Miksi miehet eivät ymmärrä miten heidän tekemä ahdistelu on naisista pelottavaa ja kuvottavaa?
Kommentit (625)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä ketjussa tarkoitetaan ahdistelulla? Entä millaiset kommentit ja eleet koette kohteliaisuuksiksi?
Suomeksi sanottuna: ahdistelu on ei-toivottua tuijottamista, koskemista ilman lupaa, lähelle tunkemista ja seuraamista, vaikka yrittäisit väistää ja paeta tilanteesta, irstaita kommentteja ulkonäöstä, ja erityisesti käsiksi käymistä tai sitä, ettei oteta suoraa kieltoa vakavasti. Ahdistelua ovat myös pyytämättä laitetut viestit, joissa on kikkelikuvia tai seksuaalissävytteisiä puheita, jos ei olla seksisuhteessa tai molemminpuolisesti sitä kohti menossa. Myös sopimaton "huumori" on ahdistelua.
Kohteliaisuudeksi koen ystävällisen hymyn ja katseen, sellaisen välimatkan päästä kuin vierasta kohtaan on sopivaa. Keskustelun aiheista, joista on mukava keskustella kenen tahansa kanssa. Jos mies on selvä, suunnilleen saman ikäinen ja rehdin oloinen, voi pieni flirttikin olla mukavaa, kunhan se ei ole limaista ja esineellistävää.
Konkreettisen tason esimerkki omasta elämästäni: mies varmaan koki tämän "kohteliaisuudeksi", mutta minä koin todellakin ahdisteluksi. Noin 70-vuotias ukko kommentoi 17-18 vuotiaalle minulle, kuinka "olen niin nätti, että ottaisi minut oikein mielellään, mutta kun on jo tämä oma vaimo, niin ei voi, heh heh", ja iäkäs vaimo hymyili kiusaantuneena vieressä. Samainen pappa nosti minut vyötäisiltä ilmaan lupaa kysymättä, jollakin aiheettomalla tekosyyllä, tarkoituksena vain päästä koskemaan. Muistelen tätä tyyppiä inhosta väristen vielä nyt 45-vuotiaana. Nuoruudessani tähän suhtauduttiin "älä nyt ota niin vakavasti" -asenteella, koska kyseessä oli selvin päin oleva mies ja vaimokin mukana, niin ei olisi voinut tehdä mitään oikeasti. Olin tästä järkyttynyt ja on todellakin oikein, että enää ei tehdä niin. Toivon, että olisin silloin osannut pitää paremmin puoliani.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kerran bussissa yks asiallisen oloinen keski-ikäinen mies yhtäkkiä sanoi "sulla on herkullisen isot tissit". Olin silloin 27-vuotias, mutta todella babyface. Yhtäkkiä sanoin vaan "anteeksi mitä, olen 14-vuotias". Se mies meni ihan hämilleen, punasteli, tiputti puhelimen, meinasi tukehtua ja alkoi vaan sönköttään "olen pahoillani, sori, en tarkoittanut, anteeksi tuhannesti jne...". Vitsi miten hyvältä se tuntui, että sai iskettyä tuolla tavoin takaisin.
Olisit vielä kysynyt miksi se kuvitteli että noin voi sanoa yli 14-vuotiaalle.
Haluaisin tietää vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Ex-tyttöystäväni oli järkyttävä pummi.
---> Kaikki naiset ovat potentiaalisia pummeja.
Itse asiassa kaikki maailman ihmiset ovat potentiaalisia pummeja sukupuoleen katsomatta. Itse ainakin pidän rahoistani huolen aina kun olen vieraiden ihmisten keskuudessa. Ihan vain järkevää mielestäni
"Olisi silti kiinnostavaa tietää, miksi omassa lähipiirissäni kukaan nainen ei edes kysyttäessä kerro joutuneensa ahdistelluksi. Yksittäisiä hyvin harvinaisia epäasiallisia kommentteja he ovat kuulleet, mutta nekään eivät ole yleisiä. ----- Onko oma tuttavapiirini jotenkin poikkeuksellinen?"
Äkkiseltään sanoisin että on. En itse tunne yhtäkään naista jota ei oltaisi ahdisteltu. Ja nyt ei puhuta katseista tai etäisistä tuntemuksista. Puhun fyysiseksi käyvistä tilanteista joissa saa oikeasti pelätä. Minua on mm. kuvattu ja kourittu liukuportaissa, lyöty perseelle kadulla keskellä kirkasta päivää (ja kun huusin hänelle, hän sanoi ai sulla onkin menkat), seurattu kaupasta kotiin samalla kun huudeltiin "kohteliaisuuksia", tultu bussissa viereen ja alettu hipelöidä reittä (vaatteilla ei ole väliä mutta olin toppa vaatteissa) jne jne.
Ja samanlaisia kokemuksia on kaikilla kavereillani, siskoillani ja äidilläni. Myös mummi kertoi 50-luvun kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä naisista haluasi, että kukaan mies ei koskaan kiinnittäisi teihin mitään huomiota, että olisitte kaikissa käänteissä kuin ilmaa. Miehet suhtautuisivat teihin kuin johonkin elämän ehtoopuolen kääkkään. Eli katsoisivat ohitsenne kuin teitä ei olisikaan. Olisiko tämä toivomanne maailma?
Tietysti kanssaihminen pitää huomata eikä kohdella kuin ilmaa. Normaali kohteliaisuus olisi mukavinta! Esim samalla tavalla kohtaaminen kuin jos juttelisit vaikkapa siskosi, tätisi tai serkkusi kanssa. Ihmisenä, ei seksiobjektina.
Sellaista toivoisin sydämeni pohjasta! Maailma olisi ihana paikka sitten!
Valitettavasti niin monet naiset ovat jotenkin vinksahtaneita, että tulkitsevat juuri tuo
Mites kaikki kommentit joissa sivuutetaan naisten kokemuset ja väitetään tietävän mitä ne tuntee ja ajattelee? Älä viitsi itkeä, olet tekopyhä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn maksullisissa hakemassa seksuaalisen tyydytykseni. Muuten en ole missään tekemisissä naisten kanssa. Suosittelen tätä kaikille miehille.
Ei parisuhdetta tai lapsia = ei huolia!
Minä teen samoin, ja nautin elämästäni täysin rinnoin. Harmittaa vain, etten tajunnut tätä jo paljon aikaisemmin. Yli kolmekymppiseksi kärvistelin parisuhteissa.
m44
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan muijat mutta naisten kokema ahdistelu on vähentynyt vuosikymmenienkin takaa todella paljon.
Ja tämä on huono juttu miksi? Ihan rohkeasti, kerro omin sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä naisista haluasi, että kukaan mies ei koskaan kiinnittäisi teihin mitään huomiota, että olisitte kaikissa käänteissä kuin ilmaa. Miehet suhtautuisivat teihin kuin johonkin elämän ehtoopuolen kääkkään. Eli katsoisivat ohitsenne kuin teitä ei olisikaan. Olisiko tämä toivomanne maailma?
Haluaisin, että olisi ollut näin siihen asti, että olen edes täysi-ikäinen. Oman ikäisiltä pojilta huomio olisi kelvannut, ei aikuisilta miehiltä. Ja puolestaan nyt viittäkymppiä lähestyvänä "ehtoopuolen kääkkänä" nekin katseet kelpaisivat. Edelleen mieluiten oman ikäisiltä miehiltä, ei miltään eläkepapoilta.
Vierailija kirjoitti:
"Lol. Ihan sama minkä näköinen mies on, jos avaa keskustelun kehumalla persettä tai tissejä niin hänen seuraansa kaipaan vähemmän kuin oksennussuihkua.
Fiksut ja siistit miehet yleensä pääsevät seuraan ulkonäöstä riippumatta jos seuraa kaivataan. Perseenkehujia juostaan karkuun ja yökötellään. Hyi helvetti, tuli ihan kylmiä väreitä."
Lol tosiaankin. Jos teidän naisten puheet ja teot olisivat oikeasti linjassa, niin se jo itsessään varmaan vähentäisi ahdistelua. "Fiksut ja siistit pääsevät seuraan ulkonäöstä riippumatta..." Ei juma mitä soopaa :D Et sä usko tuohon itsekään. Jännä mies kun tulee ja puristaa perseestä, niin johan on pikkarit kosteina.
Totta. On hyvä aina pitää mielessä, että naiset sanovat täysin eri asioita suullaan kuin vulvallaan.
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkin kohtaamisesta, joka ei ollut ahdistelua eikä ahdistava. Olin eräällä lentokentällä ja etsin oikeaa junaa, kun kuulin takaani äänen kysyvän tiesinkö mistä juna keskustaan lähtee. Vastasin että en ole varma mutta luulen että täältä. Kävelimme raiteille samaa matkaa ja heitimme jotain small talkia. Junaan noustessamme hän ei seurannut minua ja tullut viereeni istumaan sillä en kutsunut häntä siihen. Arvostin tätä suuresti sillä olen introvertti ja etenkin julkisissa tykkään olla vain hiljaa itsekseni.
Kun jäimme samalla asemalla pois, kohtasimme taas. Juttelimme kun nousimme liukuportailla ylös, hän oli hauska ja asiallinen, katsoi minua silmiin ja vaikutti mukavalta tyypiltä. Kun tiemme olivat eroamassa, hän ehdotti hyvin luonnollisesti että voisimmehan jatkaa tästä vaikka kahville, mikäli minulla ei olisi muuta tekemistä. Tällöin kieltäydyin kohteliaasti sillä minulla oli jo kiire ystäväni luokse. Hän kiitti seuras
Minulla on ollut samanlaisia kivoja kohtaamisia normaalien, mukavien miesten kanssa. Olisivatpa tosiaan kaikki sosiaalisesti normaaleja, fiksuja ja mukavia ja kohtelisivat toisiaan kuin ihmisiä. Sukupuolesta riippumatta.
En oikein lopulta voi vastata tässä asiassa kuin itsestäni. En ahdistele naisia, en tieten enkä tietämättäni. Vältän katsomastakaan ihan varmuudeksi vaikkapa nuoria naisia , että ei tule mitään ahdistavaa tai inhottavaa kokemusta. Asiallinen ystävällinen ihmisenä ihmiselle kontakti silloin kun se on tarpeen. Sanomattakin on selvää, että en myöskään lähesty naisia siinä mielessä. Ymmärrän kuuluvani siihen joukkoon, jonka lähestyminen on käytännössä aina ei toivottavaa. Se on ok olen sen hyväksynyt. Siinä tuli vain kiusallisia tilanteita kaikille osapuolille. Minulta naiset siis saavat täyden rauhan! Mutta kun on asioitava olen kyllä ihan miellyttävä ja asiallinen. Tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lol. Ihan sama minkä näköinen mies on, jos avaa keskustelun kehumalla persettä tai tissejä niin hänen seuraansa kaipaan vähemmän kuin oksennussuihkua.
Fiksut ja siistit miehet yleensä pääsevät seuraan ulkonäöstä riippumatta jos seuraa kaivataan. Perseenkehujia juostaan karkuun ja yökötellään. Hyi helvetti, tuli ihan kylmiä väreitä."
Lol tosiaankin. Jos teidän naisten puheet ja teot olisivat oikeasti linjassa, niin se jo itsessään varmaan vähentäisi ahdistelua. "Fiksut ja siistit pääsevät seuraan ulkonäöstä riippumatta..." Ei juma mitä soopaa :D Et sä usko tuohon itsekään. Jännä mies kun tulee ja puristaa perseestä, niin johan on pikkarit kosteina.
Totta. On hyvä aina pitää mielessä, että naiset sanovat täysin eri asioita suullaan kuin vulvallaan.
Ja kaikki uskoon että sinäkin kätesi sinne vulvaan olet ahdistelutilanteissa työntänyt jotta tämän tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan muijat mutta naisten kokema ahdistelu on vähentynyt vuosikymmenienkin takaa todella paljon.
Missä väitettiin, että se olisi huono juttu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitäkin naisia on jotka tykkäävät ahdistelusta. Onhan se yksi tapa saada huomiota miehiltä ja se kuka nainen tykkää ei oikein selviä muuten kuin kokeilemalla.
Tämä on hyvinkin yleinen argumentti oikeuttamaan väkivalta tai häirintä tai muu asiaton käytös. "Pidät siitä kun 🍇 sua!" Kai sen sillä oikeuttaa itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä sai alanuolen? Miksi joku kokee huonoksi sen että ahdistelu olisi vähentynyt? Todella hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki miehet eivät ahdistele, ei pidä väittää, että "miehet ahdistelevat" vaan sanoa, että jotkut miehet ahdistelevat tai osa miehistä ahdistelee. Eihän yksittäisten naistenkaan tekoja saa yleistää ja väittää, että kaikki naiset tekevät jotain tai heillä on jokin tietty ominaisuus. Jos väitteessä ei ole minkäänlaista rajausta, sen voi olettaa koskevan kaikkia kyseiseen ryhmään kuuluvia. Sanavalinnoilla on merkitys.
En yhtään epäile, ettei ahdistelu olisi yleistä, sillä tiedän itsekin miehiä, joiden joutuminen ahdistelusta syytetyksi ei yllättäisi. Olisi silti kiinnostavaa tietää, miksi omassa lähipiirissäni kukaan nainen ei edes kysyttäessä kerro joutuneensa ahdistelluksi. Yksittäisiä hyvin harvinaisia epäasiallisia kommentteja he ovat kuulleet, mutta nekään eivät ole yleisiä. Jos ahdistelu on hyvin yleistä, omassa tuttavapiirissä pitäisi olla ahdistelluiksi joutuneita naisia. Miksi ei ole? Kohdistuuko ahdistelu vain osaan naisista? Jos kohdistuu, mihin osaan ja miksi? Vai onko kysymys siitä, minkä eri ihmiset kokevat ahdisteluksi ja mitä eivät? Onko oma tuttavapiirini jotenkin poikkeukselli nen?
En kyllä osaa tuohon sanoa vastausta, ei kuulosta normaalilta jos ketään teilläpäin ei ahdistella. Suurelle osalle nuoria naisia se on viikottaista, jollei päivittäistä. Näin nelikymppisenäkin vielä aivan tavallista, pari kertaa kuussa varmaan joku kokee oikeudekseen häiriköidä vaikka viihdyn kotosalla suurimman osan ajastani. Ehkä tuttavasi ei ole kovin hyviä puhumaan ikävistä asioista tai jostain syystä sinä et ole se jolle niistä kerrotaan? Tai asutte jossain erikoisessa paikassa?
Sinuna koettaisin herätellä keskustelua aiheesta enemmän. Kerro tännekin jos selviää, mielelläni syyn tällaiseen erikoisuuteen kuulisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä väitettiin, että se olisi huono juttu?
"Sori vaan muijat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. On hyvä aina pitää mielessä, että naiset sanovat täysin eri asioita suullaan kuin vulvallaan
Ja kaikki uskoon että sinäkin kätesi sinne vulvaan olet ahdistelutilanteissa työntänyt jotta tämän tiedät.
No ei, vaan ahdistelutilannetta todistaneena naiselta itseltään kuullut, kuinka hommat jatkuivat lopulta makkarin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kanssaihminen pitää huomata eikä kohdella kuin ilmaa. Normaali kohteliaisuus olisi mukavinta! Esim samalla tavalla kohtaaminen kuin jos juttelisit vaikkapa siskosi, tätisi tai serkkusi kanssa. Ihmisenä, ei seksiobjektina.
Sellaista toivoisin sydämeni pohjasta! Maailma olisi ihana paikka sitten!
Valitettavasti niin monet naiset ovat
Mites kaikki kommentit joissa sivuutetaan naisten kokemuset ja väitetään tietävän mitä ne tuntee ja ajattelee? Älä viitsi itkeä, olet tekopyhä.
Eli koska joku omaan viiteryhmääni kuuluva on kokenut vääryyttä, on ok jos itsekin kohdistan vääryyttä toisen ryhmän jäseneen?
voi poloista yli-ikäistä feministiä joka ei kelpaa enää miehille niin purkaa sitten vihaansa näin koska jää paitsi miehen kosketusta