Kyllä eläkeläisiltä voi leikata sillä moni on päässyt 60-vuotiaana eläkkeelle!
Nyt on eläkeikä noussut reippaasti. Jotain 65-70 vuotta.
Omat vanhemmat jäi 61-vuotiaina ja osa jopa 55-vuotiaina.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Ovat silti voineet aloittaa työuran jo 14 vuotiaana kuten isäni. Eivät liki kolmikymppisenä niinkun parhaat nykyään!
14-vuotiaallahan onkin jo yliopistotutkinto ja ammattitaitoa vaikka muille jakaa.
Itselläni on tarkoitus jäädä eläkkeelle 69-vuotiaana. Pitempäänkin olen mielelläni töissä, jos vain mahdollista. Omituista tuo eläkeläisten kadehtiminen. Suurin osa heistä on kuitenkin köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on tarkoitus jäädä eläkkeelle 69-vuotiaana. Pitempäänkin olen mielelläni töissä, jos vain mahdollista. Omituista tuo eläkeläisten kadehtiminen. Suurin osa heistä on kuitenkin köyhiä.
Eläkkeellä ollessakin voi käydä töissä. Älytöntä maksaa eläkemaksuja jos ei elä niin kauan että pääsee niistä nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat silti voineet aloittaa työuran jo 14 vuotiaana kuten isäni. Eivät liki kolmikymppisenä niinkun parhaat nykyään!
14-vuotiaallahan onkin jo yliopistotutkinto ja ammattitaitoa vaikka muille jakaa.
Sinullako sitten on ja silti työtön.
Katse peiliin.
Eläkeikä nousee, koska ihmiset elävät pidempään kuin aiemmat sukupolvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katse peiliin.
Miten niin? Mitä ihannoitavaa on 14-vuotiaana työelämänsä aloittaneessa? Eihän se ole edes koulua käynyt. Minulla on yliopistotutkinto ja olen eläkkeellä. Katso itse mitä peilistä näet.
Monet pääsi eläkkeelle 50-vuotiaana 90-luvulla. Mutta ei ne sillä rikastuneet, päinvastoin. Niillä on nyt sitten surkea eläke.
Itse jouduin vakavan sairastumisen takia 21-vuotiaana eläkkeelle. Saan pienintä kansaneläkettä eikä siitä todellakasn ole leikattavaksi. Eläkeläisiäkin on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katse peiliin.
Miten niin? Mitä ihannoitavaa on 14-vuotiaana työelämänsä aloittaneessa? Eihän se ole edes koulua käynyt. Minulla on yliopistotutkinto ja olen eläkkeellä. Katso itse mitä peilistä näet.
Silti karehdit pieniä eläkkeitä.
Olisit voinut uhrautua ja olla hakematta eläkettä lainkaan jos et sitä tarvitse.
Miten nuorempi olet, niin sitä huonommin on asiat eläke-eduissa. Ja lista on pitkä!
-Suurilla ikäluokilla oli aivan loistavat veroedut vapaaehtoissa eläkevakuutuksissa. Poistettiin joskus 2004
-Suurillä ikäluokilla oli superkertymä. Jos jaksoi olla töissä yli 63 vuotiaana, sai kolminkertaisen eläkertymän niiltä vuosilta. Nyt eläkeikä alkaa olla 67 ja sen jälkee ei lähellekään samanlaista kannustinta jatkaa!
-Sitten moni nyt 61 vuotias ja sitä vanhempi sai sen osittaisen varhennetun eläkkeen. Tätä on nyt hallitus poistamassa.
-Ja päälle tietty eläkemaksut. Ja niiden pienuus vanhoille. Vuonna 1940 syntynyt nainen esim. saa eläkemaksunsa 7-kertaisena takaisin. Eli tuotto parempi työuran ajalta kuin pörssissä! 70-luvulla tai sen jälkeen syntynyt saa eläkemaksunsa 1,6 - 1,9 kertaisena.
Tuohon vielä päälle, kuinka paljon työelämä on muuttunut. Nykyisin eläkkeellä oleva saattoi hommata ammatin ja tehdä samaa hommaa 35 vuotta ja päälle työelämä ei ollut viimeiseen asti tuottavuudella kiristetty. Toisin on nykysukupolvella.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin 17-vuotiaana ja eläkeikäni on 67 vuotta. Revi siitä.