Onko manipulointia vai mitä tää on
Eli jo pidempään, puhutaan useammasta vuodesta, mun puoliso on tehny niin että tulee riitaa ja oikein haastaa sitä, ärsyttää ja tökkii just niihin kohtiin mitkä tietää että satuttaa mua valtavasti (eli ei todellakaa oo kyse mistään kenen vuoro on tiskata - hommasta) ja sit kun reagoin, eli yleensä turhaudun ja korotan ääntä tuntien jopa koko päivän kestäneen riidankylvämisen jälkeen, ni mä oonki se pahis? Tähän vielä se että voi mennä vihaisena ja mun "käytökseen pettyneenä" nukkumaan hyvin, kun itte jään valvomaan ja murehtimaan pahaa riitaa, ja sitte puoliso ku aamulla herää ON KUIN MITÄÄN EI OIS TAPAHTUNU? Oon alkanu miettiä, et tää ei taida olla ihan terve kuvio..
Kommentit (72)
Voitko lainata rahaa tai hakea diakonia-avustusta? Tekisin sinuna rikosilmoituksen, jos ei anna pankkikorttia takaisin. Ja ehkä muutenkin, koska mistä tiedät mitä se on pankkikortillasi tehnyt. Varmista ettei mies näe näitä kirjoituksia tai vastaavia (sivuhistorian poisto)! On mahdollista, että tutkii tietokonettasi tai puhelintasi. Jos (toivottavasti kun) eroat varmistaisin ettei hän ole asentanut niihin mitään vakoiluohjelmia. Kuulostaa hullulta ja toivottavasti kohdallasi ei ole näin, mutta tällaistakin tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kommunikaatiossa vasn puutetta molemmilla. Onneksi tähän löytyy apuja terapiasta taikka itsetutkiskelusta😄
Kommunikaatiossa puutetta kommentti on oletettavasti huono provo. Älkää koskaan lähtekö pariterapiaan ap:n puolison kaltaisen kanssa! Toistan EI KOSKAAN! Manipuloi todennäköisesti terapeutinkin puolelleen.
Soitin ja kysyin neuvoa ja kerroin mun tilanteesta, niin sain tietoa ja kuulla että tämä lasketaan väkivallaksi ilmeisesti kaikella mahdollisella tavalla. On henkistä, taloudellista, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa mitä puoliso mua kohtaan harjoittanu..
Äsken menin ulos vain nähdäkseni että perunamaa, jonka pohjatyöt olin käsin eilen tehnyt, on myllätty ihan eri uskoon ja tarkoitus oli kuulemma "vain auttaa" ja kun harmistuin isosta työstä mitä tein sen eteen saan kuulla miten vaa vittuilen ja olen epäkiitollinen. Keskustelu oli mahdotonta, kuulema vain haastan riitaa.. Tässä kokoajan koittanu kerätä kamppeita ja hoitaa eläinten asiat niin että voin vaa lähtee kotiin, vaikka neki on puolison oikeastaan eikä mun vastuulla mitenkää... Mut kieltäytyy hoitamasta kun pitää munki tehdä jotain kun täällä majailen. Tosi kiva lähteä polkupyörällä tavaroiden ja koiran kanssa täältä ja jättää auto, mutta näin se on vaa tehtävä tai tulen hulluksi kun nään nyt kokoajan vain vahvististusta sille mitä oon nyt saanu ymmärtää tuosta touhusta.. Hitto soikoon miten tyhmä olo kun uskonu tuota!
Ja joo, lainaan rahaa siksi aikaa että pärjään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Soitin ja kysyin neuvoa ja kerroin mun tilanteesta, niin sain tietoa ja kuulla että tämä lasketaan väkivallaksi ilmeisesti kaikella mahdollisella tavalla. On henkistä, taloudellista, fyysistä ja seksuaalista väkivaltaa mitä puoliso mua kohtaan harjoittanu..
Äsken menin ulos vain nähdäkseni että perunamaa, jonka pohjatyöt olin käsin eilen tehnyt, on myllätty ihan eri uskoon ja tarkoitus oli kuulemma "vain auttaa" ja kun harmistuin isosta työstä mitä tein sen eteen saan kuulla miten vaa vittuilen ja olen epäkiitollinen. Keskustelu oli mahdotonta, kuulema vain haastan riitaa.. Tässä kokoajan koittanu kerätä kamppeita ja hoitaa eläinten asiat niin että voin vaa lähtee kotiin, vaikka neki on puolison oikeastaan eikä mun vastuulla mitenkää... Mut kieltäytyy hoitamasta kun pitää munki tehdä jotain kun täällä majailen. Tosi kiva lähteä polkupyörällä tavaroiden ja koiran kanssa täältä ja jättää auto, mutta näin se on vaa tehtäv
Ota kuvat autosta todisteeksi, jos voit. Älä hae sitä yksin. Säästä kaikki viestit yms. kaiken varalta ja kirjaa asioita ylös itsellesi: mitä on tapahtunut ja milloin esim. tuo pankkikorttijuttu. Saatat tarvita uuden pankkikortin ja -tunnukset. Vaihda kaikki salasanat. Harkitse tarvitsetko oma luottokieltoa? Varaudu siihen, että mies suuttuu, on mahdollisesti väkivaltainen ja haluaa todennäköisesti kostaa. Pyydä apua. Lähde niin ettei mies huomaa, jos tämä vaan on mitenkään mahdollista. Voitko pyytää jotakuta hakemaan sinut? Jos pelkäät eläinten puolesta voit harkita eläinsuojeluilmoituksen tekemistä. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken menin ulos vain nähdäkseni että perunamaa, jonka pohjatyöt olin käsin eilen tehnyt, on myllätty ihan eri uskoon ja tarkoitus oli kuulemma "vain auttaa" ja kun harmistuin isosta työstä mitä tein sen eteen saan kuulla miten vaa vittuilen ja olen epäkiitollinen. Keskustelu oli mahdotonta, kuulema vain haastan riitaa.. Tässä kokoajan koittanu kerätä kamppeita ja hoitaa eläinten asiat niin että voin vaa lähtee kotiin, vaikka neki on puolison oikeastaan eikä mun vastuulla mitenkää... Mut kieltäytyy hoitamasta kun pitää munki tehdä jotain kun täällä majailen. Tosi kiva lähteä polkupyörällä tavaroiden ja koiran kanssa tääl
Joo, siis tosi hyvä varmasti varautua. Ei se vielä varmaa ees aavista et nyt on mulle viimene niitti.. Otan kuvat joo autosta, pitää äkkiä se hakea sitten pois, ei se onneks arvokas ole mutta kuitenkin. Oon ennenki menny loukattuna kotiin, että ei varmaan osaa ihmetellä kun nyt lähden, luulee että tulen takasin.
Ap
"Ei välttämättä aina ole kyse pahan olon purkamisesta. Tuota voidaan käyttää myös välineenä, jonkin tavoitteen saavuttamiseksi. Esimerkiksi mustamaalataan töissä työntekijä (saadaan hänet hermostumaan "tyhjästä"), joka kilpailee samasta ylennyksestä eli pyritään raivaamaan kilpailija pois tieltä tai perheessä/suvussa luodaan jostain syntipukki, jolloin kaikki paha on syntipukissa ja itse voi kokea olevansa parempi ja välttää tekojensa seuraukset sysäämällä vastuun tälle mustalle lampaalle. Oli ap:n tapauksessa syy nyt mikä hyvänsä, niin eihän tuo tervettä ole."
Aivan totta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan englanniksi nimellä "reactive abuse", eli haastetaan riitaa ja sitten esitetään uhria, kun toinen ärsyyntyy. Se on narsististen ihmisten lempparikikka. Sitten sitä heidän uhriutumistaan kutsutaan nimellä DARVO, eli defend, attack, reverse victim and offender. Hän siis purkaa omaa pahaa oloaan sinuun tuolla tavalla, koska ei halua itse käsitellä jotain sisäistä juttuaan. Tykkää nähdä muut huonolla tuulella ja sitä kautta alisteisessa asemassa, ja nauttii vallan tunteesta, kun tietää voivansa tehdä tätä milloin haluaa. Ei tarvitse ollan siis suoranaisesti persoonallisuushäiriöinen, mutta narsistisia piirteitä vähintään.
Jos ei suostu myöntämään tekevänsä tätä eikä välitä miltä se sinusta tuntuu, niin mieti haluatko oikeasti jatkaa tuollaisen ihmisen kanssan.
tyypillistä narsistista käyttäytymistä. Kyse ei todellakaan ole "oman pahan olon helpottamisesta" vaan tyydyttävän vasteen saamisesta kohteelta.
Tietenkin jotkut harrastaa tätä ihan kusipäisyyttäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan englanniksi nimellä "reactive abuse", eli haastetaan riitaa ja sitten esitetään uhria, kun toinen ärsyyntyy. Se on narsististen ihmisten lempparikikka. Sitten sitä heidän uhriutumistaan kutsutaan nimellä DARVO, eli defend, attack, reverse victim and offender. Hän siis purkaa omaa pahaa oloaan sinuun tuolla tavalla, koska ei halua itse käsitellä jotain sisäistä juttuaan. Tykkää nähdä muut huonolla tuulella ja sitä kautta alisteisessa asemassa, ja nauttii vallan tunteesta, kun tietää voivansa tehdä tätä milloin haluaa. Ei tarvitse ollan siis suoranaisesti persoonallisuushäiriöinen, mutta narsistisia piirteitä vähintään.
Jos ei suostu myöntämään tekevänsä tätä eikä välitä miltä se sinusta tuntuu, niin mieti haluatko oikeasti jatkaa tuollaisen ihmisen kanssan.
tyypillistä narsistista käyttäytymistä. Kyse ei todellakaan ole "oman pahan o
Niin siis nyt selvennyksenä tuohon, että kyllä se on pahan olon purkamista, vaikkei narsisti edes itselleen sitä myönnä. Pahalla ololla en tarkoita, että narsisti olisi uhri, vaan sanotaan esimerkiksi, että häntä ketuttaa, tai hän on kateellinen, pettynyt tai kokee ihan mitä tahansa normaaleja vaikeita ihmistunteita, ja ne tunteet voi liittyä ihan muuhun asiaan tai ihmiseen, kuin uhriin, niin nimenomaan se narsismi estää sen sisäisen käsittelyn, eli se puretaan toiseen ihmiseen. Se on se narsismin ydin, että sitä omaa sisäistä maailma paetaan ja vältellään käyttämällä muita ihmisiä tällä tavalla, heistä tehdään joko ihailijoita tai uhreja. Mutta tämä käytös ei ole pelkästään diagnosoitaville narsisteille tyypillistä, ja siksi on tärkeää tunnistaa nämä käytösmallit, jotta osaa suojella itseään olipa tekijä kuka tahansa. Toki myös psykopaatit tekevät tätä, mutta myös eri tavoin epäkypsät ihmiset, vaikkakin vähemmän tahallisesti. Sillä sinänsä ei ole merkitystä, onko kaltoinkohtelija suoranaisesti persoonallisuushäiriöinen, koska pointti on, että se käytös on joka tapauksessa väärin ja haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On manipulointia. Suuttuminen on hänelle palkinto eli pystytkö olemaan viilipytty kun hän aloittaa? Ja mitä sanoisit ystävällesi/siskollesi jos hän kertoisi miehensä tekevän noin?"
No tätä oon harjoitellu, kun mun ystävä sano että on mun vastuulla se mun oma reagointi. Että en reagoi tai koitan pysyy neutraalina. Mut puolison käytös vaan saa ns. vettä myllyyn siitä. Kerran olin niin väsyny ja kyllästyny monen yön valvomisen jälkeen että en yksinkertaisesti jaksanut vastata mitään, kun taas oli joku riita. Kello oli 1-2 välillä yöllä, jostain ilta kahdeksasta asti oli mökötystä ja "keskustelua" ollut, mikä ei johtanu mihinkään. Sanoin sit lopulta rauhallisesti että en vaa kertakaikkiaan pysty nyt tähän, minä alan nyt nukkumaan, öitä. Puoliso suuttui siitä niin et alkoi paiskoa ovia ja heitellä tyhjiä oluttölkkejä mun päälle (kierrätykseen menossa ollut pus
Aina tää läheisriippuvuus! Suomessa jossa ihanne on olla joku metsätölliin hautautunut muista riippumaton mölli tämä käy selitykseksi kaikkeen. Ei, tämä on ihan klassinen traumaside joita muodostuu myös sairaissa suhteissa ihmisille joilla ei ole mitään riippuvuuksia kehenkään. Ei kannata ylianalysoida ja varsinkaan uhria satuttavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Paljon olen exä kokemuksen takia narsismista lukenut, mutta en koskaan ole sitä käsikirjoituksen omaista uhriutumisen ja haastamisen toimintamallia löytänyt käsitteistä. Niin käsikirjoituksen omaista se aina oli, että olin varma sen olevan ihan tunnettu käsite. Kiitos vielä. Nyt tiedän, että en keksinyt omiani.
No kai sitä nyt uupuu, kun ei saa yöllä nukkua. Ei sekään ihan sattumaa ole, että äijä raivoaa juuri öisin. Nyt sinne omaan asuntoon lepäämään ja muutenkin keräämään voimia. Mieti mistä saat apua eroon. Tarvitset kaiken mahdollisen tuen, sillä tuommoiset ukot tekevät tilanteesta vaikean ja jopa vaarallisen. Suhteeseen ei kannata jäädä.