitempiä hyviä jaksoja ja sitten taas pitkiä huonoja jolloin sellaista ruokaa tai juomaa ei ole mikä ei ärsyttäisi. Leikkaus on todellakin viimeinen vaihtoehto,  kirjaimellisesti. Sen verran olen kuullut ja lukenut haitoista että itse en lähtisi todennäköisesti. Leikkauksen jälkeen muun muassa oksentaminen ei enää onnistu. Herkästi vatsalla reagoivana ja migreenistä kärsivänä näen tämän ainakin toistaiseksi elämänlaatua heikentävänä tilana. Miten kamalaksi päänsärky muuttuukaan jollei pysty oksentamaan aivojen niin käskiessä? Onnistun myös jostain syystä imuroimaan kaikki kiertävät vatsataudit itselleni. Mitähän tapahtuu jos ei enää kykene oksentamaan siinä tilanteessa X(

Vierailija
28/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka työpäivä. Työ on täyttä istumatyötä ja housut pitää pitää nappi auki. Työpaikka on niin kylmä, ettei siellä voi pitää mekkoa. Oireet tulee mistä tahansa, erityisesti salaatti tekee sitä, mutta jos syön jotain muuta. Iltapäivät töissä on pahempia

Minulla sama lääke, mutta sitä ei kuulemma saisi syödä ihan jatkuvasti, joten pidän taukoja ja otan vasta kun on pakko. Joskus Rennie lisäksi että.

Nyt olen kesälomalla ja pidän kotona pelkästään trikoomekkoja, niin kotioloissa ei ole niin paha. Mutta pari tuntia pitää odottaa syönnin jälkeen ennen kevyttäkin liikuntaa. Kahvi on pahimpia "takaisin tulon" aiheuttajia.

Minulla oireet on tuo ruuan ylös tuleminen, ei siis ole oksennusta, refluksitautiset tietää mikä ero niillä on, sekä vatsan ja pallean turpoaminen ilmapalloksi. Tuo ilmapallovatsa on välillä ihan älyttömän kipeä. Se hyvä puoli tässä on, että ei liho kun ei voi ylensyödä. 

Vierailija
29/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oireilee kurkku, karheutena, limaisuutena, kuivuutena. Sitkeä lima kurkussa erityisesti ruokailun jälkeen, joka on vaikea saada pois. Kestää noin tunnin, joskus hieman enemmän ennen kuin kurkku selkeää taas. Sen jälkeen kurkku usein kuivuu ja sitten taas saattaa tulla limaköntti sinne, joka ei meinaa lähteä millään pois. Kurkkuoireita pahimpina päivinä lähes koko ajan. Puhuminen sattuu, ääni katkeilee. Toinen poskiontelo tulehtuu. Kurkkuun saakka nousevia takaisinvirtauksia, jopa vedestä, silloin tällöin, harvakseltaan yleensä, niin että huomaan. Käytössä zolt, ruokavalio, sängynpäådyn korottaminen. Ylipainoa on 6 kg, paino kyllä tippuu koko ajan. Huonoja päiviä noin puolet kuukaudesta. Yksikään päivä ei ole täysin oireeton, mutta siedettäviä ja jopa ihan hyviä päiviä on yhteensä noin 10 kuukaudessa kuitenkin. Nämä eivät vaihtele miten sattuu vaan kausina. 

Enpä ole tullut ajatelleeksi, että jatkuva kurkkukipunikin ilman flunssaa on näitä samoja oireita. Minä menin lääkäriin tuon palleakivun vuoksi ja luulin että on sydänperäistä, mutta lääkäri totesi muutamien kysymysten jälkeen että refluksitaudista on kyse. Vuosia sitten kuvattiin vatsaoireiden vuoksi ja diagnoosi oli "edellytykset refluksitaudille", se vain sitten muuttui itse taudiksi muutama vuosi sen jälkeen. Olen ihan pienestä asti ollut herkkävatsainen, hiilihappojuomia en ole koskaan voinut juoda. 

Vierailija
30/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin todettu löystynyt sulkijalihas ja aika-ajoin vatsansisältöä nousee ruokatorveen mm äskettäin kun poimin marjoja ja yleensäkin puutarhahommissa.

Yskää js kurkunkäheyttä on useasti.  En syö lääkkeitä, joskus kuurina Silica tonicia.   Ruokavalioon yritän kiinnittää huomiota, kotimaiset viljat pois jne, esim tomaattikin ärsyttää vaivaa.

Aiheuttaako refluksi pahanhajuista hengitystä.   Itsestä tuntuu, että löyhkään metrien päähän.  Sekin vielä muiden hankalien oireiden lisäksi. 

Vierailija
31/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 vuotias nainen ja kärsin närästyksestä kausittain paljonkin. Aina välillä kuvittelen, että kyseessä on sydän, mutta aina hetken päästä niiden tilanteiden jälkeen alkaa nousemaan ihan kunnon röyhtyjä ja olo helpottaa. Ei minulla ole rintakipuja, vaan sellaista ahtauden tunnetta ja erityisesti selällään maaten.

Aamuisin kurkku on limainen ja joskus kipeä, eniten ärsyttää sellainen pahoinvointi (ja vatsan turvotuksen tunne). Paprika on ainoa, jota tiedän että en voi syödä. Toinen asia on stressi joka lisää närästystä kovinkin ja stressiä on mahdoton vältellä tässä elämäntilanteessani.

Vierailija
32/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrä pitää sulkijan auki. Ei vaivannut, kun vatsalihakset oli trimmatut. Vyön totesin puristavan tyrän sivuun. Oireet hävisi. Lääkkeitä en syö. Dementia varoituksia pitkäaikaisesta käytöstä. Muut konstit ensin. Vesi pahin aiheuttaja.

Vierailija
33/34 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vastaavaa tautia tai ainaki lääkäri  lyhyellä vastaanotto käynnillä näin kertoi..

Minulle ei nouse Ruoka ylös ruokatorveen mutta levossa yöllä jossain pallean alueella ilmenee kipua ja henki salpaantuu täysin joka tukehtumisreaktion johdosta on aina saanut nousemaan nopeasti istuaöleen tai pystyyn mikä mikä nopeasti auttaa..

Lääkäri kertoi että tämä on sitä refluksia  mikä johtaa tukehtumistunteeseen

Vierailija
34/34 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Boris-juomaa! Viikon päästä ei mitään refluksioireita enää! Säännöllisessä käytössä ei tule mistään ruoasta oireita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan