Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet eivät ymmärrä miten heidän tekemä ahdistelu on naisista pelottavaa ja kuvottavaa?

Vierailija
30.05.2024 |

Miksi ei mene jakeluun?

Kommentit (625)

Vierailija
341/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhäkään kaikkia miehiä ei demonisoida, mutta jos pihalla on 100 käärmettä ja tiedät että yksi niistä on myrkyllinen muttet tiedä mikä, niin tietysti olet hyvin varovainen niiden kaikkien kanssa. Olisi hullua lampsia sinne käärmeiden keskelle ihan huolettomasti. 

Vierailija
342/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on valitettavasti jopa omaa kokemusta siitä, että täysin asiallinen pyyntö on torjuttu halveksivasti ja vähättelevästi ja mahdollisesti jopa julkisesti nolaamistarkoituksessa.

Tiedätkö miksi naiset näin tekevät? Ovat ilkeitä? Se johtuu siitä, että naisia ahdistellaan. Nuori nainen saa jatkuvasti lähentely ja iskuyrityksiä. Jos sanoo nätisti ei, se vain yleensä yllyttää miehiä. Jäädään vonkaamaan, ei ei ole enää ei, vaan mies luulee, että väsyttämällä pääsee lopputulemaan. Siksi naiset oppivat olemaan mahdollisimman ilkeitä, jotta mies ymmärtäisi oikeasti, että ei ole kaivattua seuraa.

En ole tuo jolle kommentoit, mutta ymmärrän tämän kyllä. Silti se voi joskus mennä yli. Itse oli kerran ilmaiskonsertissa puistossa, ja kysyin penkkirivin päässä olevaan tyhjään paikkaan viitaten siinä vieressä istuvilta kahdelta naiselta: "Anteeks onks tässä vapaata?" niin vastaus oli kirjaimellisesti: "Painu v*ttuun siitä!" En todellakaan ollut missään lähestymistarkoituksessa liikkeellä, ja hölmistyin törkeästä huudosta niin, että poistuin sanaa sanomatta. Tästä on aikaa parikymmentä vuotta, ja silti edelleen tuoreena mielessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisi silti kiinnostavaa tietää, miksi omassa lähipiirissäni kukaan nainen ei edes kysyttäessä kerro joutuneensa ahdistelluksi. Yksittäisiä hyvin harvinaisia epäasiallisia kommentteja he ovat kuulleet, mutta nekään eivät ole yleisiä. ----- Onko oma tuttavapiirini jotenkin poikkeuksellinen?"

Äkkiseltään sanoisin että on. En itse tunne yhtäkään naista jota ei oltaisi ahdisteltu. Ja nyt ei puhuta katseista tai etäisistä tuntemuksista. Puhun fyysiseksi käyvistä tilanteista joissa saa oikeasti pelätä. Minua on mm. kuvattu ja kourittu liukuportaissa, lyöty perseelle kadulla keskellä kirkasta päivää (ja kun huusin hänelle, hän sanoi ai sulla onkin menkat), seurattu kaupasta kotiin samalla kun huudeltiin "kohteliaisuuksia", tultu bussissa viereen ja alettu hipelöidä reittä (vaatteilla ei ole väliä mutta olin toppa vaatteissa) jne jne.

Ja samanlaisia kokemuksia on kaikilla kavereillani, siskoillani ja äidilläni. Myös mummi kertoi 50-luvun kokemuksistaan.

Juuri tuota tarkoitan. Mikä tuon eron saa aikaan? Miksi sinun tuttavapiirisi tulee jatkuvasti tai ainakin usein ahdistelluksi, mutta minun tuttavapiirissäni se on ilmeisesti hyvin harvinaista? Onko kyse asuinpaikasta, koulutuksesta, ammatista, varallisuudesta, yhteiskunnallisesta asemasta? Omassa tuttavapiirissäni osa naisista kokee tulleensä syrjityiksi esimerkiksi ylennyksissä, palkankorotuksissa tai työtehtävissä, mutta ahdistelu ei tunnu olevan kovin yleistä.

Vierailija
344/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä nyt on vauva-palsta, eikä näitä kukaan lue sanoa vielä kerran hyvin selvästi muutaman asian:

Esim. me 70-l. syntyneet miehet saimme jo tasa-arvoisen kasvatukse. Peppiä ja Ronjaa päiväkodissa, yhdessä pelasimme futista ja kirkonrottaa koko ala-asteen. Yläasteellakin sekakaveriporukat ja luonnollinen tasa-arvo ja kunnioitus kaikilla.

Monen pohjoismaisen/suomalaisen miehen katse on lämmin, hyväksyvä, toverillinen ja ihaileva, ei esineellistävä ja halveksiva. Monen miehen intentio tutustua esim. baarissa, kahvilassa puistossa voi olla täysin platoninen - ainakaan siinä ei ole mitään rumaa, toksista tai "himoa". Itse olen saanut parhaat kaverini sinkkumiehenä sinkkunaisista baarista ihan menemällä juttelemaan.

Ja toivon, että jos uskaltaa kevyeen flirttiin: hymy ja katse sitä ei pidettäisi automaattisesti iljettävänä, vaikka naista ei juuri ko. mies kiinnostaisikaan.

En halua vähätellä, enkä puolustaa m

Yleensä se flirtti ei kiinnostavalta, etenkin tuntemattomalta, on iljettävä. 

Vierailija
345/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla on valitettavasti jopa omaa kokemusta siitä, että täysin asiallinen pyyntö on torjuttu halveksivasti ja vähättelevästi ja mahdollisesti jopa julkisesti nolaamistarkoituksessa.

Tiedätkö miksi naiset näin tekevät? Ovat ilkeitä? Se johtuu siitä, että naisia ahdistellaan. Nuori nainen saa jatkuvasti lähentely ja iskuyrityksiä. Jos sanoo nätisti ei, se vain yleensä yllyttää miehiä. Jäädään vonkaamaan, ei ei ole enää ei, vaan mies luulee, että väsyttämällä pääsee lopputulemaan. Siksi naiset oppivat olemaan mahdollisimman ilkeitä, jotta mies ymmärtäisi oikeasti, että ei ole kaivattua seuraa.

En ole tuo jolle kommentoit, mutta ymmärrän tämän kyllä. Silti se voi joskus mennä yli. Itse oli kerran ilmaiskonsertissa puistossa, ja kysyin penkkirivin päässä olevaan tyhjään paikkaan viitaten siinä vieressä istuvilta kahdelta naiselta: "An

Miten kokemasi liittyy ahdisteluun? Jonkin aikaa sitten kääkkä sporassa ei suostunut antamaan minulle jolla jalka siteessä, istumapaikkaa vaan vei kaksi. Jotkut ihmiset nyt vaan on roskaa.

Vierailija
346/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jari Vilen, Mikko Leppilampi, Valkeakoski... Tällä viikolla olemme taas saaneet lukea monista tapauksista. Usko miehiin menee. 

Kuinkahon moni EI -julkimo päässytkin pälkähästä.

Useat, joka päivä. En todellakaan tehnyt mitään numeroa, kun isän metsästyskaveri ohittaessaan minut ahtaassa eteisessä kävikin käsiksi tisseihini. En halunnut, että isän ja tämän tyypin välit menee, niin en sanonut mitään. Mutta RÖYHKEÄ paskiainen. Vähän vanhempana oppii usein sitten antamaan random tyypeille sanallista palautetta (tästä seuraa monesti uhkaavia tilanteita), mutta jos lääppijä on vaikka ope on tilanne vaikeampi. 

Jos miettisin muutaman minuutin saisin palautettua mieleen ainakin kymmenen tilannetta jossa on ollut epämukavaa ja turvaton olo

Mutta täytyy sanoa, että onpa tuota

Et saa anteeksi kähmimistäsi. Kyseessä on laajempi ilmiö johon kaikkien naisten tulee yhdessä puuttua. Huvittavaa tuo sinun oman käytöksesi vähättely, "Siitä on aikaa" ja "Saanko anteeksi?"

Olet aivan samaa pohjasakkaa kuin naisia ahdistelevat ja ahdistelua vähättelevät miehetkin. 

Sinun tapauksessasi suhtaudun kokemaasi ahdisteluun samalla olankohautuksella kuin millä sinä suhtaudut itsesi harrastamaan ahdisteluun.

Vierailija
347/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus naiset voisi antaa huomiota keskinäiselle ahdistelulleen. On kommentointia ulkoisesta ja sisäisestä olemuksesta, vaatteista, kampauksista, tavoista, iästä, ei ole koskematonta aluetta.  

Vierailija
348/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olisi silti kiinnostavaa tietää, miksi omassa lähipiirissäni kukaan nainen ei edes kysyttäessä kerro joutuneensa ahdistelluksi. Yksittäisiä hyvin harvinaisia epäasiallisia kommentteja he ovat kuulleet, mutta nekään eivät ole yleisiä. ----- Onko oma tuttavapiirini jotenkin poikkeuksellinen?"

Äkkiseltään sanoisin että on. En itse tunne yhtäkään naista jota ei oltaisi ahdisteltu. Ja nyt ei puhuta katseista tai etäisistä tuntemuksista. Puhun fyysiseksi käyvistä tilanteista joissa saa oikeasti pelätä. Minua on mm. kuvattu ja kourittu liukuportaissa, lyöty perseelle kadulla keskellä kirkasta päivää (ja kun huusin hänelle, hän sanoi ai sulla onkin menkat), seurattu kaupasta kotiin samalla kun huudeltiin "kohteliaisuuksia", tultu bussissa viereen ja alettu hipelöidä reittä (vaatteilla ei ole väliä mutta olin toppa vaatteissa) jne jne.

Ja samanlaisia kokemuksia on kaikilla kavereill

Millaisia ovat olleet tilanteet kun olette ahdistelusta puhuneet ja he sanoneet etteivät sitä koe?

Vierailija
349/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmiset sitten tapaavat-netissäkö? Tarkoitin aivan tavallista hymyilyä?

Vierailija
350/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä osaa tuohon sanoa vastausta, ei kuulosta normaalilta jos ketään teilläpäin ei ahdistella. Suurelle osalle nuoria naisia se on viikottaista, jollei päivittäistä. Näin nelikymppisenäkin vielä aivan tavallista, pari kertaa kuussa varmaan joku kokee oikeudekseen häiriköidä vaikka viihdyn kotosalla suurimman osan ajastani. Ehkä tuttavasi ei ole kovin hyviä puhumaan ikävistä asioista tai jostain syystä sinä et ole se jolle niistä kerrotaan? Tai asutte jossain erikoisessa paikassa? 

Sinuna koettaisin herätellä keskustelua aiheesta enemmän. Kerro tännekin jos selviää, mielelläni syyn tällaiseen erikoisuuteen kuulisin. 

En tiedä, onko tuossa mitään erikoista. Satunnaisia harvinaisia ahdistelutapauksia on kuulemma ollut, mutta ei usein. Minun tuttavapiirini tuntuu kokevan enemmän työsyrjintää (palkka, työtehtävät, ylennykset) tai tavallista huonoa käytöstä, joka voisi kohdistua keneen tahansa. Emme asu missään erikoisessa paikassa, jos suomalaista isoa kaupunkia ei pidä erikoisena. Uskoisin, että ainakin vaimoni ja paras naispuolinen ystäväni olisivat kertoneet ja olisin kuullut vähintään vaimoltani, jos tyttäreni olisi joutunut ahdistelluksi. 

Vierailija
351/625 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. me 70-l. syntyneet miehet saimme jo tasa-arvoisen kasvatukse. Peppiä ja Ronjaa päiväkodissa, yhdessä pelasimme futista ja kirkonrottaa koko ala-asteen. Yläasteellakin sekakaveriporukat ja luonnollinen tasa-arvo ja kunnioitus kaikilla.

Monen pohjoismaisen/suomalaisen miehen katse on lämmin, hyväksyvä, toverillinen ja ihaileva, ei esineellistävä ja halveksiva. Monen miehen intentio tutustua esim. baarissa, kahvilassa puistossa voi olla täysin platoninen - ainakaan siinä ei ole mitään rumaa, toksista tai "himoa". Itse olen saanut parhaat kaverini sinkkumiehenä sinkkunaisista baarista ihan menemällä juttelemaan.

Ja toivon, että jos uskaltaa kevyeen flirttiin: hymy ja katse sitä ei pidettäisi automaattisesti iljettävänä, vaikka naista ei juuri ko. mies kiinnostaisikaan.

En halua vähätellä, enkä puolustaa m

Jos hymy tulee saman ikäluokan edustajalta, se on vielä ok. Jos setämieheltä nuoremmalle naiselle saati tytölle, se on iljettävää. Siinä on se ero!

Vierailija
352/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilta- ja yöaikaan yksinäinen mies, joka lähestyy yksinäistä naista, on potentiaalinen uhka.Tämän oppii jokainen tyttö jossakin vaiheessa. Empaattisen ihmiset ymmärtävät tämän.

Potentiaalinen uhka on vain ajatus naisen päässä, eli neuroottisuutta. Mies tietää omassa päässään, onko hän uhka vai ei. Tai ehkä se ahdistelija ei tiedä, mutta normaali mies tietää, että hän ei ole uhka, vaikka lähestyisi yksinäistä naista yksin yöllä.

Vierailija
353/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistelu on tulkintakysymys. Ruman miehen lähestyminen voidaan kokea ahdistavana, vaikka täysin sama käytös komealta mieheltä olisi naisen mielestä toivottavaa.  

Kyllä se on se tapa miten tämä kohtaaminen tapahtuu se joka määrittää sen että onko tilanne ahdistelua vaiko ei. Jos se kontaktin ottaminen tapahtuu kohteliaasti ja jos pakit tulee ja ne otetaan asiallisesti vastaan niin hyvä. Jos se pakit saanut jää siihen kyyläämään tai nillittämään niin ei sillä ulkonäöllä ole mitään merkitystä tilanteessa. Vastenmielistä käytöstä se on näytti naamataulu miltä tahansa. 

Mies tulee naisen luo ja kommentoi jotain seksuaalista kuten kehuu persettä/tissejä vaikka. Jos mies on komea, nainen ottaa sen kehuna ja pitää miestä ihanan itsevarmana, mutta ruma mies syyllis

Ainoastaan aivoton bimbo tykkää perseen ja tissien kauyta avauksen tekijästä, vaikka tämä olisi millainen adonis 🙄

Vierailija
354/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies sanoo tähän aiheeseen, että ei häntä ainakaan haittaisi jos naiset ahdistelisi. Eli eivät tajua asetelman olevan aivan erilainen. Kun sitten kysyy että no mitäs jos ahdistelijasi olisikin sua isompi mies niin alkaakin vähän mietityttämään. 

Aina tämä sama logiikan kukkanen. Isot miehet ovat heteronaisten mielestä usein seksuaalisesti kiinnostavia, joten asiaa pitäisi kysyä homomiehiltä eikä heteromiehiltä.

Just tätä tarkoitin. Et ymmärrä, että nainen ei ole seksuaalisesti kiinnostunut ahdistelijastaan. Kiitos vaan kun todistit logiikan kukkaseni. Mieti vielä vähän omaasi. 

Miehellä on voinut olla kokemus, että kun hän lähestyy hänen tavallaan naista, niin nainen pitää siitä. Sitten joku toinen nainen saattaakin ahdistua siitä samasta lähestymistavasta, vaikka nainen osoittikin kiinnostuksen merkkejä miestä kohtaan alun perin. Mies hämmentyy ja huonot tunnetaidot omistava voi suuttua, kun ei ymmärrä tilannetta. En usko että juuri koskaan kyse on siitä, että mies haluaa tulla ahdistelemaan ja tekemään naisen olon tukalaksi tahallaan. Sehän on täysin varma keino olla saamatta pesää, mikä on kuitenkin aina miesten ensisijainen tavoite.

Vierailija
355/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyvä puoli on vanhenemisessa, ettei kukaan enää ahdistele. Teininä oli järkyttävää, koska ei tiennyt, miten olisi pitänyt reagoida tai sanoa. Olen ajatellut, että osaksi siksi teinejä juuri ahdistellaan, he eivät osaa sanoa vastaan. Ovat helppoja uhreja. Tämän ikäinen tietäisi jo tarkkaan, miten sille miehelle laitetaan luu kurkkuun, mutta sitä taitoa ei pääse näyttämään.

Vierailija
356/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilta- ja yöaikaan yksinäinen mies, joka lähestyy yksinäistä naista, on potentiaalinen uhka.Tämän oppii jokainen tyttö jossakin vaiheessa. Empaattisen ihmiset ymmärtävät tämän.

Potentiaalinen uhka on vain ajatus naisen päässä, eli neuroottisuutta. Mies tietää omassa päässään, onko hän uhka vai ei. Tai ehkä se ahdistelija ei tiedä, mutta normaali mies tietää, että hän ei ole uhka, vaikka lähestyisi yksinäistä naista yksin yöllä.

Ajattelukyvyssäsi ja empatiakyvyssäsi on nyt jotain vikaa. Ei ole kyse mistään neuroottisuudesta, vaan ihan konkreettisesta vaarasta. Naisia raiskataan jatkuvasti ja naisia myös kuolee näiden raiskausten yhteydessä. Kuten tämä Valkeakoskelainen tyttö. 

Normaali mies tietää että jokainen nainen pelkää jokaista yöaikaan tai yksinäisessä paikassa lähestyvää miestä, joten hän ei yksinkertaisesti lähesty. Vaikka tietäisi itse olevansa täysin vaaraton. Oleellista on se, että se nainen ei tiedä ja joutuu pelkäämään.

Vierailija
357/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle kommentoit, mutta ymmärrän tämän kyllä. Silti se voi joskus mennä yli. Itse oli kerran ilmaiskonsertissa puistossa, ja kysyin penkkirivin päässä olevaan tyhjään paikkaan viitaten siinä vieressä istuvilta kahdelta naiselta: "Anteeks onks tässä vapaata?" niin vastaus oli kirjaimellisesti: "Painu v*ttuun siitä!" En todellakaan ollut missään lähestymistarkoituksessa liikkeellä, ja hölmistyin törkeästä huudosta niin, että poistuin sanaa sanomatta. Tästä on aikaa parikymmentä vuotta, ja silti edelleen tuoreena mielessä. 

Itse olen sellainen että jos asialliseen pyyntöön vastataan asiattomasti niin muutun itsekin asiattomaksi. Jos olisin ollut sinä niin olisin istunut siihen penkille ja alkanut sättiä naisia kunnes he poistuvat. Mulle ihan sama ootko mies vai nainen niin vastaan samalla mitalla.

Vierailija
358/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ymmärtävät kyllä ja nauttivat nimenomaan herättämästään pelosta. He saavat tunteen vallasta. 

Sadisti nauttii aiheuttamastaan pelosta ja hädästä.

Vierailija
359/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelukyvyssäsi ja empatiakyvyssäsi on nyt jotain vikaa. Ei ole kyse mistään neuroottisuudesta, vaan ihan konkreettisesta vaarasta. Naisia raiskataan jatkuvasti ja naisia myös kuolee näiden raiskausten yhteydessä. Kuten tämä Valkeakoskelainen tyttö. 

Normaali mies tietää että jokainen nainen pelkää jokaista yöaikaan tai yksinäisessä paikassa lähestyvää miestä, joten hän ei yksinkertaisesti lähesty. Vaikka tietäisi itse olevansa täysin vaaraton. Oleellista on se, että se nainen ei tiedä ja joutuu pelkäämään.

Sinä olet se, joka ei naisia ymmärrä. Olen ekstrovertti ja lukemattomia kertoja aloittanut juttelun yksinäisen naisen kanssa paikassa, jossa ei ole muita ja nimenomaan uhan tuntua vähentääkseni. He eivät ole koskaan olleet pelokkaita vaan ovat jutelleet ihan mielellään kanssani. Nainen tulkitsee miehen elekielestä onko hän uhkaava vai ei.

Vierailija
360/625 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Feministisessä puheenparressa KAIKKI miehet ova potentiaalisia ahdiztelijoita ja raizkureita, siis kaikki."

Feministinä täytyy sanoa, että kaikki, siis aivan kaikki käsityksesi feminismistä on kyllä puutteellista. 🤷

Maailmassa on hitosti upeita miehiä, jopa minun pikkukylässäkin on. Mutta se, että on (naisten) kaltoinkohtelijoita JA sen hyväksyjä, on epäkohta mihin pitää puuttua. Silläkin uhalla että sinä uhriudut.

Ei. Kyllä nimenomaan feminismi on se aate joka jakaa kollektiivisia rangaistuksia ja syytöksiä. Miten se muuhun pystyisikään kun intersektionalismin myötä koko oppirakenne perustuu ryhmäajatteluun.

Feminismi on sairas vihaideologia ja minä en todellakaan ole vastuussa muiden miesten tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Jättäkää miehet rauhaan marxisfeminasset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan